Views
2 years ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 24 APRIL 2007 WIJ WENSEN DE FAMILIE STEVENS-HEMELRIJK EEN BEHOUDEN VAART MET HET NIEUWE MS PARAÑA VERZEKERINGSMAKELAARS SCHEEPSKRANENBOUW ARNHEM BV Scheepsreparatiebedrijf MISTI O.A. AUTOKRANEN - MOTORINBOUW - ELEKTRA - LASWERK - HYDRAULIEK

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 24 APRIL 2007 MATROZEN IN SPE – DEEL 3 In januari zijn bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) vijftien personen aan een verkorte opleiding matroos begonnen. De Binnenvaartkrant volgt een half jaar lang twee cursisten: Bart Dewelde en Stefan Ciobanu. We interviewen de deelnemers op enkele cruciale momenten in hun opleiding. In de vorige editie kwamen hun kijkstages aan bod. Inmiddels hebben ze een week geoefend op het opleidingsschip Themis en staan ze klaar voor een stage van meerdere weken. Het échte werk, dus. Internationale ontwerpers uit Portugal, Italië en België gaan samen een Masterplan opmaken voor de heraanleg van de Scheldekaaien in Antwerpen. De stad wordt daardoor niet alleen beter beschermd tegen hoogwater maar zal er binnen enkele jaren ook een stuk aantrekkelijker uitzien. Door Sarah De Preter Bart vond het een plezierige week op de Themis. Hij heeft er veel van opgestoken en ook gezellige momenten beleefd met ‘de collega’s’, de tien andere deelnemers aan de verkorte opleiding matroos. Samen leerden ze op het opleidingsschip de kneepjes van het vak: schutten, aan- en afmeren en een initiatie in het besturen. Het team werd begeleid door Willy Huysmans, lesgever op Cenflumarin. Na een intensieve trainingsweek heeft Bart nu een weekje vrijgenomen. Even geen binnenvaart, een paar dagen profiteren van het mooie weer en dan gaat hij weer het water op voor een stage van zes weken aan boord van de tanker Tadorna. Ook zijn kijkstage aan het begin van de opleiding bracht hij door op een tankschip. “Mij bevalt de tankvaart goed, ik wil er graag nog meer over leren. Hoe meer je weet, hoe beter, vind ik.” Al vier aanbiedingen Voor Bart is de opleiding tot nu toe een groot succes met weinig problemen, een goede en collegiale sfeer en prima opleiding. “Onze lesgevers De heraanleg van de kaaien is onderdeel van het geactualiseerde Sigmaplan, dat de veiligheid bij overstromingen bewaakt. In dat kader moet de waterkering in Antwerpen met bijna een meter worden verhoogd. Bovendien moet de kaaimuur gestabiliseerd worden. Nu er toch al omvangrijke werkzaamheden nodig zijn, willen de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen de Scheldekaaien ook aantrekkelijker leggen je alles uit tot in het laatste detail.” Bovendien heeft hij al talrijke contacten met mensen uit de sector gelegd. En wel in het Antwerpse café ’t Slecht Geweten in de Londenstraat. “Daar heerst een toffe sfeer en er komen ook veel binnenschippers. Op die manier heb ik al veel mensen uit de binnenvaart leren kennen. Leuk, want zij geven ook graag antwoord op al je vragen. En…ik heb nu al vier aanbiedingen voor werk op zak!” Misschien kan Bart na zijn opleiding wel aan de slag op het mts Tadorna. In ieder geval gaat hij er de komende weken de ins en outs van de tankvaart verkennen. “Maar eerst nog een weekje vakantie!” Alle bolders gezien Stefans plunje staat klaar, morgen stapt hij in de sluis van Wijnegem aan boord van het Internationale ontwerpers gaan Scheldekaaien opknappen VENETIË AAN DE SCHELDE maken. De huidige waterkeringsmuur vormt nu een lelijke barrière tussen de stad en de Schelde. Bij het verhogen wil de Vlaamse bouwmeester Marcel Smets voorkomen dat er een ‘Berlijnse muur’ ontstaat. Hij daagde vorig jaar ontwerpbureaus op internationaal vlak uit om met elegante en betaalbare ideeën te komen. De Scheldekaaien, op dit moment een grauwe kasseien containerschip Lintjad. Hij gaat er vijf weken stage lopen