Views
2 years ago

2007-08

  • Text
  • April
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Rijn

EDITIE 08 TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA 11 APRIL 2007 www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Inbouw van motoren Complete afbouw van schepen Revisie van dieselmotoren Alle ijzerwerk boven de waterlijn AKTIONSPLAN Die österreichische Bun- desregierung hat ihre Ausbaupläne für die Verkehrsinfrastruktur vorge- legt. “Mit diesen Mitteln können wir nun endlich mit der Umsetzung des Nationalen Aktionsplans für die Binnenschifffahrt beginnen.” Lesen Sie weiter auf Seite 29 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl De haven van Keulen lag vol met wachtende schepen. Roep om protocol voor vlottere oplossing calamiteiten op de Rijn DIT NOOIT WEER! PTO’S VERGADEREN Particuliere tankvaartondernemers (PTO’s) vergaderen 29 april over even- tuele acties tegen het plan van Shell om vanaf 1 mei alleen nog dubbelwandige schepen in te zetten voor de depots in Hasselt en Gent. VLOOTSCHOUW.NL victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Vrijdagavond 30 maart was de langdurige stremming op de Rijn voorbij. Een stremming die was veroorzaakt door 31 containers die van het ms Excelsior waren gevallen na een onhandige manoeuvre ter hoogte van Keulen. Dat het bijna zes dagen duurde eer de vaart weer werd vrijgegeven, roept vragen op. Bij calamiteiten als deze hoort er een plan klaar te liggen om de vlotte, veilige doorvaart op de Rijn zo snel mogelijk weer te kunnen garanderen. De trage berging van de Excelsior-containers doet vermoeden dat zo’n plan ontbreekt. De Nederlandse binnenvaartorganisaties hebben meteen bij staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer & Waterstaat een verzoek neergelegd om het calamiteitenbeleid voor de vaarwegen te evalueren. De langdurige stremming bracht binnenvaartondernemingen grote schade toe, maar ook stagneerden vervoersstromen waardoor verladers werden gedupeerd. De organisaties schrijven aan de staatssecretaris: “Het economische belang van de Rijn voor de economie en bevolking in Noordwest- Europa als hoofdvervoeras van het goederenvervoer is niet te relativeren.” Het probleem was nu de beschikbaarheid van bergingsmaterieel. “Voor de grote autowegen is er meestal het noodzakelijke materiaal en menskracht en werkprocedures aanwezig om stremmingen zo spoedig mogelijk op te lossen. Dat is vaak niet het geval voor de verkeersader Rijn. Dit leidt soms tot onnodig grote vertraging bij de oplossing van een bottleneck.” Vandaar de roep om een ‘Rijndekkend calamiteitenplan’. CCR De Centrale Rijnvaartcommissie reageerde op het puur nautische aspect van deze calamiteit. Gewacht wordt op het rapport van de Duitse autoriteiten. “De bevoegde comités van de CCR zullen dit rapport vooral analyseren vanuit de optiek of er aanwijzingen zijn dat de Rijnreglementen moeten worden herzien om de waarschijnlijkheid van dergelijke ongevallen in de toekomst te reduceren.” Er was wel het een en ander aan de hand met de Excelsior. De containers vielen er niet zomaar vanaf. Hoewel nog niet vaststaat of het van invloed was op de stabiliteit, zat er een scheur in het voorschip, waardoor water naar binnen liep. De containers aan boord waren aanzienlijk zwaarder dan op de laadbrief stond aangegeven en verschillende getuigen verklaarden dat het schip al direct na de belading scheef had gelegen. Het is opmerkelijk dat ditzelfde schip afgelopen november De Excelsior en enkele ‘ramptoeristen’. (foto Jo Bindels) twee (lege) containers verloor bij een aanvaring met de Willemsbrug. Door een verkeerde inschatting probeerde de kapitein met vier lagen containers onder de brug door te varen, waar maar ruimte was voor drie lagen. Meer over de stremming: pagina 5 Marktinzicht pagina 11 ‘Weinig te beleven voor ramptoeristen’ pagina 13 Hoe moeten stremmingen worden aangepakt? pagina 27 ‘Katastrophenplan für den Rhein gefordert’ Lees verder op pagina 15 PIN-AUTOMAAT Bunkerbedrijven krijgen een soort PIN-automaat op hun stations, waarop schippers de afvalstoffenheffing kunnen afreke- nen. De oliehandelaren ziijn ontevreden met hun onvrijwillige administra- tieve rol. Lees verder op pagina 19 AANVARING ANNA EN INA Zaterdagavond vond op het Dortmund-Ems Kanaal bij de invaart van het Mit- tellandkanaal ter hoogte van Hörstel een aanvaring plaats tussen de Duitse tanker Anna en het Poolse vrachtschip Ina. Niemand raakte gewond. Wel ver- loor de tanker veel lading (biodiesel) en was de vaart in het Mittellandkanaal en het Dortmund-Ems Kanaal gestremd van zaterdagavond tot maandagmor- gen vroeg. Zo’n vijftig schepen werden opgehou- den door het ongeluk. Het anker van de Ina scheurde de huid van de Anna drie meter lang open onder de waterlijn. Dui- kers hebben zondag onder water het gat gedicht. Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst (advertenties) AGGREGATEN Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant