Views
1 year ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 ALSACE & HOLLANDE: ‘VIA APPIA’ VOOR TEU’S De compagnons Danser Container Line (DCL) en CFNR hebben op 25 april het splinternieuwe mdcs Alsace en mcs Hollande als koppelverband met een totale afmeting van 178 x 11,45 meter en een capaciteit van 348 TEU een start gegeven vanuit Antwerpen naar Basel. Reeds 21 jaar geleden bundelden DCL, CFNR, SRN, NvD en Conteba, met het oprichten van Penta Container Line hun krachten in de Bovenrijn. Door Johan de Witte De Laurent-Laurens, een koppelverband van 351 TEU van het type ‘koud-koud’ dat in 1987 bij De Biesbosch van stapel liep, was de eerste maritieme investering op basis van gelijkheid tussen DCL en CFNR. Het compagnonschap, waarvan de meerderheid nu bij de CFNR ligt, wordt met de Alsace-Hollande bestendigd. DCL, vertegenwoordigd in Matty Danser, geassisteerd door walkapitein Ad Schroot, heeft op grond van ervaringscredit opdracht gekregen de Alsace-Hollande, turn key op te leveren. Het koppelverband vaart onder Franse vlag en heeft Straatsburg als thuishaven. Kapitein Romain Bouillet beschikt over een volledig Franse bemanning. Huub de Rooy, kapitein van de Marla- Marla Duo, al zestien jaar met ‘de hoed en rand’ van deze vrijwel uniforme schepen op de hoogte, had het genoegen tijdens de inspectie-examens het roer in handen te hebben alvorens dit aan zijn Franse collega over te dragen. Doorontwikkelde kopie Ferenc Szilágyi, afkomstig uit Hongarije, studeerde in Groningen en Boedapest en spreekt zijn talen, waaronder accentloos Nederlands. Hij heeft bij de CFNR alle containeractiviteiten in de Benelux onder zijn vleugels. “In het kader van de Penta Line en de Laurent-Laurens hebben wij met DCL een zeer succesvolle samenwerking. Historisch gezien heeft de Elzas een goede band met Holland. De relatie van CFNR met de haven Straatsburg is hierbij op transportgebied van ondersteunend belang.” Beerens leverde de trap. (foto’s Johan de Witte) “CFNR heeft vele disciplines. Een van de bekendste op het water zijn onze duwboten. CFNR is met name actief in partnerschappen met particulieren en grotere, georganiseerde rederijen. Wij zijn in deze tijd, waarin de scheepvaart professioneler wordt en snel verandert, op zoek naar partnerschappen als nieuwe vormen van samenwerking”. aldus Szilágyi. “Hiervoor is mijn collega Cees van Putten de aangewezen persoon om iets meer aan te vragen.” Het gesprek vindt plaats tijdens de proefvaart – Ferenc wordt onderbroken door het resultaat van de decibelmeting; van 54 tot 58. “Fantastisch, geluid dat klinkt als muziek”, gaat hij verder. “Wij verkopen geen file aan opdrachtgevers; alles via de scheepvaart is van de weg.” “De Alsace-Hollande is de ‘Via Appia’ voor TEU’s. Vanuit de zuidelijke Elzas bijvoorbeeld vervoeren we sinds een aantal jaren de exportcontainers van Peugeot. Deze grote concerns reageren stringent op foutmarges. We hebben in de Peugeotexport nog nooit één closing gemist! Daarnaast hebben we als CFNR plannen voor uitbreiding in de Benelux. Gedreven teams in Antwerpen en Dordrecht én de kennis van onze ‘exportgoeroe’ Esther Ludewigs, helpen daarbij. Zowel in bulkoverslag als uitbreiding van de in 2004 gestarte Brusselse terminal is CFNR actief. Aardig is dat de eerste containers in 2004 verladen werden in de Chateau Palmer, een oude bekende.” Gevraagd naar zijn affiniteit met scheepvaart antwoordt Szilágyi: ”Het maakt mij trots wanneer ik zie dat de bemanning graag met dergelijk materiaal werkt. Het is een doorontwikkelde kopie, die zich in kwaliteit al bewezen heeft in zijn drie voorgangers en daarbij zijn de verblijven voor een rederijschip luxe uitgevoerd.” Het is een koppelverband, maar de Hollande kan ook zelfstandig varen. Pioniers Hein en Matty Danser en collega Piet de Korte plaatsten in 1975, tegelijkertijd, met een ingrijpende ombouw van hun pas aangekochte schepen, een kolom onder de stuurhut voor vier hoog. De dennenboom