TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA EDITIE 07 27 MAART 2007 www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. DOORKIJKBRUG SCHLEUSE OBERNAU Das Bundesverkehrsminis- terium hat grünes Licht gegeben für den Bau einer neuen Schleusenkammer und eines neuen Wasser- kraftwerkes bei Obernau. Die Baumaßnahmen kön- nten 2012 anfangen und werden insgesamt 61 Millionen Euro kosten. Der Neu- bau ist notwendig nachdem die Betriebssicherheit der alten Schleusenanlage nicht mehr gewährleistet ist. Lesen sie weiter auf Seite 31 21156 ENERGY SHOP BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Je kunt al dwars door de brug heen kijken. De oude Waalbrug bij Zaltbommel wordt na tien jaar werkloos naast de nieuwe te hebben gelegen, sinds vorige week woensdag 21 maart gesloopt door aannemers Ballast Nedam en Transverko uit Rijswijk terwijl DDM uit De Meern het feitelijke sloopwerk verricht. Kosten: vier miljoen euro. De brug uit 1933 kreeg in de plannen tijdens die tien jaar steeds een andere bestemming, maar uiteindelijk bleek sloop de enig resterende optie. Zo werd de overspanning van de Waal even bestemd om als drager te dienen voor een spoorverdubbeling. Een ander plan was om de brug te behouden en te verplaatsen naar Nijmegen. De stichting Boogbrug Vianen spande zich in om de brug op de monumentenlijst te krijgen. Het mocht allemaal niet baten. Om te voorkomen dat er stukken brug op schepen ploffen, wordt boven de rivier eerst een opvangbrug gemaakt. Voor de zomer moet het deel van de oude Waalbrug boven de rivier zijn verwijderd. De pijlers blijven gewoon staan, omdat ze in het verlengde staan van de spoorbrugpijlers en dus het scheepvaartverkeer niet hinderen. Er wordt niet met explosieven gewerkt om beschadigingen aan de twee andere bruggen – de spoorbrug en de MartinusNijhoffbrug – te voorkomen. (foto Ries van Wendel De Joode) Wereld Natuur Fonds ziet aanpassing Donau als bedreiging BINNENVAART OP ‘ZWARTE LIJST’ Het Wereld Natuur Fonds publiceerde vorige week een rapport waarin de infrastructurele aanpassingen van de Donau worden voorgesteld als een bedreiging voor de rivier. In 2005 kwam het WWF (World Wide Fund for nature) al met een zwarte lijst van infrastructurele projecten die waren voorgesteld in de plannen voor TEN’s (trans-Europese netwerken). Scheepvaartinfrastructuurprojecten vormen een serieuze bedreiging voor de Donau, aldus het vorige week verschenen World’s top ten rivers at risk (Top Tien van bedreigde rivieren op de wereld). De Donau is de enige Europese rivier op die lijst. Verwezen wordt onder andere naar een rapport van een consortium van dertien landen (Danube Basin Analysis, WFD RoofReport 2004), waarin staat dat scheepvaart één van de belangrijkste oorzaken is van de aftakeling van het milieu in de Donau, als direct gevolg van het uitdiepen, afdammen of kanaliseren van de rivier. De grootste bedreiging voor de Donau op dit moment is volgens het WWF het plan van de Europese Unie om Trans- Europese Netwerken te ontwikkelen: corridor VII langs de Donau. Dit project beoogt transportbottlenecks te verwijderen tussen Oost-en West- Europa door de constructie van waterwegen en kanalen. Het WWF verwijst naar de EBU (Europese Binnenvaart Unie) en de Europese Commissie. Volgens de plannen moet de Donau gaan dienen als een pan-Europese transportroute in de verbinding tussen Zwarte Zee en Noordzee. Aangehaald wordt een uitspraak van de Danaucommissie uit 1988 (!) dat de Donau 343 dagen per jaar zonder maatregelen een diepgang van 2,50 meter biedt. Daar staat tegenover dat nu door baggeren en met stuwen wordt getracht het hele jaar door over de hele lengte van de vaarweg tussen Noord- en Zwarte Zee een diepgang van 2,50 meter te garanderen (een totale diepte van 2,80 meter). Dat laatste zou op duizend kilometer van (advertenties) de Donau aanpassingen vergen, aldus het rapport, en dan met name het op laatste deel dat nu nog vrij stroomt. Het plan om de Donau, de Oder en de Elbe te verbinden – waardoor schepen kunnen varen van de Baltische staten naar de Zwarte zee en de Noordzee – zou tot gevolg hebben dat 46.000 hectare natuurgebied in 38 beschermde gebieden (waaronder twee nationaal parken) zou beïnvloeden. Zeldzame vissen Er leven in de Donau zeven soorten vis die nergens anders ter wereld voorkomen. 103 vissoorten in totaal, de helft van wat er in Europa rondzwemt. Van de 88 weekdieren in de Donau zijn er 18 uniek op de wereld. 6,6 procent van het Donaubekken is beschermd gebied en de delta (waarvan 80 procent in Roemenië ligt) is één van de belangrijkste ecologische gebieden van Europa, volgens het WWF. Lees verder op pagina 3 SHELL ONDER VUUR De Belgische tankvaart is in rep en roer na de aan- kondiging van Shell om vanaf 1 mei de depots in Gent en Hasselt alleen nog met dubbelwandige tank- schepen te bevoorraden. De VBR hoopt op steun van de politiek en voorziet spontane acties. Lees verder op pagina 21 VIJFTIG JAAR Scheepswerf Grave bestaat vijftig jaar. Om dat te vie- ren organiseerde de werf een vaarweekend naar Düsseldorf voor alle mede- werkers en oudgedienden. Op het splinternieuwe mps Amalegro werden zij als VIP’s in de watten gelegd. Lees verder op pagina 39 NOSTALGIE ‘Een varend monument’, ‘de mooiste sleepboot van het land’, of ‘een schuit vol diepzinnigheden’. Omschrijvingen die alle- maal van toepassing zijn op de sleepboot Liberté. Aan boord gaan betekent nostalgie beleven. Eige- naar Ramon Noij raakt er niet over uitgepraat en laat bezoekers alles zien en horen. Lees verder op pagina 50 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 VLOOTSCHOUW.NL • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN www.mfolthof.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl