Views
1 year ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 8 MEI 2007 WIJ WENSEN FAMILIE VANLOOY-DE WINTER EEN BEHOUDEN VAART MET MS CORTINA AIRCONOMICS

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 OUD-EXAMINATOREN GENIETEN VAN TERUGKEER VAARTOCHT Op vrijdag 20 april hield de onlangs opgerichte Binnenvaartclub 65+ zijn eerste vaartocht. Bij de meeste aanwezigen kwam het oude vertrouwde gevoel weer terug, zoals dat er was toen dergelijke vaartochten nog georganiseerd werden door het KOF. Het nieuw leven inblazen van een club voor oud-examinatoren bleek een goede zet. Door Harrie van Eeuwijk Van heinde en ver waren de 38 deelnemers op komen dagen: oud-examinatoren en enkele bijzondere gasten. Rond 10.00 uur waren ze allemaal aan boord van de Rene Siegfried, die afgemeerd lag in Dordrecht in het Wantij, bij de voormalige scheepswerf De Biesbosch. De historische duwboot is eigendom van Vereniging ‘de Binnenvaart’. Het is het vlaggenschip van de vereniging en wordt gebruikt om de bedrijfstak van de binnenvaart te promoten. Aan boord bevinden zich een binnenvaartmuseum en een documentatiecentrum. De binnenvaartbedrijven van de Maasbracht Groep presenteren zich deze week op Construction & Shipping Industry, de beurs die op 8, 9 en 10 mei in Evenementenhal Gorinchem plaatsvindt. Het gaat om Scheepsreparatie P.H. Tinnemans & Zn, van Lier Installatietechniek, Linssen Electronica, Scheepselectrotechniek Vissers & Van Dijk, St. Antonius- Houben, GSH Isolatietechniek, Machinefabriek Maessen en Verbunt Industriële reiniging en coating. Door Jo Bindels Tinnemans’ kracht stoelt op de specialisaties in ijzerwerk in de ruimste zin des woords (casco, buikdenning, dennenboom, roef, stuurhut, hydraulische hefkolom, rvs radarmasten) en op timmerwerk (interieur van stuurhutten inclusief de fameuze u-tjes, complete roefverbouwingen en azobé buikdennningen). Van Lier Installatietechniek staat bekend om zijn scheepstechnische kennis van sanitair, verwarming en airconditioning. Linssen Electronica en Vissers & van Dijk Scheepselectrotechniek voelen zich in hun element bij het Er werden heel wat ervaringen uit het verre verleden uitgewisseld. (foto Harrie van Eeuwijk) Na de koffie kregen groepen van Jos Hubens, voorzitter van Vereniging ‘de Binnenvaart’, een rondleiding. Intussen arriveerde Gerrit Heida, voormalig directeur van het KOF, die als bijzondere gast de dag meemaakte. Al vrij snel kreeg hij van de voorzitter van de Binnenvaartclub 65+, Joost de Raad, het woord. Heida sprak zijn dank uit dat aanleggen ven elektrotechniek, elektronica en nautische apparatuur. St. Antonius Houben is een van de belangrijke spelers op de markt van voortstuwingsmotoren, zoals Caterpillar en DAF, en pompsets en generatoren van onder andere Stork, Iveco, Lister, Perkins en Stamford. GSH Isolatietechniek heeft ook veee disciplines in huis. Op scheepvaartgebied is dat de thermische en akoestische isolatie van uitlaatsystemen van hoofdmotoren, boegschroeven, generatorsets, machinekamers, motoren en aanzuigpompen en fabricage en montage van luchtkanalen. Machinefabriek Maessen is gespecialiseerd in installatie, onderhoud en reparaties van dieselmotoren en Verbunt sluit de projecten af met zijn conservering en schilderwerk. Samenwerking De reputatie van de Maasbracht Groep stoelt op twee peilers. Elk lid van de Maasbracht Groep is een kei op zijn eigen, specialistisch vakgebied. Bovendien werken de leden van de groep al vele jaren nauw samen: ze zijn perfect hij, hoewel hij nog geen 65 jaar is, toch aanwezig mocht zijn en hij blikte even terug op het rijke verleden van het KOF, toen de examenclub nog onder zijn vleugels viel. Rond het middaguur stapten alle aanwezigen over op het dagpassagiersschip Veerdienst III voor de vaartocht. Die duurde tot 16.00 uur en voerde langs Dordrecht, over de op elkaar ingespeeld, gaan als vrienden met elkaar om, kennen elkaar door en door en weten wat ze aan elkaar hebben. Zij staan elkaar ook met raad en daad terzijde. De uitstekende samenwerking heeft zich in de afgelopen jaren bewezen in de snelle en perfecte verwezenlijking van een breed scala aan projecten. Zoals de nieuwbouw en vernieuwbouw van passagiersschepen, duwboten, vrachtschepen en jachten. Een vrij nieuw project zijn de snelle aluminium boten voor vele doeleinden die onder andere bij brandweerkorpsen en waterschappen een groot succes zijn. Daarnaast schakelt P.H. Tinnemans de leden van de Maasbracht Groep ook in bij reparaties en de fabricage en levering van een breed pallet aan onderdelen, zoals ankerlieren en stalen radarmasten. De lijst van projecten is lang. Een greep: tien passagiersschepen sinds 1994, enkele duwboten (zoals de Lianco), de twee frontrunners Jero en Friendschip en enkele weken geleden het 110-meterschip Rocco en het casco van de bunkerboot Jacob voor oliehandel Dordtse Kil, Bergseveld, Ottersluis, Brabantse Bieschbos, Spieringsluis en over het Wantij weer terug om opnieuw af te meren langs de Rene Siegfried. Tijdens de vaart sprak voorzitter De Raad de aanwezigen een welkomstwoord toe. Ook hij blikte terug op de reizen in het verre verleden en zette uiteen hoe nu weer een nieuwe club had kunnen ontstaan. Even later was het moment aangebroken voor het klassieke haring eten. Daarmee werd de traditie dat de inwendige mens op zo’n dag goed verzorgd wordt, ook weer waar gemaakt. Gewoon een club Op een gegeven moment kreeg een andere speciale gast het woord: voorzitter Johan Groenewold van de examencommissie voor de binnenvaartdiploma’s, die tegenwoordig valt onder het CBR/CCV. De VTdirecteur benadrukte dat het heel goed is dat er een nieuwe club van oud-examinatoren is MAASBRACHT GROEP EXPANDEERT Terlouw in Capelle aan den IJssel. Binnenkort start de bouw van een nieuwe duwboot. Een interessant project bevindt zich momenteel in de fase van overgang van casco naar het afbouwstadium. Het betreft een oceaangaand jacht van 18 bij 4,65 meter voor een Amerikaanse opdrachtgever. Verder staan nog enkele projecten op stapel, die in diverse stadia van 8 MEI 2007 ontstaan. Tegen het einde van de vaartocht sprak Joost de Raad de gasten opnieuw toe. Hij kwam tot de conclusie dat deze eerste ontmoetingsdag in de nieuwe samenstelling als zeer geslaagd ervaren mocht worden. “Voor wat betreft de toekomst: het voorlopig bestuur wil op de ingeslagen weg doorgaan als jullie het daarmee eens zijn. Een echte vereniging met statuten, jaarvergaderingen met kascontroles en bestuursverkiezingen, inschrijven bij de Kamer van Koophandel enzovoort gaat ons echter te ver. We willen gewoon een clúb blijven.” Nadat de Veerdienst III weer keurig afgemeerd lag naast de Rene Siegfried, konden de aanwezigen genieten van alles wat inmiddels door een cateringbedrijf aan boord was gebracht. Tegen vijf uur waren ze verzadigd en togen ze weer huiswaarts. Ongetwijfeld zal iedereen met veel genoegen terugkijken op deze mooie dag. onderhandeling c.q. contractondertekening verkeren. Sinds enkele maanden beschikt P.H. Tinnemans over het terrein van de voormalige bietensteiger met een kade met een lengte van 140 meter. Het bedrijf is nu in staat op vier locaties tegelijk projecten te starten: op twee locaties in de grote hal en aan en op de twee kades. BIJZONDERE SLEEP In vroeger tijden was het niets bijzonders, maar de sleep van de Hendrik die zaterdag 28 april op de Noord passeerde trok anno 2007 behoorlijk de aandacht. Zeker van Pieter Boers, de webmaster van www.sleepschepen.nl, die deze foto naar de krant stuurde. De sleepboot uit Papendrecht was afvarig met een sleep van vier schepen. Op de eerste lengte de sleepschepen St. Maria 1 en de Hasard en op de tweede lengte de Colorado en de Robinson. (foto Pieter Boers) (advertenties) Schroefballastpompen vanaf € 3600,- De onlangs opgeleverde Rocco is een van de gezamenlijke projecten van de Maasbracht Groep. (foto Jo Bindels) Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl

De Binnenvaartkrant