Views
1 year ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 24 APRIL 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEZOCHT MET SPOED kapitein en matroos voor mts Renoir, 2 wk op/2 wk af Tel 06-17312348 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 95 150 Amp. € 115 200 Amp. € 140 230 Amp. € 165 450 Amp. • 6V € 225 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP Rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEVRAAGD MATROOS op mds Carisma Tel. 06-53153374 GEVRAAGD OP MPS RIGOLETTO Matroos met Donau ervaring en kelner met benodigde papieren, vaarsyst. 6 wk op/2 wk af, loon vlgns CAO Binnenvrt. Meer info: 06-22424148 TE KOOP 140 AH 74, 180 AH 94, 230 AH 124 ex.BTW Bezorgen bel 030-2734157 Accuservice.nl GEVRAAGD PER DIRECT nette matroos op ms 2300t., vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-20250882 / 0049-1754319807 SERIEUS GEVRAAGD op ons containerschip, mcs Aquapolis (135x11,35), een nette zelfstandige stuurman/vrouw met patent of toch bijna, voor ons team te versterken om het traject te bevaren tussen A’pen en Wörth. Lijkt dit je wat, laat het ons weten. Alleen serieuze bellers Tel. +31-616129624 TE KOOP GEVRAAGD voor Engelse markt; Tjalken, Aken, luxe motors, steilsteven, klippers Tel. 0525-681101 info@ esbship.nl GEVRAAGD Op kvb, stuurman met dienstboek v. Rijn en Moezel, vrije tijd en loon notk Tel. 0032-89561149 of 06-53666587 TE KOOP mtr Aakje ex olieboot 14.50x2.80, Samofa S108, vr.pr. 19.500 Tel. 06-20704969 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Ook leveren we diverse merken verf tot 40% korting. 078-6106798 / 06-53135007 KAPITEIN GEZOCHT 14 d. op/14 d. af voor chemietanker mts Orinoco in het bezit zijn van alle nodige papieren. Tel. 06-10977783 of 0032-475237441 GEVRAAGD MATROOS op duwboot wk op/wk af, lft ca. 20 jr Tel. 06-22566311 GEVRAAGD te Antwerpen, kapitein voor mps Jan Plezier i.b.v. radar-, Rijn- of passagierspatent, dagdienst, loon n.o.t.k. +32-475696880 TE KOOP bunkerboten 1x95m3, 1x92m3, 1x35m3, woon/ winkel ponton 1x 9x32 mtr Tel. 0596-618918 TE HUUR Bunkerboot 95m3, bunkerboot 35m3 Tel. 0596-618918 TE KOOP alu box, lekker veilig buiten spelen! afm. 5.30x2.40 Bel. 06-53655325 GEVRAAGD nette gemotiveerde matroos, liefst niet rokend op mvs Misando, Internationale vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0049-17449411872 of 06-13128880 TE KOOP bij Uilenhaven te Zwijndrecht, perfect onderhouden woning met vrij uitzicht, grote woonk, 4 slpk, kunststof kozijnen, reeds meerdere schippers. Prijs € 214.000,- k.k. Dit moet u zien. Tel: 078-6125019 Te KOOP mooie platbodem 15,50m wegens opgeheven exploitatie kijk op: www.schiffsoldtimer.de GEVRAAGD OP MS FURKA stuurman/schipper ibv groot vaarbewijs, ADNR en containerervaring. Vaste containervaart Rotterdam- Utrecht. Weekends vrij. Sollicitatie richten aan: Perficio, Bolster 26, 3344 EA H.I. Ambacht Tel.06-53422416 HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en middenin t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr €194.500 k.k. / garage €12.500 k.k. liseloreholman@hotmail. com tel.nr: 06 212 52297 BIEDT ZICH AAN! Loods (D) met patent tot Koblenz (km 591), betrouwbaar en goedkoop, basis kennis van de Nederlandse taal. Interesse? Bel 0049-1733670725 TE KOOP Cat 3412 E., bj jan 2001, 730 pk, draaiuren 14000 plus kopl. Reintjes w.a.f. 360 Tel. 06-53117250 VOLMATR.ZOEKT WERK op drogeladingschip. 