Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 Knossos brengt koppelverband Lindos 1 en Lindos 2 in de vaart GRIEKSE GEWELDENAAR Vorige week is bij Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie het koppelverband Lindos 1 en Lindos 2 opgeleverd, met 190 x 11,45 x 3,60 meter goed voor 6000 ton of 400 TEU. Het verband is eigendom van scheepvaartonderneming Knossos uit Hendrik-Ido-Ambacht. Donderdag 3 mei vond de geslaagde proefvaart op het Vuile Gat plaats. De Lindos 1 had voor die gelegenheid naast de Lindos 2 nog twee andere bakken mee. Knossos is de scheepvaartonderneming van familie Den Boer. Het bedrijf is genoemd naar de beroemde hoofdstad van het Minoïsche Kreta, en het gelijknamige paleis. Lindos stamt ook uit de Griekse historie. Het witte stadje ligt op Rhodos. Er is voor Knossos nog een koppelverband in aantocht: de Heros 1 en Heros 2. (En ook heros is een Griekse naam: voor mythologische helden/ halfgoden.) De casco’s daarvan worden – net als die voor de Lindos 1 en Lindos 2 – in China gebouwd. Die schepen zullen nog eens 6000 ton toevoegen aan de ladingcapaciteit van Knossos. De afbouw van de Heros 1 en Heros 2 vindt ook weer plaats bij Smits. “De bak komt in juni al”, zegt directeur-eigenaar Govert Smits. Volgend jaar juni verwachten we het schip.” Familie Den Boer was in 1999 ook al klant van Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie. “Toen hebben we de Elunda gedaan”, brengt Smits in herinnering. “Halverwege de bouw verkochten ze die toen aan Cees Heuvelman. Destijds gebeurde dat nog bij wijze van uitzondering. Nu is het bijna normaal.” Snelheid De afbouw van de Lindos 1 en Lindos 2 vergde vier maanden. Technisch was het geen ingewikkelde klus, vertelt Smits. “Het lastigste was eigenlijk nog dat we weer te veel schepen tegelijk voor de wal hadden.” Lindos 1 en Lindos 2 vormen een koud-op-koud-verband. Daarvoor heeft Den Boer gekozen omdat het zorgt voor een optimale waterverplaatsing, zo staat op de internetsite van het bedrijf te lezen, en dus ook een hogere snelheid. Met zijn afmetingen is het een van de grootste koppelverbanden die nog op de meeste zijrivieren kan varen. Het duwschip is uitgerust met twee Catterpillars van het type 3512, die elk 1775 pk leveren. De duwbak heeft voor en achter een boegschroef en kan dus vletten in havens. Alubouw de Mooy Alubouw de Mooy leverde voor het stuurhuis de hefkolom, de stalen onderbouw en de overzakbare bovenbouw. Verder tekende het bedrijf voor de voorradarmast en -bak, de boordlichtbakken, de heklichtvleugel, de roeftrap, drie roefdeuren en nog diverse andere aluminium en roestvaststalen onderdelen. “Een mooie afspiegeling van wat we kunnen”, zegt Anton van den Berg van het bedrijf uit Hendrik-Ido- Ambacht. Alubouw de Mooy, actief sinds 1999, kan bogen op een behoorlijke ervaring in de nieuwbouw. “Maar het wordt nooit standaard”, verzekert Van den Berg. “Elk schip is weer anders en iedere klant heeft zo zijn (foto’s MGR) eigen wensen.” Vaak kiezen scheepseigenaren voor een combinatie van aluminium en roestvaststaal. In veel gevallen heeft rvs de voorkeur, maar de prijzen van die grondstof zijn zo enorm gestegen dat met name grote objecten wel erg duur zouden worden, beseft Van den Berg. Aluminium is dan een geschikt alternatief. Zeker ook als het gewicht een rol speelt, zoals bij een stuurhuis. Verhuizing De Lindos 1 en Lindos 2 zijn nog afgebouwd in Krimpen aan de Lek. Inmiddels is Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie grotendeels verhuisd naar Wij wensen Knossos B.V. een behouden vaart met het kvb Lindos I & II OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL Samen met de duwbak is de Lindos goed voor 6000 ton of 400 TEU. Capelle aan den IJssel, waar het in 2004 de vroegere IJsselwerf overnam. Na de twee locaties een paar jaar te hebben gecombineerd, concentreert het bedrijf zijn werkzaamheden nu helemaal in Capelle. De werf daar biedt veel meer ruimte. “Officieel sluiten we 30 mei in Krimpen”, zegt Govert Smits. “We moeten de werf daar nog wel ontmantelen. Dat wil ik ook, om geen plaats achter te laten voor de een of andere beunhaas. Voor de kranen is een gegadigde en de steigers brengen we over naar Capelle. Ook de meerpalen trekken we eruit.” Het Krimpense werfterrein is verkocht aan de buurman, Machinefabriek Krimpen. Het verspanend bedrijf heeft de faciliteiten aan de waterkant niet nodig. Voor de benodigde uitbreiding gaat Machinefabriek Krimpen een van de bestaande hallen benutten. De andere wordt gesloopt en vervangen. GEFELICITEERD Concordia Shipyards BV Levering en ontwerp casco, makelaar en tekeningen casco Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw Rabobank IJsselland Financiering Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Pon Power B.V. Hoofdmotor en boegschroefmotor REINTJES Benelux bvba 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF 763 L/5,136:1 Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Novetec BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor en hulpmotor Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling motor Solak BV Las- en Montagebedrijf Machinekamerplaten Bosch Rexroth BV MAREX -SB elektronische motorbediening De Ruyter Dieseltechniek B.V. 3 dieselgeneratorsets type SISU, 57 kVA boordnetbedrijf Caldic Techniek bv Stamford generatoren Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Lips Schroef met diameter 1800 mm en Lips HR Straalbuis met een diameter van 1800 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie en Stuwa seals Verhaar Omega B.V. Omega 31130-4k, 608 pk, 1800 rpm (voorin), Omega 31120-4k, 535 pk, 1900 rpm (achterin) en Omega 31120-4k, 535 pk, 1900 rpm (motorschip) Blokland Non Ferro bv Beunkoelers hoofdmotor en hulpmotor Alubouw de Mooy B.V. Hefkolom, stalen onderbouw, overzakbare bovenbouw, voorradarmast schip, voorradarmast bak, beugel, boordlichtbakken, heklichtvleugel, roeftrap, 3 roefdeuren, diverse aluminium- en rvswerkzaamheden Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV Stuurhuistrap en boordlichtbakken Van der Velden Marine Systems Stuurmachine HP 6000, roeraandrijving 4 DWKK 6080, 4 Dolphin roeren type 1800/220 en 2 Dolphin spoilers D1800 inclusief montage. Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur 8 MEI 2007 WIE LEVERDEN OP HET KVB LINDOS I & II OECHIES ELEKTROTECHNIEK De complete electrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening incl draadloze koppeling schip/bak, airco installatie, Alphatron nautische pakket, Nufatron tachograaf, Alphatron camera systemen en Cumarine lading en hoogte meting Cumarine Scheepsmeetsystemen 2 luchtinjectie diepgangmetingen, hoogtemeting schip en duwbak en draadloze diepgang uitlezing RAFA B.V. Ramen Rubber Design BV Flexibele opstelling woning Verveer Scheepsbetimmeringen BV Complete betimmering Keuken-line Keuken Dego Stofferingen BV Stoffering Woonwulp H.I. Ambacht Stoffering Airconomics Airconditioning en overdrukinstallatie WindeX Engineering BV Ventilatoren en rvs klaproosters Tyco Integrated Systems BV Sapphire blusgassyteem Dijvler Materiaal bv Ankers, kettingen, ankerlieren en koppellieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 23 mtr. hijsvermogen 2500 kg, koproerkleppen en spudpalen All Pumps Holland BV Dienstpompen Kalkman Scheepstechniek B.V. 2 Kalkman ballastjets type 1200, 1200 ton water/uur met een 11 KW elektromotor Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen en gasolie Fiwado Bunkerstations Gasolie, scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting ScheGro BV Scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Dekatel Nederland BV Telecommunicatie A. Nobel & Zn. Bunkerservice bv Waterzuiveringsinstallatie Schildersbedrijf De Winter Schilderwerk binnen Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 54 8 MEI 2007 WIJ WENSEN KNOSSOS B.V. EEN BEHOUDEN VAART MET HET KVB LINDOS I & II

De Binnenvaartkrant