Views
4 years ago

2007-03

  • Text
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 30 JANUARI 2007 Gespecialiseerd in schroefballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camara systemen en GPS-sytemen, Importeur van Elca, OLP en Syst&matica systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Gevraagd op ms Navitas KAPITEIN i.b.v. Rijn-, radarpatent en ADNR tevens gezocht MATROOS Vrijetijdsregeling 7 dgn / 7 dgn af, Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: H.F. Jiskoot tel. 06-51838726 FKH ACCU‚S BV Tel. 024-3738875 De Biezen 1 Mob. 0620-399660 6545 BN Nijmegen Bezorging : Start en Verl. Accu‚ * Nederland Traktie accu’s * Belgie Opladers en Omvormers * Duitsland Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL - Nieuwbouw Motorvrachtschip, "Type Mission", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 11m45 x 4m25/3m65, Bouwwerf China. LEVERING december 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, "Type Vacando", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m90, 3.320 ton, 3500m3, bouwwerf China. LEVERING september 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, "Type Novum", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 14m20 x 4m80, bouwwerf China. LEVERING 2008/2009. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Bornrif I", 2870 ton 1994, 110mx11m40x3m30, 3300m3, 208 TEU, aluminium Friese kap luiken + luikenwagen, stalen vloer 12mm, kopschroef Caterpillar 550 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 16m, Caterpillar 1600 pk bj. 1993, revisie 2003. Schip alleen te koop met onderstaande duwbak. "Bornrif II", 1473 ton 1994, 78mx9m20x2m82, aluminium schuifluiken, ijzeren vloer bj. 1999, 3 x kopschroef totaal 1030 pk. "Sownent", 2125 ton 1981, 103mx9m60x3m17, 2750m3, 102 teu, aluminium Friese kap luiken + hydr. luikenwagen, ijzeren vloer 12mm, kopschroef Cummins 480 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 17m, Caterpillar 1279 pk bj. 1991 rev. 2003. "Unitas", 1406 ton 2001, 85mx8m50x3m06, 1800m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2005 + hydr. /elek. luikenwagen bj. 2005, kopschroef Scania 350 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 14 meter 2000kg, 2 spudpalen, 2x Z-Drive Fabr. Veth met 2 x Scania 552 pk. "Cadensia", 1381 ton 1915, 85mx9m50x2m61, 3 cm Azobé over ijzeren vloer 12 mm., aluminium Friese kapluiken + elek. /hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 380 pk, houten stuurhuis, autokraan 16m, MTU 1088 pk bj. 2002. "Donata", 1022 ton 1967, 69m71x7m29x3m, 600m3, stalen vloer 10mm., kopschroef Daf 280 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2001, autokraan 10 meter, Mitsubishi 450 pk bj. 1991, rev. 2006. "Andante", 832 ton 1963, 69m99x7m30x2m75, 499m3, kopschroef Daf 230 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, MTU 816 pk bj. 2006. "Gersom", 691 ton 1963, 63mx6m60x2m67, stalen vloer, ponton luiken (8 st. ) + elek. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, houten stuurhuis klapbaar, autokraan 9m, Stork 370 pk bj. 1963, revisie 1999. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm. 135x11.45x4.25m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.90m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m Koppelverband bj. 2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956 afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken, kopschroef. MVS 2092 ton, bj. 1972, afm. 105x9.50x3.15m 1005 pk MWM alu luiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj. 1972, afm. 85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1632 ton, bj. 1981, afm. 86x9.57x3.02m 1065 pk, Cat bj 2005, kopschroef MVS 1556 ton, bj. 2001, afm. 86x9.50x2.93m 1200 pk Cummins, alu luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj. 1955, afm. 80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj. 2000 alu. schuifluiken, kopschroef Duwboot, bj. 1927 /1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj. 1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,5/15 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 110 x 11,45 x 3,65 m. Money Maker - lightweight. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw casco‚s met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Mcs Jowi 135x16.80, bj. Œ98 ,Teu 398 3 x CAT 3508. Enternity I / II 189.95 x 12.45x4.00, 6925 ton, 2x CAT 1521 pk bj. 2000, stalen vloer, Schuifluiken, duwcertificaat 10.000 ton. Hermina 178.50x9.50x 2.72, 3777 ton, Arminiuswerft bj. 1972 Cummins 1600 pk, 198 teu, alu. stuurhut 2001. Nevada 110x11.40x3.50, H.I.Ambacht 1989, 3000 ton, 192 teu, CAT 3516 bj. Œ04, CAT. 550 pk bj. Œ04, 3x gen. 180/110/60 kva. Joja 110x10.50x3.19, Harlingen bj. 1989, 2497 ton, 3100 m3, 1640 pk GM, 450 pk GM, verhaarsysteem, alu. schuifluiken. Delta 105x9.50x3.08, Slob 1980, 2182 ton, stalen vloer, CAT 1380 pk bj. 1997, 400 pk Scania, friese kap. Levante 105x9.52x3.15, 2092 ton, 2100 m3, MWM 1005 pk, Nette woning, schuifluiken, stuurhut bj. 1999. Inruil bespreekbaar. Langsingh 86x9.50x2.93, China 2001,1556 ton, 2400 m3, semibeun, Cummins 1200 pk, 440 pk ballegooy, ballastjet. Alma 86x9.57x3.02, 1632 ton, bj. 1981, 1065pk CAT bj. 2005, fr. kap, stalen vloer bj. 2006, veel vernieuwd, inruil bespreekbaar. Tolerant 86x9.50x3.02, Grave bj. 1980, 1702 ton, 2325 m3, 940pk Deutz, alu. luiken 2004, stalen vloer bj. 2001. Esperance 85x8.20x2.52, bj. 1957, 1185 ton, Cummins 820 pk, Daf 230 pk, 2 ruimen azobé vloer. Libelle 74x8.20x2.62, bj. 1930, 1000 ton, 1600 m3, 730 pk Cat, Daf 320 pk, 2 ruimen stalen vloer, friese kap. Duwboot, bj. 1954, 27x5.90x2.32, 800 pk CAT bj. 1997 Tankers Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers Emeraldis 50x6.64x2.41, 478 ton, Cat 3406 bj. '00, wordt evt. met vast werk geleverd, evt. meefinanciering, geschikt voor starters. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 Mob: 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob:06-30179475 Fax: 078-6120653 DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 G.S.K. B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. M/s Confiance - 602 ton, bj 61, 55 x 7.28 x 2.45, 950 m3, 525 pk, bj 03, 3 slpk., alu. schuifluiken M/s Nervier - 641 ton, bj 63 Burcht, 51 x 6.60 x 2.72, 2 x 200 pk, alu schuifluiken, boegschroef, mooi model, vast werk M/s Letitia - 758 ton, bj 47, 63 x 7.06 x 2.75, 950 m3, 816 pk, bj 06 M/s Escalda - 767 ton, bj 56, 62 x 7.05 x 2.59, 1150 m3, 532 pk, koprev 03, buikdenning, alu fr kap luiken, boegschroef, inr. bespreekbaar. M/s Catharina - 819 ton, bj 29, 67 x 8.20 x 2.38, 1250 m3, 500 pk, alu. schuifluiken, semibeun, grote mooie woning, na het schip gezien te hebben, vergeet je het bouwjaar M/s Externa - 1000 ton, bj 65, 71 x 7.22 x 2.70, 1300 m3, 640 pk rev 05, stuurwerk nw 06, gezandstraald, volledig gelast casco, grote woning, wordt geleverd met nieuwe overzakbare stuurhut, inr. bespreekbaar. M/s Ariki - 1100 ton, bj 53, 80 x 8.20 x 2.52, dubbelwandig, 675 pk, woning vernieuwd 3 slpk., 3 x 220/380 V. Wenst U te starten, wij kunnen U helpen. Nr 5310 - 1143 ton, bj 58, 80 x 8.20 x 2.61, 862 pk bj 02, semibeun, stalen vloer, alu stuurhuis overzakbaar, nautisch compleet, mooi model M/S Thalia - 1205 ton, bj 53, 85 x 8.15 x 2.80, 1750 m3, 864 pk, 3 slpk. M/s Goodspeed - 1258 ton, bj 48, 80 x 9.02 x 2.71, 1250 pk. Zeer grote woning, inr. bespreekbaar M/S Porto Bello - 1288 ton, bj 79, 80 x 8.20 x 2.75, 1720 m3, 3 slpk. M/s Brutus - 1746 ton, bj 47/81, 100 x 9.50 x 2.88, 2200 m3, 1227 pk, 3 slpk, inruil duwboot bespreekbaar. M/s Jaro - 1760 ton, bj 70, 105 x 9.50 x 2.63, 2200 m3, 1200 pk bj 06, woning bj 02 M/s Taberna - 1900 ton, bj 69, 105 x 9.50 x 2.82, 2800 m3, 1300 pk bj 02, 3 slpk. M/s Presagio - 2000 ton, bj 81, 100 x 9.50 x 3.00, 2750 m3, 1260 pk rev 04, buikdenning 10mm '04 M/s Con Amore - 2084 ton, bj 80, 105 x 9.50 x 2.98, 2800 m3, 1227 pk, 4 slpk. Nr. 6025 - 2512 ton, bj 80, 108 x 10.05 x 3.22, 3300 m3, 2x 918 pk rev 04, nautisch compleet Nr. 6015 - 3122 ton 208 Teu, bj 89 Papendrecht, 110 x 11.45 x 3.52, 3700 m3, 1611 pk, 3 slpk., nautisch vernieuwd, beladingsmeter, ballastjet, 2500 ton op 3.00 m Nr 6205 - 3.355 ton, bj 89 Harlingen, 135 x 11.45 x 3.15, 1800 pk bj 05, 800 pk boegschroef 2 woningen bj 00, inr. bespreekbaar M/s Deseo - 1645 ton, 120 Teu bj 02, 86 x 10.00 x 3.00, 2 x 816 pk, 3 slpk, 3 x 220/380 V, grote ballast capaciteit, duwsteven, inr. bespreekbaar Nr 6440 - 2464 ton, bj 89, 110 x 10.50 x 3.16, 3175 m3, 1268 pk, 3 x 220/380, zeer mooie woning. MBS Ieniemienie - 317 ton, bj 59, 39 x 6.24 x 2.36, 185 m3, 310 pk rev 02, 3 slpk., nautisch compleet MBS Gremko - 1646 ton, bj 74, 80 x 9.10 x 3.60, 1000 m3, 1800 pk bj 03, woning bj '06, inr bespreekbaar Te koop gevraagd: Types: 86 x 9,50 met containermogelijkheden min. 81 teu‚s, v.a. bj 1980. 100/110 x 10,50 100/110/135 x 11,45 Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11,45 x 3,65 Levering: casco September 2007 Casco 135 x 11,45 x 4.25 Levering: casco December 2008 Casco 86 x 10 x 3,20, type Futura Levering: casco medio 2008 Mogelijk "Turn Key" project i. s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 30 JANUARI 2007 Recht Vooruit een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Burn-out en aansprakelijkheid van de werkgever Een onderwerp waar de laatste weken veel over geschreven wordt, is de aansprakelijkheid van werkgevers voor schade die werknemers lijden wanneer zij met een burn-out uitvallen. Er is minder aandacht voor de vraag wat nou een burn-out zou moeten zijn. Het is duidelijk dat het een anglicisme is. “Opgebrand” betekent het letterlijk. Ernstige vermoeidheidsklachten, concentratieproblemen en andere psychische klachten kenmerken een burn-out. Wat de beoordeling lastig maakt, is het feit dat bij psychische aandoeningen zoals deze de kans groot is dat ook persoonlijke factoren een belangrijke rol spelen. En daarop heeft de werkgever vaak minder zicht en nog minder invloed. De overheidsrechter meent dan ook dat er ‘uitzonderlijke omstandigheden’ moeten zijn voordat een burn-out als beroepsziekte wordt aangemerkt waarvoor de overheidswerkgever aansprakelijk is. Het gevolg daarvan is dat de werkgever (de overheidswerkgever) meer verplichtingen in de vergoedingssfeer heeft tegenover de ambtenaar dan bij een arbeidsongeschiktheid die niet gerelateerd is aan het werk. De civiele rechter is iets milder voor de werknemer en strenger voor de werkgever. Het criterium is dat de werkgever ervoor moet zorgen dat de werkomgeving veilig is. Hij heeft een inspanningsverplichting, dus hij moet zijn best doen om te voorkomen dat er ongevallen ontstaan of dat de werknemer ziek wordt. Er is echter niet een automatische aansprakelijkheid wanneer een werknemer ziek wordt (risicoaansprakelijkheid). Dit wordt vaak vergeten. In de pers wordt verhaald van de servicemonteur in een broodfabriek die gelijk kreeg van de rechter te Heerlen. De monteur zal een vergoeding krijgen, omdat hij zo vaak moest werken, en ook zo veel diensten achter elkaar moest draaien, dat hij met oververmoeidheidsverschijnselen uitviel. De commentaren spreken van ‘extreme omstandigheden’. Hij moest ’s nachts stand-by staan en na een nachtelijke oproep de volgende ochtend gewoon weer aan het werk gaan. Frappant was dat zijn collega’s boos op hem waren als hij niet wilde werken, omdat zijn collega’s dat dan moesten opvangen. Dat geeft ook de sfeer aan waarin burn-out zich kan ontwikkelen: De sfeer waarin hard werken gewoon wordt gevonden, leidt eerder tot burnoutklachten bij mensen die daarvoor ontvankelijk zijn dan een wat gemoedelijkere sfeer waarbij reguliere arbeidstijden worden aangehouden. Bij dit alles geldt dat de werkgever het in eigen hand heeft en moet opletten of iemand over zijn grenzen heen gaat. Wat het voor de werkgever nu echt lastig maakt, is dat die grens voor iedereen afzonderlijk is te trekken en dat er niet zelden ongrijpbare persoonlijke omstandigheden meewegen. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl) De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. VeKa’s Bigfoot ingezet bij berging MSC Napoli Zodiac Maritime Agencies Ltd of Londen bedankte de Britse autoriteiten voor de redding van alle 26 opvarenden van de MSC Napoli. Het met 2394 containers geladen schip kwam door de zware storm van 18 januari onder de Engelse zuidkust in moeilijkheden. Ter hoogte van Devon werd het schip op sleeptouw genomen. Door het gevaar voor kapzeisen was het reddingsteam na overleg met de Englese autoriteiten de MSC Napoli in Branscombe aan de grond te zetten. In Groningen Seaports, bestaande uit de zeehaven van Delfzijl en de Eemshaven, is afgelopen jaar 7,7 miljoen ton aan goederen overgeslagen. Dit is een stijging van 8,7 procent ten opzichte van 2005 en levert een nieuw record. Ook 2005 was al een recordjaar, toen 7,1 miljoen ton overgeslagen, een stijging van ruim zeven procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Groningen Seaports heeft daarmee in 2006 een geschat resultaat behaald van 2,6 miljoen euro. De Bigfoot vertrok afgelopen woensdag naar Engeland. (foto Johan de Witte) Door Johan de Witte Donderdag 25 januari lag het schip, bewaakt door een aantal sleepboten schip met water in de machinekamer en dubbele bodem, zwaar over stuurboord, kort onder de kust op een zandbank. Aanvankelijk verloor de MSC Napoli brandstof. Inmiddels konden de lekke bunkers worden leeggepompt; het laatste rapport bevestigt dat de hoofdbunkers intact zijn. Tijdens de hevige storm sloegen 103 containers overboord. Zeventig waren op Door Jan Johan ten Have Er zullen veel managers zijn die vol afgunst kijken naar directeur Harm Post van Groningen Seaports. Want de afgelopen jaren kon hij tijdens elke nieuwjaarsreceptie van het havenbedrijf nieuwe records melden. De overslag is sinds 2001 met ruim twintig procent gestegen. Ook deze keer maakte Post de cijfers bekend tijdens het nieuwjaarsfeest. ‘Wij kunnen terugkijken op een mooi jaar vol groei,’ zei hij afgelopen week. ‘De logistieke ontwikkeling is zeer voortvarend geweest, wat leidde tot een nieuw overslagrecord.’ ‘Daarnaast is de terreinuitgifte boven de jaartarget uitgekomen,’ ging de directeur verder. Hij becijferde dat er vorig jaar 14,1 hectare bedrijventerrein is uitgegeven. ‘Zowel nieuwe als maandag al geborgen. Naar verluidt is – anders dan de Nieuw overslagrecord voor Groningen Seaports bestaande bedrijven in onze havens hebben aan die groei bijgedragen. Vooral dat stemt tot tevredenheid.’ Post schetste ook voor dit jaar en de komende jaren positieve verwachtingen. Zo is het eerste bedrijventerrein van 2007 alweer uitgegeven, een 1,4 hectare grote locatie in Delfzijl is overgenomen door de Gebr. Borg, eigenaar van Tankcleaning Noord-Nederland. Verder wordt in de Eemshaven druk gewerkt aan de totstandkoming van een Energypark en aan faciliteiten voor bulken shortseaverkeer. In Delfzijl staan nieuwe infrastructurele ontwikkelingen op het programma. Bovendien wordt daar gewerkt aan de revitalisering van een groot MKB-terrein. oorspronkelijke berichten over 2 containers met accuzuur – geen enkele van 161 containers met gevaarlijke (advertenties) stoffen in het water terecht gekomen. Deze containers kregen prioriteit toen zaterdag begonnen werd met het lossen van het schip. De verwachte weersomstandigheden en matige noordenwind zijn gunstig voor de berging, die wordt uitgevoerd en geregisseerd door Smit Salvage. De Union Beaver wordt gebruikt als floating base. Smit Salvage benaderde vrijdag 19 januari VeKa uit Werkendam voor de huur van de zware ponton Bigfoot. Na enkele uren was er overeenkomst op bareboatbasis. De Bigfoot werd vervolgens door drie sleepboten van Rederij Muller naar Dordrecht gesleept. Aan de Prins Alexanderkade kreeg de ponton dinsdag bij Sarens hijskranen, lieren en ander materieel aan boord. De Bigfoot vertrok vervolgens naar Branscombe en arriveerde daar zaterdagnacht. Met de twee kranen van 500 en 250 ton liftcapaciteit is de lading van de MSC Napoli overgeladen op bakken en in schepen. Hulp met personeel Als extra steuntje in de rug krijgen nieuwe bedrijven die zich vestigen in het Amsterdamse havengebied en rond Schiphol voortaan de helft van hun bijscholings- en wervingskosten voor laaggeschoold personeel vergoed. Deze actie is een vervolg op de Kwaliteitsimpuls Arbeid, die in 2004 voor bedrijven in het havengebied startte. In het kader van het concept Airport/Seaport (met als achterliggende gedachte dat de zee- en luchthaven elkaar door hun nabijheid versterken) komen nu ook bedrijven tussen het havengebied en Schiphol in aanmerking voor bijscholingssubsidie. Elk bedrijf dat zich in deze regio vestigt, uitbreidt of verplaatst kan er aanspraak op maken. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant