Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 VECTURA IN DE HERHALING Zaterdag 28 april speelde het nieuwe mts Vectura in maritiem Zwijndrecht met het doop-, overname- en vlaggenprotocol een hoofdrol aan de Schipperskade. Restaurant Captains Cooky had een belangrijke bijrol en figureerde als de dansvloer voor een gezellige dag met zon, drank en spijzen. Door Johan de Witte Het casco, waarvan de plaatvoering en het laswerk onberispelijk zijn, de huid slechts spanten suggereert, reeds uitgerust met leidingwerk, gecoat en machinekamers zonder heilige dagen in de verf staan, komt van de Centromost Shipyard uit Plock. Piet Hendricks Scheepsbouw leverde het, in samenwerking met VeKa, dat ook de afbouw voor zijn rekening nam. Hoogendoorn was er voor het interieur, Werkina voor de elektrische installatie en aansluiting van de apparatuur. Niks nieuws dus, maar wel een combinatie die werkt ondanks de grote werkdruk die soms een wissel trekt op mensen. Een maand later opgeleverd dan verwacht, hebben de gederfde euro’s na een jaartje varen nul impact. Wat er splinternieuw de haven van Werkendam uitvaart, is verbazingwekkend. Het is nog net geen automatisering. Niettemin laat software zich niet meten met werklust en productie op de werkvloer. Piet Hendricks kwam elke week eens even poolshoogte nemen (foto’s Johan de Witte) tijdens de inbouw. “Zien wat er gebeurt.” De luxe VeKa trap-loopbrug maakt een klimpartij onnodig om aan boord te komen. Dinsdag, vrijwel nog een lege stuurhut, niets is aangesloten, een spaghettibrij aan kabels onder de vloer en bij de lessenaar. Donderdag tegen de middag verraadt het kenmerkende geluid van een 1770 pk sterke Caterpillar dat hij draait. Een paar uurtjes stationair in de haven, voor en achteruit, oké. Een pluim rook boven het voorschip en lekko: naar buiten. Goed en wel op stroom volaan vooruit. Een paar uur later lig je weer vast en kom je niet verder dan één koelwateralarm en dat het stinkt naar de ‘nieuwigheid’. Het zegt iets over het materiaal en de kwaliteit van iedereen die aan zo’n schip werkt: een ‘elftal’ dat scoort. Logische stap Opdrachtgever voor de Vectura is Scheepvaartbedrijf Suiker uit Zwijndrecht. Aan het roer van dit bedrijf staan Edwin Suiker en zijn vader Louis. Edwin, al in 1988 bij zijn ouders aan boord van een Neckarsteinacher varend onder de vlag van de NPRC, wilde wel eens wat anders. Met de koop van de Escape in 1997, samen met drie andere compagnons, werd de luikenkap ingewisseld voor een trunkdek. Edwin: ”Hierna zijn we in de tankvaart gebleven. Ons laatste schip hebben we verkocht De Vectura speelde in Zwijndrecht de hoofdrol op 28 april. waarmee de naam van deze nieuwe Vectura blijft. Zeg maar in de herhaling. Voor ons een logische stap.” De onder Veritas gebouwde tanker heeft tien tanks met even zoveel Marflex-pompen en is 3000 ton groot. Achter de Caterpillar ligt een Massonkeerkoppeling. De straalbuis is een Van de Giessen en de schroef komt van AMW. In de voormachinekamer levert een Caterpillar van 650 pk vermogen voor het ladingpompbedrijf en de Verhaar-kopschroef. Rafa geeft kijk op de wereld en De Ruiter leverde John Deere voor de spanning aan boord. Met de Kampers-stuurhut, nautische apparatuur van Radio Holland en houtbewerking van Hoogendoorn, gedirigeerd door Sandra, is het een schip van het type standaardplus. Een kwalificatie waaraan Louis Suiker – bij wie ooit scheepsnamen hoorden als Wilan en Ropeja – een zichtbare bijdrage heeft geleverd. De mannen komen op de loonlijst van de Vectura niet voor, niettemin waren ze na de sportschool en privébeslommeringen elke dag