Views
4 years ago

2007-03

  • Text
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 30 JANUARI 2007 Bij ons is het milieu geen modeverschijnsel. Watergesmeerde schroefasinstallaties van Maprom Engineering zijn al meer dan 30 jaar een door en door betrouwbaar concept. Bel voor meer informatie: Maprom Engineering b.v. Maxwellstraat 22 3316 GP Dordrecht Telefoon: (078) 618 08 77 Fax: (078) 618 30 34 E-mail: info@maprom.nl MILIEUVRIENDELIJKE SCHROEFASINSTALLATIES IETS VAN DE LAATSTE TIJD? Niet voor Maprom Engineering! Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en hefgeleidekoker Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen de LPG gastanker Shamal en haar bemanning een behouden vaart. wenst Wij verzorgden de thermatische en akoestische isolatie van de woningen en wensen Chemgas Shipping BV een behouden vaart met de LPG gastanker Shamal Mijlweg 33E - 3295 KG 's Gravendeel Tel. 0653 177 523 Chemgas Shipping BV veel succes en een behouden vaart met de LPG gastanker Shamal Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam Tel: 010-448 75 94 Olthof blijft de vaart erin houden! dealer Verkoop, revisie en reparatie van Mitsubishi dieselmotoren voor voortstuwing, pomp, boegschroefaandrijving en generatorsets voorraad Grote voorraad nieuwe onderdelen en ruilonderdelen voor Mitsubishi en Brons motoren fabrikant Verkoop, installatie, reparatie en inspectie van hydraulische installaties service Dag en nacht service, worldwide reparaties Nog steeds service, reparatie en revisie van Brons, Bolnes en Stork dieselmotoren HOLLANDSCHE IJSSEL gratis aanleg Aan ca. 200 meter kade, open vaarwater, vrij van havengelden Machinefabriek G. Olthof N.V. Nijverheidstraat 120 - 124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-258 02 58 Fax 010-458 87 50 e-mail: info@mfolthof.nl www.mfolthof.nl Olthof Schiffsservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax 0049 (0) 221-981088 41

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 De nieuwe gastanker Shamal is voor Chemgas Shipping gebouwd bij De Kaap in Meppel en werd donderdag 18 januari gedoopt in Willemstad. Een voor Nederland onvergetelijke dag, waarbij een januaristorm alle verkeer van treinen en auto’s zo goed als lam legde. De scheepvaart kon wel ‘gewoon’ doorgaan. Bij De Kaap wordt nu gewerkt aan het zusterschip van de Shamal, de Solano. Tegelijkertijd wordt bij Breko in Papendrecht gewerkt aan twee nieuwe kruiplijncoasters voor Chemgas. De Shamal is 106,45 meter lang, 11,37 meter breed met een diepgang van 3,15 meter. Het schip beschikt over zes tanks. Dat is nieuw voor een schip van deze afmetingen met een ladingvolume van 1.738 ton. Dr. Gunther Jaegers, directeur van Chemgas Shipping (onderdeel van Reederei Jaegers GmbH): ‘Het is een gewone gastanker, maar die tanks maken wel het verschil met andere gastankers. Bij een schip van deze omvang zouden zeven of acht tanks nodig zijn geweest, maar dankzij de Scheldehuid is het schip beter aanvaringbestendig en kunnen grotere tanks worden gebruikt. Het hele schip heeft daardoor driehonderd kuub meer inhoud gekregen.’ Een nieuwe generatie bij Chemgas, waar gesproken wordt over het type S, dat volgt op het type C. Niet te verwarren met de klassetype C, dat staat voor chemicalienvervoer. Bij Chemgas slaat intern die type-aanduiding op de naam van het schip. Alle schepen van de C-generatie hadden een naam die begint met een C. ‘Het grotere volume betekent een groot economisch voordeel, maar ik moet er wel bij zeggen dat je niet meer mee kunt nemen bij laag water, want voor de diepgang maakt het niet uit. Of het schip goedkoper is om te bouwen? Dat is zo relatief. Anderhalf jaar later is de staalprijs toch weer verder omhoog gegaan en dus is elk nieuw schip duurder dan het vorige.’ Capaciteitstekort Met de nieuwe gastankers worden momenteel geen oude tankers vervangen. Ze vullen de plek op die was opengevallen na de sloop van een paar oude tankbakken, de Chemgas 31 en 3. ‘Het was moeilijk om de tijd te overbruggen want in feite hadden we te weinig capaciteit. Dat wordt met deze schepen erbij weer beter.’ Soms slaagt Chemgas Shipping – of meer breed het Jaegers concern – er in om vervoer daadwerkelijk van de weg naar het water te halen. Dat was het geval bij de twee opmerkelijke LPG-tankers Embata en Enwatis, die voor Esso het LPG-vervoer tussen Rotterdam en Antwerpen volledig overnamen van het wegtransport. Dat gebeurt maar zelden, hoewel Gunther Jaegers nog een voorbeeld weet. ‘De oude Julius Rutgers en de Ursula Valentin vervoeren nu heet product – vervoerstemperatuur van 220 graden Celsius – van Duitsland naar zee.’ Deze soort pek werd voordien alleen over de weg vervoerd. Met de Shamal en de Solano wordt dus een tekort aan capaciteit bij Chemgas Shipping opgevuld. ‘De markt groeit en de leeftijd van de schepen neemt toe.’ Het vervoer van gas is typisch geen markt om met oude schepen op te werken. Toch worden de oude gastankers niet altijd vanzelfsprekend gesloopt. ‘De Sirocco bijvoorbeeld is nu aan een derde jeugd begonnen. Het was een drogeladingschip dat werd omgebouwd tot gastanker en wordt nu ingezet als bitumenschip.’ Over de slijtage van gastankers: ‘In feite is bij gastankers de ladingtank het beste van het hele schip. Die tanks komen nooit in aanraking met zuurstof omdat er of lading in zit of stikstof. Door het ontbreken van het contact met zuurstof mis je de oxidatie en corrosie.’ Dubbele doop De nieuwe schepen worden elk ondergebracht in een aparte firma. De Shamal gaat varen onder Belgische vlag voor de Chemgas-dochter firma Derka, de Solano zal vanaf juni onder Duitse vlag varen. ‘Het is belastingtechnisch aantrekkelijker ze in een aparte CV onder te brengen in verband met de afschrijvingen.’ Uiteraard maken ze deel uit van de eigen vloot van Chemgas Shipping. Een vloot die verder wordt uitgebreid met twee gloednieuwe kruiplijncoasters, waarvan de eerste – de Treshner – eveneens in juni wordt verwacht. ‘Het kan zijn dat het een dubbele doop wordt.’ Er varen nu al vijf kruiplijncoasters voor Chemgas. Chemgas Shipping doet het goed met de kruiplijncoasters, maar Gunther Jaegers weet dat als geen ander te relativeren: ‘Natuurlijk is de gascoastermarkt voor ons een gezonde markt, zeker op zee. Wij zijn de enige die dit doen in West- Europa omdat de markt voor kleine partijen zo beperkt is.’ Hoewel de kruiplijncoasters van Chemgas Shipping geschikt zijn voor de vaart tot aan Basel, komen ze nooit in de Zwitserse haven. ‘Ze zijn als schip maar ook qua bemanning geschikt voor de vaart op de Rijn, maar dat wordt alleen gedaan als het op zee niet goed gaat. Wel wordt regelmatig gevaren tot aan het Ruhrgebied.’ Dat de bemanning op de kruiplijncoasters van Chemgas Shipping voldoet aan de eisen volgens IMO en ADNR – dus voor op zee en op de rivier – is niet alleen bijzonder, het is ook kostbaar. ‘Ik weet zeker dat het op termijn de moeite loont. Wat wel moeilijk is, is het vinden van geschikte mensen die aan beide kwalificaties voldoen. Net als in Duitsland is het moeilijk gekwalificeerde mensen te vinden in Nederland, vooral officieren. En het is natuurlijk extra moeilijk omdat ze bij ons zowel binnen als buiten moeten kunnen varen. We zijn daar al lang vooruit mee bezig en leiden zelf mensen op.’ Nieuwbouw 30 JANUARI 2007 Vier nieuwe schepen in anderhalf jaar voor Chemgas Shipping Meer inhoud voor ‘gewone’ gastanker - complete elektrische installatie’s - onderhoud en modificatie’s - klasse maken volgens ADNR - levering alle elektrische apparatuur Dr. Gunther Jaegers op kantoor bij Chemgas Shipping in Rotterdam, waar hij tenminste één dag in de week is. ‘Zelfs officieren zijn in Nederland moeilijk te vinden voor zee- en binnenvaart.’ (foto MGR) Wij verzorgden de elektrische installatie aan boord van de LPG gastanker Shamal en wensen haar een goede en behouden vaart. Bel voor meer info: Schaardijk 15-17 Rotterdam tel. 010-2429500 mob. 06-22389409 B.V. Scheepswerf DE KAAP Complete levering schip en casco AON Hudig Verzekering Amco Compressoren bv Compressoren ICC Insulation & Carpentry Contractors b.v Complete thermische- en akoestische isolatie accomodatie en uitlaatgassystemen, incl. de akoestische isolatie machinekamer Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvanger, inclusief de flexibele ophanging. Rubber Design BV Flexibele opstelling en ophanging motor Van Stigt / Masson Keerkoppeling Machinefabriek G. Olthof N.V. Schroefassen met kokers en afdichtingen, 2 x generatorset MAS -210 bestaande uit een Mitsubishi dieselmotor type 6 D24-TC met Stamford generator type HCM- 434C met een electrisch vermogen van 210 KVA-168 KW bij 1500 rpm en 254 KVA-203 KW bij 18/00 rpm, generatorset MAS -675 bestaande uit een Mitsubischi dieselmotor type S6R2-MPTA met Stamford generator type HCM-636K met een electrisch vermogen van 571 KVA-457 KW bij 1200 rpm., Schroefaskokers kotteren, uitlijnen en ondergieten keerkoppelingen, uitlijnen en flexibel opstellen hoofdmotoren en diverse afbouwen ijzerwerkzaamheden AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 2 x 1700 mm 4 blads 1 x links , 1 x rechts Keur BV Damen Marine Components 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima, diameter 1.714 mm Maprom Engineering BV Maprom GS Schroefasafdichtingen, Maprom watergesmeerde rubber staaflagers en Mccorkle hard opgespoten asloopbussen. Componenten voor het circulatie systeem Kalkman Scheepstechniek B.V. Kalkman stuurrooster boegschroef type Gamma 408 E, 408 PK electrisch aangedreven, incl. de electromotor, de 2 - draadsbesturing en folie bedieningspaneel Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis Kampers Pompservice B.V. Ballastpompen Van der Velden Marine Systems Stuurmachine HP 5500, roeraandrijving 4 DWKK 6080/75, roeren 4 x Dolphin 1700 / 2200, spoiler 2x Dolphin 1650 Alphatron Marine B.V Nautisch apparatuur Victron Energy BV Omvormers Hoogendijk Scheepselectro Complete electrische installatie, tankalarmering, Sygo diepgangsmeting. sygo BV Scheepsladingmeter RAFA BV Ramen Rubber Design BV Zijn er nog meer plannen voor nieuwbouw? Binnen anderhalf jaar vier schepen in de vaart krijgen is wel een enorme stap voor Chemgas, vindt Gunther Jaegers. ‘Het is eerst zaak dit alles te realiseren en goed in de vaart te krijgen. Wel komen er nog twee lichters bij op de Rhone. De eerste van twee duwbakken – de Hermitage – is al in de vaart gebracht en een nieuwe komt volgend jaar in de vaart.‘ De Franse partner van Chemgas Shipping-dochter Compagnie Fluviale de Transport de Gaz SA stelt de duwboten ter beschikking. Wie leverden op LPG gastanker Shamal Flexibele opstelling woning A. van Staveren en Zn Complete betimmering Keukencentrum Van Wijk Keuken Breman Shipping Installation B.V. Leveren en monteren sanitair systeem woning SPEEDHEAT Vloerverwarming stuurhuis Frelan Vof Stoffering STARPOINT Industrial Automation 2-draads besturingssysteem, tankmeetsystemen: tankMATE en tankMATE-Mobile! WindeX Engineering BV Overdruk airconditioning machinekamer-ventilatie en sanitaire installatie en de RVS klaproosters Tyco Integrated Systems BV Sapphire blusgasinstallatie Ridderinkhof BV Ankers, kettingen, ankerliren, achter draadlier voor kettingen Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V Koppellieren en hydrauliekset Lagendijk BV Storekraan Botenbouw Tukker BV Roeiboot Trelleborg BV Flexible chrome afdichtingen Reikon bv Pompen Lans instruments B.V. Tankthermometers, tankdrukmeters, temperatuur- en drukalarmeringen Siemerink B.V. Ladingtanks PSI pijpleidingen Machinekamer - en dekleidingen REINPLUS VANWOERDEN BUN- KER BV Shell smeerolie, Bunker overvulbeveiligingssysteem, scheepsinventaris en gasolie Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusapparatuur, zwemvesten en meetapparatuur Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating casco Groenendijk & Soetermeer Ontwerp casco S.I. Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas Classificatie A. Nobel & Zn. Bunkerservice bv Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special products b.v. HC-Task, HC-Roka, HC-Geleiclean (handzeep), HC-boensop en HC- Shipclean Muhlhan B.V. Straal – en Schildersbedrijf Stralen en conserveren Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Winel B.V. Ontluchtingen P. Hoenderop bv Stuurstoel Lankhorst Touwenfabriek Nylontouwen Ambi Lelystad Technische Handelsonderneming Vetsmeerapparaat op de boegschroef

Binnenvaartkrant