Views
4 years ago

2007-03

  • Text
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Hij stond aan de wieg van het type. Sterker nog, hij was betrokken bij zowel “verwekking” als “zwangerschap”. En nadat hij de eer had de eerste Super Saimax coaster Susanne in de vaart te nemen, heeft Jan van Dam, samen met zijn vrouw Ankie, onlangs ook de negende uit de reeks ten doop gehouden, de Andrea. Toch is de Andrea niet helemaal identiek aan de Susanne, Iselmar (inmiddels Egon W), Stern, Marietje Deborah, Marietje Benita, Bestevaer, Merel V en Diamant. Want Van Dam heeft de diepgang van de Andrea met een halve meter vergroot, wat een extra laadvermogen van 400 ton tot gevolg heeft. Dat is echter wel ten koste gegaan van de ijsklasse van het schip. Door Jan Johan ten Have Het was het een of het ander. In eerste instantie werd ervoor gekozen om de Saimaamaxcoasters zó in te richten dat de schepen in aanmerking kwamen voor een ijsklasse. In de praktijk vindt Jan van Dam dat niet echt de moeite waard. Hij ziet meer brood in de 400 ton extra laadvermogen, ook al mag hij met die 400 ton extra niet over het Saimaakanaal. De extra tonnage kan alleen benut worden van zeehaven tot zeehaven. Toch is dit voor Van Dam dermate de moeite waard dat hij begin dit jaar ook de Susanne wil verdiepen en dat hij voor de tiende, de Carolina – want ook die wordt eigendom van echtpaar Van Dam – evenmin een ijsklasse aanvraagt. ‘En ik verwacht dat de rest van de Saimaxen wel volgt,’ zegt Van Dam. Jan vertelt over het hoe en waarom van de verdieping: ‘Als wij de Carolina en de nieuwe Icerunners Ankie en Leonie in de vaart hebben genomen, varen wij met zes schepen. Het grote voordeel hiervan is dat je met ladingen heen en weer kunt. Maar daarvoor moeten zulke schepen wel de gewenste hoeveelheid kunnen meenemen. Onze andere schepen hebben een laadvermogen van 3500 ton en daarop sluiten wij graag zo goed mogelijk aan. Het gemakkelijk kunnen schuiven met lading is de kracht van een poule met allemaal min of meer dezelfde schepen.’ Aanpassingsvermogen De Andrea is genoemd naar de vrouw van Peter Slager, die al meer dan tien jaar voor Jan en Ankie van Dam vaart. Het was diezelfde Slager die het schip half november bij Peters in Kampen van de werf mocht halen. De Andrea is, net als de overige acht Super Saimaxen, 82,50 meter lang bij een breedte van 12,50 meter. Hoofdkrachtbron is een 3512 longstrike Caterpillar. Het schip is speciaal gebouwd voor een maximale performance op de Saimaa-meren en is volledig boxshaped. De containercapaciteit bedraagt 132 TEU, waarvan 36 TEU op de luiken. Daarnaast zijn in het ruim stelplaatsen aangebracht voor het transport van 48 FEU of 45’-containers. Jan en Ankie van Dam kochten in 1991 hun eerste eigen schip, de Carolina. In hetzelfde jaar trouwde Jan met Ankie, boerendochter van geboorte. Voor haar betekende dit een overstap van de wal naar het water: ‘De overstap viel mee. Aan een leven vol onregelmatigheid ben je in een agrarisch gezin wel gewend. Het aanpassingsvermogen had ik wel.’ Jan daarentegen werd geboren aan boord, als zoon van Jan en Carolina van Dam, schippers op het zand- en grindschip Carolina. Zijn vader werd ernstig ziek en kwam te overlijden toen zoon Jan negen was. Op dat moment leefde het gezin al drie jaar aan de wal door pa’s ziekte. Jan junior stroomde het schippersbloed echter door de aderen en elke vakantie was hij te vinden op het schip van zijn oom. Hoewel hij de vijfde generatie van deze schippersfamilie was, moest hij het familiebedrijf helemaal van de grond af opnieuw opbouwen. Toen hij een jaar of 15 was voer Jan in de weekends op het koppelverband Prorata van de firma Jegen, met schippers Ton en Piet Noordzij. Hij herinnert zich zijn introductie daar nog goed: ‘Ik kwam daar voor het eerst en Jegen vroeg of ik wel eens gevaren had. Dat had ik, op een 36-meter, en dus zei ik “ja”. Hij liet mij vervolgens – in zijn aanwezigheid – meteen de hele nacht varen. Toen het ’s ochtends licht werd, kreeg ik pas in de gaten dat ik de hele nacht achter het stuur van een 186-meter had gezeten. Over Jegen kan ik wel een boek schrijven; een prachtige tijd heb ik daar gehad.’ Kwajongens Na school ging Jan aan de slag als stuurman op een kempenaar van tankrederij Van der Sluijs in Geertruidenberg. Voor het eerst werd hij zelf schipper op de Iris van Jan Helmers, in 1983. Dat duurde een jaar en toen werd Jan door Peter Westerhuis gevraagd om schipper te worden op zijn gloednieuwe tanker Reinie. ‘Man, je bent 21 jaar en wordt gevraagd om op een gloednieuw schip te gaan varen. Ik had het prima naar mijn zin bij Helmers, maar het aanbod van Westerhuis kon ik niet naast me neerleggen.’ ‘Het werd een schitterende tijd, met nog twee andere jonge gasten aan boord en we waren ook nog eens klasgenoten van elkaar geweest. Westerhuis gaf zijn gloednieuwe schip zo maar mee aan een paar kwajongens. Daar moet hij wel eens van hebben wakker gelegen. Maar we hebben nooit een deuk gevaren.’ Ondanks de prachtige tijd aan boord van het binnenvaartschip, was Van Dams eerste eigen schip een coaster. Een merkwaardige carrièreswitch. ‘Bij Vlissingen en Europoort voeren wij altijd oostwaarts, richting Basel. Ik was ook wel nieuwsgierig hoe het er aan de andere kant uitzag. Ik heb in de binnenvaart op heel veel verschillende schepen gevaren, van bunkerbootjes tot koppelverbanden, op alle kanalen en rivieren in Nederland, Duitsland en België. Op een gegeven moment was het voor mijzelf een uitgemaakte zaak dat ik niet tot mijn pensioen op Basel wilde blijven varen.’ ‘Toen zag ik een advertentie van Berend Wijdeveld in de krant, voor zijn kruiplijncoaster Oldehove. Binnen vier weken zat ik daar. In het begin viel het me erg tegen. Ik was al jaren schipper en moest plotseling weer als matroos aan de slag. Ik had mijn binnenvaartpapieren wel, maar die kunnen op zee zo de versnipperaar in, daar lachen ze je bijna mee uit. Maar je wilt wat en dan moet je in jezelf investeren, heb ik mezelf altijd voorgehouden.’ Breekpunt ‘Ik kwam er achter dat de zeevaart was wat ik wilde,’ gaat hij verder. Daarop besloot hij weer de schoolbanken in te gaan. Net als diverse binnenvaartcollega’s liet hij zich tijdens een versnelde opleiding in een jaar omscholen voor de zeevaart. Dat was in 1990. Na de opleiding voer hij nog een paar maanden als stuurman op de Feran van Wagenborg – nog steeds zijn bevrachter – en daarna volgden het huwelijk en de eerste eigen coaster Carolina in rap tempo. Op dit schip bleef echtpaar Van Dam tot 1998 varen. In 1996 was er een tweede coaster bij gekomen, de Elise. 1998 was tevens het jaar dat Ankie weer aan de wal ging, vanwege de kinderen. In datzelfde jaar begon ook het denken over de bouw van een speciale coaster voor het Saimaagebied. Samen met Henk Danser, Roel Oldekamp en Adri Peperkamp begon Van Dam met plannen maken. Vier jaar lang werd er gedacht en gesproken. Van Dam: ‘Ik denk dat er weinig schepen zijn waarover zoveel is geouwehoerd als over de Super Saimax. Het breekpunt kwam in 2002. We zaten bij Peters in Kampen met elkaar aan tafel en kwamen er voor de zoveelste keer niet uit. Iedereen gooide de tekeningen weg. We hadden er genoeg van. Project mislukt, over en sluiten. Alle moeite voor niks.’ ‘Een maand later ben ik naar directeur Egbert Vuursteen van Wagenborg gestapt en heb hem verteld dat ik het Scheepswerf Peters bv Ontwerp casco, complete afbouw, complete betimmering inclusief keuken en tekeningen Wagenborg Shipping bv Bevrachting NNAM Noord Nederlandse Assurantie Makelaars Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3512B Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Wolfard & Wessels Werktuigbouw BV Complete machinekamerinstallatie geleverd Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Motorbediening, verstelbare schroef, schroefas, schroefasafdichtingen en gasolieseparator REINTJES Benelux bvba Reintjes reductiekast, type AF 1172 / 6,696:1 Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie type 2-K-1000 met een E- motor, 220 kW, 1500 rpm, Sisudiesel generatorset type 634 DSBG, 130 kW, 1500 rpm en Sisudiesel generatorset type 420 DSRG, 70 kW, 1500 rpm Bloksma Heat Exchangers Boxcoolers Kroon Hoogezand Brandvertragende deuren Winel B.V. Waterdichte deuren Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine, PROMAC-STUWA visstaartroersysteem, PROMAC- GLOBAL DAVIT rescueboot en davitsysteem Radio Holland Netherlands bv Imtech blueline geïntegreerd burgsysteem, 2 furuno X-Band radarscanners, seatel MODEL- 4003 V-Sat terminal, furuno FS- 1570 SSB/DSC zendontvanger, 2 sailor RT-4822 marifoons, furuno FELCOM-16SSAS inmarsat mini-C SSAS terminal, furuno GP-90 GPS ontvanger, 2 Radio Zeeland RZ-255 NMEA multiplier, 3 Jotron TR-20 portable GMDSS VHF, 3 Entel HT-640 portable VHF, 2 Jotron TRONS- ART radartransponders, furuno NX-700A Navtex ontvanger, furuno FE-700 echolood, furuno BS-80 Doppler speedlog, 30 JANUARI 2007 Negende Saimaamax-coaster Andrea zonder ijsklasse Na op allerlei soorten binnenvaartschepen te hebben gevaren stapte Van Dam over op coasters. ‘Bij Vlissingen en Europoort voeren wij altijd oostwaarts, richting Basel. Ik was nieuwsgierig hoe het er aan de andere kant uitzag.’ De Andrea heeft 400 ton meer laadvermogen dan de andere Saimaamax-coasters. Dat dit ten koste van de ijsklasse ging, vindt Jan van Dam niet erg. schip toch wilde gaan bouwen. Vuursteen reageerde positief en de uitkomst was dat er twee gebouwd zouden worden, waarvan Ankie en ik er eentje zou nemen.’ ‘Achteraf zeg ik: “We hadden er meteen zes moeten bestellen.” Want de Super Saimax is ontworpen door mensen met praktijkervaring. Het is een prachtig schip om mee te varen, over te lopen en om te laden en lossen. Snelheid en gasolieverbruik zijn prima, al had ik wel graag stookolie gewild, maar dat zat er qua ontwerp prijstechnisch niet in.’ Wie leverden op coaster Andrea Tokimec ES-160 gyro, Casses & Platch MK-11 magnetisch compas in REFLECTA-1 binnacle, IT Holland MK-11MC magnetisch kompas repeater en furuno FA-150 UAIS terminal Datema Delfzijl bv Kaartsysteem, scheepsbenodigdheden, touwladders, reddingsmiddelen en uitrusting Oxygen ruimte El-Tec Elektrotechnologie Electrische installatie van Wingerden & Zn. BV Ramen en patrijspoorten Smits-Neuchatel Department BV Vloeren Breman Shipping Installation B.V. Marine BSI uv-waterzuiveringssysteem, waterleiding, sanitair, airconditioning, C.V.-ketel en warmte terugwinningssysteem, mechanische ventilatie, machinekamer- en ruimventilatoren Ajax Brandbeveiligen BV Brandblusapparatuur G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen HATLAPA Uetersener Maschinenfabrik GmbH & Co.KG Ankerlieren en kaapstanden Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan Coops & Nieborg BV Luiken en luikenkraan Reikon bv Pompen en ballastpomp Castrol Inland Marine Smeerolie Bebeke U.A. Brandstoffen en smeermiddelen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Langhout Schilderwerken BV Schilderwerk Observator Instruments B.V. Ruitenwissers Econosto Nederland BV Appendages Edelweiss BV Schoonmaakwerkzaamheden Winteb B.V. Ontluchtingen Roden Staal BV Scheepsluiken, heftafels en bruggen Aquamar Waterzuivering Drinkwaterinstallatie

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 30 JANUARI 2007 Wij wensen Andrea C.V. en de bemanning een behouden vaart met de Andrea w Wessels Wolfard & Werktuigbouw bv

Binnenvaartkrant