Views
2 years ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 24 APRIL 2007 Te koop Te koop de “Spirit” Een mooi schip wat zeer gevarieerd te exploiteren is. Als enkel schip of als koppelverband met één of drie bakken. 110,00 x 11,45 x 3,59 x 3160 ton, 244 tue, 2 x 1197 pk MTU, 580 pk kopschroef, Bouwjaar 2002. Het schip heeft een lage kruiplijn en een aluminium friese luikenkap. Voor informatie kunt u contact op nemen met Dhr. L.J. Vissers. tel.: 0031653925643 of 00491716076746 of per email onder: vissers.kalkhaven@vaart.net En voor alle verdere informatie verwijzen we u graag naar: www.ms-spirit.nl ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) m/s afm 105x9.50x3.18m, bj 1987, 2157 ton, 1460 pk GM, 108 teu, 2 ruimen met Azobé buikdenning en FK luiken. Boegschroef v. Tiem met 400 pk, 2x Iveco van 2002, gen 30/60 kva. Compleet net schip. 2607) m/s afm 110x11.45x3.3m, bj 1998. 2750 ton, Cat type 3516, 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip 2604) ms afm 110x11.45x3.5, bj 1993, 2667 ton, 2135 pk Cat, boegschroef 550 pk Cat, Veth boegschroef, Verhaar 530 pk Cum, 3x gen 60/60/40 kVa .Rev 2005, compleet net schip. Nieuwbouw 2 stk 105x10x3.2 mtr, 1300 pk Cummins, 535 pk boegschroef, 117 Teu. Met FK van Blommaert. Levering compleet schip april 2007 Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en midden- voorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw pontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen (levering 2007). Zie onze website www.ruyven.org Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. Wij zoeken enthousiaste collega’s. LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor vacatures: www.teamcoshipyard.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Helling 110 x 11.45 meter Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen Casco luxe motor 20x4.85x4.20 M/s Fadegro Bj.'58 B en Rozemeijer 661 ton 57x7.25x2.52 B. Kaap Meppel 157 pk. Sterk in prijs verlaagd ! M/s Rainbow Bj. 1951, 67x8.16x2.48, 713 ton, Cat.3412 680 pk., Bschr.rooster 240 pk. Oost M/s Tiamo Bj. 1957, 74x7.55x2.51, 750 ton, GM 16V92TA, Bschr. 193 pk. Daf stuurr. M/s Janny-D Bj. 1955, 68x7.11x2.30, 750 ton, Detroit 600 pk.Boegschr.Bos schot. 150 pk. Scania, gestraald. M/s Libelle Bj.1930, 74x8.20x2.62, 1065 ton, Cat. 3412 720 pk., boegschr. Boterman 325 pk. Daf, 3 slpkrs,won.+stuurh. Airco M/s Stemar Bj. 1961, 75x8.20x2.74, 1089 ton, Deutz 750 pk.Bschr.320 pk. v Tiem stuurr. M/s Xena Bj. 1961, 73x8.20x2.72, 1128 ton, Cummins 780 pk., Bschr. Snijder Schottel 200 pk. Mitsub. M/s Thalia Bj. 1953, 85x8.15x2.80, 1205 ton, Mitsub.864 pk. Boegschr.Daf 300 pk.bj.2005 M/s Estrella Bj. 1964, 80x9x2.62, 1270 ton, Mitsub. 860 pk.bj. 2005, boegschr.Leeuwest. 250 pk. Stuurrooster M/s Johanna H Bj.1963 86x8.20x2.69 1284 ton, de Ruppel Deutz Bam 816. Boegschr. Daf 300 pk. M/s Momfer Bj 1962 85x9,50x2,70 1397 ton, Mitsubishi 953 pk bj 2003 Bgschr van Tiem 320 pk M/s Adriënne Bj.1972, 84.94x9x2.82, 1471 ton, Cum 38m2, 1216 pk.Bschr.Balleg. 368 pk. M/s Ravi Bj 1980 De Grave 85x9,50x3,01 1686 ton nieuwe motor 1200 pk Mitsubishi nw st vloer M/s Nocht Bj.1981, 85x9.50x3.17, 1713 ton, Cummins KTA 38, 1015 pk.2006, Bschr. Veth Jeth 320 pk.Daf 4 kan. 2006 M/s Emulator Bj 1980 Van Eyck 80x9,50x3,01 1575 ton 2000 m3 rolluiken 940 pk Cummins M/s Presto Bj. 1964, 95x9.50x2.88, 1821 ton, 2x Cum 600 pk.Bschr. 320 pk. Daf M/s Ronny O Bj. 1973, 95x9.50x3.21, 2006 ton, Cat 3512 1475 pk. Bschr. van Tiem 400 pk. M/s Marjon Bj. 1981, 105x9.50x3.27, 2255 ton, Cat. 3512, Boegschr. Van Tiem 320 pk, Stuurr. Luiken + luikenwagen 2006 M/s Duc in Altum Bj. 2003, China, 109.85x10.50x3.19, 2530 ton, 1600 pk. Cummins, bgschr.van Tiem 4 kanalen 530 pk. Cummins, M/s Vectorius Bj. 1993, 110x11.40x3.25, 2821 ton, ABC 1500 pk.Bschr.Verhaar 450 pk.Scania M/s Gerard Albert Bj.1985, 108.50x11.38x3.50, 3015 ton, 2x Deutz 528, boegschr. 360 pk. Daewoo M/s Suzi Bj.1973, 100x11.40x3.83 , 3152 ton, 2x SKL 1720 pk.Bschr. van Tiem 480 pk. www.concordiashipyards.nl Biesboschhaven nr. 16, Werkendam Postbus 50 4250 DB Werkendam Voor bemiddeling: dhr. R. Hoogendoorn Tel.: +31 (0)622 207 961 Voor nieuwbouw Dhr. C.H. Kornet Tel.: +31 (0)653 688 772 France/België Dhr. J. van Wichelen Tel.: +32 (0)476 962 012 TE KOOP luikenkap en wagen br. 7.00x L, ca 500 mtr. mat. aluminium vr.pr. €8500,- . DAF/Stamford gen.set 135 kVa beunkoeler, incl omkasting €8500,- incl. Scania 168 PK boegschr. motor SAE I €3500,-- Tel. 0113-229357 of 06-55191208, www.deltakunst.nl GEVRAAGD op m/s Sinbad bij voorkeur een vrouwelijke lichtmatroos, ibv dienstboekje, de voorwoning wordt gedeeld met Roemeense bemanning, vaarsyst. 8 wkn op 4 wkn af, loon CAO Binnenvaart Tel. 078-6250790 GEVRAAGD schipper en matroos of jong stel op cementtanker 625 ton, weekend vrij Tel.06-53175561 GYRON CREW ZOEKT iov ms Duricha 1x matr. ibv dienstb. 2jr vaartijd. Loon volgens CAO binnenvrt vaar/verlof io Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Tarazed 1x matr. i.b.v. dienstb. 2jr vaartijd. Loon vlgns CAO binnenvraat vaar/verlo. i.o. Tel.015-2563764 TER OVERNAME AANGEBODEN Scheepvaart BV met verrekenbaar verlies Tel. 06-29060751 GEVRAAGD KAPITEIN op motortankzeeschip, i.b.v. alle papieren en zeecertificaat, bekend in Belgie en Noord-Frankrijk, loon n.o.t.k. Tel. 06-53596233 TE KOOP z.g.o. DAF 1160DKTM 2000t Tel.06-22623289 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Amethyst 1x lichtmatr. met dienstb. 2jr vaartijd, volgt curs. matr.loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Insulinde 1x lichtmtr. met dienstb. volgt schrift curs. matr. 2jr vaart. loon vlgns CAO. vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 BIEDT ZICH AAN L.L. matroos als aflosser Tel.06-46390794 Uw bemanning van of naar Decin/Tjechie vanaf 90,- pp enkel! Ook andere bestemmingen. Tel: +32499170305, yves@cavetaxi.be TE KOOP traditioneel zeil- en charterschip “ de Eenhoorn”. bwjr 1910, incl. alle activiteiten. Zie www.mscnederland.nl (project De Eenhoorn). Tel: 055-3013793 TE KOOP luxe dagpass.sch. 65 p, bj 92, 26 x 6, 70 x 1.80, 2x 350 pk, gen. 42 kva, boegs., radar, airco, sauna, Veritas class, Rijnatt, zone 2 + Belg. Tel: 0032-495304000

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 Innovatiedag opent met ‘nieuwtje’ “ZWAVELARME GASOLIE SMEERT DE MOTOR GOED” Het leukste moment van de Innovatiedag was ongetwijfeld de enorme binnenvaartvoet waarmee de CO 2 werd geplet op het scherm achter CBRB-directeur Ton Roos tijdens de opening. De oude Monty Python animatie van Terry Gillian doet het nog steeds goed. Het milieu en Al Gore als modern synoniem daarvoor speelden andermaal een hoofdrol bij de Binnenvaart Innovatiedag. Ook eerdere innovatiedagen stonden voor een belangrijk deel in het teken van het nog milieuvriendelijker maken van de scheepsdiesels in verhouding tot het wegvervoer. Ton Roos liet een piepkleine scène zien uit de film (An inconvenient truth) van Al Gore. Namelijjk het moment dat The Netherlands worden overspoeld door het zeewater als we doorgaan met lukraak CO 2 de atmosfeer in pompen. Hoewel nauwelijks denkbaar dat er mensen in de goed gevulde aula van de TU Delft zaten die de bewuste film niet hadden gezien, golfde er toch weer een ‘ooooh’ van verontwaardiging door de zaal terwijl ons land volledig ondergedompeld wordt. Een tikkeltje vilein voegde Ton Roos daaraan toe: “Een toekomst voor de scheepvaart, al wordt binnenvaart dan wel shortsea.” Zwavel Uit het binnenkort af te sluiten Europese innovatieproject CREATING is het idee afkomstig om de gasolie voor de scheepvaart zoveel mogelijk te ontdoen van zwavel. Dat heeft een soort van stappenplan opgeleverd van de Europese Commissie om in enkele jaren tijd het zwavelgehalte te verlagen in gasolie voor de binnenvaart van 2.000 ppm (parts per million) naar 1000, naar 300, naar 50 en tenslotte naar 10 ppm. “Verlaging naar 1000 of 300 levert niks op,” aldus Ton Roos bij de opening van de Innovatiedag. “Pas onder de 50 ppm werken roetfilters. Waarom niet in één keer naar 10 ppm?” De Stichting Projecten Binnenvaart (SPB) – een onderdeel van het CBRB – had samen met SGS uit laten zoeken of de smeerkwaliteit van gasolie met een lager zwavelgehalte inderdaad achteruit gaat, zoals wel wordt beweerd. Dat is heel belangrijk voor de toepassing van deze gasolie in oudere scheepsdiesels, die sneller zouden slijten als er minder zwavel in de gasolie zou zitten. Dat bleek niet waar. Het onderzoek wees zelfs het tegendeel uit. “Diesel zoals die nu voor vrachtauto’s wordt gemaakt – dus met 50 ppm”, vertelde Ton Roos, “smeert zelfs beter dan gasolie voor de binnenvaart met 2000 ppm zwavel.” Hij toonde de statistiekjes die naar verluidt dit zouden bewijzen. Op 3 mei wordt de CCR (Centrale Rijnvaartcommissie) in Straatsburg het resultaat van dit onderzoek aangeboden. Daarmee zou het probleem van de bestaande motoren op zwavelarme gasolie volledig uit de wereld zijn. De binnenvaart wordt tegenwoordig niet vergeten in het overleg waar de grote ondernemingen in Nederland bij zijn betrokken. Dit verzekerde voorzitter Bernard Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW bij de opening van de Innovatiedag. Daarvoor zorgen de leden CBRB en Koninklijke Schuttevaer wel, aldus Wientjes, die een sterk politiek getint praatje hield, waarbij een regering met de SP een ‘horrorscenario’ werd genoemd en een vurig pleidooi werd gehouden voor kernenergie. Van de nog 180 miljard aan aardgas die nu nog in Groningen en elders in de grond zit, wil Wientjes alvast 40 tot 50 miljard uitgeven aan een deltaplan voor de mobiliteit, waarvan 12,5 miljard kan worden uitgegeven om de achterstand 24 APRIL 2007 Directeur ‘zout’ J. Schelhaas van Akzo-Nobel somde als laatste spreker bij de opening van de Innovatiedag een lijst op van innovaties waar zijn bedrijf in de loop der jaren mee is gekomen. “Soms is de winst voor het milieu pas merkbaar op de lange termijn.” Als voorbeeld gaf hij de verbranding van houtsnippers waarmee de energieproductie bij Akzo-Nobel tegenwoordig plaatsvindt. Het had volgens hem bijgedragen aan het verwerken door Akzo van de verhoogde olieprijs. (foto’s MGR) in de infrastructuur in één klap in te lopen. “We missen een scenario voor de mobiliteit in het regeerakkoord. Een rode kaart voor dit kabinet.” In dat kabinet zit Jacqueline Cramer – oud-voorzitter van Milieudefensie (tot 1988) – als minister van VROM. Die zal niet direct warm lopen voor kernenergie als oplossing voor de energiebehoefte in Nederland. Eneco werkt samen met het Havenbedrijf Rotterdam aan walstroom voor de binnenvaart. Te beginnen in de Maashaven, waar twee jaar lang een pilotproject wordt uitgevoerd. “In de toekomst kunnen de schippers daar hun ecocard voor gebruiken, waarmee ook de afvalinzameling wordt betaald.” Aldus Klaas Jan Dijkema van Eneco bij de Binnenvaart Innovatiedag. “Aan boord zijn bij de meeste binnenschepen geen aanpassingen nodig”, verzekert hij. (advertenties) Betere wormpompen uit China. De RED (een naam die de Chinezen eraan hebben gegeven) is een wormpomp, ontwikkeld door Kampers uit Puttershoek. “Betere afdichting en daardoor ook een betere aanzuiging, èn minder herrie”, aldus salesmanager Ab Troost (l) van Kampers, die samen met voorman Marcel Boender op de Innovatiedag de pomp presenteerde met een groot flatscreen waarop de diverse toepassingen zichtbaar waren. De voorman was erbij om te vertellen over de praktijk. Troost: “In China worden de pompen gebouwd volgens een bij Kampers ontwikkeld stuurprogramma”. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant