Views
2 years ago

2007-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Wensen
  • Behouden
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 39 Sinds januari ijkt en kalibreert ODS Instrumentatie flowmeters op bunkerwinkelschepen en bunkerboten. Daarvoor heeft het Barendrechtse bedrijf een mobiele meetwagen ontworpen. In Ard van der Ploeg is een bunkerspecialist aangetrokken. Hij voert de ijkingen en kalibraties op locatie uit. De bunkermarkt mag nieuw zijn voor ODS Instrumentatie, in flowtechniek geldt het bedrijf als een erkende specialist. Het is onderdeel van ODS, een groothandel in metalen, bouwtechnische producten en meet- en regelapparatuur. Zelf maakt ODS weer deel uit van de Duitse staalgigant Klöckner & Co. ‘We hebben meer dan veertig jaar ervaring met alle denkbare vloeistofmetingen,’ vertelt Richard Thomassen, verkoopmanager van ODS Instrumentation. ‘We leveren meet- en regelapparatuur, waaronder flowmeters en hier in Barendrecht beschikken we over gecertificeerde installaties om ijkingen en kalibraties uit te voeren. We zijn ijkbevoegd en dat houdt in dat we ook vloeistofmeters mogen keuren die gebruikt worden voor de verrekening bij leveringen. Zoals bij bunkeringen.’ De installaties en procedures staan onder periodieke controle van het Nederlands Meetinstituut. Daarnaast heeft ODS een overeenkomst met Verispect, de toezichthouder op het naleven van de ijkwet. ‘Dat houdt in dat Verispect op door ons goedgekeurde meters in principe geen controle uitvoert.’ In de binnenvaart was het bedrijf nog niet actief. Daar is met de ontwikkeling van de mobiele installatie en de komst van Ard van der Ploeg verandering in gekomen. ‘Ard is Mister Bunker. Hij is van Emba Techniek overgekomen. Iedereen kent hem,’ zegt Eugène de Raaff. Van der Ploeg heeft de mobiele mastermeter samengesteld. Die maakt gebruik van een elektronisch telwerk. De Raaff: ‘Dat werkt nauwkeuriger. Vooral bij lagere snelheden.’ Er kunnen flowmeters voor zowel gas- als smeerolie mee worden gekeurd. Thomassen: ‘We zijn ook bevoegd om watermeters te keuren, maar dat kan niet op locatie.’ Het spreekt voor zich dat kapotte meters door ODS ook gerepareerd en vervangen kunnen worden. ‘Onafhankelijk van het merk of type.’ Het ijken en kalibreren op locatie biedt een aantal voordelen, vertelt De Raaff: ‘We hoeven de meter niet uit- en weer in te bouwen. Dat scheelt tijd en dus kosten. De totale installatie wordt gekalibreerd; dus inclusief het leidingwerk en de in- en uitlooptrajecten. Ten slotte gebeurt dat in de realistische setting; dus met de druk en temperatuur die in de praktijk ook gelden.’ De reacties van bunkerbedrijven 13 MAART 2007 ODS IJKT FLOWMETERS BUNKERBOTEN AAN BOORD DE MEANDER VOOR HET EERST IN ZIJN ELEMENT Eind vorig jaar is de Meander in de vaart gekomen. De sleepboot van Rederij Driemast is inmiddels volop aan het werk. Voor de Binnenvaartkrant houdt de bemanning een verslag bij van de reis naar Dubai en het werk aldaar. In het eerste deel gaan we even terug in de tijd, naar vlak na de doop. Met de mobiele meetinstallatie kunnen de flowmeters aan boord worden geijkt en gekalibreerd. (foto ODS Instrumentation) Vlissingen, zondag 26 november 2006 Na de nodige plichtplegingen met douane en marechaussee was het tijd om afscheid te nemen van de familie. Één druk op de knop en de motoren lopen, om de komende twaalf à veertien dagen niet meer te stoppen. Vergeten we niks? Alles gecheckt. Dikke zoen en knuffel. Nog even zwaaien. Laat maar komen nu. Dubai, de Meander komt eraan! Met een pitstop om te bunkeren op Malta en een verplichte tussenstop in de monding van het Suezkanaal bij Port Said, denken we dat we tussen Kerst en oud en nieuw op Dubai aankomen. Eerst maar eens zorgen dat we op Malta zien te komen. De weerberichten zijn namelijk niet zo fraai. Alles rond de zuid-zuidwest 7 tot 9. We kruipen voorlopig kort onder de Belgische en Noord-Franse kust en kijken wel hoe ver we komen. Naast marof Paul en de twee matrozen, Moudy en Niko (uit Indonesië), varen onze vader en vriend Pieter ook mee. De weersvooruitzichten blijven niet al te best. Voorlopig windkracht 7 tot halverwege Biskaje. Dat wordt knokken. De Meander houdt zich fabuleus. We draaien ongeveer 1230 toeren en lopen gemiddeld zo’n 10 mijl per uur. Het is net een meeuwtje. De boot en wij zijn in ons element. Dinsdag 28 november We ronden om 13.20 uur Ushant en schuiven Biskaje in voor de volgende etappe: Ushant- Finisterre. Nog steeds een bak met wind vanuit de zuid-zuidwest, maar volgens de “weermannen” neemt de wind richting zuid sterk af. Finisterre heeft daar nu zuidwest 2 tot 4. Hoppa! Daar moeten we wezen. Op naar Finisterre. Woensdag 29 november Een vette deining uit de Atlantische Oceaan. Slingeren. Stampen. Één ding is zeker. We worden lekker schoongespoeld. Met die volle kop neemt ie lekker veel water en vooral buiswater over. De regio’s met afnemende wind snellen voor ons uit en wij zijn niet in staat om ze in te halen. Balen. Voorlopig blijft het voor ons boksen tegen de wind, achter de feiten aanlopen. Als je de vooruitzichten ziet voor de gebieden die we nog moeten bevaren, word je niet vrolijk. Waar zijn die voorspellingen van een paar dagen geleden? We pakken precies de rand van een depressie over Frankrijk en Noord-Spanje mee. Donderdag 30 november Finisterre Trafico staat toe dat we wat meer naar de kust kruipen. Oppertje? Vergeet het. De wind is pal zuid, de zeeziektepleisters gaan als broodjes over de toonbank. Met veel lawaai waarschuwt het luik van het stuurboordherft dat het is losgewrikt uit z’n knevels. Tjokvol met water. Gelijk maar een rondje over het hele schip. Ach ja, van je fouten moet je leren. Iedereen verlangt nu naar een dag vlakke zee. Om 17.00 uur passeren we Cabo da Roca bij Lissabon en we kruipen verder onder de kust richting Cabo de São Vicente. Het blijft knobbelig. Zaterdag 2 december Eindelijk zakt de wind een beetje in en wordt het wat rustiger. Kalm zeetje, klein beetje deining. Heerlijk. Om 05.00 uur ronden we Cabo de São Vicente en sturen we op de Straat van Gibraltar aan. Een mijlpaal! De wind komt nu schuin achterin. Gibraltar komt steeds dichterbij. Om 20.45 uur lopen we het eerste deel van het verkeersscheidingsstelsel binnen. We zien Gibraltar by night. Het is hier een drukte van belang. De schepen komen uit alle hoeken. Het hele radarbeeld zit vol met echo’s. Binnen het 12-mijlsbereik tel ik er zo al een stuk of twintig. Een druk smal stukje vaarwater dat twee werelddelen van elkaar scheidt. Twee culturen. Een wereld van verschil. Spanje- Marokko. Europa-Afrika. Maar 14 kilometer water. Peildiep, dat wel. Op sommige plekken meer dan 500 meter. De lichten van het vroegere piratennest Tanger over stuurboord en aan bakboord in de verte Algeciras en Gibraltar met zijn apenrots. Een stevig stukkie zee en deining duwen ons gestaag verder door de Straat. Zondag 3 december Om 01.30 uur passeren we Gibraltar. De dag begint stralend. Het zonnetje verwarmt ons. T-shirtjesweer. Voor het zeetje weglopend varen we op ons gemakkie langs de Spaanse kust. Henk Mastenbroek van de sleepboot Meander CDA-raadslid Bert Luijendijk blijft behouden voor de gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel. Hij heeft met zijn campagne om statenlid te worden wel veel aandacht getrokken, maar het benodigde aantal voorkeurstemmen van ruim 5.000 heeft hij niet gehaald. Hij kreeg 950 stemmen, waarvan een kleine 500 in Krimpen zelf. ‘Toch meer dan menig Vervolg van pagina 35 De Scheldehuid is een soort vangrail en heeft als eigenschap het opnemen van aanvaringsenergie. De energieopname van deze huidconstructie is zodanig groot dat de kans op uitstroom van lading bij een calamiteit wordt gereduceerd. Via regelgeving kan men een tankinhoud van 1000 kubieke meter bereiken, zonder daarbij het veiligheidsniveau aan te tasten. De Apollo heeft een dubbele zij van één meter, bestaande uit 350 millimeter kreukzone en 650 millimeter ondersteunend profiel. De dekconstructie is zodanig van vorm dat de binnenbeun of het schot niet lek raakt. Een belangrijk aspect in de constructie is verlaging van de dubbele bodem naar gemiddeld 0,70 meter. De totale constructie heeft technologische openingen. In de dubbele zij is 0,80 meter vanaf het vlak de constructie in normale scheepsbouw uitgevoerd. In principe wordt de Scheldehuid aangebracht tussen de kofferdammen; connecties van conventioneel gebouwd achter- en voorschip worden aangepast. Tijdens de bouw van de Apollo was het proces van wettelijke goedkeuring nog gaande. Daarom is er over het gehele ladinggedeelte een – achteraf onnodig – middenschot geplaatst. De Scheldehuid is nu door de CCR geaccepteerd en in de schotten zijn openingen gelaten, zodat de tanks (foto’s Johan de Witte) zijn positief, aldus Thomassen. De meeste bedrijven laten hun meters volgens hem minimaal één keer per jaar controleren. ‘Sommige doen dat twee keer per jaar. Een wettelijke verplichting is er niet, maar de meest bedrijven doen het, ook voor hun eigen kwaliteitssysteem. Ze voorkomen er ook discussies met klanten mee over de vraag of de hoeveelheid klopt die in rekening wordt gebracht. Aan de andere kant beschermen ze zichzelf ook: je wilt niet te veel gasolie leveren.’ TE WEINIG STEMMEN APOLLO Kamerlid in het hele land aan voorkeurstemmen binnenhaalt,’ aldus een opgewekte Bert Luijendijk, die blij is dat het CDA landelijk de grootste partij is gebleven. In de gemeente Krimpen voelt hij zich gesterkt door de uitslag. ‘Ruim voldoende voorkeurstemmen om mijn zetel in de raad te verstevigen.’ Luijendijk heeft tijdens zijn campagne voortdurend gehamerd op het belang van de binnenvaart. 760 m³ groot zijn. Veiligheid De Scheldehuid is een veiligheid die geen geld kost, maar oplevert. De voordelen zijn: goedkoper in afbouw en 50 procent minder dek-equipement. ‘Wat je niet hebt, hoef je ook niet te vervangen.’ De Apollo heeft twaalf tanks en een gelijk aantal Marflexpompen. Uitstroommonden in de ladingtanks hebben een (Deen-)model dat statische elektriciteit tegengaat, die ontstaat door laad- en valsnelheid van het product in de leidingen. Het schip wordt ingezet op Antwerpen-Rotterdam-Godorf met pygas als lading in zes tanks voor Godorf en in de overige zes tanks benzeen terug. Ontgassen of schoonmaken is hierbij overbodig en dat is positief voor veiligheid en milieu. De charteraar is GEFO Unitas. Gerard vaart niet lang meer samen met zijn zoon. Glenn heeft inmiddels al zijn papieren op zak en neemt het roer van de Apollo binnenkort over. Voor Gerard Deen blijft China actueel: op dezelfde werf heeft hij met een compagnon schepen van 110 x 11,40 meter in bestelling. De overdracht van de Apollo vindt plaats op 17 maart. De open dag wordt gehouden aan boord van de Ocean Diva, die op 31 maart langszij de Apollo ligt aan de Wilhelminakade in Rotterdam.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 13 MAART 2007 Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Op het mts Apollo leverden wij: Stuurhuis hydraulisch beweegbaar inclusief levering voor- en achtermast. Wij wensen Apollo Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart. Wij verzorgden de gehele betimmering, en keukens van het mts Apollo en wensen Apollo Shipping B.V. veel succes en een behouden vaart. wenst Apollo Shipping B.V. een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl Wij wensen mts Apollo en de bemanning veel succes en een behouden vaart Wij leverden het casco en wensen Apollo Shipping B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Apollo Postbus 6 • 3350 AA Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416851 Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964

De Binnenvaartkrant