Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 8 MEI 2007 WIJ WENSEN FAMILIE KOSTER-WALRAVE VEEL SUCCES MET HET MS JANNA-MARIA SCHEEPSKRANENBOUW ARNHEM BV Scheepsreparatiebedrijf MISTI O.A. AUTOKRANEN - MOTORINBOUW - ELEKTRA - LASWERK - HYDRAULIEK DELTA BUNKERSTATION BINNENVAART UNIT NEDERLAND - LOCATIE TERNEUZEN

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 8 MEI 2007 Vrouwe Cornelia vraagt om assistentie EEN WERELDREIS IN ÉÉN DAG Een dag varen, compleet met verzorging en een vers gekookte middagpot, voor lichamelijk en geestelijk beperkte mensen is een medicijn dat kleine wonderen teweeg brengt. Als bijzondere gast een schip feilloos door kanalen sturen als alleen je hoofd en armen kracht hebben en functioneren, doet je even helemaal niets mankeren. Door Johan de Witte Al ruim dertig jaar varen Henk en Corrie de Groot met geestelijk en lichamelijk beperkte mensen door Nederland. Daarbij ontvangen ze hulp van tehuizen, instanties, professionele verplegers en burgers die spontaan hulp bieden. Hun passagiersschip, de Vrouwe Cornelia, is speciaal uitgerust en heeft ruimte voor zestien rolstoelen en ongeveer veertig passagiers. Stoelen, tafels, toiletruimten en brede paden zijn tot in detail geschikt voor rolstoelgebruikers. In een handomdraai kunnen zitcombinaties worden aangepast of, indien nodig, verwijderd. Met brede loopplanken en twee rolstoelliften is het schip optimaal toegankelijk. Henk is 74 jaar en heeft altijd op het water gewerkt. Corrie was werkzaam in de zorgsector. Zij is een sterke, wijze vrouw die houdt van doen en niet van komedie. Ze hebben alle twee een groot hart. Het werk geeft beiden energie. “Wanneer de passagiers ‘s avonds van boord gaan, nemen ze onze vermoeidheid mee”, zegt Henk. Niettemin wordt het voor hen te zwaar en ze zouden graag zien dat iemand het stokje van hen overneemt. Ieder jaar weer wordt er op hen gerekend. Achter Henk staat een bronzen beeld van een man met rollator: “Een verhaal apart. Hij werd een lieve vriend. Het besef dat je niks mankeert, maakt je miljonair.” Lading met diepgang De herinneringen aan dertig jaar dagtochten door Nederland met geestelijk en lichamelijk beperkte mensen, liggen in de vorm van een dik fotoplakboek bij Henk en Corrie in de kast. Het staat vol subtiliteit, onverwachte fijnzinnigheden van behoeftige mensen die soms niet kunnen schrijven maar dat toch proberen; in letters van een ‘nieuw alfabet’, dat niettemin goed leesbaar is. Soms ook zomaar een schitterend geschreven of getekend kunstwerk. Een boek over mensen die allemaal vrienden zijn gebleven, een telefoontje uit Ghana, of ‘bedankt’ op een servet. Reacties van mensen die voor een dag het uitzicht op hun wit plafond verruilden voor de wereld van het water en de geur van verse koffie. Ze hebben een lading met diepgang. Oud-varenslieden met de ziekte van Alzheimer, die Henk bij het naderen van een klapbrug waarschuwen: “Pas op, dat is een luie brug!” Henk de Groot werd in de Amsterdamse Houthaven geboren op een tjalk, voer een groot deel van zijn leven Het ‘visitekaartje’ van de Vrouwe Cornelia. op verschillende schepen en was ook nog werkzaam in de baggerij. Lang geleden ontmoette hij Corrie, die werkte met meervoudig beperkte patiënten in de Bartimêushagen-kliniek in Doorn. Ze werden partners voor het leven. Samen begonnen zij vanuit Heusden met een 14 meter lange kruiser –die zij zonder betaling voor dit doel mochten gebruiken van meneer De Nooyen uit Oss – meervoudig beperkte mensen een vakantiedag te bieden. Op de gedeeltelijk en met veel improvisatie aangepaste kruiser was plaats voor vier patiënten, verpleegd door vier verplegers, een dokter en psycholoog. ”Een van de patiënten uit de Piusoordkliniek in Tilburg kwam ‘op vijf plaatsen gefixeerd’ aan boord; ‘s middags was zijn lichaam op zijn polsen na vrij. Het varen, de volledige aandacht en de nieuwe wereld bleek een geweldige therapie, de start tot een verbetering die in dit geval uiteindelijk leidde tot zelfstandig fietsen. Je doet met kleine dingen soms iets wat voor hen veel groter is.” Verolme Na een tijdje viel het niet alleen Heusden op wat ze deden met de geleende kruiser. Scheepwerf Verolme had het eveneens in de gaten. Henk ontving in 1979 een uitnodiging om eens naar kantoor te komen. Er werd hem een mooi aanbod voorgehouden: ”Als jij een casco kan kopen, zullen wij hem ombouwen.” Henk vond een 22 meter lange parlevinker en Verolme gaf dat casco een totaal nieuwe inhoud. Van vrienden die met hun plan meeleefden kregen ze onvergetelijk veel hulp. Toch kostte de operatie het hele vermogen van Henk en Corrie. Hulp van een doortastende Verolme-employé