Views
1 year ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 Scheepvaartbedrijf Feenstra-de Jong brengt Cygnus in de vaart IJSVOGEL KRIJGT ZWAAN ALS ZUS Qua naam past de Cygnus uitstekend bij Scheepvaartbedrijf Feenstra-de Jong. In 2003 bracht de Friese familie al de Alcyon in de vaart. Het zijn Latijnse namen voor vogels. Aan de ijsvogel is een zwaan toegevoegd. Jan Feenstra blijft zelf op de Alcyon varen. Zijn schoonzoon, Rinus Groen, heeft de leiding op de Cygnus, die Lemmer als thuishaven heeft. Het 110 meter lange en 11,45 meter brede drogeladingschip is op 3,42 meter afgeijkt en bereikt daarmee een tonnage van 3021. Bij de proefvaart voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat, op 26 april, voldeed de Cygnus aan alle eisen. De afbouw is verzorgd door Teus Vlot Diesel Marine. “Het contact is ontstaan door mond-tot-mondreclame”, zegt Wim Hovestadt, bij het Sliedrechtse bedrijf werkzaam als afbouwcoördinator. Blijkbaar was Feenstra tevreden met de gang van zaken, want voor de afbouw van het nieuwe schip klopte hij weer bij Teus Vlot aan. Met vrijwel alle disciplines in eigen huis (van elektra tot motoreninbouw) kon dat bedrijf de afbouw grotendeels zelfstandig uitvoeren. “Het werk heeft precies dertien weken geduurd”, vertelt Ruud Smit, onder meer verantwoordelijk voor de inkoop bij Teus Vlot. “Het is een voordeel om de elektra en het werk in de machinekamer in eigen hand te hebben. De lijnen zijn kort; je bent niet van anderen afhankelijk en kunt beter plannen. We zitten gemiddeld één uur per week met z’n allen om de tafel om al het werk af te stemmen, en dat is het.” Weinig decibellen De Cygnus gaat containers varen, maar kan ook voor het vervoer van bulkgoed worden ingezet. De Mitsubishi-hoofdmotor levert 1591 pk bij 1600 toeren. De nautische apparatuur is geleverd door Radio Holland en werd ook door Teus Vlot geïnstalleerd. Het elektronische kaartsysteem is van Tresco Periskal. “Eigenlijk doen we alleen het timmerwerk niet in eigen beheer”, aldus Smit. “Daarvoor werken we sinds kort samen met De Combinatie. Dit was de tweede afbouw waarbij dat bedrijf uit Hardinxveld- Giessendam betrokken was, en ze zijn nu net aan de derde begonnen.” Ter illustratie haalt hij de geluidsbelasting aan die tijdens de proefvaart werd gemeten. “De decibellen bleven dankzij het goede timmerwerk overal gemakkelijk onder de grens. In de slaapkamers was het gemiddeld 56 decibel; in de stuurhut 58 en in de woonkamer 62. Dat is heel netjes; vooral omdat de meting tijdens een lege proefvaart plaatsvond – en we hebben niet de kamers hoeven vol volzetten om het geluid te dempen, hè. Het is op een eerlijke basis gebeurd.” Vakmanschap Leen Reinders, directeur van De Combinatie Interieurbouw, kijkt met plezier terug op het werk aan de Cygnus, en met trots op het resultaat. “De samenwerking met Rinus Groen en zijn vrouw Judith was prettig – net als met de mensen van Teus Vlot trouwens.” (foto’s Arie Jonkman) Het timmerwerk is verricht door De Combinatie Interieurbouw. De Combinatie, door Reinders in 1999 opgericht, doet interieurbouw in woningen, winkels en aan boord van schepen. Die laatste categorie is dus niet nieuw voor het bedrijf, maakt de ondernemer, die voorheen bij Hoogendoorn in 8 MEI 2007 Werkendam werkte, duidelijk. “Al doen we niet zo heel veel binnenvaart. Drie, hooguit vier schepen per jaar. Het zijn prachtige opdrachten. Je kunt er je vakmanschap in kwijt en mooi werk leveren. De klanten zijn gelukkig tevreden.” Het stuurhuis is geleverd door Van Gemert, net als de vooren de achtermast. Voor het roestvaststalen leidingwerk in de machinekamer schakelde Teus Vlot een andere specialist in: Van Oord uit Werkendam. “De afbouw is soepel verlopen. De Cygnus is een functioneel schip. Zonder bijzonderheden die eventueel voor problemen konden zorgen”, zegt Hovestadt. In de functie van afbouwcoördinator kan hij gebruik maken van zijn ervaring als binnenvaartondernemer. Tot vorig jaar voer hij op de Ligato, een schip dat hij zelf had laten bouwen. Hij weet dus wat het is om als opdrachtgever bij zo’n grootschalig project betrokken te zijn en kan zich eenvoudig verplaatsen in de schipper: hoe hij denkt, wat hij wenst en wat hij belangrijk vindt. De Cygnus vertrok op Koninginnedag uit Sliedrecht. Twee dagen eerder, op zaterdag 28 april, had in besloten kring de overdracht plaatsgevonden. Door privé-omstandigheden is er (nog) geen feestelijke open dag gepland. Ecoliner Twee dagen nadat de Cygnus vertrok, arriveerde het volgende af te bouwen casco in de haven van Teus Vlot. “Het is de Cobra voor Henk Drost”, zegt Smit. “Het sloot precies aan; dat kon niet mooier.” Tot in volgend jaar is de orderportefeuille met nieuwbouwschepen goed gevuld bij de Sliedrechtse alleskunner. Maar dergelijke opdrachten worden gedoseerd aangenomen, vertelt Smit. “We willen niet te veel afbouw doen. Het liefst één tegelijk. Anders kun je met de reparaties in de knel komen, en dat willen we absoluut niet. Het lastige met reparatiewerk is dat je daarbij nauwelijks vooruit kunt kijken. We willen geen schippers teleurstellen. Voor de reparaties, die zich in de regel onverwacht aandienen en met spoed uitgevoerd moeten worden, houden we voldoende capaciteit en ruimte in onze haven vrij.” Van 8 tot en met 10 mei neemt de Teus Vlot Groep deel aan Construction & Shipping Industry in Evenementenhal Gorinchem. Daar worden onder meer foto’s getoond (op een scherm) van de Cygnus. Aandacht op de stand (“de grootste van de hele beurs”, zegt Smit trots) is er ook voor de Ecoliner, het eigen concept van Teus Vlot Global Trading. “De Ecoliner is een concept waarmee we een compleet schip leveren: casco en afbouw. Levering is mogelijk in verschillende afmetingen.” “Van een motorspits tot een 135-meterschip”, vult Hovestadt zijn collega bij om de veelzijdigheid aan te geven. Op basis van het in 2005 geïntroduceerde concept zijn inmiddels drie schepen verkocht.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 8 MEI 2007 WIE LEVERDEN OP HET MS CYGNUS Wij leverden het casco en wensen Scheepvaartbedrijf Feenstra - de Jong V.O.F. en bemanning veel succes en een behouden vaart met het ms Cygnus Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Rensen Shipbuilding B.V Levering casco Teus Vlot Diesel Marine B.V. Levering complete schip en volledige afbouw ABN AMRO Zwolle Financiering EFM Onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Koedood Dieselservice BV Mitsubishi hoofdmotor S16R-MPTA W. Kortman isolatie Isolatie Uitlaatgassystemen Discom BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design BV Flexibele opstelling en ophanging motor Solak BV Las- en Montagebedrijf Aluminium vloerplaten Las- en Pijpleidingen Prins Machinekamerleidingen Brinkman en Niemeijer 2 generatorsets John Deere Caldic Techniek bv Stamford generatoren Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Schroefas Verhaar Omega B.V. Verhaar Omega type 31130-4K 638 pk, 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Stuurhuis T model met zakbare bovenbouw geplaatst op een hydraulische hefkolom, aluminium sierradarmasten achteren voorschip Van der Velden Marine Systems Stuurmachine SP 2000, roeraandrijving 2 DWKK 6080/60, 2 HD 220 roeren Radio Holland Netherlands bv Furuno kleuren TFT rasterscan rivierradar 2005RC, t.b.v. achtermast, furuno kleuren TFT rasterscan rivierradar 2005RC, t.b.v. voormast GPS Kompas, Furuno, type SC 50, Radio Zeeland Sigma 120 ZWART, dieptemeter, Radio Zeeland Sigma 700 ZWART, scheepsintercom, Radio Zeeland Sigma 500 ZWART, autopiloot, Radio Zeeland Sigma 130, ZWART, windrichting/ windsnelheidsmeter, 2 Sailor marifoons RT 2048, ZWART Periskal Group PC kaartsysteem Sygo Scheepslading- en hoogtemeter HEGE BV Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning De Combinatie Bal en Reinders Interieurbouw Complete betimmering Fa. P.A. Paans & Zn. Vloeren Boer Staphorst BV Sanitair Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Tegelwerk Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming WindeX Engineering BV Airconditioning Novetec BV Ventilatieroosters Tyco Integrated Systems BV Installatie Saphhire blusgassysteem Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankerkettingen, ankers en autokraan Zwets Werkendam BV Pompen en appendages Kalkman Scheepstechniek B.V Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton water/ uur met een 11Kw elektromotor. BP Nederland B.V. Smeerolie S.I. Scheepvaart Inspectie Classificatie Huuskes BV Administratie- & Assurantiekantoor Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Aquamar Waterzuivering Waerzuiveringsinstallatie Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Wij wensen Scheepvaartbedrijf Feenstra - de Jong V.O.F. ms Cygnus BEHOUDEN VAART Gespecialiseerd in het uitvoeren van alle voorkomende metaalwerken: - Las-en pijpfitter werkzaamheden - Constructie werkzaamheden - Aluminium werkzaamheden - Slijpwerkzaamheden Wij beschikken over 15 technische vaklieden. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met 06-24923917 (dit nummer is 24 uur per dag en op feestdagen bereikbaar) Wij wensen het ms Cygnus een behouden vaart Wij leverden voor ms Cygnus: 1 MITSUBISHI hoofdmotor type S16R-MPTA. aluminium vloerplaten Messcherstraat 8 3023 TH Rotterdam Tel: 010-477 27 98 Tel: 06-24923917 Fax: 010-476 16 34 E-mail: solak_aslan@hotmail.com www.solak.nl Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassystemen •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren ... en wensen Scheepvaartbedrijf Feenstra - de Jong V.O.F. een behouden vaart met het ms Cygnus Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940

De Binnenvaartkrant