Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 55 Aandacht voor Cambodjaanse straat- en weeskinderen tijdens beurs in Gorinchem MARITIEME SECTOR STEUNT LEERBOERDERIJ Door toedoen van het leger en een hard overheidsregiem is het in Cambodja met zijn 14 miljoen inwoners, redelijk stabiel. De corruptie is er groot; burgemeester worden kost er ongeveer een miljoen dollar. Sociale voorzieningen zijn ronduit slecht, voor wees- en zwerfkinderen is het bestaan erbarmelijk. Machthebbers bouwen alleen de buitenkant van scholen met gemeenschapsgeld – ter glorie van zichzelf – voor meubilair en leerkrachten wordt niet gezorgd. Ze blijven leeg, structuur ontbreekt. Wees- en zwerfkinderen in tehuizen zijn handelswaar voor prostitutie en orgaandonors. Een leerboerderij die kinderen opneemt, begeleidt en bagage geeft voor zelfontplooiing, is een grote investering, maar wel een methode die kansen biedt. Door Johan de Witte Achter World Wide Children Farms (WWCF) verschuilt zich Sjef Philipsen (71). Het is een kleine man die met het bouwen van scholen en de oprichting van de leerboerderij Samrong in Cambodja gemotiveerd werd door geloof, hoop en liefde. Sjef Philipsen presenteert WWCF op 8 mei tijdens Construction & Shipping Industry in Gorinchem. Zijn product is een kans voor kinderen. Op de leerboerderij wonen en werken 62 kinderen, van wie 26 op een hogere school studeren en er zelfs één een universiteitsbeurs heeft verdiend. Op de boerderij is nog plaats voor 18 kinderen, die nu op een vuilnisbelt proberen te overleven. Wel plaats maar geen geld, is daar niet uit te leggen. Hiërarchie en maffia op de vuilnisbelt bepalen aan wie waardevol vuil toekomt. Het ergste vuil is voor de zwakken. Educatie, kleding en voedsel kost per kind 25 euro per maand. Via www.wwcf.nl is de weg gemakkelijk te vinden voor een donatie (op giro Cambodjaanse kinderen krijgen een toekomst dankzij de leerboerderij. (foto WWCF) 46.55.035 onder vermelding van “Schooltuin Leerboerderij Samrong Cambodja”). Met continuïteit moet gerekend kunnen worden, tot een kind op de rails staat en zelf existeert. Er zit niks tussen, hulp in directe vorm. Cambodjaanse kinderen leggen bij de vinger die je hen geeft, hun beide handen. Maritieme schouders Via de Koningskerk aan de Rotterdamse Stieltjesstraat kwam Sjef Philipsen met de maritieme wereld in contact. Twaalf varenden uit een groep die de leerboerderij Samrong inmiddels voor zo’n 40 procent sponsoren, zijn met hem meegereisd. Een ingrijpende ervaring voor hen, die tot grote betrokkenheid met de straaten weeskinderen heeft geleid. Enkelen van hen hebben zelfs een bestuursfunctie van WWCF op zich genomen. De groep heeft gezien hoe de kinderen zich hebben ontwikkeld en veelal een vader- en moederfunctie vervullen voor nieuwkomers. Ze leren cultuur en dans, waarmee de school zelfs een eerste, tweede en derde (televisie)prijs gewonnen heeft. De boerderij is zoveel mogelijk selfsupporting. Er zijn koeien, varkens, geiten en een viskwekerij, ook wordt er op het slik uit de Mekong-delta met veel moeite groente verbouwd. Biogas wordt omgezet in energie. De grootste rijkdom zijn waterputten. Sjef Philipsen was 55 jaar en VOEDSELVRIENDELIJK BESCHERMINGSPRODUCT VOOR SCHEEPSRUIM Oléus introduceert een nieuw beschermingsproduct voor scheepsruimen: Oléus Hold- Tec FM. Het middel beschermt metaal tegen roest, heeft een glad oppervlak, is gemakkelijk te reinigen, en versplintert niet bij puntbelastingen, prijst het bedrijf uit Harderwijk, bekend als leverancier van Metalkote 633B, het nieuwe product aan. “Iedereen wil de zekerheid dat voedsel zuiver is. Logisch, want voedsel zonder verontreinigingen is essentieel voor de gezondheid van mens en dier. De levensmiddelen- en diervoederindustrie stelt daarom hoge eisen aan de samenstelling van hun grondstoffen, en aan het vervoer daarvan”, schrijft Oléus in een toelichting. “Dit betekent dat ook de binnenvaart wordt geconfronteerd met steeds zwaardere eisen voor de hygiëne van scheepsruimen.” Dat heeft ook consequenties voor de producten die gebruikt mogen worden om scheepsruimen tegen roest te beschermen. “Deze ruimverven moeten vervaardigd zijn uit zo zuiver mogelijke grondstoffen. Maar hoe weet je als schipper of het aangeboden product aan deze voedselvriendelijke eisen voldoet en je schip optimaal beschermt?” Oléus HoldTec FM is de oplossing, aldus Oléus. “Het is specifiek vervaardigd als scheepsruimbeschermingsproduct voor schepen die los gestort voedsel of voedselgrondstoffen vervoeren.” Het bedrijf meldt dat het product dit voorjaar door TNO in Delft is getest en gecertificeerd. “Dat is een zekerheid voor de schipper en voor een ieder die straks eet wat hij heeft vervoerd.” Oléus heeft het nieuwe product ingedeeld in de categorie FM Grade. Het is sinds deze maand leverbaar via bunkerstations. Om Oléus HoldTec FM onder de aandacht te brengen stuurt het bedrijf alle binnenvaartondernemers een brief. Daarin staat een unieke inlogcode waarmee de schipper gebruik kan maken van de introductieaanbieding die op www.oleus.nl staat. plantenkweker in Zuid-Frankrijk toen hij na twee onverwacht strenge winters berooid in Rotterdam uit de trein stapte, met twee koffers en een paar gulden. Zijn werk en handel waren kapot gevroren. Er volgde een moeilijke tijd en hij hield het hoofd nauwelijks boven water. Bootvluchtelingen In 1988 – de media schotelden de kijker voortdurend onmenselijke situaties voor van bootvluchtelingen – sprak Philipsen tijdens een ontwikkelingshulpmanifestatie zijn onmacht over zoveel menselijk drama uit tegen een willekeurige hulpverlener. Het gesprek dat volgde leidde tot een keerpunt in zijn leven. De man vroeg hem, als hij zich voor anderen wilde inzetten, naar Halle (voorbij Brussel) te reizen en een Cambodjaanse moeder en haar dochter onder zijn hoede te nemen. Afgelopen woensdag (2 mei) is de kiel gelegd van de Ecolution, een zeilboot die zichzelf van energie voorziet. Het is een project van wetenschapper en voormalig astronaut Wubbo Ockels. De start van de bouw vond plaats bij Marvis Yachting in Groningen. De ceremoniële kiellegging werd voltrokken door burgemeester Jacques Wallage. De Ecolution is geen conventionele zeilboot, maar een hightech-schip met autonomie als leidraad. De boot zal autonoom te bezeilen zijn dankzij een aantal hoogtechnische innovaties. Aan boord worden technieken toegepast die nog niet eerder in (zeil)schepen zijn bereikt. Inmiddels zijn al 8 MEI 2007 “Door een tikje van God” op zijn schouder en een stem die zei: “Doe het”, ging hij naar Halle. De vrouw had als politiefunctionaris moeten vluchten nadat zij fraude door haar meerderen probeerde te bestrijden. Acht maanden later waren zij en Sjef getrouwd en woonde het gezin in Rotterdam. In 1991 kwam Sjef voor het eerst in Cambodja om kennis te maken met zijn schoonfamilie. Hij trof er een onvoorstelbare ellende aan. Op de terugweg in het vliegtuig realiseerde hij zich: “Het werd mij duidelijk dat God iets te doen had voor mij.” Sjef begon met veel hulp in een oude boekenkiosk – die hij tijdelijk van de gemeente mocht gebruiken – een ‘hergebruikwinkel’. Het mes sneed aan twee kanten: de kopers hadden goedkope spullen en na dertien maanden had hij 100.000 gulden verdiend. De NCDO (commissie voor duurzame ontwikkeling) verdubbelde dat bedrag. Sjef ging opnieuw naar Cambodja en bouwde in de negentiger jaren, met veel hulp, van dat geld vijf scholen, drie waterputten, een polikliniek en 5,5 kilometer weg. De scholen hebben nu bij elkaar 1300 leerlingen, voor wie de plaatselijke families het lesgeld betalen. Vuilnisbelt “In 2000 kwam ik op de luchthaven Pater Johan Visser van de Don Bosco Foundation tegen, een geweldige man met een heel groot hart. Opnieuw was dit een vingerwijzing. Hij vroeg mij op de vuilnisbelt van Phnom Penh te gaan kijken. “Afschuwelijk was het daar.” Zo is de leerboerderij ontstaan, waar dokter Virak inmiddels de dagelijkse leiding heeft. Deze dokter werd als één van de vier weeskinderen na het bewind van Pol Pot door Sjef Philipsens huidige vrouw opgevoed. René Philipsen, een zoon uit een eerder huwelijk, is op de achtergrond betrokken bij het werk van WWCF. Hij reisde menigmaal naar Cambodja en verzorgt tegenwoordig – naast het runnen van zijn Rotterdams adviesbureau – de administratie en communicatie van de organisatie. OCKELS BOUWT HIGHTECH-ZEILBOOT acht studenten van de Hanzehogeschool Groningen hierop afgestudeerd. De Ecolution moet het eerste schip worden van de nieuw opgerichte Ecolutions BV, “waarbij de Groningse ‘nononsens’ mentaliteit wordt gecombineerd met vakmanschap, kennis op hoog technisch niveau, gedrevenheid, innovatie, facilitaire voorzieningen en vooral mensen die willen meedenken vanuit de rijke historie die het Noorden heeft op het gebied van scheeps- en jachtbouw”, aldus het bedrijf in een aankondiging. De bouw van het eerste zeilschip is gericht op het demonstreren en testen van alle gebruikte hightechsystemen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 8 MEI 2007 Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Voor het ms Aquapolis leverden wij de scheepsbenodigdheden. Wij wensen de familie Hoeykens-Pius veel succes en een behouden vaart Rietveldhydraulics b.v. Hydrauliek installatietechniek voor scheepsbouw en industrie Voor het ms Aquapolis verzorgden wij diverse RVS werkzaamheden tbv het interieur. Wij wensen de familie Hoeykens-Pius veel succes en een behouden vaart. Nijverheidstraat 58, 6681 LN Bemmel - NL Tel. 026-3251666 Fax. 026-3250016 E-mail: info@sun-rvs.nl Internet: www.sun-rvs.nl Het is leuk om van stapel te lopen! Proficiat met uw nieuwe ms Aquapolis Behouden vaart! Levering, installatie, reparatie en onderhoud van hydraulische systemen en aandrijvingen. Nieuwevaart 46, 5161 AS Sprang-Capelle Tel. / Fax: 0416 31 14 31 Mob.: 06 23 36 39 86 info@ rietveld-hydraulics.nl www.rietveld-hydraulics.nl (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl Wij leverden het complete schip Wij verzorgden de complete betimmering van het ms Aquapolis en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart. en wensen familie Hoeykens-Pius en bemanning veel succes en een behouden vaart met het ms Aquapolis Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964

De Binnenvaartkrant