voorkwam nota bene nog inbeslagname van het schip, die dreigde door de RSV-affaire. Zodoende kregen ze een fantastisch schip, met de eerste rolstoellift in Nederland. Om het slingeren van de Vrouwe Cornelia te verminderen zijn er later brede slingerboorden aangebouwd. In 1990 is het schip bij Ruytenberg in Raamsdonksveer 6 meter verlengd, waarmee de capaciteit voor de doelgroep zeer geschikt is. Ieder jaar vaart “het mooiste wat er is” (aldus een passagier) door Nederland. In de loop der jaren mochten Henk en Corrie tal van klinieken en organisaties tot hun klanten rekenen. Ook dit jaar is het schip weer volgeboekt. Echter: aan alles komt een eind. Leeftijd en kracht van beiden bepalen dat de passagiersvaart dit jaar voor hen het laatste is. Het liefst zouden ze willen dat voor meervoudig beperkte patiënten ‘de wereldreis van één dag’ wordt voortgezet. Misschien is er wel iemand die ‘het kapitaal’ van een fotoplakboek kan taxeren. (Daarom vermelden we de contactgegevens: De Vrouwe Cornelia, Postbus 382, 4130 EJ Vianen, telefoon: 0653 11 42 15.) Vrienden Wim Verhoeven, vriend van de Vrouwe Cornelia en zijn opvarenden, helpt als er iets moet worden gerepareerd. Als beginnend ijzerwerker startte hij 1959 bij Verolme Heusden. Op het moment dat koningin Beatrix bij de laatste stapelloop een champagnefles tegen de romp aan scherven wierp, spatte de hoop op het voortbestaan van de scheepswerf, eveneens uit elkaar. “Gejankt” is er bij de teloorgang van de werf. De harde werkers uit het land van Altena konden naar huis, onder wie Wim Verhoeven, én zijn drie zoons en twee dochters. Een heel gezin in één klap zonder werk. Als hij nu naar één van zijn dochters op Texel gaat, zit hij niettemin nog trots onder de bouwplaat van Verolme, want op die werf is de veerboot Molengat gebouwd. De Vrouwe Cornelia heeft dit jaar weer een nieuw certificaat voor zijn doelgericht gebruik. Wim en anderen, alsook Scheepswerf Nieuwenhuijsen in Geertruidenberg, hebben zich daar voor ingezet. KOERS OP INVESTERINGSAFTREK MET HR-ROEREN VAN SCHEEPSWERF L.J. BOER Het MARIN heeft aan boord van ms La Mattanza, een snelheids- en vermogensmeting met bestaande en nieuwe roeren uitgevoerd. De metingen zijn verricht onder gelijke weersomstandigheden op het Vuile Gat, in een volledig vergelijkbare materiële situatie. Het resultaat van de twee verschillende roerconfiguraties is even opmerkelijk als succesvol voor het nieuwe HR-roertype van scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht. Het vermogen lag 5 tot 8 procent hoger. Door Johan de Witte Het nieuwe roermodel van L.J.Boer Sliedrecht is een doorontwikkeling van een al veelvuldig geïnstalleerd type. De vernieuwde uitvoering heeft een specifiek model met minimale weerstand en direct stuurvermogen, waarmee de roeruitslag voor koerscorrectie significant kleiner is. De Sliedrechtse scheepswerf heeft in de maritieme branche al jaren bekendheid op het gebied van scheepsreparatie, inbouw van schepen, roeren, hydraulica enzovoort. De firma installeerde het nieuwe roertype aan boord van het 85 meter lange drogeladingschip La Mattanza, dat werd gebouwd als Bavaria 54 op de Mannheimer Schiffswerft. Het heeft een 3-roerensysteem. Op grond van de testresultaten bestaat er voor scheepseigenaren die het nieuwe roersysteem installeren de mogelijkheid subsidie te krijgen. Aanvragen kan bij SenterNovem in Zwolle. Op koers naar energieen investeringsaftrek geeft Durieux Subsidie uit Dordrecht daarbij advies. De orderportefeuille van Scheepswerf L.J. Boer vermeldt inmiddels de Aquilla, Janna Maria, Insulinde, Kladovo en Floralia voor de installatie van het HR-Roersysteem. 500 meter ”Met de nieuwe roeren hebben we nu zes reizen achter ons, waaronder verschillende naar Rijnbestemmingen”, vertelt Daniél Joliet, eigenaar van de La Mattanza. “Onze hoofd- Een HR-roer in wording. (foto Johan de Witte) motor is een MTU van 816 pk. De schroef is berekend op 778 pk. Bij dezelfde snelheid als vóór de ombouw vraagt de MTU nu 88 procent brandstofinspuiting in plaats van 97 procent. Vertaald in snelheid is dit – opnieuw bij 97 procent inspuiting – 500 meter per uur sneller. Het rond gaan en manoeuvreren is een verschil van dag en nacht. Het scheelt mij een ‘bak’ gasolie. Ik ben er heel content mee.” De metingen zijn uitgevoerd door ingenieur Ivo van der Hout van MARIN, volgens het STA-rapport Recommended Practice for Speed Trials report 18200-4-TM. De analyse is verricht volgens de standaard MARIN-methode. Na alle individuele correcties, waarin zelfs de waterdichtheid een rol speelt, is een gemiddelde genomen volgens Pascals Triangle-theorie.

De Binnenvaartkrant