Views
2 years ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 24 APRIL 2007 MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl SLECHTS €170,- EXCL. BTW Inruilactie bij Radio Holland Met Radio Holland bent u klaar voor de toekomst! Wie nu zijn oude piloot inruilt tegen een nieuwe digitale piloot type SIGMA 500/550 of ECO-500, kan rekenen op een eenmalige hoge inruilprijs of een zwart/wit Orlaco camera systeem! De actie loopt van 5 maart tot eind april. OUD VOOR NIEUW! In te ruilen piloten met bochtaanwijzers: DAP-360, RZ8500, RZ9500, Euro-500 en Delta-500. Eco-500 De Eco-500 is een compacte piloot geschikt voor rivieren en kustwateren. De fraai uitgevoerde digitale piloot heeft een duidelijke grafische display. De eigenschappen van de piloot zijn eenvoudig aan te passen. Hierdoor is de ECO- 500 ook uitermate geschikt voor de duwvaart. Sigma-500 De opvolger van de Euro/Delta combipiloot heeft een analoge uitlezing, is gebruikersvriendelijk en technologisch van hoge kwaliteit. De Sigma-500 combipiloot is geschikt voor zowel proportioneel als zwart wit stuurwerken en heeft een automatische trimcorrectie. Bel nú 010-4283230 en vraag naar de actie voorwaarden. Of informeer bij uw Radio Holland contactpersoon! Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen RH dealers Nederland/België:Gebofa Maritiem, Leeuwestein Scheepsinstallaties, Linssen Electronica, van Tiem Electro, Werkina Werkendam, Navimar, Van Stappen, De Backer. Vraag naar onze complete lijst van Europese dealers! Eekhoutstraat 2, 3087 AB Rotterdam Haven Nr. 2121, Postbus 5068, 3008 AB Rotterdam Tel. 010 428 3344; Fax 010 428 1498. E-mail: info@radioholland.nl Internet: www.radioholland.nl Ook adverteren? Bel: 010 - 414 00 60 of kijk op www.binnenvaartkrant.nl Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 37 24 APRIL 2007 UIT DE SCHOOL GEKLAPT BOOTSMAN BLEEF JONGEN MET DE JONGENS Door de jaren heen hebben de binnenvaartscholen heel wat bootslieden gekend. Bootslieden waren mensen die zelf vaakin de binnenvaart werkzaam waren geweest en als internaatsleider een aanstelling hadden aan een van de opleidingsscholen van het KOF. Zij begeleidden de leerlingen als die niet in de leslokalen zaten. Uiteraard waren de bootslieden dag en nacht in wisselende diensten aanwezig in het internaat. Zij hielden toezicht tijdens de maaltijden, de recreatie-uren, de verplichte avondstudie en de andere buitenschoolse tijden. Ook kwam het voor dat een bootsman meeging als assistent van de leraar: als de leerlingen roeilessen hadden en als ze tijdens de uren praktisch oefenen moesten leren hoe allerlei schoonmaakwerkzaamheden verricht dienden te worden. Gedurende de tijden van recreatie surveilleerden de bootslieden ook. Soms gebeurde het dat dan de een of andere bootsman misschien met een paar jongens meedeed; als er een kaartje gelegd werd of gebiljart of gedamd. Ook waren er die goed konden tafeltennissen en zo met de jongens hun Met zichtbare trots ontving bootsman Martin van de Geer de vereeuwiging van zijn grote lichamelijk kracht. krachten meetten. Natuurlijk voelde de ene bootsman daar meer voor dan de andere. Teakolie Een van de bootslieden die in het internaat werkte toen de Katholieke Binnenvaartschool nog in Rotterdam gevestigd was, was Martin van de Geer. Hij stond zowel bij de leerlingen als bij de collega’s hoog aangeschreven, had altijd goede zin en schuwde grollen of grappen niet. Naast zijn gewone dagelijkse taken had hij, evenals de andere bootslieden, nog specifieke taken. Zo was hij de bootsman die altijd voor de zieke jongens zorgde. Daarom beheerde hij de medicijnkast die in de ziekenboeg stond. Dat was zijn heiligdom. Uit die kast kregen de leerlingen voor het voetballen altijd een bepaalde olie, die ze dan op hun kuiten moesten smeren “om het geheel goed soepel te houden”, zoals hij dan vertelde. Ook zei hij daarbij dat hij die olie aan de leraren gaf als dé wedstrijd van het jaar gespeeld werd: die van het personeel tegen de leerlingen. “Maar hen geef ik dan teakolie”, vertelde hij er gewoonlijk doodernstig bij. Ook was hij in het begin van december jaarlijks de grote hulp van, zoals hij hem noemde, “de echte goede Sint”. Hij trok er in die periode vaak op uit en altijd mochten diverse jongens zijn knechten zijn. Dat was immer dolle pret. De laatste zaterdag voor het grote feest voer hij de hele dag met een sleepboot door de Rotterdamse havens en bezocht dan zo veel mogelijk schepen met kinderen aan boord. Dat was én voor hem én voor de jongens een hoogtijdag. Door Harrie van Eeuwijk Brommer Op een keer kwam Martin van de Geer met een leerling die heel goed kon tafeltennissen, in gesprek over die sport. Hij zei tegen de jongen dat die hem nooit met 21-0 zou kunnen verslaan. Het gesprek liep zo hoog op dat ze de proef op de osm zouden nemen en er een weddenschap van maakten, waarbij de bootsman zijn brommer als prijs inzette. Onder grote belangstelling werd de wedstrijd begonnen. De leerling scoorde punt na punt. Toen het 20-0 werd, was de spanning te snijden. De bootsman moest serveren en de leerling meende met een enorme smash de zaak af te ronden. Gelukkig voor Van de Geer raakte het balletje de tafel net niet meer en vloog hij eroverheen. Een enorm applaus was het resultaat en de bootsman had, heel begrijpelijk, het zweet niet alleen in zijn handen staan. Nog een andere zaak was dat Martin zijn lichamelijke krachten graag meette met de leerlingen. Hij was een zeer forse en sterke man; dus dat liep nooit mis. Echter, zo nu en dan waren er oudstejaars die meenden dat ze het misschien toch wel van die bootsman konden winnen. Dan gingen ze het duel onder grote belangstelling van de andere aanwezige leerlingen aan. Als Van de Geer dan een leerling in de houdgreep had, moest deze “genade” zeggen voordat hij aan de ijzeren greep van Martin kon ontkomen. Eens sloeg een andere bootsman, Otto Oome, zo’n tafereel vanaf de zijlijn gade. De zeer creatieve Oome maakte er later op een stuk triplex een mooie schets van. Vervolgens zaagde hij dat uit, schilderde het en voorzag het van een vernislaag. Daarna werd het product – ik weet niet meer bij welke gelegenheid – overhandigd aan Martin. Die vond het prachtig en stond de duidelijk sprekende voorstelling van zijn bijzondere activiteiten af om in de recreatiezaal op te laten hangen. Jaren hing de afbeelding daarna in de huiskamer van het internaat; zo kon iedereen zien dat je het met bootsman Van de Geer beter niet aan de stok kon krijgen. Toch was hij voor alle leerlingen altijd de toffe botsman en door zijn doen en laten droeg hij immer bij aan een goede en gezellige sfeer in het internaat. Wisseling van de wacht bij Imperial-De Grave PETER SAUER VOLGT STEEF SCHOUWSTRA OP Imperial-De Grave heeft sinds begin deze maand adjunctdirecteur Peter Sauer als nieuwe man aan het roer. Hij wisselde de wacht met Steef Schouwstra, die nog een ruime maand als ‘piloot’ aanblijft om Sauer over de ‘ondieptes’ van zijn nieuwe taken te loodsen voordat hij definitief met pensioen gaat. Door Johan de Witte Onder de paraplu van de Imperial Reederei Gruppe functioneert een 15-tal bekende internationale bedrijven, elk met hun eigen discipline: scheepvaart, tankscheepvaart, bevrachting, containers, industrie en logistiek. Imperial- De Grave, gevestigd aan de Scheepmakerij in Zwijndrecht, bevracht binnenvaarttransport in grote volumes tussen de Donau en de Noordzee, alsook shortsea door heel Europa. Andere Gesellschaften van de Imperial Reederei zijn De Grave-Antverpia, Donau Logistik, Märkische Transportgesellschaft en Gernsheimer Güterumschlags und Terminalbetriebsgesellschaft. Peter Sauer, inmiddels gepokt en gemazeld in de scheepvaart, begon – met maritieme ambitie – als medewerker bevrachting bij Hanno. Jan Zieldorff nam hem daar onder zijn vleugels en verplichtte Peter tot de studie “scheepsbevrachtingsalgebra”. Met deze basis werkte hij als bevrachter voor Beyca in Rotterdam en later bij Tromp op de Rotterdamse beurs. Jaren Peter Sauer (rechts) en Steef Schouwstra: twee managers die de kerk in het midden laten. (foto Johan de Witte) later stapte hij over naar Dubbelman Containertransporten. In 1990 maakte hij zich zelfstandig met de firma Sauer Bevrachtingen Rotterdam. Die firma verkocht hij later aan de CFNR in Straatsburg, waar hij als directeur tot april functioneerde. Na wisseling van de wacht met Steef Schouwstra voelt hij zich opnieuw op zijn plek. ”Het jargon, de instelling en werkwijze van Imperial-De Grave is mij bekend, een solide organisatie die functioneert, ofschoon een aantal teamplayers ter versterking en uitbreiding van ons kantoor, hier aan de Scheepsmakershaven in Zwijndrecht welkom zouden zijn. Ik heb er zin in; een blik op de Oude Maas met zijn onophoudelijke dynamiek inspireert.” Haniel-historie Köning Friedrich II van Preusen, tekende in 1756 voor de erfpacht van een pakhuis met Hollandse koloniale waren in Ruhrort. Het was de oprichting van de Koloniale-warenhandel BETRAPT De politie heeft woensdagavond 18 april drie jongeren aangehouden nadat zij stenen hadden gegooid naar schepen op het Julianakanaal. Dat deden ze vanaf de brug Aasterbergerweg. Het gaat om een 16-jarige jongen uit Sint Joost, een 17-jarige jongen uit Echt en een 18-jarige die leidde tot het internationale Haniel-concern. De Geschäfte unter Dampf kregen met de kolenhandel en scheepvaart hun start in 1805. Als pionier van de Dampfschiffart beschikte de firma Haniel in 1828 al over een eigen scheepswerf en Eisenhutte. Franz Haniel (1779-1868) was gefascineerd door techniek, waarmee hij tot op de dag van vandaag op strategisch vlak een voorbeeld is geweest voor zijn nakomelingen. Door verkoop van het meerderheidsbelang manoeuvreerde Haniel zich na 2000 uit de binnenvaart, ofschoon het internationale concern in 2006 nog 58.000 medewerkers telde. De nieuwe eigenaar van verschillende Hanie- bedrijfsonderdelen is Imperial Reederei uit Duisburg. De Grave, werd in de jaren ’70 legendarisch met de naam ‘Spoetnik’. Imperial-De Grave Zwijndrecht; de nieuwe naam voor deze oude firma, biedt hetzelfde product met de gekende service en doet dat onder de slogan ‘Wasser bewegt uns’. man uit Maria Hoop. Een schipper meldde even na half acht dat er met stenen naar zijn boot werd gegooid. De politie stelde direct een onderzoek in en observeerde de jongeren. De agenten betrapten hen op heterdaad, waarna ze zijn aangehouden. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt.

Binnenvaartkrant