Views
1 year ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 8 MEI 2007 GEVRAAGD KAPITEIN op motortankschip type C, i.b.v. alle papieren en zeecertificaat, bekend in Belgie en Noord-Frankrijk, loon n.o.t.k. Tel. 06-53596233 TE KOOP z.g.o. DAF 1160DKTM 2000t Tel.06-22623289 BIEDT ZICH AAN L.L. matroos als aflosser Tel.06-46390794 GEVRAAGD OP MS FURKA stuurman/schipper ibv groot vaarbewijs, ADNR en containerervaring. Vaste containervaart Rotterdam-Utrecht. Weekends vrij. Sollicitatie richten aan: Perficio, Bolster 26, 3344 EA H.I. Ambacht Tel.06-53422416 TE KOOP luxe dagpass.sch. 65 p, bj 92, 26 x 6, 70 x 1.80, 2x 350 pk, gen. 42 kva, boegs., radar, airco, sauna, Veritas class, Rijnatt, zone 2 + Belg. Tel: 0032-495304000 SUCHE FRACHTSCHIFF 85 x 9.50 zu kaufen Chiffre Tel: 0049-175 5243 866 ONLINE VEILING TRINTELLA 42 (1998) Bezoek de veiling op www.bootveiling.com TE KOOP: GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Momfer 1x stuurman i.b.v. dienstb. 2jr vaartijd.loon vlgns CAO binnenvrt. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fiducia 1x lichtmatroos i.b.v. dienstb.volgt schrif.cursus matroos. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 Containerschip Bouwjaar 2000. Afm. 135x 12,-- x 3,35 m. 3500 ton. Hoofdmotoren: 2x 2000 pk. 2 boegschroeven elk 600 pk. dubbel roersysteem & dubbel ankersysteem Toelating met 3 bakken te varen. 2 droge lading koppelverbanden +/- 5000 ton Inlichtingen op aanvraag. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fidelity 2x matroos i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fehar 1x stuurman i.b.v. dienstboek. 2jr vaartijd. loon vlgns CAO Binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek GEVRAAGD Lichtmatroos of matroos van ong. 18 tot 30 jr. Voor duwboot met vaste bak in de int.vaart drogelading 14/14 loon n.o.t.k. Tel.06-51485579 ARBEIT GESUCHT! Nico, slowakische und tschechische Matrosen suchen Arbeit. Tel. 0042-1903453157 Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 BRILLANT HOTELSCHEPEN BV VRAAGT deksman/vrouw op mps Brilliant Rijnbinnenvaart ibv dienstboekje, 40 urige werkweek voor onbepaalde tijd, loon Bruto € 1300,80, tevens kamermeisjes, serveersters t/m 31-10-07. Tel: 06-53929801 GEZOCHT op mts Verano, stuurman met patent (min. Mannheim), matroos met dienstboekje Tel.06-53297641 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Gotcha 1x matroos i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 TE KOOP grote kinderbox € 300,- en kleine € 250,- Tel.:06-21298077 GEVRAAGD matroos/stuurman op mts Talisman Belg. Condities Tel.0031-653596152 of 0032-475721783 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Eleonora 1x lichtmatr. met dienstb. vlgt curs matr. 2jr vaartijd. loon vlgns CAO binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 TKA VAREND WOONSCHIP 22x4,10 www.katwijker. tk/Eureka Vreeswijk Tel.030-6061701 TE KOOP Casco bootje afmetingen 17x 4.10x 180. Vr.pr.7500,- euro Tel.06-22701980 W.L.A. DE BOT & DTR. REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 6000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken Partyboten - Dekschuiten - pontons Elevatorbakken - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Ms Alcyon 2350 t bj. 2003 - 1700 t/2.50 m. - 1 ruim 126 TEU - 2700 m3 - Fr.alum.kap - 1300 PK Cummins Ms Nordica 650 t bj. 1961 - 54.94 x 6.63 m. Fr.al.kap 950 m3 - 2 x 240 PK GM - boegschroef - naut.compl Ms Swalker 1250 t bj. 1954 - slt.vloer - 1900 m3 Fr.alum.kap - 608 PK Deutz 1981 tot revisie 2004 MS 3330 t bj. 1989 - 110 x 11.40 m. - 1800 PK KVB ca. 7000 t. voll info op aanvraag Duwboot bj. 1975 - 2 x 400 PK CAT 2004 Dwbt Anaconda 862 PK Volvo 2004 A.D.N.R Motorvlet bj. 1970 - 15 x 4.50 m. 460 PK GEVRAAGD : MS bj. 1990/2000 br. 11.40 m. Duwboot 1200/1500 pk diepgang ca. 1.80 m. Sleep-duwschip ca. 1500 ton www.huizinga-snijder.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 95,- excl 200 AMP € 140,- excl 230 AMP € 165,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 8 MEI 2007 Shell stapt in 2011 volledig over op dubbelwandig “VEILIGHEIDSSLAG OP ALLE ROUTES HEEFT PRIORITEIT” Na de aankondiging van Shell om de depots in Hasselt en Gent al vanaf dit jaar alleen nog maar met dubbelwandige tankers te bevoorraden, stond vooral de Belgische tankvaart op z’n kop. Inmiddels hebben beide partijen met elkaar gepraat, wat de olieproducent voortaan vaker wil doen. “De heftige reacties kwamen voor ons als een donderslag bij heldere hemel. Daarom gaan we de binnenvaartorganisaties in de toekomst één keer per jaar uitnodigen voor een gesprek. Wij hébben geen geheime agenda en vinden het belangrijk dat de sector weet waar wij mee bezig zijn.” Achter de keuze voor dubbelwandigheid zit de ambitie van Shell om wereldwijd en permanent de veiligheid van de operaties te verhogen. Transport is daar volgens Paul Rotering een essentieel onderdeel van. “Vervoer vindt plaats in een externe maatschappelijke omgeving”, aldus de Business Development Manager Rhine Supply. “Wij voelen ons daar heel verantwoordelijk voor.” Door Sarah De Preter Shell vervoert per weg, spoor, pijplijn en schepen. In Pernis, één van de grootste raffinaderijen ter wereld, meren jaarlijks zo’n tienduizend binnenschepen aan. In de toekomst toe wil Shell het aandeel van de binnenvaart in de aan- en afvoer van haar producten handhaven en zelfs verhogen waar dat mogelijk is. Rotering: “Binnenvaart is voor ons een voortreffelijke manier van vervoer en – zeker ten opzichte van het wegvervoer – heel milieuvriendelijk. Het sluit goed aan bij onze filosofie over de wijze waarop wij willen vervoeren. Wij zien nog meer mogelijkheden, en in principe is er ook veel capaciteit op de waterwegen.” Net als andere vervoersmodi waar Shell gebruik van maakt, ontkomt ook de binnenvaartvloot niet aan een regelmatige screening. Een paar jaar geleden startte onderzoek naar de WALEN INVESTEREN Net als Vlaanderen investeert ook de Waalse overheid de komende jaren fors in de binnenvaart. Tot en met 2015 vloeien er 270 miljoen euro naar de vaarwegen. Met name de verbinding Seine-Schelde en de routes van en naar Frankrijk. Samen met Frankrijk pakken de Walen onder andere het kanaal Condé-Pommeroeul aan. Daar moet gebaggerd www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die Nieuw toegevoegd: • River Discovery worden. De Waalse overheid investeert hier 10,5 miljoen euro. Verder wil Wallonië de binnenhavens moderniseren, hun commerciële activiteiten verder uitbouwen en daarbij gebruik maken van publiekprivate formules. In 2006 werd er over de Waalse vaarwegen ruim 44 miljoen ton getransporteerd. OP NAAR NIEUW OVERSLAGRECORD In de haven van Antwerpen is de overslag in het eerste kwartaal gegroeid naar 44,6 miljoen ton. Dat is een groei van bijna twaalf procent. De maand maart was de beste maand ooit met een overslag van 16,49 miljoen ton. In de containersector bedroeg de groei zelfs 17,4 procent. De overslag kwam uit op 1,9 miljoen TEU. Volgens de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel is slechts acht procent van deze groei toe te schrijven aan de stakingen in de haven van Rotterdam. De rest zou dus intrinsieke groei zijn. Antwerpen kwam vorig jaar voor het eerst in de geschiedenis uit op een containeroverslag boven de zeven miljoen TEU. Met de jongste cijfers lijkt de haven ook dit jaar af te stevenen op een nieuw record. Medio volgend jaar zal het hele Deurganckdok afgewerkt zijn, dat alleen al 7,5 miljoen TEU kan opvangen. in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 742 SCHEPEN! • Thales veiligheidsrisico’s van vervoer per binnenvaart en manieren om deze terug te brengen. Shell ontwikkelde hiervoor het programma ‘Quality Tonnage’. De overstap naar dubbelwandige schepen maakt daar deel van uit. “Het gaat om integrale veiligheid, dus ook om de kwaliteit van installaties en van navigatiesystemen. Verder hechten wij belang aan de organisatie achter het schip. Hebben onze contractpartners goede veiligheidsbeheerssystemen? Trainen zij regelmatig hun bemanningsleden? En vooral: hebben zij dezelfde ambitie als wij inzake veiligheid? Dubbelwandigheid is daarmee slechts één van de aspecten, maar voor ons wel een speerpunt. De ervaring leert dat we met enkelwandige schepen af en toe nog een spill hebben. Met dubbelwandige schepen hebben we nog nooit één lekkage gehad. Voor ons is dat een overtuigende statistiek, want elke spill is er één te veel. Je kunt wel zeggen: ‘Voor die paar keer per jaar…’, maar zo zien wij dat niet. Als we lekkages kunnen voorkomen, dan doen we dat.” Geen mantra Inmiddels is de implementatie van Quality Tonnage volop gaande. Shell gaat stapsgewijs alle depots uitsluitend met dubbelwandige tankers bevoorraden. Bij enkele is dat nu al het geval. Het streven: volledige dubbelwandigheid in 2011. Toch wil het concern de ogen niet sluiten voor nieuwe ontwikkelingen. “Wat we willen, zijn dubbelwandige schepen of equivalenten daarvan. Momenteel loopt onderzoek naar constructiemethoden waardoor de huid van enkelwandige tankers dezelfde bescherming biedt als dubbelwandigheid. Als dergelijke ontwikkelingen dezelfde integrale veiligheid garanderen als dubbelwandigheid, zullen wij daar niet blind voor zijn. Dubbelwandigheid is geen mantra, we vinden het heel positief dat de binnenvaart volop nadenkt over innovaties.” In het stappenplan voor de omschakeling op dubbelwandigheid op de depots stonden de locaties Gent en Hasselt aanvankelijk ingepland voor 2008- 2009. De plotselinge vervroeging leidde tot veel commotie in de Belgische tankvaart. Rotering legt uit waarom de zaak in een stroomversnelling kwam. “Bij de overschakeling op de depots zijn twee factoren leidend. Routes waar we op korte termijn een flinke veiligheidsslag kunnen maken, hebben prioriteit. Daarnaast houden we er rekening mee of binnen dat gebied al voldoende dubbelwandige capaciteit aanwezig is.” “Bij de aankondiging van ons Quality Tonnage-programma in 2006 stonden de depots in Hasselt en Gent voor later ingepland. Wat we over het hoofd gezien hebben, is dat op deze locaties de operatie dicht tegen de openbare ruimte ligt. Vergeleken met andere depots kunnen we er in korte tijd veel veiligheids- Paul Rotering op de raffinaderij van Shell in Pernis. (foto Sarah De Preter) winst maken. Daarom hebben we er de afgelopen maanden geïnvesteerd aan de walzijde, onder andere in gasdetectieapparatuur. In dat kader hebben we ook de timing inzake dubbelwandigheid bijgesteld. Een team van Marine Technical Advisers heeft beide locaties grondig onderzocht. Door de bank genomen zijn dubbelwandige tankers wat groter, maar het is volstrekt verantwoord dat we ze daar gaan inzetten.” Voldoende capaciteit Eenmaal overgestapt wil Shell ook consequent zijn. Op de depots in Gent en Hasselt zal dan ook niet meer met enkelwandige schepen worden gewerkt. De capaciteit is er, stelt Rotering. “Voorafgaand aan zo’n beslissing kijk je natuurlijk eerst of er voldoende schepen zijn. Dit baseren wij niet op aannames over de hoeveelheid nieuwe tankers die er de komende jaren nog bijkomen. Uit onze database en de aanbestedingsprocessen, waarbij rederijen met vlootlijsten komen, blijkt dat we nu al voldoende dubbelwandige capaciteit hebben. En het is zeker niet zo dat wij door onze dubbelwandigheid genoodzaakt zullen worden om op termijn vrachtwagens in te zetten. Dat is ook niet onze bedoeling, integendeel: de weg zit vol.” “Omgekeerd komt niet elk dubbelwandig schip automatisch in aanmerking; we kijken integraal naar de kwaliteit van de organisatie. Momenteel lopen de aanbestedingen voor de bevoorrading van de depots in Hasselt en Gent. We willen dit binnen een tweetal weken rond hebben.” De keuze voor dubbelwandigheid in Hasselt en Gent is onomkeerbaar. Blijft het feit dat veel binnenschippers onaangenaam verrast waren door deze plotselinge move. “Wij snappen de onrust omdat we zo snel overgaan”, zegt Rotering. “En we weten welke impact dit kan hebben op schippers en hun familie. Maar als verlader moeten we de veiligheid voorop stellen. Dat is onze eerste verantwoordelijkheid en dus ook de reden om er nu mee door te gaan.” Lock out-acties, waarmee de woedende tankvaartondernemers aanvankelijk dreigden, vindt men bij Shell geen goed idee: “Vanuit emotioneel oogpunt kun je misschien begrijpen dat men dit zegt, maar het zou onverstandig zijn om het ook te doen. Dat levert alleen maar verliezers op en brengt de veiligheid in gevaar. Ook voor autoriteiten is dat onaanvaardbaar.” Overlegplatform “De afgelopen weken is ons duidelijk geworden dat onze plannen, die wij vaak bespreken met contractpartners, niet altijd even goed gecommuniceerd worden naar de individuele schippers. De reactie kwam voor ons dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Daarom willen we binnenschippers in de Benelux voortaan via hun organisaties beter op de hoogte houden. Waar we nu sterk aan denken, is om de organisaties één keer per jaar uit te nodigen voor een gesprek. Per slot van rekening is ook de binnenvaart een van onze stakeholders. Het is belangrijk dat de markt weet wat we doen, want we zijn ook van elkaar afhankelijk.” Geleidelijk uitfaseren is er met beslissingen als die van Shell en eerder al BP niet bij. Paul Rotering vindt jaartallen als ‘2018’ dan ook heel conservatief. “We zijn niet de enige verlader die vroeger willen omschakelen. Anderzijds zullen ook veel partijen nog langer genoegen nemen met enkelwandige schepen van goede kwaliteit. Maar de trend naar dubbelwandigheid is al jaren zichtbaar en het is positief dat de sector daar volop in investeert. Misschien lopen we niet altijd synchroon, maar ik zie sterke gelijke ontwikkelingen aan verladers- en vervoerderskant.”

De Binnenvaartkrant