en is daarbij telkens vijf dagen aan boord en twee dagen thuis. Omdat Stefan familie heeft, vindt hij het belangrijk om tussen het varen door ook naar huis te kunnen. Dat geldt ook voor later: “In de toekomst wil ik één week varen en één week thuis zijn. Daardoor kan ik nog tijd besteden aan mijn hobby: vissen op zee. Het wordt dus hoe dan van water naar water, maar in mijn vrije tijd ben ik schipper op mijn eigen boot.” In tegenstelling tot Bart neemt Stefan geen vakantie tussen de oefenweek op de Themis en de stage op de Lintjad. “Ik blaas liever nog wat uit na mij stage om me voor te bereiden op het praktijkexamen.” Daar voelt hij zich nu al goed klaar voor: “We zijn met de Themis naar Luik en weer terug gevaren en hebben intensief getraind. Ankeren op stromend water en wel strook die vooral als parkeerplaats wordt gebruikt, moeten de ‘voorgevel’ van de stad worden, verduidelijkt de Antwerpse schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD). Ondermeer wandelaars, joggers, fietsers moeten er in een sfeervolle omgeving van de waterkant kunnen genieten. Flexibele oplossing Meer dan honderd ontwerpers reageerden op de oproep en uiteindelijk mochten vijf kandidaten hun visie formuleren en een ontwerp indienen. Enkele weken geleden wezen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) het Portugese ontwerpbureau Proap als winnaar aan. De jury was vooral gecharmeerd door de flexibele oplossingen voor de honderd keer vast- en losmaken. Ik denk dat we zowat alle bolders langs het Albertkanaal hebben gezien.” “Verder hebben we alles gedaan wat erbij hoort – tot het schrobben en koperpoetsen toe. We hadden een mooie tabel gemaakt wie wanneer welke klusjes moest doen. Je leert veel tijdens zo’n oefenweek, vooral door het zélf te doen. Willy Huysmans, een heel capabele man, heeft ons goed geholpen.” Nadenkend over de tijd ná zijn opleiding zegt hij: “Mijn gevoel gaat uit naar de URS. Maar eerst vijf weken containervaart, op het Albertkanaal en richting Rotterdam.” Voor het vertrek heeft hij er nog een fijne dag met zijn familie van gemaakt. “Mijn dochtertje speelt in een theatergroep. Vandaag was het première voor de ouders. Héél mooi. Die herinnering neem ik graag mee aan boord.” waterkeringsmuur. Proap komt met meerdere ideeën, zodat de ontwerpers, de stad en de overheid zelf kunnen kiezen welke oplossing het best tot zijn recht komt. Daarbij kiezen de ontwerpers voor autoluwe kaaien. Er komt ook een nieuwe tramlijn tussen het Eilandje en Nieuw-Zuid. Proap gaat samenwerken met het Leuvense architectuurbureau WIT en het Italiaanse ingenieursbureau Idroesse. Dat laatste heeft onder andere ervaring opgedaan met waterkeringen in Venetië. De samenwerking schept dan ook hoge verwachtingen. Het hele project zal naar schatting 200 miljoen euro kosten. Momenteel worden voorbereidende studies doorgevoerd. De eerste werken gaan ten vroegste in 2009 van start. Een artist impression van de Scheldekaaien zoals die er in de toekomst uit kunnen zien. (illustratie Proap) RENT A PORT De voormalige Antwerpse havenschepen Leo baron Delwaide wordt bestuursvoorzitter van Rent a Port, een nieuwe vennootschap die havens, haveninfrastructuur, vaargeulen en haveninstallaties aanlegt en beheert. Onder andere in ontwikkelingslanden. Het bedrijf is een initiatief van Marc Stordiau, de vroegere baas van baggergroep Deme. De vennootschap werd eind vorig jaar opgericht met steun van de holding Ackermans & van Haaren en bouwgroep CFE. Het startkapitaal bedraagt 62.000 euro. WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen familie Stevens-van Hemelrijk veel succes met het ms Paraña Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Op het ms Paraña leverden wij: Stuurhuis met hefboom Wij wensen familie Stevens-van Hemelrijk veel succes en een behouden vaart.

De Binnenvaartkrant