DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 ROTTERDAMSE ‘NATTE’ POLITIETHRILLER Een rustige nacht in Rotterdam wordt ruw verstoord door explosies in een Amerikaans hotel. Rellen breken uit in het centrum van Rotterdam. Alle beschikbare politie-eenheden worden naar hartje stad bevolen om het hoofd te bieden aan deze ramp. De P23 van de Rotterdamse Zeehavenpolitie wacht in de Maasmond bij Hoek van Holland op de US Kimberly. Zal dit Amerikaanse militaire vrachtschip zijn bestemming bereiken of…? Door Joop van der Hor Zo begint: Blauw licht op het water, een politiethriller van de hand van Eddy van Driel uit Heinenoord. De in 1953 in Rotterdam-Charlois geboren auteur is werkzaam bij het politiekorps Rotterdam-Rijnmond, waar hij beslagbeheerder is bij de afdeling Intake & Service van de Zeehavenpolitie. Zijn stek is het bureau aan de Jobsweg, in vroeger jaren ook wel ’Het Vlotje’ genoemd. Voor lezers uit deze regio en regelmatige bezoekers aan Rotterdam en zijn havens zit het boek boordevol herkenningspunten. Het is dus niet zo verwonderlijk dat het boek op nautisch gebied tot in de puntjes nauwkeurig VROEGERE IMT-SCHIPPERS PLANNEN REÜNIE De P23 speelt een belangrijke rol in het boek en siert dan ook het omslag. is. Zijn districtschef, commissaris André Vervooren, schreef het voorwoord, een teken dat het met de inhoud, net als de grote knevel onder Eddy’s neus, wel snor zit! De oorspronkelijke titel, ‘Het Wraak van Allah mysterie’, is uiteindelijk verruild voor ‘Blauw licht op het water’ en is een verwijzing naar de blauwe zwaailampen waarmee de boten van de Zeehavenpolitie zijn uitgerust. De titel zou te stigmatiserend zijn richting het moslimgeloof, maar daar wil Van Driel zelf niets van horen: ‘Elke zaak heeft twee kanten en de oorzaak van het één zorgt voor het gevolg van het ander. Ik wil niemand voor het hoofd stoten en al helemaal niet beledigen en dus heb ik in overleg met de uitgever de naam van de titel aangepast. Het is feitelijk ook een juistere titel want het verhaal handelt over de belevenissen van Zeehavenpolitie-inspecteur Bill Bott. Hij is de hoofdpersoon in het boek dat door een mix van historische gebeurtenissen en recente feitelijkheden een realistische maar natuurlijk ook fictieve kijk geeft op een gelukkig niet alledaagse gebeurtenis in de Rotterdamse haven.’ De 216 pagina’s tellende politiethriller verschijnt binnenkort bij internetuitgeverij de Free Musketeers. Tot 23 april is het boek bij voorintekening te bestellen tegen de speciale introductieprijs van 14,95 (exclusief verzendkosten). Na deze datum kost Blauw licht op het water €17,95. ‘Blauw licht op het water’ is rechtstreeks te bestellen via www.freemusketeers.nl maar ook via de erkende boekhandel. Het ISBN-nummer is 978-90-8539-727-4. 11 APRIL 2007 SERENADE 2 TOCH OP TIJD IN WATER Zes maanden geleden gaf Ton van Meegen, directeur-eigenaar van Euro Shipping Holding uit Bemmel Shipyard TeamCo in Heusden de opdracht het passagiersschip Serenade 2 te bouwen. Voor de bouw van het casco inclusief de bovenbouw zou Van Sluisveld Marine Construction zorgdragen. Door het onverwachte faillissement van dat bedrijf kwam het project echter in slecht weer terecht. Maar nadat IHC Holland Merwede de werf inclusief personeel overnam, klaarde de lucht op en zagen de omstandigheden voor de nieuwbouw van het casco er beduidend zonniger uit. Door Jan Hoek De cascobouw voor een dergelijk passagiersschip was voor IHC niet bepaald pionierswerk, want in 2005 werd door het Sliedrechtse bedrijf ook het casco van de Serenade I gebouwd. Met man en macht werd door alle betrokkenen hard gewerkt de verloren (bouw)tijd in te halen. Dat lukte uitstekend, want op zaterdag 24 maart vonden de doop en de tewaterlating plaats. Naar verwachting duurt de afbouw tot begin mei. Net als de Serenade I gaat ook de Serenade 2 via Nikko Travel Japanse gasten vervoeren. Als alles volgens planning verloopt worden in mei de eerste 137 gasten tijdens de inaugurele cruise over de Nederlandse rivieren vervoerd. Later zal passagiersschip Serenade 2 te zien zijn op de Rijn en Donau. Het schip ligt in het water. De afbouw duurt tot begin mei. (foto Jan Hoek) Enkele oud-schippers van IMT hebben het plan opgevat een reünie te organiseren. De bedoeling is dat volgend jaar zo veel mogelijk schippers die voor het Internationaal Motor Transportbedrijf hebben gevaren en oud-medewerkers en –bestuurders bijeenkomen om nog eens over die goede oude tijd te praten. Want het was een goede tijd, vinden Piet en Nel van den Heuvel (ex ms Adriaantje, later Colline), die van 1975 tot 1986 bij IMT waren aangesloten. “Er was saamhorigheid. Je zocht elkaar op als je ergens lag. Vergeet niet: je had nog geen telefoon en auto aan boord.” “Je was en voelde je echt IMTer”, zeggen Piet en Tiny Deurwaarder (ex ms Panta Rhei) voeren van 1966 tot 1982 bij IMT. “Ook het feest ’s avonds na de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering was altijd erg gezellig. Het was een belangrijke episode uit ons leven, waar we met plezier op terugkijken.” IMT was in 1949 opgericht en was jarenlang aan het Noordereiland in Rotterdam gevestigd. Eerst op de Jos Vranken, later aan bord van Bunkerrama. Het verband was vooral sterk in kleine partijen, die in een soort groupagevorm werden vervoerd. “Je ging regelmatig een haven in voor een partijtje van 50 ton cellulose of 80 ton hout. We voeren op toerbeurt en het ging hoofdzakelijk om bestemmingen aan de Rijn en de Neckar.” Het aantal aangeslotenen daalde als gevolg van de schaalvergroting van de schepen en het teruglopen van het stukgoedvervoer. “In 1975 was de gemiddelde scheepstonnage 350; tien jaar later was dat 750 ton”, herinnert Piet van den Heuvel zich. In de decennia daarna ging het nog veel harder. “Het was een samenwerkingsverband waar de aangesloten schippers veel inspraak hadden”, aldus Ab van Estrik (ex Dacapo). “Ze waren ook allemaal aandeelhouder.” Hij en zijn vrouw Ria stopten na zeven jaar IMT in 1975, toen ze aan de wal gingen wonen. Ab, die later bekendheid verwierf als binnenvaartdocent, bleef echter wel bestuurslid en later president-commissaris. Die laatste functie vervulde hij tot vorig jaar. Toen is IMT definitief omgevormd tot een bevrachtingskantoor. Sander Peper, de zoon van de vroegere directeur Leo Peper, nam de aandelen over. Het kantoor is al weer een paar jaar in Krimpen aan den IJssel gevestigd. Aanmelden De drie echtparen hebben nog regelmatig contact. Ook met enkele andere vroegere IMTers. Maar ze zouden graag een grote groep – en dan liefst degenen die in de zestiger en zeventiger bij het verband voeren – samenbrengen. “We zijn nieuwsgierig of daar belangstelling voor is”, zegt Nel van den Heuvel. “Zo ja, dan gaan we ook echt een reünie organiseren.” Die zou dan in het voorjaar van 2008 moeten plaatsvinden. De initiatiefnemers hopen op minstens vijftig deelnemers. Geïnteresseerden wordt gevraagd zich snel aan te melden. In elk geval vóór 1 juni, want op basis van het aantal reacties wordt die datum beslist of met de organisatie begonnen kan worden. Aanmelden kan bij Piet van den Heuvel 078 – 673 51 52 of piet.vanden.heuvel@hetnet.nl) en Piet Deurwaarder (0187 – 63 14 45 of p.deurwaarder@kpnplanet.nl). 99.211 (advertenties) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Betere afwatering voorgesteld bij stijgende zeespiegel BUIG RIJN AF NAAR IJSSELMEER Het Milieu- en Natuurplanbureau, een onafhankelijke organisatie die de overheid adviseert, wil de Rijn afbuigen naar de Zeeuwse stromen of het IJsselmeer, ter bescherming van onder andere Rotterdam. Door de stijgende zeespiegel en de smeltende gletsjers, kan de Rijn het water niet goed genoeg kwijt en daarom zou er een alternatieve afvoer nodig zijn. Volgens het Milieu- en Natuurplanbureau een grotere bedreiging dan de stijging van de zeespiegel. Anderhalve meter stijging zou de kust makkelijk aan kunnen maar de Rijn zou door die stijging zijn ‘vrij verval’ kwijtraken. Behalve Rotterdam zou ook Dordrecht bedreigd worden door het rivierwater. Daarom raadt het MNP aan om de Rijn af te buigen, in eerste instantie een directe verbinding tussen Rijn en IJssel, die nu nog verbonden zijn via het Pannerdens Kanaal. Het doel van deze afwatering is de Randstad te behoeden voor overstromingen. Naar aanleiding hiervan merken politici al op dat moet worden afgezien van de bouwplannen van 30.000 woningen in de Zuidplaspolder, immers het laagste punt van Nederland. Maar, zo verzekert het MNP, er is geen enkele reden tot paniek, want het gaat om plannen voor na 2100, voor de 22e eeuw dus. Daar moet nu al rekening mee gehouden worden bij de planning van woningen. Daarom stelt het MNP een zogenaamde klimaattoets voor bij elk nieuwbouwplan. 21156 (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 11 APRIL 2007 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 radar, JRC Multicolour Line Basic Line Alphachart E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com joystick systemen portofoon camera’s satelliet televisie tracking/tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl