Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 8 MEI 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! TE KOOP originele A’damse sleepboot (stadsreiniging) 1960, 14.63x3.66m, DAF DK1160, SI 2008. Vrpr. € 55.000 ex BTW. Inruil mogelijk. Mob. 06-55848263 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 95 150 Amp. € 115 200 Amp. € 140 230 Amp. € 165 450 Amp. • 6V € 225 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD deksman/matroos Caesar, Donauvaart. 0031-653996853 TE KOOP Rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 CAMBIO SCHEEPVAART B.V. zoekt op mts Karbouw een matroos, loon vlgens CAO bvrt. Tel: 06-53972985 GEVRAAGD MATROOS op mds Carisma Tel. 06-53153374 TE KOOP 140 AH € 74, 180 AH € 94, 230 AH € 124 ex.BTW Bezorgen bel 030-2734157 Accuservice.nl TE KOOP mtr Aakje ex olieboot 14.50x2.80, Samofa S108, vr.pr. 19.500 Tel. 06-20704969 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Ook leveren we diverse merken verf tot 40% korting. 078-6106798 / 06-53135007 KAPITEIN GEZOCHT 14 d. op/14 d. af voor chemietanker mts Orinoco in het bezit zijn van alle nodige papieren. Tel. 06-10977783 of 0032-475237441 GEVRAAGD MATROOS op duwboot wk op/wk af, lft ca. 20 jr Tel. 06-22566311 TE KOOP alu box, lekker veilig buiten spelen! afm. 5.30x2.40 Bel. 06-53655325 UW BEMANNING van of naar Decin/Tjechie vanaf € 90,- pp enkel! Ook andere bestemmingen. Tel: +32499170305, yves@cavetaxi.be HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en middenin t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr € 194.500 k.k. / garage € 12.500 k.k. liseloreholman@hotmail. com tel.nr: 06 212 52297 STUURMAN/AFLOSSER met vaarbewijs zoekt werk! Tel. 0032-484969959 GEVRAAGD Op kvb, stuurman met dienstboek v. Rijn en Moezel, vrije tijd en loon notk Tel. 0032-89561149 of 06-53666587 GEVRAAGD MET SPOED volmatroos op ms 900 ton Tel. 06-49913379 of 0049-1622767669 GEVRAAGD STUURMAN/ 2E SCHIPPER op mts Almeria ibv alle papieren loon-vrije tijd n.o.t.k. eigen woning Tel. +49-1707316588/ +316-13129074 GEVRAAGD matroos op mvs Zijpe ibv dienstboekje, ervaring op Rijn en Binnenvaart, vaarsysteem contineu, loon vlgns CAO Binnenvaart Info 06-10561326 TE KOOP een ruime 4 kamerapp. te Z.drecht op de 3e verd. met pk.pl. in afgesl. gar. ligging is op ong.100m v.h. veerplein w. opp.vl. ong. 125m2 bwj 2002. vr.pr. € 339000,-kk. Tel.06-53689078, 0049-1726456882 GEVRAAGD MATROZEN R’dam-Veghel v.v. Ma/vr. Tel. 0413-388038 info@ inlandterminalveghel.eu GEVRAAGD KAPITEIN ibv Rijnpatent, minstens tot Mannheim en ADNR, C-Certificaat is een pre op mts Improval, 14 op 14 af. Tel: 010-4723563 / 06-51416211 GEVRAAGD SCHIPPERS R’dam-Veghel v.v. Ma/vr. Tel.0413-388038 info@ inlandterminalveghel.eu TE KOOP luikenkap en wagen br. 7.00x L, ca 500 mtr. mat. aluminium vr.pr. € 8500,- . DAF/Stamford gen.set 135 kVa beunkoeler, incl omkasting € 8500,- incl. Scania 168 PK boegschr. motor SAE I € 3500,-- Tel. 0113-229357 of 06-55191208, www.deltakunst.nl GEVRAAGD op m/s Sinbad bij voorkeur een vrouwelijke lichtmatroos, ibv dienstboekje, de voorwoning wordt gedeeld met Roemeense bemanning, vaarsyst. 8 wkn op 4 wkn af, loon CAO Binnenvaart Tel. 078-6250790 GEVRAAGD schipper en matroos of jong stel op cementtanker 625 ton, weekend vrij Tel.06-53175561 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-02-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.300,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.500,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.000,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.200,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: Prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TER OVERNAME AANGEBODEN Scheepvaart BV met verrekenbaar verlies Tel. 06-29060751 TE KOOP GEVRAAGD goed onderhouden motorschip min. 1000t max € 300.000,00 Tel: 06-38004420/ 06-28839223 KICKERS GEVRAAGD Kapitein, stuurman en matroos, op mts Renior, 2wk op/ 2wk af, reis en kost vrij Tel.06-17312348 GEVRAAGD Deksman/l.matroos. Vaarsysteem: 3wk op/ 1wk af, geen nachtvaart Tel.06-53938023 1x € 9,00 Handtekening: ______________________ 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 KONINKLIJKE SCHUTTEVAER SLEEPT PRORAIL VOOR DE RECHTER Koninklijke Schuttevaer wil een kort geding aanspannen tegen spoorbeheerder Pro- Rail en/of Rijkswaterstaat. De binnenvaart is verplicht sinds 18 april de opening van de spoorbruggen in Hattem en Zutphen over de Geldersche IJssel telefonisch aan te vragen. Normaal moet dit ook TERMINAL GORINCHEM ALS PROEF VOOR TRANSFERIUM De inland terminal HTS Intermodaal in Gorinchem gaat met het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) een proef doen met een transferium, het plan van het HbR om de containeroverslag landinwaarts te verplaatsen. mogelijk zijn over de marifoon, maar ProRail is niet langer bereid het personeel ter plekke te verplichten de marifoon te kunnen gebruiken. Volgens Koninklijke Schuttevaer leidt dit tot gevaarlijke situaties. “Te gek voor woorden”, aldus directeur Kees de Vries van de Koninklijke Dit werd door directeur Pieter Struijs van het HbR bekendgemaakt tijdens het Havencongres Rotterdam 2007 in het Maasgebouw van stadion De Kuip. Directeur Henk Berben van HTS Intermodaal bevestigt desgevraagd dat er overeenstemming is over een dergelijke proef. Nog niet bekend is wanneer de proef wordt gehouden, die de haalbaarheid van een transferium moet aantonen. Het HbR lanceerde vorig jaar bij het binnenvaartcongres ‘Verder kijken dan je schip lang is’ het plan om grote ONDERZOEK NAAR SLANGENKARTEL De Europese Commissie vermoedt dat fabrikanten van slangen ongeoorloofde prijsafspraken hebben gemaakt. Eurocommissaris Neelie Kroes van Mededinging stelt een onderzoek in. Ambtenaren van haar Directoraat deden afgelopen woensdag en donderdag invallen bij bedrijven in Frankrijk, Italië en Groot–Brittannië die (olie)slangen voor de scheepvaart produceren. Het gaat ondermeer om slangen die BRAMMEN- TERMINAL Vervolg van pagina 1. Het benodigde terrein (12 hectare groot) is ontstaan door de demping van een deel van het Hartelkanaal. HbR investeert daarnaast ongeveer 37,5 miljoen euro in de aanleg van 500 meter kademuur en overige openbare infrastructuur, zoals een ontsluitingsweg. De terminal wordt in april 2009 opgeleverd en kan aangelopen worden door schepen met een diepgang tot 16,65 meter. Er is een ontwikkeling gaande van het winnen en verschepen van ijzererts uit grondstofrijke landen, zoals Brazilië, naar de productie van zogeheten brammen in die landen. Brammen zijn staalplaat uit de eerste productiebewerking van ijzererts. Ze zijn de grondstof voor diverse soorten staal, die in de tweede productielijn worden geproduceerd. Bijvoorbeeld staalplaten, buizen en staal voor de auto-industrie. In de komende tien tot vijftien worden gebruikt bij de overslag naar en van tankschepen. Het Directoraat van Mededinging stelt dat er nog slechts sprake is van een vermoeden en dat daarom het onderzoek is ingesteld. De verdenking is wel serieus; anders had het niet tot de invallen gekomen. Bovendien werkt de Europese Commissie voor het onderzoek samen met het Amerikaanse ministerie van Justitie omdat er vermoedens zijn dat het gaat om een wereldwijd kartel. jaar zal de aanvoer van ijzererts naar Rotterdam afnemen verwacht het HbR. “Het strategische belang van een brammenterminal drong zich op nadat, in 2004, CVRD en ThyssenKrupp Stahl besloten een brammenfabriek te bouwen in Itaqui in Brazilië, naast de ijzerertsmijnen van CVRD. Deze zal begin 2009 starten met een capaciteit van 5 miljoen ton brammen. Hiervan verscheept TKS jaarlijks 2,1 mln ton naar zijn 2e-lijnsfabrieken in Duisburg en Bochum.” ThyssenKrupp Stahl is de eerste en belangrijkste klant voor de Rotterdamse brammenterminal. Het staalconcern maakt verdere groei mogelijk tot 4 miljoen ton. Daarvan gaat 85 procent per schip naar het Ruhrgebied (en 15 procent per spoor). Het HbR ziet bovendien mogelijkheden om “gemakkelijke retourlading naar Rotterdam te trekken. Dit kunnen containers met rollen staal zijn of andere staalpakketten en buizen etc.” terminals op relatief korte afstand van Rotterdam te beginnen, waarbij zeer grote binnenschepen vanaf de Maasvlakte pendelen met grote hoeveelheden containers. Die zouden dan vanaf deze transferia verder kunnen worden vervoerd. Deze transferia zijn dan een verlengstuk van de Rotterdamse haven en zo wordt vermeden dat al die containers met vrachtwagens over de A15/N15 moeten worden vervoerd. In de binnenvaart en met name onder de bestaande inland terminals is niet onverdeeld positief gereageerd op dit voornemen. De bestaande terminals zouden deze functie ook kunnen vervullen. Bovendien is onduidelijk wie de kosten van extra overslag moet gaan betalen. Volgende maand wordt de derde editie van Race2Raise gehouden, een 5-daagse race door Europa waarin 25 deelnemende auto’s zich inzetten voor het goede doel. Start en finish zijn in Rotterdam. De deelnemers overnachten verder achtereenvolgens in Geneve, Turijn, Cannes en Parijs. De rally is een initiatief van Peter Hendricks, in de binnenvaart bekend als makelaar in casco’s en schepen. Vorige week was hij landelijk in het nieuws, doordat hij de enige Nederlandse deelnemer was aan de Gumball3000, een internationale rally. In Nederland moesten meerdere deelnemers hun rijbewijs inleveren nadat ze veel te hard reden. Op woensdag werd de race zelfs afgeblazen, toen een Brits team een ongeluk in Macedonië veroorzaakte waardoor een echtpaar overleed. Op de speciale website van Race2Raise (www.race2raise. com) namen Hendricks en zijn teamgenoot Damien Byrne meteen afstand van de organisatie van Gumball3000. Met name de gebrekkige communicatie stoorde hen. Er zijn weliswaar overeenkomsten, maar de insteek van Race2Raise is anders. Met de opbrengst van de deelnemersgelden en de sponsoring op de auto’s worden goederen Schuttevaer. “Wij staan niet in de voor de gevolgen.” Volgens de schippersvereniging gaat ook Rijkswaterstaat niet vrijuit. “Die mag dit als vaarwegbeheerder niet accepteren. Als de zaak niet direct wordt teruggedraaid zullen wij onze jurist opdracht geven een kort geding aan te spannen”, aldus de Vries. Aanvankelijk had Rijkswaterstaat gesteld dat de zaak zou worden teruggedraaid, maar vorige week vrijdag gaf ProRail te kennen niets te willen terugdraaien en te volharden in het standpunt dat de opening van de bruggen via de telefoon moet worden aangevraagd. TERLOUW- STEIGER Gisteren (maandag 7 mei) is de nieuwe autosteiger bij Lobith/Tolkamer officieel in gebruik genomen. Rijkswaterstaat heeft de steiger aan de Europakade gerealiseerd vooruitlopend op de realisering van de overnachtingschaven ter plaatse. De openingshandeling is verricht door Jan Terlouw, oud-politicus en voormalig voorzitter van Koninklijke Schuttevaer. De autosteiger is ook naar hem genoemd. De Jan Terlouwsteiger in Tolkamer was hard nodig omdat er in de nabije omgeving geen mogelijkheden zijn om auto’s aan wal te zetten. De aanleg van de overnachtingschaven in Lobith laat nog enkele jaren op zich laten wachten. MEER WEESHUIZEN PROFITEREN DIT JAAR VAN RACE2RAISE gekocht voor weeskinderen in Roemenië. Voor zijn werk komt Hendricks regelmatig op scheepswerven in dat land en zodoende ontstonden contacten met de plaatselijke bevolking. Hem trof het leed in de armoedige kindertehuizen. “Vorig jaar hebben we meer goederen ontvangen dan we in 1 weeshuis konden verdelen en daarom hebben we nóg 32 weeshuizen in onze lijst opgenomen. Een bezoek aan één van deze weeshuizen begin december 2006 heeft ons doen overtuigen dat ook hier onze hulp hard nodig is.” Er doen 25 teams mee. Onlangs tekenden Jamie Westland, de zanger van de Nederlandse populaire band Di-Rect, en DJ BigBooming. Zij vormen het ‘2 many delay - deejay team’. Ze sluiten overigens pas op dag 2 aan, in Turijn, doordat Di-Rect eerst nog een optreden heeft. Tijdens de feesten in Cannes en Parijs doen BigBooming en Westland een B2B-deejay set. Race2Raise start op vrijdag 15 juni. Op dinsdag 19 juni worden de auto’s weer feestelijk onthaald in Rotterdam. Komende vrijdag (11 mei) wordt al een voorschot genomen op de rally. In Kus Bar Cinema in Rotterdam vindt die avond de dvd-release plaats van de voorbereidingen. 8 MEI 2007 FIJNTJES Aandacht is alles. Als iets geen aandacht krijgt, gebeurt het eigenlijk niet. Wij kennen dat vooral van het gezegde ‘Wat niet weet, dat niet deert’. Dat is zeer toepasselijk als het om fijnstof gaat. Het is een hype om bij alles wat we doen te overwegen of we wel genoeg doen om de uitstoot van heel kleine stofdeeltjes te vermijden. Die ieniemienie brokjes van zeer uiteenlopende materialen worden bij het inademen niet gefilterd en dringen diep in onze longen door, waar sommige brokjes lelijke schade kunnen aanrichten. Met andere woorden: die deeltjes zijn slecht voor onze gezondheid. Je zou denken dat dit pas sinds een jaar of vier het geval is, want vóór die tijd hoorde je niemand daarover. Maar sinds 2003 is fijnstof volksvijand nummer 1. Zelfs het oorspronkelijke plan voor de Tweede Maasvlakte struikelde erover en we zijn panisch bezig de dieselmotoren zo te versleutelen dat de uitstoot van fijnstof tot een minimum wordt beperkt. Die gekke paniek over fijnstof heeft zelfs geleid tot voorstellen om binnenschepen met oude motoren vanaf 2020 langzamer te laten varen. Maar het speelt ook een doorslaggevende rol bij de plannen voor nieuwe wegen en het gebruik van spitsstroken (erg tegenstrijdig, want die plannen zijn allemaal bedoeld voor een betere doorstroming van het verkeer, terwijl juist in de file staan de fijnstofuitstoot een boost geeft). Van alle mensen die in Nederland sterven, sterft zo’n tien procent aan de gevolgen van het fijnstof inademen. Daar moet je dan wel bij vermelden dat hier ook de mensen bij worden gerekend, die een paar maanden eerder sterven omdat de ziekte waaraan ze lijden, nadelig wordt beïnvloed door de werking van de fijne stofdeeltjes in de longen. Dat is ontdekt door proeven met muizen. Dus vast staat dat in elk geval de muizen er baat bij hebben als je een schonere motor inbouwt. Hoe zat het eigenlijk vóór de ontdekking van de fijnstofterreur? Hadden we er toen geen last van? Dat is eigenlijk heel vreemd. Sinds de jaren zeventig is de uitstoot van fijnstof waarschijnlijk verminderd met een factor honderd (waarschijnlijk, want je kunt moeilijk even teruggaan om het alsnog op te meten). Met name de industrie in West-Europa werd of heeft zichzelf sindsdien drastische maatregelen opgelegd in de filtering van stoffen die voordien lukraak de atmosfeer in werden geslingerd (weet je nog, toen was roken ook nog gezond). Het is superbelangrijk om de kwaliteit van de lucht in de gaten te houden, maar fijnstof is een hype. Het is de viagra voor de milieubeweging, een toverwoordje waardoor iedereen stijf in het gelid gaat staan. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant