Views
2 years ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 8 MEI 2007 KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS .................................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 250.2 250 pk/187 kw .......... € 13.500,= KMD WS 315.2 315 pk/242 kw .......... € 13.500,= KMD WS 350.2 350 pk/268 kw .......... € 13.500,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw .......... € 14.500,= KMD XF of basis DAF XF ....................................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... € 18.000,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... € 19.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw ..........€ 18.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... € 19.500,= KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw ..........€ 26.000,= KMD V12 704.2 704 pk/525 kw ....Prijs op aanvraag PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR. JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING Nieuwbouw Nieuwbouw mcs 135 x 14,20 x 4,80 m., China, 2 x CAT, compleet te leveren ultimo 2008 Diverse mogelijkheden voor nieuwbouw van zowel droge lading als tankvaart. Makelaardij www.jiskootvanweel.nl mvs “Pealko” 110 x 9,50 x 3,17 m., Van Eijk bj. 1981 2307 ton, 1380 pk CAT, bj 2004, 7400 uur, Friese kap mvs “Alida” 85 x 9,50 x3,26, bj. 1981/1962, 1885 ton 81 teu, 1200 pk Deutz, bj. 2004, compl. stuurhut 2003 mvs “Fidato” 110x11,45x3,30 m., Oekraine bj. 2000, 2828 ton, 208 teu, 1521 pk CAT, Blommaert luikenkap containerduwbak 76,5 x 11,45, China bj. 2001, 156 teu, 475 pk kopschroef, voorwoning en radar mbs “Cornelis sr” 70 x 7,45 x 3,40 m., Roemenië, bj. 2002, 1127 ton, 691 m3, 816 pk MTU mts “Novara” 85 x 9,50 x 2,82 m., 1970, type-N gesl. 800 pk Stork, 2 x Houttuin wormpomp, lage kruiplijn “NN” Diverse 110 x 11,45 meter droge lading schepen “NN” Diverse schepen in verschillende uitvoeringen Dit is slechts een selectie van ons scheepsbestand. Voor het complete aanbod kunt u onze website raadplegen of rechtstreeks contact opnemen. Gaarne voegen wij uw schip toe aan ons verkoopbestand en informeren u gaarne over de mogelijkheden. Advisering Technisch: Ontwerp compleet schip, deelontwerpen, begeleiding aan- en afbouw, stabiliteitsberekeningen Financieel: Advisering en begeleiding bij aankoop schip, verkrijging financiering en (start) ondernemingen Postbus 204 3330 AE Zwijndrecht Tel. / fax: 078 6 19 33 25 Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl Jan Jiskoot Michel van Weel 06 13 32 41 45 06 28 33 83 52 jiskoot@jiskootvanweel.nl vanweel@jiskootvanweel.nl TE KOOP: O Zandzuig- en overslagbedrijf Van der Waal B.V. zoekt Beunschip voor vaste vaart tussen Rotterdam en Tilburg tel. 078-6151286 E-mail info@vanderwaalbv.nl MVS 820 ton. Bouwjaar: 1966 Afm. 64,50 x 7,60 x 2,61 m. 2 Ruimen - Alu. Friesche kap met electr. wagen. Stalen buikdenning (Hardox) Kopschroef Boterman 270 pk. Hoofdmotor: 680 pk. Caterpillar 3412 Revisie 2004. Hydr.st. werk De Waal - Autokraan 9m. Woning: Grote woonkamer met woonkeuken - 2 sl. kamers - badkamer & W. C. Nautisch kompleet. MVS 1100 ton. Bouwjaar: 1963. Afm. 80x 8,20 x 2,62 m. 3 Ruimen - trimvullingen - Azobé 5 cm. Alu. schuifluiken - Boegschroef: Van Wijk 285 pk. Scania. Hydr.st. werk - Autokraan 11 m. Hoofdmotor: 500 pk. Deutz Type: 545 in zeer goede staat. Nautisch kompleet. MVS 753 ton. Bouwjaar 1959. geb. bij Van Duijvendijk Kr. a/d IJssel. Afm. 63 x 6,60 x 2,78 m. 1 ruim- trimvullingen - Alu. schuifluiken. Kopschroef: Van Tiem 250 pk. DAF. Ruime woning met 3 sl. kamers - salon overdwars-badkamer-keuken. MVS 1230 ton. Bouwjaar: 1971 Afm. 86x 8,60x 2,65 m. 1 ruim - stalen vloer - schuifluiken. Hoofdmotor: 1200 pk. Caterpillar bjr. 1999. Kopschroef met 340 pk. Scania. MTS 1340 ton. Bouwjaar: 1972. Afm. 85x 9x 2,70 m. 1790 M3 bij 100% - Gecoate ladingtanks Kopschroef: Van Wijk met 220 pk. DAF. Hoofdmotor: 800 pk. Deutz Type: 545 Klasse: Geldig tot Sept. 2009. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CHINA afm.135x11.45x4.25m NIEUWBOUW RUSLAND afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m, levertijd juli 2007 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956 afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken , kopschroef. MVS 2307 ton, bj.1980, afm.110x9.50x3.20m 1380 pk Cat bj. 2004, alu luiken, kopschroef. MVS 1821 ton, bj.1964 afm. 95x9.50x2.88m 2x 600 pk Cummins bj.1999, containerstuurhut, alu luiken, kopschroef. MVS 1632 ton, bj. 1981, afm.86x9.57x3.02m 1065 pk Cat bj 2005, containerstuurhut, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1054 ton, bj. 1964 afm 73x8.20x2.72m 800 pk MWM, alu luiken, kopschroef. Duwboot, bj.1927 /1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen Casco luxe motor Bj. 2006 Instalho, 22x4.85x4.20 M/s Sirius Bj. 1957, 49.32x6.46x2.58 529 ton Dralet Boom, 282 pk 2004 koprevisie. M/s Fadegro Bj.'58 B en Rozemeijer 661 ton 57x7.25x2.52 B. Kaap Meppel 157 pk. Sterk in prijs verlaagd ! M/s Janny-D Bj. 1955, 68x7.11x2.30, 750 ton, Detroit 600 pk. Boegschr. Bos schot. 150 pk. Scania, gestraald. M/s Rian Bj. 1961, 62.18x7.20x6.62, 785 ton, 2x 180 pk. GM, bgschr, v. Balleg. stuurrooster250 pk. Daf M/s Rainbow Bj. 1951, 67x8.16x2.48, 713 ton, Cat. 3412 680 pk., Bschr. rooster 240 pk. Oost M/s Zafferano Bj. 1965, 73x8.20x2.62, 1054 ton, Cum KTA 38 MO 850 pk, bgschr DAF 220 pk 3 kanaal. M/s La Primavera Bj. 1951, 80x8.20x2.51, 1068 ton, GM 730 pk 1996, bgschr, GM 165 pk Schottel Snijder Hasselt. M/s Tiamo Bj. 1957, 74x7.55x2.52, 912 t, GM 720 pk. rev 2001, Boegschroef van Tiem 193 pk. Daf. Veel vern. 2001 M/s Donata Bj. 1967, nw. mid. schip 2003, 69x7.29x3.00, 1022 ton, Mitsub. 450 pk. Bj. 2003, Bschr. 280 pk. Daf Balleg. M/s Isala Bj. 1955, 80x 8.19x2.53, 1121 ton, Deutz 829 pk. bschroef 200 pk. van Mill M/s Henrean Bj. 1939 1124 ton 80x9,50x2,68 1800 m3. Boegschr. Veth Jeth 2 kan. M/s Deo Volente Bj. 70‚ Praag 1196 ton 80x9.30x2.47 Deutz 800 pk. Boegschr. De Kaap schottel 200 pk. Daf M/s Thalia Bj. 1953, 85x8.15x2.80, 1205 ton, Mitsub. 864 pk. Boegschr. Daf 300 pk. bj. 2005 M/s Nautica Bj. 1963, geheel vern. 1993, 83.88x8.20x2.47, 1217 t, Detroit 825 pk. Boegschroef van Ballegooij Daf 320 pk. M/s Hic et Ubique. Bj 1970 80x9,35x2,50 1221 ton 811 pk Cummins grote woning inruil mogelijk M/s Estrella Bj. 1964, 80x9x2.62, Mittsub. 860 pk. bj. 2005, boegschr. Leeuwest. 250 pk. Stuurrooster M/s Kairos Bj. 1964, gelast, 80x8.20x2.81, 1125 ton, MTU 860 pk. boegschr. v. Tiem 320 pk. straalbuis M/s Possidi Bj 1958 80x9,05x2,83 1305 ton 973 pk Cat semibeun gezandstraald, nette prijs M/s Momfer Bj 1962 85x9,50x2,70 1397 ton, Mitsubishi 953 pk bj 2003 Bgschr van Tiem 320 pk M/s Risky Bj. 1966, 80x9.50x2.81, 1506 ton, 2x Scania Vabis 550 pk. Boegschr Daf van Tiem 350 pk. M/s Wildeman: Bj 1958 86x9,50x2,86 1587 ton 2x MWM 500 pk inruil kleiner schip mogelijk. M/s Graveland Bj. 1987, 85x9.50x3.17, 1599 ton, Mitsub. 862 pk. bgschr. Van Wijk Mitsub., str. buis, ADNR M/s Nocht Bj. 1981, 85x9.50x3.17, 1713 ton, Cummins KTA 38, 1015 pk. 2006, Bschr. Veth Jeth 320 pk. Daf 4 kan. 2006 M/s Emulator Bj 1980 Van Eyck, verlengd Jan 2007, 105x9.5x3,0, 2143 ton, rolluiken 940 pk Cummins M/s Franca Bj. 1972/ 2003, 105x9.60x3.00, 2164 ton, CAT 3512 1220 pk, bgschr DAF 320 pk rev 2006. M/s Jori - Jan Bj 1974/80 231 ton 86x11,40x3,45 980 pk Cat rev 2003 nieuw stuurwerk grote woning achterop. M/s Vectorius Bj. 1993, 110x11.40x3.25, 2821 ton, ABC 1500 pk. Bschr. Verhaar 450 pk. Scania M/s Anne Marijke Bj. 2006 China, 110x11.45x3.50, 3079 ton, CAT 3512 B DI-TA 1700 pk, bgschr 2x Ballegooy 2x DAF 430 pk. M/s Suzi Bj. 1973, 100x11.40x3.83 , 3152 ton, 2x SKL 1720 pk. Bschr. van Tiem 480 pk. M/s Sayonara Bj. 2006 China, 110x11.45x3.63, 3245 ton, CAT 3512, 1520 pk, bgschr DAF 530 pk. vanaf feb. 2008 leverbaar. Nieuwbouw programma: 110x11.45 Leverbaar medio 2009, China gebouwd 110x 11.45 Leverbaar medio 2009, NL gebouwd 135x14,20 type Novum levering casco (of afgebouwd) medio 2009 www.concordiashipyards.nl Biesboschhaven nr. 16, Werkendam Postbus 50 4250 DB Werkendam Voor bemiddeling: dhr. R. Hoogendoorn Tel.: +31 (0)622 207 961 Voor nieuwbouw Dhr. C.H. Kornet Tel.: +31 (0)653 688 772 France/België Dhr. J. van Wichelen Tel.: +32 (0)476 962 012

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 ENKELWANDIG OMZEILT DE ‘VUT’ MET CONCEPT VAN NIEUWENHUIJSEN EN VPC Scheepswerf Nieuwenhuijsen Geertruidenberg bouwt prefab een nieuw ladinggedeelte voor een Atlanticbunkertanker. Zelfdragende, uniek geconstrueerde tanks van railmateriaal, met Europees octrooi en gemaakt met een minimum aan manuren, bieden perspectief. Door het bijzondere concept krijgt de enkelwandige tanker nieuwe inhoud, met dubbelwandige status voor schip en eigenaar. Door Johan de Witte De enkelwandige problematiek in combinatie met de vraag naar een oplossing was voor het samenwerkingsverband Tiny Nieuwenhuijsen van Nederlof Scheepsbouw en John van den Elshout van Advies- en Ingenieursbureau VPC in 2006 een uitdaging om de ‘VUT’ van nog jonge enkelwandige tankers te omzeilen. Inmiddels is de bouw van (foto Nieuwenhuijsen Geertruidenberg) dit nieuwe concept volop in gang. In de nieuwbouwloods staan drie tanks van 27.000 x 8.000 x 4.500 millimeter vrijwel gereed. Ze worden met de resterende vier tanks voor dit project deze maand geplaatst. Vooraf wordt het trunkdek VAN EEN LEIEN DAKJE Het casco van de bunkerboot Jacob, bestemd voor oliehandel Terlouw in Capelle aan de IJssel, is maandag 23 april bij P H Tinnemans in Maasbracht te water gelaten. Daarvoor werden twee bokken van Bergingsbedrijf van Bekkum ingezet. Het karwei verliep van een leien dakje en al snel nadat de bunkerboot in de stroppen was gehesen, kuste hij zacht het water van Maasbracht. De bunkerboot, getekend door Harrie Tullemans uit Weert, is geen kleintje met zijn lengte van 34,90 meter en breedte van 5,84 meter. De boot beschikt over vier tanks met een totale inhoud van 250 kubieke meter voor gasolie en een tank van 30 ton voor drinkwater. De boot die van Jaap Terlouw de naam Jacob kreeg, is door zijn ontwerp en bereikbare snelheid (18,5 kilometer per uur) geschikt voor zijn specifieke taak om snelvarende schepen te voorzien van gasolie en andere benodigdheden. Het is een mooi geveegde boot PWA-SLUIS DICHT Rijkswaterstaat voert van vrijdag 11 mei 07.00 uur tot en met zondag 13 mei 07.00 uur onderhoudswerkzaamheden uit aan de westelijke sluisdeur van de Prins Willem-Alexandersluis. De sluisdeur wordt voor periodiek onderhoud tijdelijk vervangen door een met ronde kimmen, waardoor de boot zo weinig mogelijk golfslag veroorzaakt. De snelheid is ook een voordeel bij het bestrijken van het verzorgingsgebied, dat zich globaal uitstrekt over Dordrecht, Moerdijk, West-Brabant en het Hollands Diep. P H Tinnemans & Zn bouwde het casco en Verbunt tekende voor de conservering. De overige werkzaamheden plus de volledige afbouw vinden plaats bij Vink in Sliedrecht. Jaap Terlouw, die aanwezig was bij de tewaterlating, koos voor dat bedrijf om praktische redenen. “Wij geven er de voorkeur aan de afbouw in eigen hand te houden, ook al omdat wij zelf aan de binnenvaart en daarmee gelieerde bedrijven leveren. Dan speelt de afstand ook een rol en daarom hebben wij gekozen voor Vink.” Hij is zeer tevreden over de bouw: “Het is een mooi strak casco geworden.” Naar verwachting is de oplevering begin juli. Met twee bokken wordt de Jacob in het water gehesen. (foto Jo Bindels) reservedeur. De Prins Willem-Alexandersluis is de grootste sluis van de Oranjesluizen in Amsterdam- Schellingwoude. Schepen tot 90 meter kunnen nog schutten via het oude sluiscomplex. Langere schepen moeten wachten of omvaren via de IJssel. met equipement verwijderd en worden de spantenframes aangepast. Na het plaatsen van het nieuwe ladinggedeelte maken verbindingen tussen tank en casco het schip tot één geheel. Bestaande los- en laad-equipement wordt overgeplaatst. “Het eerste ontwerp (waarover de Binnenvaartkrant op 26 september 2006 berichtte, red.) is betreffende materiaal aangepast. De schotten en zijden van de tanks bestaan uit railmateriaal; de vloer en het trunkdek zijn met vlakke platen uitgevoerd, waarmee aan onderhoud alsook tankcleaning optimaal is tegemoetgekomen en daarbij de sterkte constructie niet is aangetast”, aldus Nieuwenhuijsen. “De ontwikkelingsfase van unieke scheepsbouw is kostbaar, tijdrovend en spannend. Wanneer de klasse-inspecties en de scheepvaartbranche het positief beoordelen, weet je pas dat het goed uitpakt en geeft dat voor al onze medewerkers voldoening.” AANVARING CHARTERSCHIP FRANSBERGEN NEEMT STIPHOUT OVER Fransbergen Beheer, een nieuw opgerichte werkmaatschappij van de Fransbergen Group uit Maasbracht, neemt het varende deel van Rederij Stiphout uit Maastricht over. Dat bestaat uit de vier passagiersschepen Geulvallei, Scheldevallei, Maasvallei en Jekervallei, inclusief het varende en het horecapersoneel (39 vaste medewerkers en tachtig oproepkrachten) alle aanlegsteigers en het boekingskantoor. Het personeel is enkele weken geleden ingelicht. Het themarestaurant Festi-Village, Buitengoed Slavante en Brasserie Bonhomme blijven in handen van Stiphout. Fransbergen handhaaft de naam Rederij Stiphout, die ook de boekingen voor Festi-Village gaat verzorgen. Dennis Fransbergen gaat de directie voeren van Fransbergen Beheer, Wilmer Fransbergen is verantwoordelijk voor Fransbergen Trading and Shipping in Maasbracht en is onlangs benoemd tot directeur van deze BV. Gisteren (maandag 7 mei) is de overname notarieel beklonken. ‘WALSTROOM NIEUWE STIJL’ IN MAASHAVEN 8 MEI 2007 Ondertussen is een tweede opdracht getekend. De in- en ombouw van deze tanker zal worden gerealiseerd in september. De goedkeuring van Lloyds Register of Shipping en de Inspectie Verkeer en Waterstaat spreekt voor zich. De essentie van het geheel is dat elke rail een spant vertegenwoordigt. Voor het ladinggedeelte van een enkelwandige tanker wordt één tank gemaakt die door mainframes (schotten) verdeeld is in maximaal 380 kuub grote tanks. Door deze mainframes lopen de laad-/losleiding en tankmeetapparatuur. Een en ander gebeurde in nauw overleg met De Jong Marine Services (appendages), Firma Leemberg (leidingstraat), Corus Feijen Fabrication (railmateriaal), Lloyds Register of Shipping Rotterdam en Inspectie Verkeer en Waterstaat. De bouwontwikkelingen (van tanks en inbouw) kunnen worden gevolgd op www.nederlofscheepsbouw.nl. Op zaterdag 28 april vond om 12.10 uur op het IJmeer, noordelijk van het eiland Pampus, een aanvaring plaats tussen een zeilend charterschip en een zeiljacht. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor maar aan het zeiljacht ontstond grote schade: de mast brak en op het achterdek was alle apparatuur afgebroken. Op het charterschip ontstond een scheur in de kluiver en de kluiverboom raakte beschadigd. Beide schepen voeren onder vol zeil. Het zeiljacht was overstag gegaan en kort deed het charterschip hetzelfde. Dit laatste schip voer sneller en liep het jacht dus aan loefzijde (stuurboord) op. Omdat het charterschip de zeilen uit had staan over bakboord zag de roerganger het zeiljacht niet meer. Het charterschip met voer met een snelheid van ongeveer 10 kilometer per uur achterop het zeiljacht. De schipper van het zeiljacht had het charterschip zien naderen en was ook nog wel wat naar bakboord geweken, maar niet genoeg om een aanvaring te voorkomen. Hij dacht dat het charterschip moest wijken omdat het aan loefzijde voer. De zeiler had echter niet gezien dat het charterschip het dagteken van twee gele ruiten in de mast voerde ten teken dat het een groot schip was. Volgens de regels van het Binnenvaartpolitiereglement moet klein nu eenmaal wijken voor groot. Het jacht is na de aanvaring weer teruggevaren naar de ligplaats in Amsterdam. Het charterschip kon de reis met achttien passagiers voortzetten richting Hoorn. De waterpolitie van Lelystad heeft proces-verbaal opgemaakt. ENECO Energie en Havenbedrijf Rotterdam (HbR) hebben een overeenstemming bereikt over de levering van walstroom aan de binnenvaart in de Maashaven. Het gaat om twintig elektriciteitskasten met 120 aansluitingen voor schepen. Schippers kunnen via internet of per gsm de stroom regelen. Het is de bedoeling dat in de herfst alle elektriciteitskasten zijn opgeleverd. Tot nu toe beschikte de binnenvaart in de Maashaven mondjesmaat over elektriciteit vanaf de wal. Het systeem was echter gebruikersonvriendelijk, vond het HbR, vanwege de betalingswijze met muntjes. Bovendien is het aangeboden vermogen te laag voor de tegenwoordige binnenvaartschepen. Dat euvel is verholpen, stellen ENECO en HBR. Aan de kade komen stroomkasten met aan de buitenkant meerdere aansluitingen. Deze ‘contactdozen’ geven krachtstroom met een hoog vermogen (380 Volt, 63 Ampere, 50 Herz). De schipper brengt een verlengkabel van zijn schip naar de kast en sluit die aan. Vervolgens meldt hij zich aan per mobiele telefoon, internet (op termijn wellicht met een specifieke branchekaart). Na het aanmelden start de leverantie van de elektriciteit. Bij vertrek kan de aansluiting telefonisch worden afgemeld, gaat de stekker uit het contact en wordt de rekening opgemaakt. Het tarief dat de schipper betaalt voor de walstroom wordt vergelijkbaar met het tarief dat een Nederlands huishouden betaalt. Met 120 aansluitingen beschikt de Maashaven over voldoende kasten om zo goed als alle ligplaatsen te voorzien van elektriciteit. Het gaat om een proef van twee jaar. Zo kan ervaring worden opgedaan met het nieuwe betaalsysteem en de aansluitingen. Met de proef is een bedrag van circa anderhalf miljoen euro gemoeid. Naast service aan de binnenvaart past de ‘walstroom nieuwe stijl’ in het beleid van het Havenbedrijf om de luchtkwaliteit te verbeteren. De proef wordt deels gefinancierd uit het Rotterdamse Actieprogramma Lucht.

De Binnenvaartkrant