Views
1 year ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 24 APRIL 2007 SPEEDHEAT VLOERVERWARMING Ideaal voor leefruimten en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en warm Speedheat vloerverwarming is ideaal voor leefruimten en stuurhutten. Dit supersnelle systeem van Speedheat is slechts 1 mm dun en is flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de ondervloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan of kijk op www.speedheat.nl. SPEEDHEAT NEDERLAND Tel. 0900 401 5001 www.speedheat.nl E-mail info@speedheat.nl VESTIGINGEN DOOR HEEL NEDERLAND Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs Admiraliteitskade 62 3063 ED Rotterdam mw. J.A. Blacquière tel: 010 448 75 94 dhr. J.J. de Pooter tel: 010 448 76 53 www.aon.nl SLEEP & DUWVAART Hèt blad voor de beroeps- èn recreatievaart. Publicaties over de hedendaagse stoom- sleep- en duwvaart. Ook gegevens verkregen uit onderzoek worden gepubliceerd. VRAAG NU EEN PROEFNUMMER AAN! Verschijnt 6 x per jaar bij: STICHTING B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Telefoon na 18 uur: 0622 516 238 Fax: 075 - 6420536 E-mail: basminfo@sleepduwvaart.nl Website: www.sleepduwvaart.nl Uw contactpersonen op gebied van binnenvaartverzekeringen SIMER 220V. DOMPELPOMP € 111,18 SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90,- + CERT. SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 GED. WATER 5 LTR € 1,50 ANTENNE ROTOR € 95,50 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. HYDROFOOR 220 RVS 24 LTR € 199,- SHIP SIMULATOR 2006 NEDERLANDSE VERSIE ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZW. EN GROEN HERCULES TOUWKERN 20 MM, 24 MM, 28 MM UIT VOORRAAD LEVERBAAR GEODORE GEREEDSCHAP AUTOFOCUS KIJKER 7 X 50 € 45,- LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1E KWALITEIT KATOEN € 9,05 HANDSTELBARE KIJKER 7 X 50 € 55,- NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + CERT. 10 L POWERCLEANER € 23,40 10L ROEST & KALK € 33,10 10L BOENWAX € 15,86 10L SUPER-X € 17,33 5L TERPENTINE € 6,25 10L PALREIN € 7,41 TRICOFLEX 1” € 2,18 P/M WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WASPOEDER ARIEL 15 KG € 34,- LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177,- WRIJFHOUT TOUW 16MM 220 MTR € 63,80 / 50 MTR € 17,50 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR OPENINGSTIJDEN: MA TOT VRIJ, 9 TOT 5. DAARBUITEN IN OVERLEG (KAN OOK ZATERDAG) IN OVERLEG LEVERING AAN BOORD AL ONZE PRIJZEN EX. BTW GELDIG TOT 31 MEI OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 EEN DROOGSCHIPPER VOELT NATTIGHEID Schrijver Heere Heeresma jr. (1961) is naar eigen zeggen “een vriend van de binnenvaart”. Zijn overgrootvader voer op een zeeklipper, zijn vader was bekend met de binnenwateren. Zelf reageerde junior op een advertentie in Weekblad Schuttevaer, maar dat ‘varen’ werd geen succes. Dan maar als ‘droogschipper’ een radiodocumentaire (De dromen van een droogschipper) voor de VPRO maken. En een thriller schrijven waarin Nederland ten onder gaat. Met de binnenvaart als voornaam decor. 24 APRIL 2007 Droomt de droogschipper nog altijd van een bestaan op het water, na het maken van de radiodocumentaire? “Ik kijk wel mooi uit. Niemand die goed bij zijn hoofd is, kiest voor de sores van het zelfstandige schippersbestaan. Alleen bezetenen, krankzinnigen en andere ontoerekeningsvatbaren, dat wil zeggen zij die een onvoorwaardelijke, door niets aan het wankelen te brengen liefde voor het varen hebben, werpen hun brood op het water.” Door Frank Antonie van Alphen “Ik bedoel, wie anders verdraagt de terreur van de overheidsdiensten met hun door de belastingbetaler bekostigde rijksvaartuigen, waarvan de reling en zelfs de dekken verwarmd zijn, terwijl de binnenschipper nauwelijks zijn hoofd boven water kan houden? Ik niet, in ieder geval.” De documentaire speelt zich alleen af in de IJstad, waarom niet de rivieren op? “Een mens moet zijn beperkingen kennen. Natuurlijk heeft de binnenvaart nog veel meer facetten. Maar wie te veel wil zeggen, zegt tenslotte niets. Bovendien wilde ik vooral praten met twee oud-spitsenschippers, Martin Scholten en Johan Beugelink, die op de pont over het IJ werken. Omdat hun schippersbestaan achter hen ligt, kunnen zij er goed over vertellen. Over hun woorden ligt het patina van de melancholie.” Heere Heeresma jr. (foto Manon Bruinsma) U lijkt belangstelling voor de technische kant van het varen te hebben, en laat weinig ruimte voor de anekdote. Komt die kant van het verhaal in uw boek aan bod? “Uw vraag raakt ook aan de journalistieke techniek. Ik probeerde mijn tamelijk gesloten gesprekspartners – schippers zijn geen praters, zoals u weet, want een uitgesproken woord krijg je nooit meer terug – aan het praten te krijgen en ontdekte proefondervindelijk dat de weg naar het hart van de schipper via de techniek loopt. Als je ze eerst over de techniek aan het praten krijgt, komt de rest vanzelf. Kijk, ik wilde de radioluisteraar laten kennismaken met de hem onbekende wereld van de binnenvaart. Als je je dan op anekdotes richt wordt FRAGMENT UIT ‘EEN ECHTE JOOD ALS IK’ Langs een door struikgewas bijkans overwoekerd paadje begaf ik mij naar de Willemsluis en boog mij over het gebeuren in de kolk. De nervositeit van de watersporters stak beschamend af tegen de kalmte waarmee de beroepsvaarders te werk gingen. Ik volgde het schutten van een duwcombinatie, bestaande uit een met nat zand geladen beunbak en een sleepboot met duwknie. Door het openstaande machinekamerluik, waaruit de opstijgende hitte mij in het gezicht sloeg, kon ik de grijsgroene motor zien, rillend op zijn rubberen steunen. Op het dak van de stuurhut was een kleinere stuurcabine aangebracht, van waaruit de schipper over de bak kon heenkijken. Dat zag je vaak bij oude sleepboten die voor de duwvaart waren aangepast. Omdat de combinatie te lang was om achter elkaar liggend geschut te worden, was de sleepboot naast het verhaal te specifiek, en ik wilde het juist zo algemeen mogelijk houden. Wat het tweede deel van uw vraag betreft: die kan ik met een blijmoedig ‘Jazekers!’ beantwoorden. Er is in mijn roman Een echte jood als ik ruimschoots aandacht voor de binnenvaart.” Hoe vordert het boek? Hierin glijdt Nederland af naar een burgeroorlog? ‘Het vordert zo goed dat het zelfs in de boekwinkel ligt tegen de tijd dat dit interview verschijnt! Tsja, Sal Szmulewicz...Hij is een droogschipper par excellence. Hij doet of hij joods is, maar is het niet. Hij droomt van een leven in de binnenvaart, maar zal nooit aanmonsteren. En intussen leeft hij het leugenachtige de bak gaan liggen. Vanuit de stuurcabine, die niet veel groter was dan een telefooncel, sprak de schipper door de opgeklapte voorruit tegen de slungelige, ongeveer twintigjarige matroos die op de bak stond. Deze luisterde met weggedraaid hoofd en de handen in de zakken van zijn oranje overall, haalde, nadat de schipper was uitgesproken, zijn schouders op alsof hij wilde zeggen ‘Je kunt me nog meer vertellen!’ en begon met een bezem een minieme hoeveelheid gemorst zand van het gangboord te vegen. Na het schutten voer de sleepboot met de bak langszij het Noordhollands Kanaal op, maakte zich al varend los en manoeuvreerde zich achter de doordrijvende bak om de reis als duwcombinatie voort te zetten. De schipper en zijn matroos verrichtten dit kunststuk met een schijnbaar moeiteloze routine. Ik trok mijn Nokia uit de holster aan mijn riem en belde Swastika op haar mobiele nummer. Hoewel ze mijn naam door de nummerherkenning op haar scherm moest krijgen, nam ze op met een lusteloos ‘Ja?’ ‘Waar ben je?’ vroeg ik even vlak. ‘Bij mijn moeder. Dylan is ziek.’ Ook dat nog! Vroeger gingen kinderen nog weleens dood, nu waren ze alleen maar ziek. Handenvol tijd kostte het. ‘Kom je vanavond nog?’ ‘Weet ik niet,’ zei Swastika mat. ‘Hij heeft koorts.’ ‘En morgen?’ ‘Misschien. Ik denk dat het griep is.’ Bekijk het maar, dacht ik en verbrak de verbinding. Ik ging mijn heil wel ergens anders zoeken. De een traag, de ander graag. ‘Een echte jood als ik’, een roman van Heere Heeresma jr., telt 265 badzijden en is voor € 17,95 in de boekhandel verkrijgbaar. leven van een publiciteitsbeluste mediapersoonlijkheid, die tegen de multiculturele samenleving aantrapt. Zijn populariteit neemt echter af en als de omroep besluit zijn tv-programma stop te zetten, stort zijn wereld in elkaar. In een wanhopige poging zijn kijkcijfers op te krikken zet hij een aanslag op zichzelf in scène en geeft de schuld aan een dode Marokkaan. Zijn plan lijkt aanvankelijk te werken, maar dan dreigt het bedrog uit te komen. En dat is nog maar het begin van zijn problemen. Hoe ik op het idee kwam? Door de affaire-Croiset, u weet wel, die voornamelijk van een Heinz Ketchup-commercial bekende acteur die deed of hij door neo-nazi’s ontvoerd was. Het gevolg was dat dat spotje van het scherm verdween. En hij was nog wel zo leuk!” Waar is uw belangstelling voor de binnenvaart begonnen? “Op de Kaleb, de Doerak 850 AK van mijn vader. En later op de Ingenieur Den Breejen, een zeewaardig meetvaartuig dat hij van Rijkswaterstaat had overgenomen. Ik vond binnenschepen altijd veel mooier dan die plastic botervloten van de pleziervaart. Zo’n bolder waar met staaldraad gevoerde meertouwen diepe groeven in hebben achtergelaten – prachtig! Ik reageerde als jonge jongen op een advertentie in de Schuttevaer. Dat was in de jaren ’70, toen er nog niet moeilijk werd gedaan over papieren. Het (sleep)schip lag met veevoeder voor anker in een Rotterdamse havenkom. Het enige varen dat ik deed, was het naar de wal roeien van de schippersvrouw voor de boodschappen. Na een maand heb ik ’s nachts de bijboot naar buiten gedraaid en ben er vandoor gegaan. Soms vraag ik me wel eens schuldbewust af hoe de schipper zijn bootje weer teruggekregen heeft.” En daarna? “Daarna ben ik schrijver geworden.” In uw radiodocumentaire heeft u het over “het wakker maken van de scheepsmotor”. Wat is uw favoriete motor? Een snel- of langzaamloper? Een stamper of een naaimachine? (Wij hadden een Industrie, die ging nooit kapot, de fabriek ging dan ook failliet omdat er geen nieuwe motoren werden verkocht.) “Tsja, Industrie... Ten onder gegaan aan zijn eigen succes, een drama van bijkans Griekse tragiek. Natuurlijk houd ik meer van langzaamlopers, al moet je ze wel in de gaten houden, die oudjes, anders pissen ze de boel onder. Ik heb een bijzondere zwak voor het ook al ter ziele gegane merk Bolnes met zijn karakteristieke kuch. En voor nieuwbouw ABC, de motor uit Gent. Wij kijken vaak neer op Belgen, maar dat is geheel onterecht. Neem nou Brel, Simenon en Toots Thielemans. Daar kunnen wij, de eeuwige Tom Okkers, niet aan tippen!” Wat is er zo aantrekkelijk voor iemand van de wal om te gaan werken op de binnenwateren? Of dacht u aan een romantisch spitsje in Frankrijk? “Dat laatste. Als de bevolkingsgroepen elkaar hier gaan afslachten en Nederland in een burgeroorlog ten onder gaat, hoop ik op een tot varend woonschip verbouwd vrachtscheepje, een spits of een luxe motor, op de Franse kanalen mijn levensavond tegemoet te varen.”

De Binnenvaartkrant