Views
2 years ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP AANGEBODEN: 24 APRIL 2007 Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen M/S NOORMAN. Bwj 1967, 1263 ton. Afm 80 x 8,20 x 2,80 mtr 1800 cub. 1050 pk Cummins bwj 2001, kopschroef 320 pk, Alu schuifluiken. Nautisch compleet, grote woning. Zeer mooi en net schip en wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 450.000,- SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com M/S ANIMATO. Bwj 1962, 1113 ton. Afm 73 x 8,20 x 2,71 mtr 1550 cub. 2x 400 pk GM bwj 1998. kopschroef 320 Pk, nautisch compleet. Mooie woning met 3 slaapkamers. Net schip en wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 395.000,- M/S KRISPIJN. Bwj 1961. 855 ton. Afm. 67 x 7,30 x 2,67 mtr. 1250 cub. 960 pk Caterpillar bwj 1999. kopschroef 220 pk, nautisch compleet. Alu Fr kap, autokraan 17 mtr, grote woning met 2 slaapkamers. Nieuw S.I. april 2007, zeer net schip. VRAAGPRIJS € 225.000,- VEBEG EG Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Zollboot "VILM" ca. 13,40 x 3,70 x 0,55 m (LxBxTiefgang) Motorbarkasse "VOLLERWIEK" ca. 11,00 x 3,40 x 0,80 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de oder durch: VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: (069) 7 58 97 - 0 • Fax: (069) 7 58 97 - 479 www.huizinga-snijder.nl VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl M/S Vero bwj 1953. 903 ton afm. 67 x 8,20 x 2,53 mtr. 1400 cub. 500 pk MWM bwj 1953 rev 1988. kopschroef 200 pk. Autokraan 10 mtr. Alu schuifluiken, nautisch compleet, kruiphgt 4,10 mtr. Woning met 2 slaapkamers, wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 160.000,- of aannemelijk BOD. TE KOOP GEVRAAGD Schepen van alle tonnages. www.scheepvaartkrant.nl GEVRAAGD KAPITEIN ibv Rijnpatent, minstens tot Mannheim en ADNR, C-Certificaat is een pre op mts Improval, 14 op 14 af. Tel: 010-4723563 / 06-51416211 SUCHE FRACHTSCHIFF 85 x 9.50 zu kaufen Chiffre Tel: 0049-175 5243 866 ONLINE VEILING TRINTELLA 42 (1998) Bezoek de veiling op www.bootveiling.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Momfer 1x stuurman i.b.v. dienstb. 2jr vaartijd.loon vlgns CAO binnenvrt. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 BRILLANT HOTELSCHEPEN BV VRAAGT deksman/vrouw op mps Brilliant Rijn-binnenvaart ibv dienstboekje, 40 urige werkweek voor onbepaalde tijd, loon Bruto 1300,80, tevens kamermeisjes, serveersters t/m 31-10-07. Tel: 06-53929801 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Gotcha 1x matroos i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GEINTERESEERD in een uitdagende functie in de martitieme afvalbranch? Bek & Verburg zkt voor haar vestiging in R’dam en A’dam: schippers & matrozen Tel.010-4287744, info@ bek-verburg.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 24 APRIL 2007 Shell blijft bij besluit om Vlaamse depots dubbelwandig te bevoorraden “SPANNING ZAL OPLOPEN – NAUTISCH ONVERANTWOORD” Afgelopen week hebben binnenvaartvertegenwoordigers met Shell gepraat over de plannen van het concern om de depots in Gent en Hasselt vanaf 1 juni alleen nog maar met dubbelwandige tankers te bevoorraden. Dat besluit is veel eigenaren van enkelwandige tankers in het verkeerde keelgat geschoten. Shell komt niet terug op de plannen. Het zou voldoende dubbelwandige tankers onder contract kunnen krijgen voor de bevoorrading van de depots. De spanningen tussen eigenaren van enkelwandige en dubbelwandige tankers zullen verder toenemen, vreest Karel Verberght, die namen de particuliere tankvaartondernemers sprak met de mensen van Shell. Binnenvaartontsluiting Zeebrugge is voor Peeters topprioriteit BREED DEBAT OVER SCHIPDONKKANAAL Nu de verbinding Seine- Schelde eraan komt, krijgt de binnenvaart topprioriteit in de agenda van de Vlaamse overheid. Minister van Openbare Werken Kris Peeters laat onderzoek verrichten naar de verruiming van het Schipdonkkanaal. Daardoor zou de haven van Zeebrugge beter aangesloten worden op het Europese netwerk van rivieren en kanalen. De resultaten van het onderzoek moeten in het voorjaar van 2008 op tafel liggen. De haven van Zeebrugge vraagt al langere tijd om een betere binnenvaartontsluiting en daarvoor zijn in het verleden ook plannen ontwikkeld. Zoals de aanleg van het peperdure Noorderkanaal, dat na zware protesten van de streekbewoners werd afgevoerd. Het Noorderkanaal had een miljard euro gekost en was daarmee ook economisch niet haalbaar. Vandaag varen binnenschepen via de ringvaart rond Brugge, wat door de toenemende drukte steeds hachelijker wordt. Doordat de bruggen veel vaker open moeten dan vroeger, klagen weggebruikers over de files die dat veroorzaakt. Omdat de haven van Zeebrugge straks geïsoleerd dreigt te geraken zonder goede binnenvaartontsluiting, laat Peters nu de verbreding en verruiming van het Schipdonkkanaal onderzoeken. Daarbij gaat het om het Afleidingskanaal van de Leie tussen Schipdonk en Zeebrugge. Het tracé van het project Seine- Schelde volgt dit afleidingskanaal in het gedeelte tussen Deinze en Schipdonk, zodat een aangepast afleidingskanaal tussen Schipdonk en Zeebrugge daar op aansluit. De verruiming en verbreding hiervan zouden zo’n vierhonderd miljoen euro kosten. Doorvaarthoogte Peeters verwacht de uitkomsten van het onderzoek in het voorjaar van 2008. Hij droeg de onderzoekers op ook de lokale bekommeringen mee te nemen in hun studie. Op verzoek van de minister moeten alle effecten op natuur, wonen, recreatie en waterkwaliteit in kaart worden gebracht. Bovendien moet de verruiming van het kanaal aangepast worden aan de ecologische draagkracht van het gebied en moet het project de waterhuishouding “Vandaag zijn er dubbelwandige schepen te charteren tegen tarieven die twintig jaar geleden al doorgingen voor ondermaats”, aldus Verberght, voorzitter van de tankvaartafdeling van belangenbehartiger VBR. “Kun je het de oliemaatschappijen dan kwalijk nemen dat zij nu kiezen voor dubbelwandigheid? Niet Shell, maar de sector zélf is het probleem. Als je te weinig vracht hebt en je gaat dan massaal nieuwe schepen bouwen, is dat vragen om moeilijkheden. Ik vrees dat de spanningen de komende jaren zó groot zullen worden dat schippers elkaar op de vuist gaan. Er komt alleen maar ruzie van.” De afgelopen weken reageerden eigenaren van enkelwandige tankers verontrust en fel op de plannen van Shell. Maar die houdt voet bij stuk; er zouden genoeg dubbelwandige schepen onder contract te krijgen zijn voor het bevoorraden van de depots in Hasselt en Gent. Vanaf eind 2010 wil Shell zelfs al zijn depots bevoorraden met dubbelwandige tankers. Marktonderzoek heeft uitgewezen dat dit haalbaar is voor het concern. “Shell geeft zelfs aan dat het geen beroep op enkelwandige tonnage zal doen als er eens een kleine partij moet worden opgehaald”, aldus Verberght. Oliemaatschappijen voeren veiligheid aan als argument om voor dubbelwandigheid te kiezen. Maar die bal speelt Karel Verberght terug: “Onze delegatie heeft het concern geadviseerd om maar eens met de vaarwegbeheerder te gaan praten. Is het inzetten van nieuwe, grote tankers in Hasselt en Gent wel zo veilig? Onze eigen nautisch deskundigen vinden van niet.” “De locatie in Gent is niet geschikt voor tankschepen langer dan 110 meter of breder dan 11,40 meter. De kramakkelige meerpaaltjes zijn daar absoluut niet op voorzien. En bovendien zullen er voor deze schepen geen vluchtwegen zijn. Megatankers breder dan 11,50 meter hinderen bovendien het scheepvaartverkeer. Op de ringvaart in Gent kan er tijdelijk veel stroming zijn. Een gemeerde megatanker vormt dan een eiland, waardoor de stroming nog toeneemt en de kans op aanvaringen vergroot. Wij kennen al een voorbeeld in de petroleumhaven in verbeteren. Maatgevend bij het onderzoek is een schip van 4500 ton in enkelrichtingvaart en met kruisingsplaatsen. De bruggen moeten doorvaarthoogte bieden voor schepen met drie tot vier lagen containers. Tegelijkertijd heeft Peeters een klankbordgroep in het leven geroepen. Daarin zetelen de gemeenten langs het kanaal, de provincies Oost- en West- Vlaanderen, schippersverenigingen en binnenvaart- en milieubonden. Met de klankbordgroep wil de minister een breed maatschappelijk debat op gang brengen. De plannen zijn niet onomstreden, al is het animo groter dan destijds bij het Noorderkanaal. Zo liet de gemeente Damme onlangs weten de groeiambitie van de Zeebrugse haven niet in de weg te willen staan als de verruiming van het kanaal ‘realistisch’ is. Damme denkt zelfs hardop na over een eigen jachthaven, die de toeristische aantrekkingskracht van de gemeente zou vergroten. Een van de discussiepunten rond het project is dat voor de kanaalverbreding vijftien woningen en boerderijen zouden moeten wijken. Wandre, waar momenteel een megatanker wordt ingezet. Hij houdt in de enige sluis die er is slechts één meter over. Maar achteruit afschutten met een verval van 6,5 meter is vragen om problemen. Als er dan iets gebeurt, komt er geen enkel schip meer de haven in of uit. Kortom, wij betwijfelen of de vaarwegbeheerders in Gent op grotere schepen zitten te wachten.” Veel te vroeg Over de lock out-acties waarmee de particuliere tankvaartondernemers twee weken geleden nog dreigden, blijft het stil. Verbeght: “Wat heeft het voor zin om Shell de schuld te geven, terwijl de binnenvaart zelf een probleem heeft? Alleszins bestaat het gevaar dat anderen het voorbeeld van Shell en BP zullen volgen.” “De markt loopt vooruit op de overgangstermijnen die de binnenvaartorganisaties op Europees vlak hebben voorgesteld. Dat zaait haat en nijd onder schippers die nu al in een dubbelwandige tanker geïnvesteerd hebben en hun collega’s die dat nog niet hebben gedaan. Commercieel gezien kán het gewoon niet dat enkelwandige en dubbelwandige schepen dezelfde prijzen hanteren.” “Zo wordt iedereen boos op iedereen en dat kan aardig uit de hand lopen. Zeker in België, waar de herinneringen aan 1975 bij de huidige VBRbestuurders nog vers in het geheugen liggen. De situatie is zeker gelijkaardig. Onze werven hebben in de komende jaren niet de capaciteit om de hele enkelwandige vloot door dubbelwandige schepen te vervangen. Wanneer de overgangstermijnen niet gehanteerd worden, dreigt de sector lading te verliezen.” Het tankvaartoverleg dat VBR oorspronkelijk op 29 april zou organiseren naar aanleiding van de kwestie gaat niet door. De leden zijn op de hoogte gebracht over de ontwikkelingen en de conclusies van de organisatie. “Wij wachten nu af”, aldus Verberght. MASSAAL HET WATER OP De vierde editie van de Vaarhappening op de Brabantse en Brusselse kanalen op 15 april was een enorm succes. In de hele regio dreef het mooie weer duizenden mensen naar de waterkant. Ze konden voor een symbolisch bedrag (een euro) een vaartocht maken over één van de kanalen. Volgens Scaldisnet, de stichting ter promotie van boottochten op het water, zijn er maar liefst 9.000 tickets verkocht, ongeveer 3.000 meer dan vorig jaar. Ook prominenten, onder wie prins Laurent en Jean-Luc Dehaene, maakten een tochtje over het water. Daarnaast hadden tal van kanaalgemeenten wandelingen en fietsroutes uitgezet, maar die waren iets minder in trek vanwege het warme weer. De vaarhappening was meteen ook het begin van het toeristische vaarseizoen, dat formeel loopt van 1 mei tot 30 september. In heel België is het natte toerisme de laatste jaren sterk gegroeid. Ook in de komende jaren verwacht Scaldisnet een verdere groei. Onder meer het Brusselse Gewest wil toerisme en recreatie op het water nog sterker op de kaart zetten, zonder daarbij het economische belang van de vaarwegen uit het oog te verliezen. SUBSIDIE VOOR ESTUAIRE VAART Begin volgend jaar gaan langs de Vlaamse kust de eerste omgebouwde binnenschepen met containers varen. De Vlaamse overheid heeft hiervoor contracten afgesloten met twee partijen: de tijdelijke vereniging Stecy–Maes met een schip van 220 TEU en Patrick Hermans & Christiane Troch met een schip van 350 TEU.. De overheid subsidieert het estuaire vervoer van containers met binnenschepen om zo de druk op de zeehavens te verminderen. Oostende maar vooral Zeebrugge zijn op dit moment slecht aangesloten op het Europese vaarwegennet. Dat levert de nodige problemen op bij de afvoer van containers. In het kader van de Seine-Schelde verbinding loopt momenteel onderzoek naar een betere binnenvaartontsluiting van Zeebrugge. Daarbij wordt gekeken naar de mogelijkheid om het Schipdonkkanaal te verruimen. Tot die tijd zal Zeebrugge het echter met de bestaande routes moeten doen en die zijn meer dan overbelast. In 2005 lanceerde Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters het concept van de estuaire vaart met binnenschepen. Hij heeft 6,2 miljoen euro vrijgemaakt voor subsidie aan geselecteerde dienstverleners tijdens de eerste jaren. Duizenden mensen gingen het water op. (foto Scaldinet) Eén van de selectiecriteria was dat projecten een levensvatbaarheid tot minstens 2017 hebben. Voor beide contracten samen is een subsidie beschikbaar van 900.000 euro. Uiterlijk begin volgend jaar moeten beide partijen met een schip varen tussen Zeebrugge en het achterland. De overheid verwacht dat met het concept op termijn een jaarlijks volume van 790.000 TEU naar het binnenland en het Rijngebied via estuaire vaart kan worden vervoerd.

De Binnenvaartkrant