Views
1 year ago

2007-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 10 nieuwe overalls € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@planet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl DRINGEND GEZOCHT Kapitein met patent. Voor mts ( 3000ton) In bezit van ADNR patent, Rijnpatent tot Mannheim. Werkregeling: 14 dagen op en 14 dagen af. Tel.0032 (0) 475 94 54 34 V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 3.925 ton 4.850 m3. bj. 2000 / 2001, 135 x 11,45 x 3,61 / 4,27 m. 1.015 PK 2 x Cat., geen luiken, spudpalen. 3.033 ton 3.400 m3. bj. 1980, 109,86 x 11,40 x 3,52 m. 2 x 1.100 PK Wärtsilä bj. 2002, 15 stalen schuifluiken (13 stuks nieuw in bj. 2002). 2.584 ton. 1981, 110 x 10,49 x 3,16 m. 1.080 PK M. W.M., geen luiken. 2.559 ton. bj. 1999, 110 x 11,45 x 3,05 m. 1.795 PK MTU bj. ‚ 99, geen luiken. 2.530 ton 3.400 m3. bj. 2003, 109,85 x 10,55 x 3,19 m. 1.600 PK bj. ‚ 03 servicebeurt mei 2005, alu. Friese kap 3 mm. 2.127 ton 2.850 m3. bj. 1986, 105 x 9,50 x 3,12 m. 1.227 PK Cat. bj. 2002, alu. rolluiken. 1.870 ton 2.650 m3. bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. 1.825 ton. bj. 1961, 100 x 9,55 x 2,87 m. 2 x 600 PK Cat. 1.768 ton 2.200 m3. bj. 1970, 105 x 9,50 x 2,03 m. 1.200 PK bj. 2006, alu. stapelluiken met luikenwagen bj. 2004. 1.702 ton 2.250 m3. bj. 2001, 86,00 x 9,50 x 3,20 m. 1.250 PK Deutz bj. 2001, alu. Friese kap. 1.556 ton 1780 m3. bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. 2 x 865 PK MWM bj. 1973, met duwcertificaat, wordt vervangen door 2 x 730 PK Cat. nieuw. 1.455 ton 2.200 m3. bj. 1954, 85,95 x 9,07 x 2,72 m. 500 PK MWM, geen luiken. 1.310 ton 1.950 m3. bj. 1964, 80 x 9 x 2,83 m. 900 PK Deutz bj. ‚ 1965 rev. ‚ 2004, alu. schuifluiken. 1.300 ton 1.850 m3. bj. 1958, 80 x 9,50 x 2,62 m. 800 PK Deutz bj. 1999, Containerschip 72 Teu 3 lagen. 1.269 ton 1.750 m3. bj. 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu. Friese kapluiken cont. Stuurh. bj. 2004. 990 ton 1.500 m3. bj. 1961, 67 x 8,20 x 2,65 m. 635 PK Cat. bj. '05, alu. luikenkar van Blommaert. 815 ton 1.186 m3. bj. 1947, 67 x 7,53 x 2,83 m. 550 PK Cat. bj. 1989 volledig rev. Œ 2000, luiken. 767 ton 1.150 m3. bj. 1956, 62 x 7,05 x 2,59 m. 532 PK Scania bj. 2003, Friese kap met hydr. Luikenwagen. 749 ton 1.238 m3. bj. 1961, 61 x 6,60 x 2,61 m. 2 x 300 PK Cat., alu. schuifluiken. 707 ton 1.060 m3. bj. 1959, 57 x 6,64 x 2,61 m. 2 x 180 PK bj. 1981 en bj. 1988 rev. 2002., alu. schuifluiken. 682 ton 980 m3. bj. 1959, 61,92 x 70,40 w 2,40 m. 600 PK Deutz bj. ‚ 81 rev. Œ 02, wegwaailuiken alu. 514 ton 720 m3. bj. 1956, 50 x 6,47 x 2,50 m. 300 PK Cat. bj. 1986, alu. luiken Friese kap. Duwboten: 1x 609 PK 1 x 720 PK bj. 1967, 19 x 10,40 x 1,90 m. (Deutz), (Cat. ). 2x 1.360 PK BB. bj. 2004 SB. bj. 2007, 18,75 x 11,20 x 1,90 m. Cat. Duwbakken: Bj. 1998, 80 x 11,45 x 3,92 m. Bj. 1989, 90 x 11,45 x 4,25 m. Motortankschepen: Bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj. 1985 (Deutz - Diesel). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 105 x 11,00 x 3,40 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C. Nieuwbouw Koppelverband: 171 x 11,45 x 4,50 m. Schepen gevraagd afmetingen van 86 x 9,50 tot 105 x 10,50 en 11,00 m. WPI ship building Vrijblijvend aangeboden: Nieuwbouw van verschillende afmetingen en types, bouwwerf Polen. TE KOOP: Mbs FLORO Afm. 50 x 6.60 x 2.74 Bwj. 1923 578 ton, 316 m 3 Motor Cummins, bwj. 1994, 360 pk revisie 2001 Boegschroef en autokraan Vast werk O Vertegenwoordigd door: Mvs “Iselmar”1047 ton, bjr. 1967, 73 x 8,22 x 2,60. Motor Mitsubishi 653 pk bjr. 2005. Mvs “Stemar” 1089 ton, bjr. 1961, 70 x 8,20 x 2,74. Motor Mitsubishi 953 pk bjr. 2007. Mvs “Oase” 1605 ton, bjr. 1980, 85 x 9,50 x 2,96. Motor Deutz 1088 pk bjr. 2002. Lage kruiplijn. Mvs “Elgeria”1684 ton, bjr. 1905, 84 x 10,25 x 2,95. Motoren 2 x Cummins 500 pk bjr. ‘97 / ‘06. Mvs “Lean” 1825 ton, bjr. 1961, 100 x 9,55 x 2,87. Motoren 2 x 680 pk CAT bjr. 1996 / 1999. Mvs “Santina” 2308 ton, bjr. 1973, 105 x 9,50 x 3,27. Motor CAT 1379 pk bj 2005. Woning 2005. Mvs “Wiljette” 2462 ton, bjr. 1980, 105 x 10,50 x 3,17. Motor 1300 pk Deutz bjr. 1980, rev. 2001. Mvs “Meander” 2936 ton, bjr. 1982, 105 x 11,40 x 3,48. Motor MAK 1200 pk bjr. 1982, rev. 2003. Meer schepen op de website. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen M: 06-53185636 K: 06-10977351 E: info@ldewaardt.nl W: www.ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW Rusland afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m,levertijd juli 2007 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956 afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken, kopschroef. MVS 2307 ton, bj.1980,afm.110x9.50x3.20m 1380 pk Cat bj. 2004, alu luiken, kopschroef. MVS 1821 ton, bj.1964 afm. 95x9.50x2.88m 2x 600 pk Cummins bj.1999, containerstuurhut, alu luiken, kopschroef. MVS 1632 ton, bj. 1981, afm.86x9.57x3.02m 1065 pk Cat bj 2005, containerstuurhut, kopschroef MVS 1556 ton, bj. 2001, afm. 86x9.50x2.93m 1200 pk Cummins, alu luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken,kopschroef MVS 1054 ton, bj. 1964 afm 73x8.20x2.72m 800 pk MWM, alu luiken, kopschroef. Duwboot, bj.1927 /1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl 24 APRIL 2007 is gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening op het gebied van containertransport per binnenvaartschip met een totale chartervloot van ca. 30 schepen. Wegens uitbreiding van ons transportvolume hebben wij chartermogelijkheden voor schepen met een capaciteit van: - 32 / 48 / 54 TEU 5 of 6 dagen p/wk - 90 TEU 6 of 7 dagen p/wk - 156 TEU+ 6 of 7 dagen p/wk Exploitatiewijze Werkgebied MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms My Dream bj. 1957 afm. 77 x 8.20 x 2.52 m 816 pk MTU bj 2001 € 95.000,- Ms Samudera bj 1956 405 ton afm 47 x 5,05 x 2,50 Cummins 250 pk. Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Ms bj. 2005, 3000 ton, 2200 pk Cummins, afm. 110, 11,45 x 3,50 Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Joja bj 1989, 2497 ton, afm. 110 x 10.50 x 3.19, 1600 pk Cummins bj 2007-03-12 Kvb Eternity bj. 2000, 6925 ton, afm. 187 x 12,50 x 4,00 mtr., 2 x 1521 pk Cat, met luiken Ms Ido, bj. 1957, 560 ton, afm. 55 x 6,60 x 2,40 mtr., 400 pk Mitsubishi. Nieuwbouw 135 x 14,20 mtr. Compleet leverbaar 2007 Nieuwbouw 110 x 11,45 mtr. Leverbaar eind 2007 mcs Jero, bj 2006, 3500 ton, afm. 135 x 11,45 x 3,50 m, 2 x 900 pk Mit, Kan worden geleverd met vast werk en ruime financieringsmogelijkheden. Ideaal voor starters. Ms Jero A2 en B Nederland, België en Duitsland. Voor nadere informatie kunt u in contact treden met Arjen Barto of Hetto Morin op de volgende telefoonnummers. Pro-Log BV Ringdijk 466-e 3331 LK Zwijndrecht tel.: 078-619 90 10 fax.: 078-619 65 99 Arjen Barto: 06-53 11 44 20 Hetto Morin: 06-13 34 01 50 e-mail: info@pro-log.nl Ms My Dream BEUNSCHEPEN Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo TANKERS Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI mts Novum bj. 1974, afm. 86 x 9,50 m. 1000 pk 2 dubbelwandige tankers afm. 110 x 11,45, bj vanaf 2001 2 dubbelwandige tankers afm. 110 x 10,50 x 3,20 m., bj. '89 en '93 Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar PARTYBOOT STADSPOORT Bj. 1997, afm. 45 x 7,34 x 1,37 m. Motor Volvo Penta 510 pk, luxe inrichting 225 zitplaatsen. Voor diverse klanten jonge schepen gevraagd. NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw containerschip afm. 110 x 11.45m. leverbaar in 2007 Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 24 APRIL 2007 RECHT VOORUIT een bijdrage van Van Dam & Kruidenier FAILLISSEMENT EN OVERGANG VAN WERKNEMERS Een faillissement is altijd een vervelende gebeurtenis. Voor de betreffende onderneming en ondernemer en de schuldeisers, maar zeker niet in de laatste plaats ook voor de werknemers. Bij faillissement heeft de curator het recht om de arbeidsovereenkomst zonder meer op te zeggen met inachtneming van een korte termijn. De werknemers kunnen daartegen niets ondernemen. Veelal zal een curator proberen de bezittingen van de failliete onderneming te verkopen en daarbij zoveel mogelijk werknemers in dienst te laten treden bij de kopende onderneming. Een dergelijke doorstart is geen uitzondering. Op die manier krijgt de curator inkomsten in de boedel en kan werkgelegenheid behouden blijven. Niet alle werknemers behoeven mee over te gaan. Wanneer de werknemers ontslagen worden en de overgang van de onderneming plaatsvindt na faillissement, hebben zij niet het recht te vorderen dat zij in dienst treden bij de overnemende vennootschap. Op zich is deze regel duidelijk. Er was echter discussie over de vraag of werknemers die wel meegaan en door de overnemende partij een nieuw contract voor bepaalde tijd aangeboden krijgen, kunnen volhouden dat onder omstandigheden rekening moet worden gehouden met de eerdere arbeidsovereenkomsten bij hun failliete werkgever. De voordelen daarvan voor de werknemer zijn duidelijk in het geval dat beoordeeld moet worden hoe vaak de werkgever arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd kan sluiten. Die regel luidt (samengevat) dat een overeenkomst voor bepaalde tijd automatisch een overeenkomst voor onbepaalde tijd wordt wanneer de totale diensttijd drie jaren of meer bedraagt, of wanneer al meer dan drie overeenkomsten zijn gesloten. De regel ligt vast in art. 7:668a BW. Wanneer de diensttijd of de eerder bij de failliete werkgever gesloten arbeidsovereenkomsten mee mogen tellen, kan die beoordeling natuurlijk heel anders uitvallen dan wanneer dat niet het geval is. Meetellen van de eerdere arbeidsovereenkomsten betekent logischerwijze een betere bescherming voor de werknemer. De vraag is dan ook of een faillissement de werking van artikel 7:668a BW teniet doet. De wet sluit voortzetting van dienstverbanden bij een overnemende werkgever na faillissement niet uitdrukkelijk uit. Het was dan ook de verwachting dat de rechter dit ook zou bepalen. Nadat lagere rechters zich al eerder in die zin hadden uitgesproken, was het de beurt aan de Hoge Raad. Hij oordeelde in juli 2006 dat een nieuwe werkgever bij het aanbieden van contracten voor bepaalde tijd inderdaad rekening moet houden met de contracten die de werknemer reeds had gesloten bij de failliete werkgever. De regel uit artikel 7:668a BW blijft dus gelden, of een eerder dienstverband nu was geëindigd door faillissement of niet. De werkgever die personeel overneemt van een failliete onderneming is derhalve gewaarschuwd. Hij zal in voorkomende gevallen goed moeten kijken naar de voorgeschiedenis. Op de uitspraak van de Hoge Raad is enige kritiek gekomen. Schrijvers verwachten dat werkgevers nog zorgvuldiger zullen selecteren welke werknemers zij willen overnemen als zij activa kopen uit een faillissement. Werknemers aan wie een overeenkomst voor bepaalde tijd kan worden aangeboden, zouden eerder op een nieuw contract kunnen rekenen dan werknemers die al langer dan drie jaren in dienst zijn. Of dit in de praktijk ook werkelijk zo uitpakt, is nog maar de vraag. Juist de ervaren werknemers kunnen immers waardevol zijn wanneer het gaat om behoud van knowhow en kennis. Overigens betekenen deze uitspraak over art. 7:668a BW nog niet dat de opgebouwde anciënniteit ook automatisch meetelt bij andere zaken, zoals bij het bepalen van de hoogte van de ontbindingsvergoeding in geval van ontbinding van de arbeidsovereenkomst of het bepalen van de anciënniteit bij opzegging. De rechtspraak is op die punten niet eenduidig. De overnemende werkgever doet er in het licht van de uitspraak van de Hoge Raad wel verstandig aan rekening te houden met de kans dat de eerdere arbeidsovereenkomsten ook op andere gebieden een rol gaan spelen. Toegepast op de binnenscheepvaart is er nog een bijzonderheid die van belang kan zijn. Een koper van een schip koopt niet zonder meer de onderneming waarin het schip wordt geëxploiteerd. Hij behoeft dus niet automatisch het personeel mee te nemen, tenzij er ook een economische activiteit wordt overgenomen. Als het schip voor dezelfde bevrachter blijft varen, is er al snel de schijn van overdracht van een onderneming. Een ondernemer die een schip koopt, moet daar wel op letten. Bij faillissement geldt de beschermingsregel niet, maar ook in de binnenscheepvaart moet een koper van een binnenschip uit een faillissement die een bemanningslid in dienst neemt, rekening houden met de hierboven beschreven regel van de Hoge Raad. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl) De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. MEER DAN 1000 ZWOLSE REÜNISTEN Afgelopen zaterdag (21 april) vond in Zwolle de massaal bezocht reünie plaats van de Zwolse schippersinternaten van Prinses Margriet (Aalanden en Holtenbroek). De aanleiding was hun 55-jarig bestaan. Het initiatief voor de reünie was genomen door drie vrijwilligers: ouders van kinderen die nu op de internaten wonen. Het was alweer twintig jaar geleden dat de laatste reünie plaatsvond. Er bestond al langere tijd veel interesse om elkaar weer eens te ontmoeten. Er waren zaterdag dan ook meer dan duizend mensen. Onder het genot van eten en drinken haalden ze herinneringen op. Het internaat hing vol met foto’s van de afgelopen 55 jaar. Verder kon men binnen kijken op schippersinternaat Holtenbroek en samen op de foto met andere bewoners van dezelfde jaargang. De oudste bezoeker was mevrouw Tromp, die als leidster op de schepen gewerkt. Zij deed dat tot aan haar pensioen. Mede door het mooie weer was er een ontspannen en gezellige sfeer. De organisatie kreeg veel positieve reacties op de goed verzorgde dag. Dat was volgens de initiatiefnemers mede te danken aan de sponsors: Hoofdsponsors: EFM Onderlinge Schepenverzekeringen, Vereniging Noord Nederland, Huuskes Administratiekantoor, Scheepsreparatiebedrijf Drenth, Dutch Cargo Purchase, Blommaert Scheepsluiken, Maatschap Tamek groep, PTC, K.N. Overmeer en Zn, Schepen Onderlinge Nederland, Bunkerstation Heijmen, Bunkerstation Kerkdriel, Bunkerstation Van der Kolk, Bunkerstation Van Megen, Bunkerstation Papendrecht, Bunkerstation Verschuren, Weekblad Schuttevaer, de Scheepvaartkrant en de Binnenvaartkrant. Reguliere sponsors: Scheepswerf Wout Liezen, Dolderman, ING Nederland Zwolle, Scheepswerf Gelria, Bunkerstation Slurink Dordrecht, Anker Fonds, Eilander Elektro, Bevrachtingskantoor Van der Veen, Scheepsbetimmering Huisman en Ridderpoort. Subsponsors: Bunkerstation Reinplus Van Woerden, Scheepswerf Leenman, Scheepsartikelen H.J. Huisman, W, Maas Bevrachtingen, Noord Brabant Schiffahrtgesellschaft, Scheepsschroevenreparatie Kampen, Scheepswerf Gebr. Bodewes, Scheepswerf Geertman, Wessels GmbH, en Stichting ABRI. JA! Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden. Gezien de enorme drukte voelen veel mensen zich nog steeds verbonden met de Zwolse internaten. Ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! Ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee. Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nummer: ❒ Faktuuradres zelfde als verzendadres ❒ Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nummer: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 21,50* (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken, bij Belgische rekeningen 6 werkdagen) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: *Wanneer u gevestigd bent in Europa bedragen de kosten EUR 62,00 (incl. 6% btw) per jaar, tenzij u in België woont, dan kost het jaarabonnement EUR 21,50 (incl. 6% btw). Buiten Europa is op aanvraag. Wij kunnen bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant