Views
1 year ago

2007-10

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 8 MEI 2007 Gespecialiseerd in schroefballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen en GPS-sytemen, Importeur van Elca, OLP en Syst&matica systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,50 x 5,20 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 135 x 15,00 x 5,20 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 110 x 13,50 x 5,20 m. Compleet: 135x11,45x4,8m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. China eind 2008. Money Maker - lightweight. Luiken / spudpalen. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Diverse afmetingen. Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL 078 - 6840112 MAIL. IDZENGA@WEIDZ.NL Na een geslaagd startjaar zijn we vol vertrouwen het jaar 2007 ingegaan en mede vanwege de goede vooruitzichten zijn we nog steeds op zoek naar : • Vrachtschepen voor onze droge lading • Beunschepen voor zand- en baggerwerken • Semi-beunschepen voor beide Onze voorkeur gaat uit naar een langdurige samenwerking Te koop eetbare oliëntanker Mercatus bouwjaar 1964, afm 86 x 9.07 x 2.78, 1360 ton, motor 800 Deutz revisie 2005 met vast werk, tel: 06-23650854 Bunkertankers Diverse afmetingen 110x11,45x5,4m. Bunkertanker- Polen - leverbaar dec. 2008 Nieuwbouw casco's met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Eternity I / II 189.95 x 12.45x4.00, 6925 ton, 2x CAT 1521 pk bj. 2000, stalen vloer, schuifluiken, duwcertificaat 10.000 ton. Hermina 178.50x9.50x 2.72, 3777 ton, Arminiuswerft bj. 1972 Cummins 1600 pk, 198 Teu, alu. stuurhut 2001 Ritrabo 110x11x3,26, 2826 ton, 2x Cat 918 pk bj. '95 en '97, stalen vloer, luiken hydro stapelbaar, alu. hut '06. 110x11.45x3.65 bj. 1999, 208 teu 110x9.52x3.21 Sliedrecht bj. '81, 2359 ton, 3000 m3, 117 Teu, ijzeren vl. over Azobé, Cat 1278 pk bj. '00, friesch kap. Helena Adriaan 100x11,40x3,97, Sliedrecht 1971, 3134 ton, stalen vloer, 2x Cat 3512, Daf 400 pk, duwcertificaat 5634 ton Silvester 100x9,53x3,21, Ruitenberg vs. '80 as. '28, 1932 ton, 111 Teu, 2x Cat '89 1800 omw., fr. Kap. Ronny O 95x9.50x3.20, Ruisbroek bj. 1973, 2006 ton, 64 Teu, Cat 1475 pk, rev. '06, alu. hut, alu. Blommaert luiken. Tolerant 86x9.50x3.02, Grave bj. 1980, 1702 ton, 2325 m3, 940 pk Deutz, alu. luiken 2004, stalen vloer bj. 2001. Linquenda 70x7.20x2.53, Kampen bj 1957, 805 ton, 1300 m3, Cat 565 pk bj 1973, ijzeren vloer, alu. schuifluiken. Serfra 67x8.20x2.52, Millingen bj. 1947, 840 ton, 1200 m3, Deutz 560 pk, alu hut met U-lessenaar, luiken. Destiny 62.55x7.58x2.67, Rumst (B) bj. 1962, 786 ton, Cat 680 pk bj. '89 rev. Bj. '99, houten vl. friesche kap, alu. hut '95. Duwbakken 75x11,40x3,13, bj. 2001, 2400 ton, voorwoning, boegschroef. Diverse standaard duwbakken. Tankers Dubbelwandige tankers: 135m bj. 2004 110m bj. 2006 Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel. : 078-6191233 Mob. : 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob. : 06-30179475 Fax : 078-6120653 Tel. : 078-6191233 Mob. : 06-53383964 SCHIFFS FINANCIERUNGEN BIS ZU 100 % LEASINGBASIS J.BARELDS SCHIFFSMAKLER - HAREN(EMS) +49-5932-903888 +49-175 5907553 E-mail: avanti@barelds.de WPI ship building Vrijblijvend aangeboden: Nieuwbouw van verschillende afmetingen en types, bouwwerf Polen. Vertegenwoordigd door: Mbs “Conatus” 682 ton, bjr. 1971, 60 x 6,65 x 2,62. Motor Cummins 355 pk bjr. 1996, rev. 2004. Mbs “Casa Nova” 831 ton, bjr. 1966, 70 x 7,20 x 2,62. Motor Scania 552 pk bjr. 2001. Mbs “Corja” 911 ton, bjr. 1971, 65 x 7,35 x 2,92. Motor Industrie 510 pk bjr. 1971, revisie 2001. Mbs “Mea Vota” 1080 ton, bjr. 1959, 75 x 8,20 x 2,78. Motor GM 600 pk bjr. 1996. Mvs “Tempo Passato” 1010 ton, bjr. 1963/2005, 70 x 7,20 x 3,00. Motoren 2 x 275 pk. Mbs “Antonia” 1027 ton, bjr. 2001, 70 x 7,45 x 3,20. Motor Cummins 640 pk bjr. 2001. Mbs “Onderneming” 1034 ton, bjr. 2000, 70 x 7,45 x 3,20. Motor Mitsubishi 640 pk bjr. 2000. Mbs “Comrade” 1605 ton, bjr. 1913/2002, 86 x 9,50 x 3,00. Motor GM 600 pk bjr. 1978. Mvs “Reiderland” 1765 ton, bjr. 1929/1994, 85 x 9,50 x 3,20. Motor 1065 pk Cummins bjr. 1997. Mvs “Wiljette” 2462 ton, bjr. 1980, 105 x 10,50 x 3,17. Motor 1300 pk Deutz bjr. 1980, rev. 2001. Meer schepen op de website. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen M: 06-53185636 K: 06-10977351 E: info@ldewaardt.nl W: www.ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl MOTORBEUNSCHEPEN B0043 835m3 bwj 1965 85 x 8.20 x 3.02 CAT 973 pk 2004, boegschroef 320 pk B0072 811m3 bwj 1970 83.52 x 8.74 x 3.11 Cummins 950 pk, boegschroef 360 pk B0060 661m3 bwj 1965 70 x 8.24 x 3.11 CAT 548 pk, boegschroef 320 pk B0056 625m3 bwj 2001 70 x 7.45 x 3.20 Cummins 640 pk, boegschroef 320 pk B0039 608m3 bwj 1951 70/77 x 8.15 x 3.07 Cummins 500 pk, boegschroef 220 pk B0025 578m3 bwj 1933 70 x 8.46 x 3.10 B0038 MWM Deutz 794 pk, boegschroef 260 pk 536m3 bwj 1966 70 x 7.20 x 2.81 CAT 487 pk, boegschroef 320 pk, beunvloer 1999 B0074 499m3 bwj 1963 69.99 x 7.3 x 2.75 MTU 816 pk, boegschroef 230 pk B0010 489m3 bwj 1963 63 x 7.28 x 2.84 Cummins 500 pk revisie 2003, boegschroef 270 pk, woning 2001 B0021 B0042 B0052 B0029 485m3 bwj 1964 69 x 7.35 x 2.62 CAT 680 pk, boegschroef 200 pk 477m3 bwj 1965 70 x 7.20 x 2.65 GM 360 pk, revisie 2001, boegschroef 160 pk 430m3 bwj 1961 62 x 7.24 x 2.59 DAF 400 pk 2004, boegschroef 220 pk 377m3 bwj1955 57 x 6.65 x 2.67 Volvo 600pk, boegschroef 300 pk B0071 262m3 bwj 1961 45 x 6.63 x 2.51 Industrie 150 pk, boegschroef 154 pk ZELFZUIGENDE MOTORBEUNSCHEPEN B0049 503m3 bwj 1958 70 x 7.40 x 2.70 GM 420pk, nieuw vlak 2001, motorrevisie 2001 B0075 295m3 bwj 1965 59 x 6.82 x 2.35 CAT 485 pk bwj 1999, boegschroef 240 pk B0041 120m3 bwj 1949 31 x 6.00 x 2.18 GM 180 pk bwj 2000, zelflossend met transportband van 18m BEUNBAKKEN B0051 600m3 bwj 1939 62 x 8.00 x 3.15, beun vernieuwd 1990, geheel gestraald B0050 586m3 bwj 1967 50 x 8.85 x 3.10 B0048 390m3 bwj 1964 45 x 7.50 x 2.74 MOTORBEUNKRAANSCHEPEN B0015 320m3 bwj 1926 56 x 6.60 x 2.60 CAT 443 pk, boegschroef 270 pk, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, gieklengte 24m, 2 x spudpalen Dringend te koop gevraagd voor onze diverse relaties: motorbeunschepen. Startende ondernemers gevraagd voor diverse motorbeunschepen. Te koop gevraagd: beunschip 86m x 9.5/10.5m Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend G.S.K. Wij doen net iets meer voor U. Duwboot: Gremko ex Mistral, bj 53, 22,55 x 5,96 x 2,28, 2 x 500 pk, 180 pk boegschroef, grote woning, nautisch compleet, elektrische koppellieren, inruil en medefinanciering bespreekbaar. M/s Ravie - 361 ton, bj 57, 39.19 x 5.09 x 2.42, 322 pk rev 01, prijs bespreekbaar M/s Sirius - 529 ton, bj 57, 49.32 x 6.46 x 2.58, 800 m3, 282 pk rev 04 M/s Gersom - 691 ton, bj 63, 63 x 6.60 x 2.67, 375 pk, inr. bespreekbaar M/s Semper Avanti - 693 ton, bj 57, 55 x 7.20 x 2.62, 1000 m3, 365 pk M/s Letitia - 758 ton, bj 47, 63 x 7.06 x 2.75, 950 m3, 816 pk bj 06, evt. inr. bespreekbaar, vast werk, evt. mede financiering mog. M/s Thabo - 899 ton, bj 58, 70 x 7.27 x 2.61, 1400 m3, 675 pk rev 07, schuifluiken M/s Oceanos - 990 ton, bj 61, 67 x 8.20 x 2.65, 1500 m3, 635 pk bj 05, gezandstraald, 3x slpk. M/s Turbulent - 1013 ton, bj 61, 76.84 x 8.20 x 2.54, 1550 m3, 750 pk, vlak vern. '96, nautisch compleet, 3x slpk. M/s Serena - 1070 ton, bj 66 Langebrugge, 73 x 8.20 x 2.62, 1530 m3, 600 pk, 3x slpk, nautisch compleet, alu schuifluiken M/s Porto Bello - 1288 ton, bj 79, 80 x 8.20 x 2.75, 1720 m3, 3x slpk., in prijs verlaagd, inr bespreekbaar M/s Possidi - 1305 ton, bj 58, 80 x 9.05 x 2.83, 1650 m3, 973 pk rev 02, nautisch compleet, alu. schuifluiken '06 M/s Saphir - 1693 ton, bj 77, 90 x 9.56 x 2.81, 2000 m3, 1050 pk bj 01, nieuw vlak, nautisch compleet, evt op andere lengte te leveren. Helling 110 x 11.45 meter DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Brutus - 1746 ton, bj 47/81, 100 x 9.50 x 2.88, 2200 m3, 1227 pk rev 07, 3x slpk Nr. 6245 - 1750 ton, bj 97, 86 x 9.50 x 3.20, 2000m3, 900 pk, 3x slpk., 90 teu's, goed ballastbaar Nr. 6325 - 2000 ton, bj 98, 105 x 9.40 x 2.97, 2650 m3, 1600 pk bj 00, nautisch compleet, 3x slpk. Nr. 6340 - 2122 ton, bj 87, 100 x 9.50 x 3.22, 2800 m3, 1200 pk, 3x slpk., 2x 40kva '07 M/s Capria - 2159 ton, bj 74, 95 x 9.50 x 3.22, 2850 m3, 1200 pk rev 00, 3x slpk., nautisch compleet M/s Taz - 3057 ton, bj 72, 110 x 11.48 x 3.36, 4200 m3, 1500 pk rev 01, 3x slpk., woning grotendeels vern. '02 M/s Goudvis - 3.355 ton, bj 89 Harlingen, 135 x 11.40 x 3.15, 1800 pk bj 05, 800 pk boegschroef 2 x Woning bj 00, inr bespreekbaar Te koop gevraagd: Types: 86 x 9,50 met containermogelijkheden min. 81 teu's, v.a. bj 1980. 100/110 x 10,50 100/110/135 x 11,45 Nieuwbouwprogramma Casco Middenvoorschip 70 x 9.50 x 3.20 Levering: casco Juli 2007 Casco 110 x 11,45 x 3,65 Levering: casco Augustus 2008 Casco 135 x 11,45 x 4.25 Type Taormina Levring: China April 2008 Casco 135 x 11,45 x 4.25 Type Taormina Levering: China September 2009 Mogelijk "Turn Key" project i. s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 8 MEI 2007 VEILIG & VAST een bijdrage van Klaas den Braven ZIN EN ONZIN VAN EISEN LEKSTABILITEIT Ik zal trachten in een korte samenvatting uit te leggen wat er onder lekstabiliteit wordt verstaan. Allereerst de vraag: moeten schepen voorzien zijn van dwarsschotten? Het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) schrijft voor dat de scheepsromp moet beschikken over een aantal dwarsschotten, die reiken tot tegen het dek of, indien er geen dek is, tot aan de bovenkant van het scheepsboord. Het gaat om een aanvaringsschot op een redelijke afstand van de voorsteven, zodat bij het vollopen van de voor het aanvaringsschot gelegen waterdichte afdeling het drijfvermogen van het beladen schip behouden blijft en er een resterende veiligheidsafstand van 100 millimeter overblijft. Tevens moet er een achterpiekschot aanwezig zijn op schepen met een lengte van meer dan 25 meter. Daarnaast moeten er waterdichte schotten aangebracht zijn als afscheiding tussen verblijven, machinekamers inclusief de daarbij behorende werkruimten en de laadruimen. Alleen bij het aanvaringsschot wordt iets vermeld over een lekke toestand; dus een lekkage in een ander deel van het schip mag kennelijk wél leiden tot het zinken. Nu de lekstabiliteit. Er wordt zowel in het ROSR als in het ADNR gesproken over lekstabiliteit. In het ROSR wordt lekstabiliteit geëist voor passagiersschepen met een Lwl van 25 meter of meer en voor schepen met een lengte van meer dan 110 meter. In het ADNR daarentegen wordt lekstabiliteit geëist voor dubbelwandige, drogelading schepen, die bestemd zijn om gevaarlijke stoffen van de Klasse 2, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 7, 8 of 9, met uitzondering van die waarvoor een gevaarsetiket 1 in de Tabel A is voorgeschreven, in grotere dan in het ADNR vermelde hoeveelheden te vervoeren. Ook wordt lekstabiliteit vereist voor tankschepen van de types G en C, en waarschijnlijk vanaf 1 januari 2009 ook voor die schepen van het type N, indien zij milieugevaarlijke stoffen vervoeren. Wat is nu lekstabiliteit? Hieronder wordt verstaan dat het schip op een zodanige wijze met behulp van schotten is onderverdeeld dat indien een ruimte tussen twee schotten lek wordt en volloopt, het schip daardoor niet zinkt. Tussen de huidige regels van het ROSR en het ADNR is echter een aantal fundamentele verschillen. Zo is het in het ROSR bij passagiersschepen voldoende als aangetoond is dat één ruimte is volgelopen. Voor de schepen met een lengte van meer dan 110 meter en voor de schepen als bedoeld in het ADNR daarentegen moeten dit twee ruimten zijn. Voor de passagiersschepen zijn de regels per 1 januari 2007 gewijzigd, waaronder ook die voor de lekstabiliteit. Ik zal op deze wijzigingen in een later stadium terugkomen. Daarom nu alleen de gevaarlijke stoffen schepen. Waarom lekstabiliteit? Lekstabiliteit wordt vereist om te voorkomen dat een schip bij een ongeval lek slaat en als gevolg daarvan zinkt, waardoor de gevaarlijke stof eventueel in het oppervlaktewater terechtkomt. Dit zou tot grote gevolgen kunnen leiden voor het milieu en eventueel de drinkwaterverzorging. Hierboven gaf ik aan dat de lekstabiliteit alleen voor een beperkt aantal, specifieke schepen wordt vereist. Ook de achtergrond hiervoor is verschillend. Zo wordt de lekstabiliteit voor tankschepen vereist om te voorkomen dat gevaarlijke stoffen in het oppervlaktewater terechtkomen, terwijl bij de drogeladingschepen de reden is om toe te kunnen staan dat er hoeveelheden kunnen worden vervoerd die boven de in het ADNR gelimiteerde hoeveelheden uitgaan. De achtergrond hiervan is dat men wilde voorkomen dat vooral de containerschepen containers zouden moeten laten staan omdat de maximaal toegestane hoeveelheid anders overschreden zou worden. Hoe wordt lekstabiliteit bereikt? Om een schip te laten voldoen aan lekstabiliteit moet het worden onderverdeeld in secties, die gevormd worden door waterdichte schotten. In het ADNR wordt geen minimale afstand tussen de schotten voorgeschreven, echter wel een minimale schadelengte. Deze bedraagt voor zowel de drogeladingschepen als de tankschepen 0,1 x L, met een minimum van 5,00 meter. De lekberekening zelf bepaalt uiteindelijk de echte maximale afstand. Het ADNR heeft bepaald dat het schip aan de 2-compartimentenstatus moet voldoen. Dat wil zeggen dat er twee, direct achter elkaar liggende compartimenten moeten kunnen vollopen zonder dat het schip zinkt. Met andere woorden: er zal altijd een waterdicht schot als aangevaren worden beschouwd. Tevens moet er in lekke toestand nog minimaal 10 centimeter afstand overblijven tussen het laagste punt van een opening en de waterlijn. Is dit niet het geval dan moet de ruimte waar de opening toegang toe geeft ook als volgelopen worden aangezien. Ook mag de slagzij van het schip in lekke toestand niet meer bedragen dan 12º. Hierbij geldt weer dat indien niet waterdichte openingen eerder het wateroppervlak raken, de ruimten waar ze toegang toe geven als volgelopen moeten worden beschouwd. Nu nog een kleine irritatie. Een schip moet dus voorzien zijn van een aanvaringsschot. Dit moet op een afstand staan tussen 0,04 L en 0,04 L + 2 meter, gemeten vanaf de voorloodlijn. Dit moet ook bij schepen die voldoen aan de lekberekening en dat is nonsens. De schadelengte bedraagt 0,1 L en daardoor wordt altijd de voorpiek en minimaal het direct erachter liggende compartiment (meestal de voormachinekamer) als lek gerekend en het heeft dan geen enkele zin je krampachtig vast te houden aan de juiste plaats van het aanvaringsschot. Misschien dat een goede argumentatie richting de CCR hierin duidelijkheid kan geven. Klaas den Braven, oud-lid van de werkgroep Gevaarlijke Stoffen van de CCR Jan Punt ‘eindelijk’ geëerd voor halve eeuw inzet voor schippersbevolking “EEN BIJZONDER GEVOEL” “Volgend jaar is het vijftig jaar dat ik in de binnenvaart actief ben, dan is er een grote reünie”, aldus Jan Punt, de Amsterdamse welzijnswerker voor schippers die 27 april koninklijk werd onderscheiden door burgemeester Cohen in de Beurs van Berlage. Jan Punt werd voorgedragen door Gerrit Koekkoek, ondersteund door de AMVV en de Kerkenraad van de Amsterdamse Westerkerk. Hij was overrompeld. “Vooral omdat die waardering van de kant van schippers kwam. Gerrit is nu zestig maar ik heb deze jongen nog meegemaakt toen hij op het internaat Prinses Beatrix zat. Al de jongelui die ik groot heb zien worden, zijn volgend jaar op de reünie uitgenodigd. Hun ouders ken ik, en natuurlijk hun kinderen die als kleuters bij ons op het ligplaatsonderwijs zaten.” Jan Punt, zelf 72 inmiddels, blijft actief voor de schippersfamilies in de hoofdstad. “De doelgroep wordt ouder en telt een toenemend aantal zieken.” Hij spreek ook bij begrafenissen, als er geen dominee of pastoor wordt gevraagd. “Ik ben zelf Nederlands Hervormd, maar dan spreek ik gewoon als mens, ik lees een gedicht voor of ik zeg iets over dat ze veilig in de haven zijn aangekomen.” Zijn kennismaking met de binnenvaart was een belangrijk moment voor Jan Punt. “De binnenvaart heeft me gegrepen – misschien ook omdat ik een schippersdochter ben getrouwd en nu al 43 jaar mee getrouwd ben – en ik vind het heerlijk met mensen te werken. Er is toch niks mooiers? Mensen boeien altijd. En schippers mogen wat mij betreft nog wel leren wat meer met hun borst vooruit te lopen.” Jan Punt stond aan de wieg van de AMVV, samen met de nu gepensioneerde – en ook al eens koninklijke geëerde – Adri Barel. De intussen 84- jarige Barel was erbij toen zijn voegere collega het lintje kreeg opgespeld op 27 april. Het zwaartepunt van hun werk lag op de verschillende Zwanen in het land, waarvan de Bonte Zwaan het hoofdkwartier was voor de AMVV en zeker voor welzijnswerker Jan Punt. Het gebouw op de ponton ligt hem nog steeds na aan het hart. “Het is nu een broedplaats voor jonge kunstenaars.” Er was veel belangstelling voor de huldiging van Jan Punt, maar velen waren het er over eens dat dit ‘eindelijk gerechtigheid’ betekende. “Punt had hem al lang moeten hebben.” Maar daar trekt ‘Punt’ zich weinig van aan. “Het is een bijzonder gevoel en ik ben sinds ik weet dat ik het lintje kreeg op vleugels.” Jan Punt werd lid van de Orde van Oranje-Nassau. Jan Punt ontvangt de bij het lidmaatschap van de Orde van Oranje-Nassau behorende versierselen uit handen van burgemeester Job Cohen. (foto G. Koekkoek)

De Binnenvaartkrant