Views
2 years ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 24 APRIL 2007 • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com lid metaalunie Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.:info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 95,- excl 200 AMP € 140,- excl 230 AMP € 165,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl Website www.droplineaireaandrijftechniek.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 Beheerder recreatieplassen Joop Troost met roots in de binnenvaart “RECREANTEN WETEN SOMS NIETS VAN EEN BEROEPSSCHIP” Joop Troost is met de VUT. De beheerder van plassen van Recreatiegemeenschap Veluwe komt uit de binnenvaart, maar gooide in 1977 het roer om, ging aan de slag in de recreatievaart. De binnenvaart is hij nooit vergeten. Joops ouders voeren op de Friesse Maatkast Wiljo uit 1909, van 45 bij 6,60 meter en 2,10 meter diepgang. “Aanvankelijk was het een zeilschip, later kwam er een motor in. Nadat mijn vader de nieuwe Wiljo II had laten bouwen, heb ik zelf nog als schipper op de oude Wiljo I gevaren.” In Gorinchem was Joop als jongetje van zes bij vreemde mensen in de kost toen hij naar de lagere school moest en later de ULO. “Toen ik aangaf dat ik eigenlijk liever ging varen, vond mijn vader dat ik eerst nog naar een andere opleiding moest. Het liefste was ik vervolgens naar de Binnenvaartschool van Mijnheer Spaan in Rotterdam gegaan, maar daar was toen een wachttijd van twee tot drie jaar. Omdat ik daar toen niet terecht kon, heb ik nog een jaar op een opleiding, gedeeltelijk in Lochem en gedeeltelijk in Dordrecht gezeten. Dat was een opleiding van het Ministerie van Onderwijs Kunsten en Wetenschappen, afdeling Jeugdvorming en Volksontwikkeling. Eigenlijk duurde die opleiding anderhalf jaar, maar ik kon dat toen in één jaar doen, omdat ik een schippersjongen was en op een internaat zat. Toen ik 16 was, ging ik naar boord bij mijn ouders. Die hadden een eigen zand- en grindhandel en voeren vanaf de Mookerplas naar Gorinchem.” Toen Joop Troost 18 jaar was, liet zijn vader een nieuw schip bouwen. Zijn broer was ondertussen ook aan boord gekomen en omdat er voor drie man niet voldoende werk op het schip was, ging Joop ter overbrugging een jaar bij een baggerbedrijf op de Mookerplas werken. Hij ontmoette in Mook zijn vrouw en voer jarenlang met haar op de Wiljo I. “Mijn eerste reis naar Delfzijl over het IJsselmeer zal ik niet licht vergeten.” Heimwee van hun jongste dwong hen min of meer een baan aan wal te zoeken. “In die tijd ging de Mookerplas van de gemeente Mook over naar het Recreatieschap Nijmegen en in 1977 ben ik beheerder geworden van die plas met de hele omgeving, inclusief een dertigtal fietspaden en wandelroutes. Het leuke van de Mookerplas was voor mij de watersport, waarbij ik gebruik kon maken van mijn nautische kennis. Ook met de Binnenvaartschool in Mook had ik goede contacten.” Onderhoud Parttimers en seizoenwerkers worden door hem ingezet voor het maaien, het onderhoud van de oevers, het onderhoud van de gebouwen, de wandelpaden en voor het heffen van de liggelden voor de recreanten en passanten aan de steigers. “Tevens moest ik mee bekijken waar, in verband met de waterkwaliteit, riet aangeplant moest worden en een goed beheer voeren over de stranden.” Vervolgens had Troost de taak om te letten op recreanten, die het niet al te nauw namen met de maximum vaarsnelheid of die olie loosden, waar hij verbaliserend tegen kon optreden. “Als passanten komen er in het seizoen zo’n 200 jachten per dag. De liggeldheffing betreft dat zo’n 5000 tot 6000 passanten per jaar.” Later kreeg Troost er het Wylerbergmeer in Beek Ubbergen bij en de Beerendock in Wijchen. Ook het recreatiegebied de Groene Heuvels in Beuningen kwam toen onder zijn supervisie - alle recreatieparken van het Recreatieschap Nijmegen dat vijf jaar geleden fuseerde met Recreatiegemeenschap Veluwe. “Met veertien recreatieparken. Ik was regiobeheerder over vier plassen.” Mensen “Het boeiende van het werk voor mij was het omgaan met mensen. Geen dag was het zelfde. Ik heb er erg van genoten. Ik had hier op de plas een eigen surveillanceboot en daar was ik veel mee op het water. met de varenden kon ik praten over vaarwaters, waar ik vroeger zelf gevaren had.”Soms waren er problemen. “Bijvoorbeeld als het water op de Maas weer eens extreem hoog was.” Op initiatief van Joop Troost kwam er onder andere een surfstrand met een surfgebouw. “In de tachtiger jaren kwam dat surfen in zwang. Voor de passanten kwamen er gebouwen met douches en toiletten. Ook is er een helling gekomen voor boten. Vervolgens kwam er een eigen stek voor zeeverkenners aan de plas.” Troost heeft nog te maken met de beroepsvaart. “Ik had natuurlijk veel contacten in de beroepsvaart en die behield ik. Ik bleef in mijn vrije tijd bij vrienden en kennissen meevaren als die hulp nodig hadden en dat blijf ik doen. De verbondenheid met de binnenvaart zit er zo diep in, dat raak ik nooit meer kwijt.” Maar de jachten zijn ook niet te versmaden. “Met een jacht vaar ik alsof ik met een groot schip vaar. Ik volg dan altijd het hoofdvaarwater. Afvarig volg ik dan de beroepsvaart. Dat doen de echte jachtschippers niet. Als ik dan de verkeerde wal vaar op de IJssel heb ik als jacht geen blauwe vlag. En dan komt er een jachtje af en al vaar ik dan strak aan de kribben, dan wil dat jacht er toch nog tussendoor. Dan denk ik: Ja man, je moet door de bocht heen. Voor mij zou het goed zijn als jachten ook met een blauwe vlag gaan varen. Als ik in zo’n geval op mijn rechten zou gaan staan, zou het fout gaan. Ik zeg bij vaarinstructies ook dat de recreanten goed achterom moeten blijven kijken.” Het bekende spanningsveld tussen beroeps en recreanten. “Recreanten kopen een jacht en gaan varen zonder marifoon, zonder contacten met de beroepsvaart of de sluizen. Het is ook voor hen van essentieel belang, dat ze weten en horen wat de beroepsvaart doet en dat ze in geval van nood bereikbaar zijn.” Recreatievaarders weten volgens Troost echt niet altijd wat een beroepsschip is. “Je moet er oog voor hebben hoe een groot schip reageert. Men weet niet dat een binnenschip een bepaalde ruimte nodig heeft om te varen, vooral in een bocht. Van de andere kant is het ook belangrijk, dat een beroepsschip wel antwoordt als een jacht iets van zich laat horen. Laatst was ik bij Vreeswijk met een jacht en liet een koppelverband weten hoe of 24 APRIL 2007 In de toekomst zal men Joop nog best vaak surveillerend in zijn speedboot tegen kunnen komen. (foto Harrie van Eeuwijk) wat en de schipper van dat koppelverband vertikte het gewoon om te antwoorden. Ja, dat moet natuurlijk ook niet. Ik denk dat het ook goed zou zijn als beroepsschippers in jachthavens wat uitleg geven aan de jachtschippers. Meer contact tussen die beide groepen zou goed zijn.” Behalve de schaalvergroting in de binnenvaart ziet Troost ook technische veranderingen. “Onvoorstelbaar hoe dat is vooruitgegaan, net als de snelheid waarmee gevaren kan worden.” Hij stapte uit de binnenvaart en ontdekte: “In de binnenvaart zit je toch in een klein kringetje, want toen ik naar dit werk kwam, zag ik dat er zoveel meer was. Ik had me bijvoorbeeld nooit met politiek bemoeid en daar zag ik toen heel wat meer van. Ik ging onder andere naar raadsvergaderingen.” Joop Troost is met de VUT. “Ik ga vrijwilligerswerk doen bij de gemeente Mook. Ik ga daar twee dagen per week werken als buitengewoon opsporingsambtenaar. Ik blijf dan toezicht houden op de Mookerplas met de speedboot. Ik ga letten op het horecabeleid, milieubeleid ik ga me inzetten voor hangjongeren en zit ik in het bestuur van de plaatselijke VVV. Verder biljart ik graag en heb ik twee kleinkinderen.”Hij hoeft zich niet te vervelen. “Ik was bijna dertig jaar bij de vrijwillige politie. Die opleiding komt me als buitengewoon opsporingsambtenaar goed van pas.” OP DE ONTMOETING BRUG door Harrie van Eeuwijk

De Binnenvaartkrant