Views
1 year ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 24 APRIL 2007 FAMILIEBERICHTEN [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Math. 5 : 3 De pijn vloeit langzaam weg en maakt ruimte voor verlossing je dierbaarsten aan je zij dan eindelijk is de strijd gedaan. Het lijden is voorbij. Na een liefdevolle verzorging in de “Merwebolder” te Sliedrecht is van ons heengegaan onze lieve zoon, broer en kleinzoon Eric Jacob Cornelis Kwantes Eric Rotterdam, 13 april 1975 Sliedrecht, 23 april 2006 Leen en Sanny Kwantes - Meeusen Sander en Petra Opa en Oma Kwantes Opa en Oma Meeusen m.s. Janna - Maria Lijsterweg 127 3362 BD Sliedrecht Correspondentie-adres: Postbus 52 3255 ZH Oude Tonge Er is gelegenheid tot condoleren op donderdag 27 april van 19.00 tot 19.45 uur in uitvaartcentrum “De Drechtstreek”, aula 1, Jan Steenstraat 71 te Sliedrecht. Wij nemen afscheid van Eric op vrijdag 28 april om 13.00 uur in de aula van het eerder vermelde uitvaartcentrum, waarna we Eric begeleiden naar zijn laatste rustplaats op de begraafplaats te Sliedrecht. Na de begrafenis is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Heden ontvingen wij bericht dat, na een langdurig ziekbed, is overleden de heer Rinus Visser van m/s “Nivoma”. Ons medeleven gaat uit naar zijn vrouw Ellen en naar zijn kinderen Jacintha en Wilbert. Directie, personeel, jongeren en ouders van het Prins Hendrik Internaat in Nieuwegein. Met verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van Rinus Visser ouder van onze groep. Wij wensen Ellen, Jacintha, Wilbert, familie en vrienden Gods nabijheid toe. Ouders, kinderen en groepsleiding van de Amstelhof van het Prins Hendrik Internaat in Nieuwegein. Zo blijven dan: Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde. 1 Corinthiërs 13:13 Diep bedroefd, maar dankbaar voor alles wat hij voor ons heeft betekend, delen wij U mede dat heden van ons is heengegaan mijn lieve man, onze vader, schoonvader, opa en vriend Geert Mandemaker * Arnhem, 9 juli 1923 Amsterdam, 6 april 2007 Correspondentieadres: M. Mandemaker-Koelink Osdorpplein 412 1068 EV Amsterdam Uit aller naam: Martha Mandemaker-Koelink De begrafenis heeft plaatsgevonden op 12 april j.l. op de begraafplaats Essenhof te Dordrecht Met groot verdriet om zijn heengaan maar met de dankbare herinnering aan de liefde die hij ons heeft geschonken en met een bevrijdend gevoel dat zijn lijden nu voorbij is, geven wij u kennis van het overlijden van mijn lieve man, onze zorgzame vader, schoonzoon, broer, zwager en oom Leendert Marinus Visser in de leeftijd van 55 jaar. Ellen Visser - van Houwelingen Jacintha Wilbert Familie Visser Sliedrecht, 19 april 2007 ms. Nivoma Familie van Houwelingen Correspondentie-adres: Burg. Visserwerf 36 2975 BP Ottoland Er is gelegenheid tot condoleren op dinsdag 24 april van 19.00 tot 20.00 uur in het uitvaartcentrum “De Drechtstreek”, aula 1, Jan Steenstraat 71 te Sliedrecht. Wij willen samen met u afscheid nemen van Rinus in een herdenkingsdienst op woensdag 25 april om 13.30 uur in de Gereformeerde Kerk, Middeldiepstraat 6 te Sliedrecht, waarna de begrafenis zal plaatsvinden op de begraafplaats te Sliedrecht, omstreeks 14.45 uur. Tevens is er na de begrafenis nog gelegenheid tot condoleren in het uitvaartcentrum. Voor onze werkzaamheden op gebied van scheepsbouw, reparatie en onderhoud aan schepen en landinstallaties zoeken wij een medewerker voor in vaste dienst. Zie ook onze website www.bozagro.nl TECHNISCH/ COMMERCIEEL MEDEWERKER Vereisten: • M.T.S. • Ervaring in de scheepvaart • Beheersing van de Duitse en Engelse taal in woord en geschrift Taakomschrijving: • Begeleiden van nieuwe projecten • Maken van begrotingen en specificaties • Maken van schetsen en berekeningen • Inkoop materialen • Urenregistratie Uw sollicitatie kunt u per post of per email sturen naar: Bozagro Marine Services B.V. Postbus 9134 3007 AC ROTTERDAM Email: info@bozagro.nl PERSONEEL GEVRAAGD EB EURO BEVRACHTING BEN VAN DIJK B.V. te Rotterdam zoekt op korte termijn: 1. (aankomend) disponent/bevrachter m/v 2. administratief medewerker m/v Euro Bevrachting Ben van Dijk B.V. is een scheepvaartkantoor met vestigingen in Nederland, Duitsland, Hongarije en Roemenië. We zijn gespecialiseerd in het verkeer van en naar de Donau. EB heeft schepen in eigendom, maar chartert ook schepen voor enkele reizen, rondreizen en heeft schepen in time charter. Deze schepen zijn inzetbaar in het gebied tussen de Noord- en de Zwarte Zee. In Rotterdam werken we met 7 mensen. Totaal zijn 18 mensen werkzaam bij EB. Voor onze vestiging in Rotterdam hebben we op korte termijn 2 vacatures: 1) (aankomend) disponent/bevrachter m/v • met goede commerciële vaardigheden • in staat is om onder spanning goed te blijven communiceren • goede teamwerker die loyaal, betrouwbaar en fair is • niet voor een uitdaging wegloopt • middelbare/hogere opleiding gewenst • goede kennis van de Nederlandse, Duitse en Engelse taal in woord en geschrift • goede kennis van de belangrijke hedendaagse softwareprogramma’s 2) administratief medewerker m/v • voor alle voorkomende administratieve werkzaamheden • goede teamwerker die loyaal, betrouwbaar en fair is • niet voor een uitdaging wegloopt • kennis met Account View geniet voorkeur • middelbare opleiding gewenst • goede kennis van de Nederlandse, Duitse en Engelse taal in woord en geschrift • goede kennis van de belangrijke hedendaagse softwareprogramma’s Indien uw interesse is gewekt voor een van de bovengenoemde vacatures zien wij uw CV met belangstelling tegemoet. Euro Bevrachting Ben van Dijk B.V. Maaskade 33 3071 NB Rotterdam t.a.v. Sascha Timmerman Tel. 010-2711033 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor 1 van haar duwboten: een kapitein Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen, 0180-487130 meeusen@gmwatertransport.nl Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl GEVRAAGD MET SPOED volmatroos op ms 900 ton Tel. 06-49913379 of 0049-1622767669 GEVRAAGD STUURMAN/ 2E SCHIPPER op mts Almeria ibv alle papieren loon-vrije tijd n.o.t.k. eigen woning Tel. +49-1707316588/ +316-13129074 GEVRAAGD matroos op mvs Zijpe ibv dienstboekje, ervaring op Rijn en Binnenvaart, vaarsysteem contineu, loon vlgns CAO Binnenvaart Info 06-10561326 GEVRAAGD MATROZEN R’dam-Veghel v.v. Ma/vr. Tel. 0413-388038 info@ inlandterminalveghel.eu

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 MARKT GUNSTIG VOOR KLEINERE SCHEPEN De vrachtprijzen dalen, volgens bevrachters omdat het ladingaanbod in de zeehavens is gezakt. Voor kleinere schepen is er echter werk genoeg. Over een langere periode lijkt de vrachtprijs voor kleinere schepen zich gunstiger te ontwikkelen dan de gemiddelde index. Tot de 28 e april is het Main- Donaukanaal gestremd vanwege inspectie van de sluizen. Tussen Bamberg en Kelheim wordt groot onderhoud toegepast en enkele sluizen zijn zelfs drooggelegd voor de werkzaamheden. Volgens sommige schippers wordt het stremmen van de Main wel gebruikt om minder vracht te bieden, maar het is moeilijk precieze oorzaken aan te wijzen als er zoveel factoren tegelijk in beweging zijn. Zo daalde het water op de Rijn, hoewel zeer gestaag. Kaub stond maandagmorgen op anderhalve meter. De Saar (Dillingen) biedt genoeg passende reizen, maar slechte prijzen. Er gaan buizen van Hamm naar de Eemshaven. Een schipper nam met tegenzin een reis aan op het Mittellandkanaal: “Ik wilde eerst niet laden voor minder dan de vorige reis, maar iedereen is aan de reis en ik lig leeg. Dat schiet niet op.” Op de Moezel is het ook niet alles: “Het is de kunst een werkje te vinden waar voldoende druk op zit voor onderhandeling, maar bij het meeste werk is het aanpakken of laten.” Een andere schipper kwam ook in de Moezeluitverkoop terecht: “Het zijn In tegenstelling tot de inhoud van het artikel Kyoto brengt gefluoreerd broeikasgas om zeep dat in de vorige Binnenvaartkrant stond, is er geen beperking op de toepassing van FM-200 voor brandblusinstallaties. De Europese verordening verbiedt vanaf 4 juli 2007 slechts het gebruik van PerFluoroCarbons (PFC’s) en FM-200 valt daar niet onder; dat is een HydroFluoroCarbon (HFC-227). Het artikel wekte ten onrechte de suggestie dat FM-200 brandblusinstallaties verboden zouden worden en dat de branche door de overheid opnieuw met hoge vervangingskosten hier weer Solden. We zitten aan dezelfde vracht als in het jaar 2000, toen hebben ze hier een week gestaakt voor meer vracht.” Let in de grafiek vooral op de twee rechte lijnen. De bovenste (gestippelde) lijn toont de trend in de vrachtindex voor schepen tot 700 ton, de onderste (doorgetrokken) lijn is de gemiddelde trend. Daarbij valt op dat de vrachtindex voor kleinere schepen zich de afgelopen twee jaar duidelijk beter ontwikkelt dan de gemiddelde index. zou worden opgezadeld. Door Johan de Witte Hans den Boer, directeur van Hi-Safe Systems, weerspreekt namens de branchevereniging VeBON (Vereniging BeveiligingsOndernemingen Nederland) deze stellingen: “Er is geen sprake van een verbod of beperking. Sterker nog: in de verordening wordt de toepassing van HFC-227 juist expliciet geregeld omdat internationaal erkend is dat de toepassing van HFC’s voor brandbestrijding nauwelijks bijdraagt aan het broeikaseffect.” Ook de opmerking dat de overheid slecht communiceert met Vrachtindex Vrijdag 20 april, na een week met 147 geregistreerde vrachtmeldingen, sloot de VAART!Vrachtindex 1,4 punt lager dan de vorige week op 109. Over de laatste zeven dagen verloor de index 3,9 punten naar 104,4. De gemiddeld betaalde gasolieprijs over de laatste zeven dagen bleef flink stijgen. Gasolie was 20 april met 391,17 euro gemiddeld 4,38 euro per kuub duurder dan een week eerder; het prijsniveau lag daarmee 90,2 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 17,1 procent (2 procentpunten meer dan de vorige week) van de bruto-vracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 23,7 procent (+4,5 procentpunten). De beladingsgraad nam over de week verder af met 2,2 procentpunt naar gemiddeld 81,7 procent. Kaub zakte tergend langzaam met 17 cm naar 1,58 m. De gemiddelde brutoopbrengst per ton per dag zakte over de week met 2 eurocent naar 0,89 euro. De opbrengsttendens was sterk negatief, verhoudingsgewijs veel meer reisresultaten kwamen onder het opbrengstgemiddelde. In de droge lading sloot de vrachtindex over 30 dagen 0,8 punt lager op 109,2, de weekindex zakte met 4,4 punten naar 104,3. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk (30 procent van alle vrachtmeldingen in de week) zakte met 4,7 punten naar indexwaarde 102,4, over de week was er een verlies met liefst 11,1 punt naar 94,4. De weekindex voor de afvaart zakte met 7,8 punten naar 67,5. Voor het Wechselverkehr over zeven dagen kwam de index 1,6 punt lager op 123,0. De weekindex voor Noord-Zuid/binnenlands bleef gelijk op 157,3. De kolenindex sloot over 30 dagen 0,6 punt hoger op 92,5, over de week was er een stijging met 6,4 punten naar 97,7. De weekindex voor zand en grind van de Rijn sloot 4 punten lager op 68,1. Van containers zakte de weekindex met 5,1 punten naar 49,0. De containerindex liet over 30 dagen een afname zien met 5,5 punten naar 69,1. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton kwam de weekindex 16,5 punten lager uit op 146,9, in de klasse 700-1500 ton was er een toename met 9,6 punten naar 136,8, in de klasse 1500- 2500 ton steeg de weekindex met 9,3 punten naar 89,7 en in de klasse boven de 2500 ton was er een afname met 1,7 punt naar 71,4. De ‘Moezel / Saar Monitor’ gaf over dertig dagen een statistische kans van 69,1 procent (+19,1 procentpunten) op retourreizen aan, over de week kwam de kans 65 procentpunten hoger op 107,1 procent. De leegvaartindex van de droge ladingvloot nam over de week nog iets af: schepen voeren gemiddeld 15,1 procent (-0,9 procent) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam af met 0,01 naar 0,73 dag gemiddeld. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 590 droge lading- en 8 tankvaartreizen over 30 dagen, omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. het bedrijfsleven is misplaatst: al sinds 1995 is er overleg tussen VROM en VeBON over een verantwoorde toepassing van blusgassen, juist om herhaling van het Halon-drama te voorkomen. Dit heeft in 1999 geleid tot een met minister Pronk vastgelegd convenant dat de selectie van de juiste blusmiddelen regelt en maatregelen omschrijft om onnodige uitstoot van broeikasgassen te voorkomen. Daarbij heeft de branche zelf al besloten de toepassing van PFC’s te stoppen en zijn kwaliteitseisen gesteld aan apparatuur en vakbekwaamheid van de bedrijven. Dit convenant is door VROM Topreizen De week telde bij VAART!Vrachtindicator 13 ‘topreizen’, 9 procent van de geregistreerde meldingen. Dat zijn reizen die het gemiddelde op drie criteria overtroffen: ladingtrajectcategorie, tonnageklasse en opbrengst per ton per dag. De 10 beste reizen waren: constructie van Geertruidenberg naar Rotterdam voor 3,36 euro, sojaschroot van Amsterdam naar Stuttgart voor 14,12 euro, cellulose van Kallo naar Osnabrück voor 8,50 euro, bauxiet van ingebracht in het Europese overleg en alle elementen daaruit zijn in de verordening terug te vinden. VeBON is dan ook juist tevreden met de in de Europese verordening gestelde eisen, die in Nederland al lang worden ingevuld. FM-200 past volledig binnen deze eisen. Ook met de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Arbeidsinspectie vindt regelmatig overleg plaats om de kwaliteit en veiligheid van de installaties te waarborgen. VeBON onderkent dat de lastige tekst in een politiek document aanleiding geeft tot (soms bewust) verkeerde uitleg over de toepassing van blusgassen; zij heeft daarom 24 APRIL 2007 Amsterdam naar Hamm voor 6,25 euro, spenen van Kehl naar Kehl voor 1,13 euro, kolen van Rotterdam Botlek naar Bergkamen/Werne voor 4,65 euro, coils van IJmuiden naar Düsseldorf voor 5,75 euro, zand van Cuijk naar Dordtsche Kil voor 2,50 euro, kolen van Rotterdam Botlek naar Marl voor 3,50 euro, platen van Vlissingen naar Hardinxveld voor 3,61 euro. VAART!Vrachtindex op vrijdag 20 april Berekend van reizen in de laatste 30 / 7 dagen: Droge lading 109,2 / 104,3 - Opvaart / Bergfahrt 102,4 / 94,4 - Afvaart / Talfahrt 70,9 / 67,5 - Wisselvaart / Wechselverkehr 124,2 / 123 - NZ, NL, B, F, D 159,6 / 157,3 - kolen 92,5 / 97,7 - containers 69,1 / 49 - z&g van de Rijn 66,3 / 68,1 - 100-700 ton 168 / 146,9 - 700-1500 ton 124,4 / 136,8 - 1500-2500 ton 85,8 / 89,7 - > 2500 ton 74,8 / 71,4 Tankvaart 95,4 / Gemiddeld 109 / 104,4 t.o.v. vorige dag +0,6 / +5,0 (1,46 eurocent per tonkm = 100). Vrachttendens dalend / dalend Opbrengst EUR per ton/dag 0,87 / 0,89 Opbrengsttendens dalend / dalend Beladingsgraad 84,8 procent / 81,7 procent Leegvaartkm’s in procent per reis 17,9 procent / 15,1 procent Lege dagen per reis 0,8 / 0,73 Retourkans Moezel/Saar 69,1 procent/107,1 procent Gasolie: gemiddeld betaald in euro/m 3 : 380,31 / 391,17 verbruik als procent vracht 15,8 procent / 17,1 procent idem in de opvaart 20,6 procent / 23,7 procent VRACHTINDICATOR Inmiddels doen 645 schippers mee aan het marktinformatiesysteem VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 25.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www. vaart.nl. MARKTINZICHT GEEN VERBOD OP FM-200 BRANDBLUSINSTALLATIES marktgerichte informatie in voorbereiding, die binnenkort ook in deze krant zal worden gepubliceerd. (advertenties) ...als u het ook kunt ervaren?

De Binnenvaartkrant