14/14 Tel. 0627012498 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-02-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.300,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.500,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.000,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.200,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: Prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl ABLÖSE-/LOTSENDIENST! patent bis Koblenz inklusiv Mosel. Zuverlässig und günstig, standort Krefeld Tel. 0173-3670725 GEVRAAGD VOOR EXPORT: div. oudere tonnage, drooglading/tankers. Aanbieding bij email info@shipned.com www.shipned.com KICKERS GEVRAAGD stuurman/aflosser met vaarbewijs. Tel. 0032-484969959 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Lindos 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd, volgt curs tot mart., loon vlgns CAO binnenvrt, vaar/verl i.o. Tel: 015-8563764 1x € 9,00 Handtekening: ______________________ 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Bilgeafgifte vanaf 1 mei alleen nog met ecocard TOT 1 JUNI BILGEKAARTEN VERZILVEREN BIJ SAB Er zijn nog zo’n 3.000 bilgekaarten in omloop. Vanaf 1 mei zijn die niet meer bruikbaar. Dan werkt bij de bilgeafgifte alleen nog de ecocard. Het tegoed op de bilgekaart kan tot 1 juni worden bijgeschreven op de ecocard bij de Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB). Afgelopen week ontvingen alle eigenaren van olieafgifteboekjes een mailing van de SAB, waarin ze worden opgeroepen de bilgekaarten om te wisselen voor een ecocard. Vanaf 1 mei is de ecocard nog SCHIPPERS GEEN FAN VAN WOLKERS Jan Wolkers liep een opdracht voor het maken van een schippersmonument mis omdat schippers waren geschrokken van wat Jeroen Pauw uit één van zijn boeken had voorgelezen. “Rare calvinisten, hebben ze weleens gelezen over al die bijvrouwen die in de Bijbel voorkomen?” aldus Wolkers tegen Paul Witteman die dit vertelt in het VARA TV-magazine. Het klinkt alsof de schippers geschrokken zijn van de erotische teksten in Wolkers’ boek, waardoor de schrijver/beeldhouwer een opdracht van 80.000 euro mis zou lopen. Maar de werkelijkheid blijkt genuanceerder, vertelt Ike Dijkstra, voorzitter van de afdeling Koninklijke Schuttevaer Friesland en van de werkgroep die het schippersmonument in Schokland voorbereidt. “Wolkers was één van de zeven kunstenaars op ons lijstje.” Enkele leden van de werkgroep wilden naar Wolkers toe gaan voor een eerste gesprek. “Maar dat gesprek heeft nooit plaatsgevonden. Roland Kortenhorst (CDA) is benoemd tot voorzitter van de Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. Het Kamerlid is oud-directeur van werven in Friesland en heeft zich herhaaldelijk betrokken getoond bij de sector binnenvaart. Een jaar geleden werd hij gekozen tot voorzitter van het Bureau De 37-jarige Mark Harbers is voorgedragen als nieuwe havenwethouder van Rotterdam. Hij volgt daarmee Roelf de Boer op, die wegens een burn-out zijn functie heeft neergelegd. het enige betaalmiddel. De SAB kan de bilgekaarten na 1 juni niet meer aflezen. Die verliezen dan hun waarde. “Er zijn wel mensen met een olieafgifteboekje die geen bilgekaarten hebben omdat ze geen bilgewater afgeven, maar alleen afgewerkte olie. Daarom schatten we in dat van de 3.000 er 2.500 vanaf 1 mei een ecocard nodig hebben”, aldus Rianne van Heemst van de SAB. Op den duur hebben alle schippers een ecocard nodig. “Als het Scheepsafvalstoffenverdrag in werking treedt, heb je de ecocard Er ontstond al op voorhand commotie over hem als maker van een monument voor de binnenvaart, dus zien we daarvan af.” Zelf heeft Dijkstra wel respect voor de kunstenaar Wolkers. “Zijn Auschwitzmonument is heel indrukwekkend.” Al sinds de viering van 150 jaar Schuttevaer in 1998 wordt gepraat over een ‘Schuttevaerfonds’. Er is behoefte aan erkenning van de binnenvaart in de vorm van een monument, geplaatst in Schokland, waar min of meer de bakermat ligt van de hedendaagse binnenvaart. “Herkenbaar en duidelijk zichtbaar, iets monumentaals”, aldus Dijkstra. “Niet te abstract, wel duidelijk iets van de binnenvaart, iets bindends, een eresaluut aan de oude binnenvaart op de plaats waar vroeger honderden binnenschepen vluchtten bij storm. Mensen moeten erheen gaan om het te bekijken. En dan mag het wel iets kosten. Daarom werd een bedrag van 80.000 euro genoemd. Als het dat moet kosten, vinden we het geld daarvoor, bijvoorbeeld in de vorm van sponsoring.” KORTENHORST VOORZITTER VASTE KAMERCOMMISSIE Voorlichting Binnenvaart als opvolger van Jan de Vries. Secretaris Kees de Vries van het BVB stelt desgevraagd dat Roland Kortenhorst de functie van BVB-voorzitter behoudt, hoewel hij nu ook te maken krijgt met binnenvaartonderwerpen in de Vaste Kamercommissie. “Het is de afspraak dat de voorzitter van het BVB Mark Harbers is fractievoorzitter van de VVD in Rotterdam en sinds juli vorig jaar politiek adviseur van voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm. Voordien was hij hoofd communicatie van het Kenniscentrum Grote Steden en communicatieadviseur en vicevoorzitter van het VVD hoofdbestuur. In Rotterdam heeft Harbers ervaring opgedaan bij diverse grote projecten in de haven. Sinds vorig jaar november was oud-minister van Verkeer & Waterstaat Roelf de Boer al niet meer in functie als wethouder Economie, Haven en Milieu. Zijn functies werden waargenomen door de andere wethouders en de portefeuille Haven door burgemeester Ivo nodig bij het bunkeren van gasolie.” Wanneer dat – reeds in 1996 door de CCR-lidstaten afgesloten – verdrag in werking treedt, is echter nog niet zeker. België heeft het verdrag als enige lidstaat nog altijd niet geratificeerd. Wie bilgewater afgeeft, heeft die ecocard dus al vanaf 1 mei nodig. Omdat dan de bilgekaarten door de inzamelaars worden geweigerd, verwacht de SAB de komende maand wel een hausse aan ecocardaanvragen. “Het levert geld op om de bilgekaarten in te wisselen. Dan zijn mensen vrij Hoe lang wachten en liggen binnenschepen in de Rotterdamse haven? Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) gaat dit precies bijhouden om de haveninrichting beter te kunnen plannen. Daarvoor is de medewerking van schippers nodig “Dit monitoringprogramma kan alleen een succes worden als voldoende schippers bereid zijn hier minimaal een jaar aan mee te werken”, aldus ir. Simone Hellebrand van de Projectorganisatie Maasvlakte 2. “Hoe meer schippers deelnemen, hoe completer het beeld en hoe betrouwbaarder de informatie.” Al 21 schippers nemen deel. Aanleiding vormden de berichten over een gebrek aan wacht- en ligplaatsen voor de binnenvaart. In 2006 liet het HbR onderzoeken hoe het precies zit met de beschikbaarheid van wacht- en ligplaatsen in het westelijk havengebied op de korte, middellange en lange termijn. Er kwam uit dat er inderdaad te weinig ligplaatsen zijn, maar ook is er te weinig informatie. Wegens de aanleg van nieuwe terminals op de Maasvlakte en de voorbereiding voor Maasvlakte 2 is uitbreiding van wacht- en ligplaatsen noodzakelijk. Voor de korte termijn is in een uitbreiding voorzien. Voor de uitbreiding op langere termijn is meer onderzoek nodig. Daarvoor is het monitoringprogramma ingesteld in samenwerking tussen HbR, CBRB en Koninklijke Schutte- als Kamerlid zich terughoudend opstelt als het over de binnenvaart gaat”, aldus Kees de Vries. NIEUWE HAVENWETHOUDER VOOR ROTTERDAM Opstelten. De Boer was voor hij minister werd in het (86 dagen) kabinet Balkenende I directeur van binnenvaartrederij EWT. Hij werd vooral bekend omdat hij voor het ministerschap switchte van de VVD naar de LPF en terugkwam bij de VVD om in Rotterdam Havenwethouder te worden. Donderdag 26 april spreekt de Rotterdamse gemeenteraad zich uit over Harbers als kandidaat wethouder. scherp.” Het is wel mogelijk in geval van ‘nood’ bij de bilgeinzamelaar of het bunkerstation een ecocard te kopen, maar dat kost extra geld in verband met de administratiekosten. Er moet dan ter plekke een formulier worden ingevuld en verstuurd aan de SAB. De stichting raadt dan ook iedereen aan dat voor te zijn en de bilgekaarten bijtijds in te leveren. De eocard wordt ook genoemd in verband met het betalen voor walstroom. Overwogen wordt in Rotterdam daar proeven mee te gaan nemen. HAVENBEDRIJF BRENGT LIGGEN IN KAART vaer. Het HbR heeft te weinig inzicht in de verschillende redenen van het wachten, de vaartijd tussen wachtplaats en laad/losplaats of de totale duur van wachten tijdens een bezoek aan de haven. Noodzakelijke informatie om op de juiste plek het juiste aantal plaatsen te realiseren, zodat voorkomen wordt dat schippers onnodig vaarbewegingen maken. Het monitoringprogramma start met het bijhouden van de situatie in het westelijk havengebied, maar kan uitgebreid of aangepast worden voor andere havengebieden. Deelname aan het monitoringprogramma is vrijwillig. Schippers houden twaalf maanden lang bij een bezoek aan de haven van Rotterdam de bezoekgegevens bij in een computerprogramma met informatie als ‘de duur van het wachten voorafgaand aan het laden/lossen’ en ‘de reden van het wachten’. Nieuwe deelnemers kunnen zich melden bij ir. S.L.M. Hellebrand, tel. +31 (0)10-252 11 06, fax +31 (0)10-252 49 65 of e-mail S.Hellebrand@ portofrotterdam.com. (advertenties) GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl Waarom zouden wij u vertellen over onze service... 24 APRIL 2007 RUSTPLAATSEN Luister, je zal me niet snel kunnen betrappen op een lobby voor wapenbezit, maar de Amerikaanse wapenlobby had wel een punt vorige week na dat drama op de Virginia Tech University. Het kunnen kopen van wapens is niet de reden dat een gestoorde, hypergefrustreerde jongen zijn klasgenootjes doodschiet. Het valt mensen vaak zwaar te moeten accepteren dat in een wereld van miljarden mensen er af en toe één compleet doordraait. Daar veranderen wapenverboden weinig aan en zou Cho (zo heette die jongen) echt geen wapen hebben kunnen kopen als dat verboden zou zijn geweest? Er werd in Amerika nooit zoveel (en zulk sterk spul) gezopen als tijdens de jaren van drooglegging. En buiten Amerika gebeurt er ook wel eens wat. In Bagdad gaan dagelijks meer, net zo onschuldige mensen over de kling als die ene dag in Virginia. Alleen laat CNN dan niet een avond lang met mobieltjes opgenomen pistoolschoten horen. Het liefst zoeken we een zondebok als er iets verschrikkelijks gebeurt. Er zijn genoeg mensen die een schuldige zoeken als ze hun enkel verstuiken. Maar is dat niet hetzelfde principe als wat Cho dreef? Hij zocht schuldigen voor zijn ellende. Daarmee hield hij zichzelf voor de gek, met alle gevolgen van dien. We leven in een schijnwereld en houden het liefst elkaar voortdurend voor de gek. In de haven moet je je voortdurend kunnen identificeren en schippers kunnen niet meer zomaar een bedrijfsterrein oversteken, allemaal vanwege de oorlog tegen het terrorisme. Verwacht je echt Osama Bin Laden te kunnen arresteren bij het portiersloket van een stuwadoor omdat hij zijn paspoort niet bij zich heeft? Als je kwaad wilt, doe je dat even zonder de portier in te lichten (of breng ik nu iemand op een idee?). Niet alle controle is slecht. Op het journaal hoorde ik hoe aan het grote publiek werd verteld dat de controle van de vaartijdenboeken – in een nachtelijke actie, alsof het om Holleedertjes gaat – niet alleen dient om te voorkomen dat schippers in slaap vallen achter het roer, maar ook om te vermijden dat er oneerlijk wordt geconcurreerd door de schippers onderling. En dan lees ik ergens (ik weet niet meer waar) dat schippers wel de vaartijden moeten overschrijden, want er zijn geen rustplaatsen genoeg langs de Rijn. Dan zou de wet dus niet voldoende bandbreedte bieden om je werk uit te kunnen voeren. Vreemd dat je dat alleen hoort bij de controle van de vaartijdenboeken. Het nadeel zal toch niet af en toe een voordeeltje opleveren? Vervelend hoor, je enkel verstuiken. Daar moet je je tegen wapenen. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant