Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 8 MEI 2007 Voormalig betonningsschip biedt jongeren met handicap perspectief BEHOUDEN VAART NAAR NIEUWE TOEKOMST Duidelijkheid en structuur. Het regime aan boord van De Eems is strikt. Na het opstaan het appèl, het hijsen van de maritieme vlag en aansluitend de corvee. Lava Maritiem zet zich in voor jongeren met problemen. Dat doet men met visie, met inzet en met succes. Lava Maritiem is een onderdeel van Stichting Lava Team uit Drunen en zet zich in voor kinderen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap al dan niet in combinatie met gedrags- of psychosociale problemen. Populair gesproken gaat het om kinderen met een aandachtstekortstoornis gepaard gaand met hyperactief gedrag (ADHD) of andere ontwikkelingsstoornissen, zoals autisme. Door Cor Spek In een bijzonder wervende folder gaat Lava Maritiem nog een stap verder om de doelgroep in kaart te brengen: “Brengen je vrienden jou op het verkeerde pad? Je ouders doen er alles aan om jou op het rechte pad te houden, maar jij ziet dat anders? School heeft geen uitdaging meer voor jou? Of je bent geplaatst onder toezicht (OTS) of erger en je weet niet welke kant je op moet? Maar, één ding is voor jou wel duidelijk: je wilt iets van je leven maken. Nou, als jij gemotiveerd bent, dan kunnen wij iets voor jou betekenen.” Dat ‘iets’ is gedragscoaching op maat: vier begeleiders op acht jongeren aan boord van het voormalig betonningsvaartuig De Eems. Werken en wonen aan boord, kennismaken met structuur, discipline, avontuur en bouwen aan een (nieuwe) toekomst. In Heusden heeft De Eems zijn (voorlopige) ligplaats. In het kantoor aan de wal doen Paul van Dongen (maritiem groepsleider) en Peter de Ruiter (directeur Lava Team) het hoe en waarom uit de doeken. Thijs, Joep, Erwin en groepsleider Paul (vlnr) net terug van een trip naar De Biesbosch. (foto’s TekstAtelier) Van Dongen: “Iedere nieuwe rekruut komt binnen met de rang van aspirant matroos, ketelbinkie. Door cursussen en goed gedrag kunnen de jongens opklimmen tot kwartiermeester. Dat betekent de regels kennen, laten zien wat je kunt, maar ook: mondeling examen doen. Na de corvee houden wij groepsgesprekken waarin het over van alles kan gaan. Normen, waarden, toekomstverwachting, noem maar op.” Rust De Ruiter: “Deze jongens hebben geen kans gehad. Wij geven ze middelen om keuzes te maken. Wat vind je leuk? Wat denk je te kunnen en welk vak past bij jou? Wij zoeken samen met hen op een avontuurlijke en leuke manier naar passende antwoorden.” Van Dongen: “Aan boord hebben zij rust. Ze leren daar knopen en lassen, schilderen, houtbewerken of onderhouden de motoren. In de maritieme wereld kunnen zij zo hun draai vinden als bijvoorbeeld dekknecht, lasser of onderhoudsmonteur.” “Ook kijken we of zij weer terug kunnen naar school of een maritieme opleiding kunnen doen”, zegt De Ruiter. “Stagelopen hoort daar vaak bij.” De Eems vaart van dinsdag tot en met donderdag op wisselende vaarroutes, zoals de Grevelingen, de Biesbosch of het IJsselmeer. In de weekends gaan de jongens naar huis, als ze tenminste niet intern wonen. Of geen huisarrest hebben en ‘binnen’ moeten blijven. Zoals Thijs. Thijs is 14 en woont intern. Hij kan het weekend niet naar huis. “Ik heb het verknald. Als je gedragproblemen hebt, zit je binnen.” Varen ziet hij wel zitten. “Dat is afwisselend. In de groep vind ik het leuk.” Als beroep zal hij niet iets met “boten” gaan doen, is zijn verwachting. Groepsgenoot Joep is even oud als Thijs. Hij wil schilder worden. “Varen vind ik leuk. Aan- en afmeren moet ik nog leren. Ik wil ook mijn vaarbewijs halen. Maar ook activiteiten als vlotten bouwen en survivallen in de Biesbosch doe ik graag.” Erwin is de oudste en wil desgevraagd ook best reageren: ”De weekeinden ben ik thuis. Na vijf weken ben ik dan een weekje hier. Ik ben blij dat ik kan varen. Dan kan ik aan iets anders denken dan aan thuis. Ik wil elektricien worden. Ik knutsel veel.” Betonningsvaartuig De A 935 Eems is een voormalig betonningsvaartuig van het Rijksloodswezen Delfzijl en werd in 1961 in Den Helder gebouwd. Achterop, onder de grijze verf, zijn nog duidelijk de oorspronkelijke havenplaats en eigenaar te lezen. In de jaren ‘60 gleden er op de Rijkswerf in totaal zes van deze schepen van de helling. Zoals de A 814 Honte, de A 947 Haringvliet en de A 943 Waddenzee. Zij staan te boek als ‘kleinere betonningsvaartuigen’ met een lengte van 28,80 meter en een breedte variërend van 5,80 tot 5,96 meter. De gemiddelde diepgang bedraagt zo’n anderhalve meter. De tonnage varieert van 126 tot 146 ton. De voortstuwing wordt geregeld door een 200 pk Bolnes-motor, goed voor een snelheid van een dikke negen knopen. De Eems werd in 1980 eigendom van de Vaarwegmarkeringsdienst en kwam in 1992 terecht bij Scheepswerf Damen. In 1994 ging hij varen voor Charter & Organisatiebureau Dutch Watercruises uit Leiden. De huidige eigenaar is Marine Search Center (Amsterdam). Hulp Paul van Dongen: “Het Marine Search Center (MSC) zorgt ook voor het personeel, de papieren en het onderhoud. Wij huren het schip. Dat betekent dat wij altijd met goed materiaal varen. Zo is De Eems bijvoorbeeld ook gekeurd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.” De Ruiter vult aan: “Wij zijn vorig jaar februari gestart en draaien naar tevredenheid. Ook het MSC heeft een goed gevoel bij dit project. Zij leveren ook instructeurs. Dat is Voorlopig heeft De Eems nog een ligplaats in Heusden. Mogelijk wordt dat Keizersveer. voor de opleiding van de jongens belangrijk.” Peter de Ruiter meldt nog behoefte te hebben aan stageplaatsen en excursiemogelijkheden naar bedrijven. “Maar ook nautische spullen en lasmiddelen kunnen wij goed gebruiken. Evenals veiligheidsen instructiemateriaal.” Wie Lava Maritiem een helpende hand wil toesteken, kan Peter de Ruiter bellen: (0416) 69 75 34. ALSACE & HOLLANDE (Vervolg van pagina 33) De schepen – de Hollande is zelfvarend – zijn ingebouwd door Dolderman op locatie in Hardinxveld aan de eigen kade van Da-Capo. Da-Capo heeft beiden schepen voorzien van een kwaliteitsbetimmering met duurzame materialen. Decibellen van 54 tot 58 zijn hiervan het overdonderend bewijs. De Kampers stuurhut is van binnen opnieuw origineel in uitvoering. De lessenaar van Da-Capo (‘design Matty Danser’) oogt chique en herbergt Radio Holland Sigma-line apparatuur en twee stuurpiloten, die twee onafhankelijke roersystemen van Van der Velden bedienen. Geen Danser-schip zonder Dolderman. De firma plaatste twee maal Caterpillar 3508, twee Caterpillars op twee Van Tiem-kopschroeven, één 550 pk Caterpillar achter een Compact-Jet van Veth Motoren. Met John Deeres van 100 kVA en drie stuks van 60 kVA is de kleur in machinekamers overwegend geel. De firma die de functies op deze geavanceerd uitgevoerde schepen onder de bedienknop en displays heeft gebracht was Imtech. Ad Schroot had de regie en reikte het ‘gereedschap’ aan. Daarvoor heeft hij precies vier maanden het ‘vuur uit zijn sloffen gelopen’. Credits Eén uur later dan verwacht varen we met de Hollande weg voor de laatste proefvaart. Een middelgroot bedrijf aan techniekers is aan boord. Het is altijd spannend. Twee uur later manoeuvreert de Hollande zich onder respectvolle belangstelling voor het moederschip Alsace. Als koppelverband verloopt de proefvaart als een speer. Morgen laden in Antwerpen, “de kaai staat stikvol” containers met bestemming Bovenrijn. Het is van belang dat je credits hebt bij leveranciers en vertrouwde firma’s, zoals Dolderman, Da-Capo, Imtech, Rafa, Hempel en Terlouw voor de bunkering. Bij reparatie is het goed om op vertrouwde bedrijven terug te kunnen vallen, volgens Matty Danser, met als resultaat dat er behoudens De door Da-Capo verzorgde lessenaar. een motorvervanging, hoogwater of staking en havenperikelen de laatste tien jaar geen schip uit zijn toer geraakt is. Matty Danser is niet voor het eerst betrokken bij nieuwbouw; ook bij uitbreiding of nieuwe werkzaamheden in het voortdurend groter wordende kantoor in Sliedrecht is ze steeds betrokken. Hoe lang nog, vragen we. Het veelzeggende antwoord luidt: “Het boeit nog steeds.”

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. 8 MEI 2007 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Wij zoeken enthousiaste collega’s. Voor vacatures: www.teamcoshipyard.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group Leader in Propulsion Controls, Steering Gear, Disc Brakes, and Push/Pull Cables Graafdijk West 25a • P.O. Box 21 • 2973 ZG Molenaarsgraaf • Holland Tel.: +31 (0)184 64 29 00 • Fax: +31 (0)184 64 29 29 • E-mail: brand54@zonnet.nl Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833

De Binnenvaartkrant