ging naar buiten, voor vier breed. Het was uniek; zij waren de pioniers van het Rijncontainertransport. De voor die tijd immens grote stuurhut, vol met nautische middelen, kreeg niet lang daarna kantoorfaciliteit. Vanuit het bureau in de lucht, is Danser Container Line ontstaan. Onder de DCLen Penta-vlag, varen nu zes koppelverbanden en veel ingehuurde schepen. De Alsace-Hollande is gebouwd op de scheepswerf Begej in het Servische Zrenjanin, naar een tekening van de eerste drie in Belgrado gebouwde DCL-koppelverbanden. Ad Schroot is er een aantal keren op inspectie geweest, om de Serviërs te manen tot spoed en kwaliteit. Het korte voor- en achterschip is ‘standaard Danser’ en biedt een TEU lengte meer in de ruimen. De achterschepen wekken de indruk onderwater een groot volume te hebben, echter de ingebouwde tunnels lopen door tot voor in de dummy ruimcontainers. Een tunnellijn die bij nieuwbouwschepen zelden wordt aangetroffen en ‘wetenschappers’ doet watertanden. (Lees verder op pagina 35) Dolderman BV Complete afbouw, 2 hoofdmotoren Caterpillar 3508B, boegschroefmotor Caterpillar C18, 2 boegschroefmotoren John Deere 6125AFM, 3 generatorsets John Deere 4045TF58 en generatorset John Deere 6068TF158 Scheepstimmerbedrijf DA- CAPO BV Volledige betimmering inclusief stuurhut met lessenaar Danser Container Line Sliedrecht Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Pon Power B.V. Hoofdmotor ADS van STIGT Tandwielkasten type ZF Marine ZF 4661 reductie 5,040:1, 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, ingebouwde PTO, SAE C t.b.v. de directe montage van de stuurwerkpomp en elastische koppeling Amco Compressoren bv Compressoren W. Kortman isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design BV Flexibele opstelling motor en woning AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 2 4-bladsschroeven diameter 1700 mm Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Schroefasinstallatie Wärtsilä Propulsion Netherlands BV 2 sets SternGuard 220 MK2M schroefasafdichtingen, buitenboordafdichting voorzien van het UNNET Vislijn beschermingssysteem en keramische slijtlaag op de loopbus en 2 sets met witmetaal gevoerde lagerbussen Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv 3 stuurroosterinstallaties type 850 MKIC NRF BV Beunkoelers hoofdmotor en hulpmotor Kampers Scheepskonstruktie BV Alsace: koker en stuurhuis en 8 MEI 2007 WIE LEVERDEN OP HET KVB ALSACE & HOLLANDE Hollande: koker, stuurhuis en hydrauliek Van der Velden Marine Systems 2 stuurmachines HP 5500, 2 roeraandrijvingen 2 DWK 6080 en 4 HD 220 roeren Handelsonderneming Beerens BV Brixon achtermast, RVS dubbel-D uitschuifbare voormast, 2 stuurhuistrappen, heklichtbeugel type Marla, 2 BX-woningdeuren en diverse alu/rvs werken Periskal Group Kaartsysteem Victron Energy B.V. Omvormer en acculader Sygo BV Hoogte- en ladingmeter RAFA B.V. Ramen Smits-Neuchatel Marine Department BV Vloeren Dirk de Groot B.V. Keukencentrum Keuken Tegelzettersbedrijf van Noorloos-Kraaijeveld Betegeling Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning WindeX Engineering BV Ventilatoren en rvs klaproosters Prohand BV Ankers en kettingen All Pumps Holland BV Algemene dienstpompen PSI Pijpleidingen Inbouw van machinekamers Shell Marine Products Smeerolie Oliehandel J.Terlouw b.v. Gasolie, smeerolie, scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Dacom Telecommunicatie b.v. Telecommunicatie Wycomar Waterzuiveringsinstallatie Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Vetsmeerapparatuur

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 8 MEI 2007 Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl KAMPERS POMPSERVICE SCHEEPSKONSTRUKTIE KAMPERS www.binnenvaartkrant.nl radar, JRC Multicolour Line Basic Line Alphachart E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com joystick systemen portofoon camera’s satelliet televisie tracking/tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant