Views
1 year ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 24 APRIL 2007 Wij wensen het mps Nestroy een behouden vaart! Wij verzorgden de complete betimmering en wensen de SCI Swiss Cruises International Kreuzenfahrt GmbH veel succes en behouden vaart WIJ LEVERDEN: • OMROEP EN MUZIEK INSTALLATIES • SATELLIET EN TV SYSTEEM • BRANDMELD- EN ALARMSYSTEEM • NAUTISCH CAMERASYSTEEM RONDOM • TELEFOONINSTALLATIE • LCD TV’S EN WENSEN HET MPS NESTROY EEN BEHOUDEN VAART BAMPRO IS VERHUISD BAM Pro Electronics bv Hakgriend 4 • 3371 KA • Hardinxveld - Giessendam Tel: +31 (0)184 674067 Fax: +31 (0)184 674068 info@bampro.nl • www.bampro.nl HRP develops cutting-edge technology for reliable steerable thruster systems up to 2400 kW while working in close co-operation with you as a client to best serve your individual needs. Thrustful solutions HRP Thruster Systems b.v. P.O. Box 2020 2930 AA Krimpen aan de Lek The Netherlands T: +31 (0)180 33 10 00 F: +31 (0)180 33 10 99 E: info@HRP.nl I : www.HRP.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Den Breejen toont specialisatie luxe cruiseschepen De laatste jaren heeft Scheepswerf Den Breejen zich gespecialiseerd in het bouwen van luxe rivercruiseschepen. Met de Nestroy voor Swiss Cruises International bewijst de scheepsbouwer uit Hardinxveld-Giessendam ook deze keer geheel volgens klantspecificatie te kunnen leveren. Door Jan Hoek Naast de bouw van het casco verzorgde Den Breejen de gehele afbouw. Het passagiersschip (125 x 11,45 meter) is genoemd naar Johann Nestroy, een Oostenrijks schrijver van toneelstukken en operettes. Hij kan niet meer genieten van een cruise op het schip dat zijn naam draagt, want hij overleed in 1862. De naam betekent wel dat de Zwitserse eigenaar via touroperator Travel m.a.x.x. voornamelijk landgenoten van Nestroy gaat vervoeren. 24 APRIL 2007 ZWITSERS SCHIP VOOR OOSTENRIJKSE PASSAGIERS Eerste cruise De eerste Oostenrijkers komen morgen, woensdag 25 april. met bussen naar Hardinxveld. Zij kunnen dan getuige zijn van de doopplechtigheid verzorgd door landelijk aalmoezenier Bernhard van Welzenes en kunnen vervolgens aan boord een puur Hollands feestje meemaken. Aansluitend begint de eerste cruise met de Nestroy. Ilona Kamsteeg van scheepswerf Den Breejen: “Het schip telt 113 tweepersoonshutten en is zo gebouwd dat het zoveel mogelijk passagiers kan meenemen. De Nestroy heeft een speciale door ons ontworpen kop, waardoor het binnenvolume langer door kan (foto de Binnenvaartkrant) lopen. Het grootste deel daarvan ligt boven de waterlijn, zodat het niet ten koste gaat van de snelheid. Het comfort aan boord wordt gewaarborgd door een uitstekende klimaatbeheersing, aangelegd door Klimaatservice, hoogwaardige sanitaire- en drinkwatervoorzieningen en state of the art elektronica van Rullens.” Hoewel het aantal passagiers voor de opdrachtgever zeer belangrijk was, oogt de Nestroy met de fraaie scheepsbetimmering – door Willemsen uit Bemmel – zeer luxe. Voortstuwing wordt gegarandeerd De Nestroy bij Den Breejen voor de kant. Morgen is het er groot feest. (foto Jan Hoek) door twee Cummins motoren van 820 kW/1800 toeren en twee dubbelschroefs roerpropellerinstallaties van HRP, een Verhaar boegschroef en generatorsets voorzien van automatische overname. Lage kruiplijn De Nestroy is gebouwd om te kunnen varen op de Donau en de omgeving van de Zwarte Zee. Het schip heeft een diepgang van 1,55 meter en een kruiplijn van zes meter. De EBR-stuurhut kan zakken, terwijl de tenten op het zonnedek inklapbaar zijn. Grote ramen in het op het achterschip gelegen loungegedeelte zorgen voor een prachtig uitzicht op de omgeving. Als de passagiers de andere kant opkijken dan zien ze de fraai betimmerde, hoefijzervormige bar en ook dat is voor menig Oostenrijker ongetwijfeld een prima én verleidelijk uitzicht. “We onderscheiden ons met dat alles in eigen beheer gedaan wordt: vanaf de eerste bouwtekening en het snijwerk van het staal op de ultramoderne, computergestuurde plasmasnijmachine tot en met de oplevering. Omdat alles in eigen huis gebeurt kunnen wij een snelle levertijd garanderen. In augustus zijn we gestart met de cascobouw en in totaal heeft de bouw van Nestroy precies negen maanden geduurd”, aldus Ilona Kamsteeg. Schroefas Voor het eerder bij Den Breejen gebouwde passagiersschip Hemingway fungeerde Travel m.a.x.x. ook als touroperator. Tijdens die bouw is via die touroperator het eerste contact met opdrachtgever Swiss Cruises International ontstaan. De gebouwde kwaliteit in combinatie met een scherpe prijs en een snelle levertijd zorgde voor de opdracht voor de bouw van de Nestroy. Voorlopig gaat de bouw van passagiersschepen bij Den Breejen nog wel een tijd door, want naast de bouw van een vierde casco voor Scylla Tours heeft de scheepswerf in Hardinxveld- Giessendam de opdracht voor twee passagiersschepen: een 110 meter voor Avalon Waterways en een 135 meter voor de Australische rederij Scenic Tours. Inmiddels is begonnen aan de engineering; de oplevering van beide schepen vindt plaats in 2008. Daarnaast heeft Den Breejen de afbouw van zo’n tien binnenvaartschepen, droge lading en tankers, voor onder andere Euromaritime, Oudcomb en een aantal Belgische rederijen/eigenaren in de orderportefeuille. Ilona Kamsteeg: “We bouwen voor derden ook heel veel schroefasinstallaties in en ook dit werk is een echte specialisatie geworden. Ze worden gefabriceerd op twee assendraaibanken van respectievelijk acht en twaalf meter lengte. Daarnaast gaat onze reparatie- en onderhoudsservice gewoon door. De reparatieafdeling beschikt over een eigen haven met twee stevendokken van 400 en 800 ton alsmede een goed geoutilleerde werkplaats. We zijn voor veel klanten een thuishaven voor schroef wisselen, schroefasen stuurwerkreparaties, herstel van aanvaringsschades en klasse maken. WIE LEVERDEN OP HET MPS NESTROY Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Bouwer complete schip inclusief ontwerp Cummins Holland B.V. Voortstuwing De Ruyter Dieseltechniek B.V. 2 generatorsets 360 kVA t.b.v. boordnetbedrijf waarvan 1 in omkasting, motor: Volvo Penta D12-AUX, generator: Marathon 433 PSL 6220, generatorset 330 kVA t.b.v. boordnetbedrijf in omkasting, motor: Cummins N14 G2, generator: Marathon 572 RSL 4024en generatorset 100 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 6BT 5.9G6, generator: Marathon 363 CSL 1607 Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en accommodatie Discom BV 45dB(A) Uitlaatgasdempers hoofdmotor en hulpvermogen en flexibele ophanging uitlaatgasdempers Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling motor Sun Roestvaststaal B.V. Machinekamerplaten en rvs relingwerk, binnen relingwerk Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw BV Voor- en achtermachinekamer, dekwas- en spuipijpen HRP Thruster Systems bv Roerpropeller HRP 5119 WM CR, 800 kW, 1800 rpm Verhaar Omega B.V. Boegschroef NRF BV Bunkoelers hoofdmotor en hulpmotor E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hydraulische hefinstallatie, 2 gangwaykranen en 3 zonnetenten Trinoxx B.V. Waterdichte deuren A. Rullens Installatiebedrijf b.v. Nautische apparatuur, verlichting en electrische installatie BAM PRO Electronics B.V. Omroep en muziek installaties, satelliet en tv systeem, brandmeld- en alarmsysteem, nautisch camerasysteem rondom, telefooninstallatie en LCD tv’s Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Complete betimmering Klimaatservice Holland BV Staal Gorkum BV Sanitair (aanleg en levering), airconditioning, overdrukinstallatie, brandbeveiligingsapparatuur, hydrofoor, warmwaterbolier, koel- en vriesinstallatie, drinkwaterinstallatie, afvalwatersysteem en warmwaterinstallatie GvD Tegelwerken vof Tegelwerk Bovi Staalmeubelfabriek Tubbergen Stoffering, bedtextiel en matrassen Novetec BV Ventilatieroosters en brandkleppen Rotodyne Ventilatoren B.V. Machinekamerventilatoren ScheGro BV Brandblusmateriaal, scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting Dijvler Materiaal bv Ankers en meerdraden Handelsonderneming Beerens BV Voormast, radarmast achter en davit roeiboot DESMI K&R Pompen B.V. Pomp type SAEN 2109/200/195 met 7,5 kW elektromotor, 2 pompen type VAC-4001 met 5,5 kW elektromotor, 2 tandwielpompen type GMB 2-24R met 0,55 kW elektromotor, versnijderpomp type S-40-M met 1,1 kW elektromotor, 2 turbinepompen type TNU-30- LA met 1,1 kW elektromotor en SAEN 3110/250/220 met 11 kW elektromotor Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Slangenhaspel Fiwado Bunkerstations Smeerolie en gasolie Den Breejen & Zn. Schilderwerken bv Coating casco en schilderwerk (binnen en buiten) DMS Dutch Marine Systems Wanden, plafonds, deuren en kozijnen Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabiliteitsberekening

De Binnenvaartkrant