Views
1 year ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 8 MEI 2007 FAMILIEBERICHTEN [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Rectificatie Door een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden is in de vorige editie van de Binnenvaartkrant een oude advertentie opnieuw geplaatst. Het ging om het overlijdensbericht van Eric Kwantes. Helaas is het onmogelijk deze fout afdoende te herstellen. We beseffen dat de advertentie de pijn en het verdriet om het verlies weer heeft verhevigd. Deze woorden, op deze plaats, kunnen amper een verlichting zijn. Desondanks willen we onze oprechte excuses aanbieden aan de (naaste) familie, vrienden, bekenden en anderen die Eric hebben gekend. de directie en alle medewerkers van de Binnenvaartkrant Zeer bedroefd, maar met een onuitwisbare herinnering aan haar leven, hebben wij aan boord van het m.s./Speravit geheel onverwacht afscheid moeten nemen van mijn lieve vrouw, onze moeder en lieve “oma boot” Irene Martha – Lentjes Irene Hendrika Cornelia in de leeftijd van 61 jaar. Voor mij is het niet erg meer, daarvoor is het verleden. Wel voor jullie die ik achterliet. Vaarwel, en wees tevreden. God voert mij naar wateren waar ik kan rusten. echtgenote van Arie Martha Arie Martha Sandra en Wim Wendy en Mike Esmee Corina en Johan Lorenzo, Ricardo Tolkamer, 30 april 2007 Correspondentieadres: Postbus 24201 3007 DE Rotterdam De crematieplechtigheid heeft plaatsgevonden op vrijdag 4 mei in crematorium ‘Jonkerbos’ te Nijmegen. Gevraagd op nieuwbouw tanker kapitein en stuurman met Patent, 2 weken op 2 weken af, Luxemburgse condities, tel: 06-53211072 Gevraagd: Kapitein voor een van onze koppelverbanden. Systeem 14/14. Ook ZZP. Tel. 0654752281 of 0651105983. Gevraagd op mcs Amistade Kapitein ibv alle benodigde papieren Containervaart international Wij bieden: Loon n.o.t.k. Reiskostenvergoeding. Etenskosten vergoeding. Vrijetijdsregeling 14/14 Tel. 0653-507628 of 0049-173-93 44 192 Gevraagd Stuurman/ matroos Vrachtschip 20 dagen op / 10 dagen af Tel: 0049 172 530 3219 Gevraagd: Matroos-Stuurman op mts Lazio Int. vaart, 14/14 Nederl. condities Voor info: 0612-62 99 06 Volledige bemanning zoekt TANKSCHIP min. 2000 ton, op basis van Bareboat Charter voor langere periode (‘s) Contact: +32 474 654 559 Eine Komplete Schiffsbemannung ist auf die Suche nach einem Tankschiff mit einem Minimum Tonnage von mindestens 2.000, fuhr Bareboat - Vercharterung- längere periode (s) Contact: 32 474 654 559 Loodsenvereniging “EUROPILOOT” Voor loodsen en afl ossers Voor de Binnen/ Rijnvaart Tel: 0031 (0)10-4515601 0653-443861 DE GROOT MOTOREN BV ZOEKT Lassers en pijpfitters met ervaring in de scheepsbouw, salaris volgens CAO. Voor meer informatie kunt u bellen naar: Tel.06-22424148 TE KOOP Boegschroef, schroef 1 meter 400 pk, www.botermantechniek.nl Tel.06-54287373 PERSONEEL GEVRAAGD DA-CAPO Da-Capo zoekt: ervaren Scheepstimmerlieden Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da.capobv.nl info@da-capobv.nl Dhr. W. Egas privé 0184-617971-Dhr. H. Duyzer 0653-807633 HUDIG & VEDER BULK B.V. BEN JIJ: - Jong; - Dynamisch; - Leergierig; - Bereid in ploegendienst te werken; - Geïnteresseerd in het reilen en zeilen in de haven; - In het bezit van een rijbewijs en wil je opgeleid worden tot CONTROLEUR / IJKMEESTER DAN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR JOU!! Wij bieden: - gepaste salariëring met goede secondaire arbeidsvoorwaarden; - gelegenheid tot het volgen van opleidingen in het vakgebied; Als je denkt dat deze baan iets voor jou is stuur dan een brief met C.V. aan: Hudig & Veder Bulk B.V. T.a.v. Mw. M.W. Savert Afdeling Personeelszaken Postbus 1030 3150 AE Rhoon of per e-mail aan m.savert@hvd.nl www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 LAGE VRACHTEN ONDANKS LAAG WATER Begin deze week was er officieel sprake van laag water. Pegel Kaub zakte onder KWZ-niveau (140 centimeter). Toch lijkt de druk op de markt niet veel groter te worden, al stijgen de prijzen wel licht. De vrachten naar de Moezel zakten zelfs verder met de dalende waterstand. Volgens bevrachters is er niet veel werk in de zeehavens. Van de Midden-Rijn werd veel afvarige lading aangeboden tegen lage vrachten. Echt laag water is er op de bovenloop van de Donau. Er is zelfs sprake van dat de vaart op de rivier wordt stilgelegd indien er de komende weken geen regen valt in het Alpengebied. De term ‘crisis’ is al gevallen. Door deze crisis is de discussie in Oostenrijk weer opgelaaid over het uitbaggeren van de rivier en uiteraard het kanaliseren ervan. Alleen de plannen voor dat laatste zijn er voor het traject op de Donau dat geheel op Duits grondgebied ligt. Index De index ontvangt geen meldingen van de vaart op de Donau. Vrijdag 4 mei, na een week met 117 geregistreerde De door schipperskinderen in het leven geroepen stichting Lodewijk heeft toestemming van het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam om een eerste ‘huiskamer’ voor patiënten in te richten. Er wordt nog overlegd over hoe deze eerste ‘Lodewijk Livin’ er precies uit gaat zien, maar de stichting ziet de instemming van het SFG als een doorbraak. Gezocht wordt nog naar meer sponsors die het project willen steunen. De meeste sponsors komen uit de binnenvaart, en hoofdsponsor is de NPRC. De stichting ook genoemd is naar één van de aangeslotenen, de in 2004 overleden Piet (Petrus Franciscus Lodewijk) Wiegmans van het ms Monte Rosa. Piet Wiegmans gaf tijdens zijn ziekbed aan een dergelijke voorziening te missen in het ziekenhuis. De stichting Lodewijk heeft als missie het verblijf in het Donderdagavond 26 april meldde de schipper van de Impuls ter hoogte van de brug Echt over het Julianakanaal een scheur onder de waterlijn. Het schip, dat met 450 vaten zwavelzuur op weg was naar Oberhausen, maakte water. Vanwege de lading zwavelzuur werd meteen groot alarm geslagen en de brandweer rukte uit met zwaar materieel. De Impuls voer onder begeleiding van een collega naar Maasbracht en maakte daar boven de sluis aan stuurboord vrachtmeldingen, sloot de VAART!Vrachtindex op 109,3, vrijwel hetzelfde niveau als de vorige week. Over de laatste zeven dagen steeg de index met 7,6 punten naar 114,6. Pegel Kaub zakte langzaam verder onder het toeslagpeil (1,40 m), met 11 cm naar 126 cm. De beladingsgraad nam over de week verder af met 5,0 procent-punt naar gemiddeld 75,8 procent. De gemiddeld betaalde gasolieprijs over de laatste 7 dagen nam licht toe. Gasolie was 4 EERSTE ‘LODEWIJK LIVIN’ IN ROTTERDAM ziekenhuis voor mensen vanaf 15 jaar enigszins draaglijker te maken door het inrichten van een huiskamer waarin de patiënt niet het gevoel heeft in een ziekenhuis te zijn. De stichting waakt er daarom voor dat de inrichting van de kamer teveel lijkt op de inrichting van het ziekenhuis. “De patiënten moeten even vergeten dat ze in het ziekenhuis liggen”, aldus Saskia Wiegmans, mede-initiatiefnemer van de stichting en dochter van Piet. “Patiënten moeten in de Lodewijk Livin’ op hun gemak de krant kunnen lezen, muziek luisteren of internetten.” Rondom de stichting Lodewijk vormt zich een grote groep van vrijwilligers die bereid zijn de patiënten te begeleiden. Het plan behelst ook andere activiteiten in de Lodewijk Livin’s, zoals lezingen, film- en kaartavonden en cabaretvoorstellingen. www. stichting-lodewijk.nl girorekening 4589481. GEEN ZWAVELZUUR GELEKT De vrachtindex voor alle lading (dikke bovenste lijn) stijgt begin mei licht, terwijl de beladingsgraad (onderste lijn) sterk afneemt. vast. Bij onderzoek bleek dat geen van de vaten was beschadigd. De brandweer pompte het schip leeg en legde uit voorzorg een scherm rond de Impuls om eventuele verontreiniging door bilgewater te voorkomen. De volgende dag is de Impuls doorgevaren naar een droogdok in de haven van Maasbracht en is de lading overgeladen in een ander schip. De oorzaak van de scheur is niet bekend. (foto Jo Bindels) mei met 391,77 euro gemiddeld 0,84 euro per kuub duurder dan een week eerder; het prijsniveau lag daarmee 90,5 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 16,2 procent (0,4 procent-punt meer dan de vorige week) van de brutovracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 22,1 procent (+1,2 procent-punten). De gemiddelde bruto-opbrengst per ton per dag steeg over de week met 10 eurocent naar 0,94 euro. De opbrengsttendens maakte nog net niet de omslag naar positief, verhoudingsgewijs iets meer reisresultaten kwamen onder het opbrengstgemiddelde. De kolenindex sloot over 30 dagen 3,7 punten hoger op 96,8, over de week was er een stijging met 12,4 punten naar 109,7. De weekindex voor zand en grind van de Rijn sloot 1,3 punt hoger op 85,6. Van containers steeg de weekindex met 3,9 punt naar 52,8. De containerindex liet over 30 dagen een afname zien met 8,1 punten naar 50,4. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton kwam de weekindex 35,4 punten hoger uit op 193,0, in de klasse 700-1500 ton was er een toename met 5,8 VRACHTINDICATOR Inmiddels doen 645 schippers mee aan het marktinformatiesysteem VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 25.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. JA! Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden. punten naar 125,0, in de klasse 1500-2500 ton zakte de weekindex met 1 punt naar 92,0 en in de klasse boven de 2500 ton was er een stijging met 13,3 punten naar 85,6. De ‘Moezel / Saar Monitor’ gaf over 30 dagen een statistische kans van 66,2 procent (-4,8 procentpunten) op retourreizen aan, over de week kwam de kans 56,6 procent-punten lager op 35,7 procent. De tankvaartindex sloot over 30 dagen 1,8 punt lager op 107,3 (lager dan droge lading), over de week waren er te weinig vrachtmeldingen voor een reële indexberekening. De leegvaartindex van de droge ladingvloot nam over de week licht af: schepen voeren gemiddeld 17,6 procent (-0,9 procentpunt) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam toe met 0,07 naar 0,70 dag gemiddeld. 8 MEI 2007 De week telde bij VAART!Vrachtindicator 17 ‘topreizen’, 15 procent van de geregistreerde meldingen. Dat zijn reizen die het gemiddelde op drie criteria overtroffen: ladingtrajectcategorie, tonnageklasse en opbrengst per ton per dag. De 10 beste reizen waren: kali van Hanau naar Antwerpen voor 8,15 euro, sojaschroot van Amsterdam naar Kaiseraugst voor 18,24 euro, fosfaat van Terneuzen naar Doornik voor 4,29 euro, sojaschroot van Weisenau naar Wiesbaden voor 5,60 euro, kunstmest van Dordrecht naar Hoogeveen voor 6 euro, zinkblokken van Rotterdam naar Duisburg voor 4 euro, petroleumcokes van Gent naar Vlissingen voor 3,48 euro, kolen van Rotterdam naar Bergkamen/ Werne voor 4,65 euro, grind van km 800 naar Geertruidenberg voor 3 euro, schroot van Dortmund naar Neuves Maison voor 12,60 euro. VAART!Vrachtindex, vrijdag 4 mei 2007 Berekend over reizen in de laatste 30 / 7 dagen: Droge lading 109,3 / 115 - Opvaart / Bergfahrt 105,5 / 116,3 - Afvaart / Talfahrt 78,1 / 83,3 - Wisselvaart / Wechselverkehr 118,6 / 99,1 - NZ, NL, B, F, D 157,3 / 179,5 - kolen 96,8 / 109,7 - containers 50,4 / 52,8 - z&g van de Rijn 78 / 85,6 - 100-700 ton 167,8 / 193 - 700-1500 ton 127,5 / 125 - 1500-2500 ton 88,6 / 92 - > 2500 ton 73,8 / 85,6 Tankvaart 107,3 / Gemiddeld 109,3 / 114,6 t.o.v. vorige dag -0,7 / -0,2 (1,46 eurocent per tonkm = 100). Vrachttendens dalend / stijgend Opbrengst euro per ton/dag 0,89 / 0,94 Opbrengsttendens dalend / dalend Beladingsgraad 81,1 procent / 75,8 procent Leegvaartkm’s in procent per reis 17,4 procent / 17,6 procent Lege dagen per reis 0,73 / 0,70 Retourkans Moezel/Saar 66,2 procent / 35,7 procent Gasolie: gemiddeld betaald in euro/m 3 : 389,53 / 391,77 verbruik als procent vracht 16,2 procent / 16,7 procent idem in de opvaart 21,2 procent / 22,1 procent MARKTINZICHT Ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! Ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee. Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nummer: ❒ Faktuuradres zelfde als verzendadres ❒ Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nummer: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 21,50* (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken, bij Belgische rekeningen 6 werkdagen) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: *Wanneer u gevestigd bent in Europa bedragen de kosten EUR 62,00 (incl. 6% btw) per jaar, tenzij u in België woont, dan kost het jaarabonnement EUR 21,50 (incl. 6% btw). Buiten Europa is op aanvraag. Wij kunnen bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant