Views
2 years ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 24 APRIL 2007 Gevraagd op ms Navitas KAPITEIN i.b.v. Rijn-, radarpatent en ADNR tevens gezocht MATROOS Vrijetijdsregeling 7 dgn / 7 dgn af, Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: H.F. Jiskoot tel. 06-51838726 GEVRAAGD OP CONTAINERSCHIP “LEYLA” KAPITEIN I.B.V. RIJNPATENT, RADARPATENT, A.D.N.R. VAARTRAJECT ANTWERPEN - ROTTERDAM - BASEL 10 DAGEN OP / 10 DAGEN AF NEDERLANDSE CONDITIES SALARIS N.O.T.K. VOOR INLICHTING: T. MULLER 06-22510439 Scheepvaartbedrijf Leyla vof Frans Halsweg 11 7004 AA Doetinchem Euro Shipping Crewing BV zoekt voor haar luxe hotelschepen per direct nog een aantal enthousiaste medewerkers in de navolgende functie: Matrozen U bent in het bezit van een dienstboekje (matroos). Naast bovengenoemde karakteristieken bezit u goede omgangsvormen, spreekt u uw talen (Duits-Engels). Geregelde vrije tijd, 6 wk varen 2 wk vrij. Heeft u interesse of vragen? Euro Shipping Crewing BV T.a.v. Andre van Olderen De Houtakker 36, 6681 CW Bemmel Telefoon: 0481-470233 Fax: 0481-459069 of e-mail: avo@cruiseholding.com GEVRAAGD KAPITEIN/ Z.Z.P. Op kvb Carisma, Rijnpatent tot Mannheim, vrijetijdsregeling 14/14 Tel. 06-53153374 JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING Nieuwbouw Nieuwbouw mcs 135 x 14,20 x 4,80 m., China, 2 x CAT, compleet te leveren ultimo 2008 Diverse mogelijkheden voor nieuwbouw van zowel droge lading als tankvaart. Makelaardij www.jiskootvanweel.nl mvs “Fidato” 110x11,45x3,30 m., Oekraine bj. 2000, 2828 ton, 208 teu, 1521 pk CAT, Blommaert luikenkap mcs “Vagebond” 110 x 11,45 x 3,05 m., Tsjechië bj. 1999, 2559 ton, 204 teu, 1795 pk MTU mvs “Ritrabo” 110x11x3,26 m., 2826 ton, 3850 m3, 2 x 918pk CAT, bj ‘97/’95, zeer compleet, goede drager mvs “Kairos” 80 x 8,20 x 2,81 m., 2000 m3, 820 pk MTU, bj. 2006, nw. stuurhut, radarmast voor, ADNR mbs “Cornelis sr” 70 x 7,45 x 3,12 m., Roemenië, bj. 2002, 1127 ton, 691 m3, 816 pk MTU containerduwbak 76,5 x 11,45, China bj. 2001, 156 teu, 475 pk kopschroef, voorwoning en radar “NN” Diverse 110 x 11,45 meter droge lading schepen “NN” Diverse schepen in verschillende uitvoeringen Gaarne voegen wij uw schip toe aan ons verkoopbestand. Bij interesse voor aan- of verkoop kunt u te allen tijde contact met ons opnemen voor nadere informatie of een vrijblijvend gesprek. Advisering Technisch: Ontwerp compleet schip, deelontwerpen, begeleiding aan- en afbouw, stabiliteitsberekeningen Financieel: Advisering en begeleiding bij aankoop schip, verkrijging financiering en (start) ondernemingen Postbus 204 3330 AE Zwijndrecht Tel. / fax: 078 6 19 33 25 Jan Jiskoot Michel van Weel 06 13 32 41 45 06 28 33 83 52 jiskoot@jiskootvanweel.nl vanweel@jiskootvanweel.nl Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4, 7241 CL Lochem E.mail: vofdejonge@wxs.nl Website : shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Tanker type C, enkelschroefs, Levering half 2008, (L/B/D 110 x 11.45 x 3.50/4.65 mtr). Tanker type C, dubbelschroever, Levering half 2008, (L/B/D 125 x 11.40 x 3.50/4.80 mtr). Vrachtschip type lichtgewicht, enkelschroefs Levering 2008, (L/B/D 110 x 11.45 x 3.65 mtr). Vrachtschip type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/D 135 x 11.45 x 3.60 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart. Te koop : Mts Glamona, Type N, L/B/D 83 x 7.02 x 2.60 mtr, bj 1958, 1050 Ton, Caterpillar 600 PK, evt vast werk. Mts Isabel, Type N, L/B/D 105 x 9.00 x 3.29 mtr, bj 1973, 2204 Ton, Mitsubishi 1280 PK bj 2001. Mts Tejaro, Type N, L/B/D 108.40 x 11.40 x 3.45 mtr, bj 1973, 2959.172 Ton, Ketel, 2 x MAK 1100 PK Mts Imperial, Type N, L/B/D 125 x 11.44 x 4.05 mtr, bj 2004, 4045 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK Duwboot Norwella, L/B/D 33.51 x 8.10 x 1.54 mtr, bj 1956, 2 x GM 600 PK Duwboot Amazone, L/B/D 16.24 x 8.04 x 1.92 mtr, bj 1980, 35 Ton, 2 x Caterpillar 600 PK. Ms Rubicon, L/B/D 50 x 6.67 x 2.51 mtr, bj 1964, 514 Ton, Brons 300 PK, evt vast werk. Ms Micanto, L/B/D 80.00 x 9.00 x 2.70 mtr, bj 1973, 1273 Ton, MTU 600 PK/bj 2006. Ms Duc in Altum, L/B/D 110 x 10.50 x 3.19, 2530 ton, bj 2003, 156 teu, Cummins 1600 PK. Mcs Vagebond, L/B/D 110 x 11.45 x 3.05, 2559 ton, bj 1999, 204 teu 4 lagen, MTU 1795 PK. Mcs Cornelia, L/B/D 85.95 x 9.07 x 2.72, 1455.440 ton, bj 1954/75, 92 teu 3 lagen, MWM 500 PK, evt vast werk. KvB Eternity, L/B/D 190.20 x 12.54 x 4.00 mtr, bj 2000, 3948/2977 Ton, teu‚s 208/144 4 lagen, 2 x Caterpillar 1521 PK, duwcertificaat 10.000 ton. Aanbod van diverse vracht- en tankschepen die in de stille verkoop zijn. (te bezichtigen op de website) Dringend gevraagd voor diverse relaties: Diverse afmetingen duwboten en duwbakken vracht, container en tankschepen. Allen in goede staat verkerend. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl www.binnenvaartkrant.nl Collega gezocht... Nijmegen is een stad met een rijk verleden. Nijmegen is trots en zuinig op de historische schatten maar is vooral ook een stad in ontwikkeling. Nijmegen zoekt collega’s die aan die ontwikkeling kunnen bijdragen. We zijn in Nijmegen trots op ons werk. En we laten ons leiden door een aantal waarden: Resultaatgericht: we maken onze voornemens waar. Omgevingsgericht: we hebben oog voor de behoefte van omgeving en klant. Open: we zijn open in ons spreken en handelen. Samen: wij werken voor elkaar en met elkaar. G.S.K. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. Nr. 9005 - 354 ton, bj 63 , 38 x 5.05 x 2.43, motor bj 00, 2x slpk., mélasse tanker Nr. 9025 - MTS 3595 ton, 135 x 11.45 x 3.50, 4395 m3, 2350 pk bj rev 02, 4x slpk. Nr. 9030 - MTS 1806 ton, 85 x 9.60 x 3.24, 2020 m3, 1225 pk bj 02 Nr. 9035 - MTS 366 ton, 47.45 x 5.10 x 2.40 Nr. 9045 - MTS 1599 ton, bj 70 , 85 x 9.50 x 2.90, 1960 m3, 1200 pk bj 02, woning '07, vlak '95, nautisch compleet Nr. 9050 - Motorbunkerschip, bj 86, 4620 ton, 103 x 12.04 x 5.25, 1600 pk rev '02, bunkermast 27 m Mogelijk "Turn Key" project i. s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. Gezagvoerder blusboot / brandwacht bij Brandweer Nijmegen (2 fte) 36 uur per week, salaris max bruto € 2.558 (schaal 7) + inconveniëntentoelage + onregelmatigheidstoelage. informatie: dhr. Peter Jansen, postcoördinator, (024) 329 75 41. Reacties binnen twee weken na plaatsing. Acquisitie wordt niet op prijs gesteld. Nieuwsgierig? www.nijmegen.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Schippersdochter onderzocht BVB “MEER MAATWERK VOOR VERLADERS” Verladers willen maatwerk van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Meer specifieke informatie in plaats van globale voorlichting zou doeltreffender zijn. Dat komt uit een afstudeeronderzoek van HBO-studente Annegien de Leeuw van Weenen. Annegien de Leeuw van Weenen is werkzaam als administratief medewerkster op het hoofdbureau van de Koninklijke Schuttevaer aan het Rotterdamse Vasteland. Ze heeft bijna vier maanden lang stage gelopen bij het BVB voor de afstudeerscriptie van haar HBO-studie Communicatie bij INHOLLAND. In plaats van af te wachten tot ze een baan had gevonden die direct aansluit bij haar studie heeft ze ervoor gekozen secretariaatswerkzaamheden te gaan doen bij de Koninklijke Schuttevaer. Tijdens haar stage bij het BVB deed ze onderzoek of het reclamebureau voor de binnenvaart z’n werk wel goed doet. Meer specifiek: in hoeverre realiseert het BVB de eigen doelstellingen? Daarvoor ging ze te rade bij de doelgroepen van het BVB: verladers, overslagbedrijven, expediteurs, overheden en binnenvaartondernemers. “Dus: wat vinden die van de communicatie met het BVB? Ondervinden ze baat bij die communicatie en zijn er verbeterpunten?” En waren er verbeterpunten? NOG STEEDS GEZOCHT: SCHIPPERSFAMILIEPORTRETTEN Nog éénmaal onze oproep. We hebben gelukkig al een aantal schippersfamilies bereid gevonden zich te laten fotograferen; twee fotosessies zijn inmiddels achter de rug. Een derde vindt plaats kort nadat wij terug van vakantie zijn, uit Thailand. Waar we trouwens hopen – onder andere – een mooie reportage te kunnen maken voor onze mooie Binnenvaartkrant. Want er schijnen nogal wat curieuze vletten het water dun te varen aldaar: kleine schepen met veel te grote buitenboordmotoren, grote schepen met grotesk weinig pk’s (niet vooruit te branden) maar dat zal de hitte wel zijn. Maar goed, het kan geen kwaad, voordat we weggaan, nog een keertje een oproep aan de schippers hier te doen. Voor een serie in de Binnenvaartkrant zijn mijn gade en fotografe Manon Bruininga en ik op zoek naar schippersfamilies die zich willen laten portretteren. De planning is overigens deze portretten niet alleen in de Binnenvaartkrant te publiceren, maar daarnaast ook als autonoom fotoboek uit te geven. Wij zoeken nog steeds families van twee tot drie generaties – misschien wel vier zelfs – die zich op één foto willen laten zetten: ouders, grootouders, (klein)kinderen. “Verladers vooral willen graag meer specifieke informatie. De informatie die ze nu krijgen, vinden ze te globaal.” De verladers willen dus maatwerk. Ook werden zes binnenvaartondernemers ondervraagd door Annegien. “Dat is natuurlijk niet de doelgroep, maar ze zijn wel belangrijk. Die staan heel positief tegenover het werk van het BVB.” Ook ondernemers die geen sponsor waren. “Echt argumenten waarom ze geen sponsor waren van het BVB heb ik niet gehoord.” De operators van inland terminals kennen het werk van het BVB goed. “Ook al omdat het BVB het secretariaat voert van de vereniging van regionale overslagcentra (ROC Vereniging Nederland – red.).” Gaat het BVB ook wat doen met de resultaten van dit onderzoek? “Dat is wel grappig. De aanbevelingen kwamen overeen met wat al gedacht werd door het BVB. Met name de op verladers gerichte, specifieke informatie.” Schippersdochter Annegien is 24 jaar en schippersdochter, haar vader is mede-eigenaar van de drie jaar oude tanker Va-Banque. Ze heeft zelf zes jaar op een internaat gezeten, Prinses Irene in de Rotterdamse wijk Schiebroek. “Ik ben enig kind thuis en het leven in een internaat is En wellicht uw kind aan huis: de matroos. Bij de foto’s zal een zogenaamd ‘paspoortje’ worden geplaatst, met een korte tekst en uitleg waarin de familieleden aan het woord zullen komen. Denkt u daarbij aan antwoorden op vragen als: Waarom bent u gaan varen? Wat zijn de verschillen met vroeger? Is het er wel leuker op geworden met de containervaart? Heeft u op een internaat gezeten of op een ‘gewone school‘. Varen uw kinderen nog, of zijn ze gaan studeren? Zo zal de tekst van het paspoortje zich ongeveer laten lezen. Zijn er nog meer schippers en niet-meer-schippers onder u die bereid zijn zich op de gevoelige plaat vast te laten leggen, en hun verhaal te vertellen? We zijn ons er van bewust dat dit heel wat voeten in de aarde zal hebben, om dergelijke fotoshoots te organiseren, maar we hopen op uw medewerking te kunnen rekenen. Belangstellenden kunnen zich melden bij de redactie van de Binnenvaartkrant: 010 – 458 86 63. Dan gaan wij in de tussentijd eerst even op vakantie naar Thailand. En dan maar hopen op een hoop antwoordmails op de elektronische deurmat bij thuiskomst. ONDERSTROOM door Frank Anthonie van Alphen als 6-jarige wel wennen. Thuis hoef je nooit om aandacht te vechten. De eerste jaren liet ik bijna letterlijk de kaas van het brood eten. Met de heimwee viel het wel mee. Mijn moeder ging toen ik 12 jaar was aan de wal wonen, in Zwijndrecht. Mijn ouders hadden twee jaar eerder een nieuw schip gekocht samen met een compagnon en m’n vader kon twee weken op/twee weken af gaan varen. Maar ook dat was wel weer wennen, want thuis wonen bij je moeder is wel heel iets anders dan op een internaat.” Haar eerste stageplaats tijdens de studie was bij het College Bescherming Persoonsgegevens. “Daar had ik helemaal niets mee. Toen besloot ik met afstuderen mijn scriptie te Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. schijven over iets waar ik wel iets mee heb.” Zo kwam ze bij het BVB en zoals dat zo mooi heet: de rest is geschiedenis. Ze heeft een ‘verleden aan boord’. “Niet alleen de eerste zes jaar. Daarna zijn we met de kerst en in vakanties ook altijd aan boord geweest. Ik voel me een echt schipperskind. Ik hoef niet per se te gaan varen maar mocht ik tegen een schipper aanlopen en die zou het vragen, dan zou ik wel meegaan.” Ze doet nu administratief werk, maar verhult niet dat haar ambities elders liggen. “Ik wil schrijven. Alleen weet ik nog niet in welk vat ik dat wil gieten. Ik heb in mijn studietijd ook allerlei artikelen geschreven.” Dus wie weet zien we Annegien nog terug als schrijvende schippersvrouw. NOG STEEDS FIT De oude vrouw staat voor het raam en kijkt uit over het pleintje. Ze woont hier al heel erg lang en zelfs ook alweer een hele poos alleen. De tijd dat ze op een binnenvaartschip voer ligt nog verder in het verleden. Toch is de band met de scheepvaart nooit verloren gegaan want een dochter is gaan varen. Vandaag krijgt ze bezoek van haar kleindochter en daar verheugt ze zich erg op. Als klein meisje heeft zij een paar jaar bij haar oma gewoond en beiden hebben daar goede herinneringen aan. Hoewel de jonge vrouw in een ander dorp woont gaat ze nog steeds naar de tandarts vlakbij oma. De telefoon gaat en de oude vrouw hoort dat het haar kleindochter is. “Mijn schoonmoeder kan onverwacht niet op de kleine jongen passen. En nu heb ik hem bij mij. En mama is ook niet thuis. Die zijn aan het varen. Ik kan hem bij niemand onderbrengen.” Even is het stil op de lijn en aarzelend komt er achter aan: “Kun jij op hem passen?” “Natuurlijk”, zegt de oude vrouw spontaan. “Breng hem maar.” En zo komt het dat de overgrootmoeder op een ventje van nog geen twee jaar past terwijl zijn moeder naar de tandarts is. De oude vrouw zet de televisie aan en zoekt een tekenfilmpje op waar het kind even naar kijkt. Daarna bemoeit hij zich met zijn auto’s en doet broem broem. De oude vrouw knikt blij en als hij haar verwachtingsvol aankijkt geeft ze hem kleurpotloden en een groot wit papier. “Die, die”, doet het kind heel enthousiast en het is duidelijk dat hij een heleboel vertellen wil maar het nog niet zo goed kan. Met grote halen vult hij het witte vel en even is hij hier zoet mee. Tot er weer iets anders zijn aandacht vraagt. “Die, die”, doet hij uitbundig en hij wijst naar het schip waar zijn overgrootouders vroeger op gevaren hebben. “Ja, dat was nog met opa”, doet de vrouw peinzend waarop het kind bij haar op schoot klimt als om te laten merken dat hij er nu is en dat het heden pas echt telt. De vrouw aait hem over zijn bolletje en zegt dat hij een lieve jongen is waarop hij haar een kleffe kus geeft. Het ventje, dat anders nogal stout is, toont zich nu van zijn beste kant en daar is de vrouw wel blij mee want haar leeftijd ligt dichter bij de negentig dan bij de tachtig. Als oma hem een koekje geeft veegt hij zelfs de kruimeltjes bij elkaar en voor zijn snotneusje pakt hij een zakdoek. En met het drinken knoeit hij wonderwel vandaag niet. (advertenties) 24 APRIL 2007 Annegien de Leeuw van Weenen heeft niets tegen varen. “…mocht ik tegen een schipper aanlopen en die zou het vragen, dan zou ik wel meegaan.” (foto MGR) “Nou, mijn kleindochter heeft haar zoontje goed opgevoed”, zegt de vrouw trots. Het nageslacht is zeer belangrijk voor haar, want hoewel ze nog steeds in het eigen dorp auto rijdt, wordt haar wereld stilletjes aan toch kleiner. Maar dat vindt ze niet zo erg en ze is nog steeds blij met iedere nieuwe morgen. Zich vaak verwonderend over het feit dat ze zo oud heeft mogen worden. Als de kleindochter voor het huis verschijnt gebaart ze haar even buiten te blijven staan. Ze zegt tegen de kleine jongen dat zijn mama er is en samen gaan ze naar de deur. Het blije “mama” van de jongen doet het oude hart goed. Want dat is toch waar het om draait. Om de liefde die mensen voor elkaar ondervinden. “Het viel allemaal wel mee”, zegt de jonge vrouw. “Hier viel het ook allemaal mee”, zegt de oude vrouw. “Als er nog eens wat is kun je hem weer brengen.” En het is duidelijk dat ze er trots op is nog zoveel voor een ander te kunnen betekenen! En dat terwijl ze al hard op weg naar de negentig is. VARELING door Irene Bruyninckx De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

De Binnenvaartkrant