van de partij. De inferieure staat van hun ketelpak spreekt Centromost River Shipyard Bouw casco Veka Shipbuilding BV Levering van ontwerp casco, casco en complete afbouw ING BANK Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Hendricks Scheepsmakelaardij b.v. Makelaar Stetra GmbH Bevrachting Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor, type 3512HD, 1775 pk, 1600 rpm Amco Compressoren bv Compressoren SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Complete machinekamerinstallatie en aluminium vloerplaten ANKO Piping-Holland Machinekamerleidingen AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5-blads schroef, diameter 1700 mm rechtsdraaiend, klasse Lloyd’s Register of Shipping DAMEN MARINE COMPONENTS Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1.762 mm. Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v. Schroefasinstallatie, roerinstallatie en stuurmachine IHC Lagersmit BV SUPREME LD220 schroefasafdichtingen en witmetalen lagerbussen Verhaar Omega B.V. Omega 31130 boegschroef inclusief electromotor vermogen 375 kW, 1780 rpm en omschakelbediening 8 MEI 2007 beiden vrij van muiterij. De Vectura komt in bedrijf onder de vlag van STETRA uit Ludwigshaven. Edwin heeft goede jongens aan boord; hij kan zich vrije tijd permitteren. Dat komt goed uit, omdat de hobby van Edwin bestaat uit twee leuke dochters en partner Sandra. Het ‘kapitaal’ aan boord zijn Stefan Cornet en Johan Bouws. Stefan, al acht jaar medewerker in letterlijke zin en bovenmatig enthousiast over deze Vectura, trappelt van ongeduld om eindelijk weer eens een reis te doen. Johan werkte twintig jaar bij Super de Boer en is nu twee jaar aan boord. Hij doet het meer dan goed. Heeft in amper twee jaar zijn radarpatent, ADNR en maritieme affiniteit opgepikt. “Als het zo gaat is werk zo slecht nog niet.” WIE LEVERDEN OP HET MTS VECTURA Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV Sierdakradarmast en stuurhuistrap Radio Holland Netherlands bv Navigatie apparatuur Periskal Group Tresco Inland Ecdis Viewer Werkina Werkendam bv Electrische installatie RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Hoogendoorn betimmeringen Complete betimmering Hoko Installatiebedrijf Sanitair (aanleg) Fa. P.A. Paans & Zn Stoffering WindeX Engineering BV Maritieme Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS klaproosters, machine- en ruimventilatoren Dijvler Materiaal bv Ankers, kettingen en ankerlieren Blommaert BVBA Voormast type Improval Zwets Werkendam BV Ballastpomp pompen en appendages MarFlex BV 10 MDPD-80 Deepwll-pompen en 10 nazuigpompen Kalibra International B.V. Tankinhoudstabellen Shell Marine Products Shell smeermiddelen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Dacom Telecommunicatie b.v. TravelVision satellietantenne en Telsat telefooninstallatie

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 Wij wensen mts Vectura Wij wensen Scheepvaartbedrijf Suiker V.O.F. een behouden vaart met het mts Vectura 8 MEI 2007 en haar bemanning een behouden vaart. Wij leverden het stuurhuis Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL ING Bank Rotterdam wenst Scheepvaartbedrijf Suiker V.O.F. een behouden vaart met het mts Vectura Speciaal voor de binnenvaart Meer weten? ING Bank Binnenvaartcentrum Rotterdam Telefoon: 010 - 2012200 Fax: 010 - 2012226 wenst Scheepvaartbedrijf Suiker V.O.F. een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl Wij leverden het complete schip en wensen Scheepvaartbedrijf Suiker V.O.F. veel succes en een behouden vaart met het mts Vectura Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant