Views
2 years ago

2007-03

  • Text
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 30 januari 2007 11e jaargang 03 Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. IN DEZE KRANT PAGINA 9 WBR boos over verlies ligplaatsen Rijnhaven PAGINA 31 Bert Luijendijk wil naar Provinciale Staten PAGINA 39 Peijs verkoopt Nederlandse binnenvaart in China SEITE 29 BDS erwartet mehr von Bundesregierung CAO-loos tijdperk kan leiden tot looneisen van zeven procent ‘Enorme imagoschade zonder CAO’ De problemen over de status van de oude CAO kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de sector, aldus Rijn & IJssel-voorzitter Johan Groenewold afgelopen zaterdag bij de jaarvergadering van de vereniging. Hij wijst er op dat het ontbreken van een CAO ook de pensioenregeling en het opleidingsplan de basis ontneemt. ‘Na drie jaar is het een puinhoop. En personeel wordt niet goedkoper zonder CAO. Je bent de maatlat kwijt. Er ontstaat een wildwest-achtige praktijk ten nadele van het imago van onze bedrijfstak – ouders willen hun kinderen niet aan het werk laten gaan in een bedrijfstak zonder CAO.’ Op 31 december 2005 liep de CAO voor de binnenvaart af. Dat was al een CAO zonder een algemeen verbindendverklaring. Daarna hebben de onderhandelaars van vakbonden (FNV Bondgenoten en CNV) en werkgeversorganisaties (CBRB, CBOB en Rijn & IJssel) zich geconcentreerd op een pensioenregeling. Die is er gekomen, maar toen dreigden onderhandelingen over een vervolg op de oude CAO te mislukken. Dat leidt volgens de vakbonden tot ongewenste effecten op de arbeidsmarkt, waar bedrijven zonder bedrijfs- CAO mensen konden aannemen tegen het minimumloon. Ook de werkgeversorganisaties willen een vervolg op de CAO. Rijn & IJssel en CBOB willen de oude CAO alsnog verlengen en intussen praten over een geheel nieuwe CAO. Met name een groep varende ondernemers binnen het CBRB wil die oude CAO helemaal niet meer en wil alleen praten over de opzet van een geheel nieuwe CAO. Daarmee zou een (veel te lang) CAO-loos tijdperk zou ontstaan. ‘Daar win je niets mee. Het beste is als de bestaande CAO met nog een jaar wordt verlengd,’ aldus Johan Groenewold bij de jaarvergadering van Rijn & IJssel, afgelopen zaterdag in Rotterdam. Op voorwaarde dat de problemen met de pakketvergelijking worden opgelost. Deze pakketvergelijking betekent dat soms kan worden afgeweken van de bepalingen in de CAO mits dat wordt gecompenseerd op andere punten (bijvoorbeeld vakantiedagen in plaats van overwerkvergoeding). De bonden zouden deze pakketvergelijking hebben misbruikt in de uitwerking bij individuele bedrijven, waardoor die wel de compensatie moesten betalen maar nooit konden profiteren. ‘Dat was vals van de vakbonden.’ Bovendien gaan volgens Groenewold de bonden niet vrijuit waar het gaat om het vertragen van de besprekingen. Maar de houding van het CBRB ENERGY SHOP klopt ook niet volgens Groenewold. ‘Onwenselijk en onbegrijpelijk,’ zei hij zaterdag. ‘Ik ken me niet aan de indruk onttrekken dat een minderheid binnen de vereniging (het CBRB – red.) het liefst helemaal geen CAO meer wil. Dat is kwalijk. (Lees verder op pagina 3) Leerlingen popelen om met Maxima Amalia te varen 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Her motor iseren? INBOUW victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Het modernste opleidingsschip van Europa is bijna klaar. Het koppelverband Prinses Máxima-Prinses Amalia wordt komende maand gedoopt en dan kunnen de eerste leerlingen van de Maritieme Academie Harlingen en het Maritiem College Velsen aan boord hun praktijkervaring opdoen. ‘Ze kunnen bijna niet wachten,’ zegt directeur Arjen Mintjes van Maritieme Academie Harlingen (links), op de foto met Johan Groenewold (bestuurslid van de school en ook als VT-directeur nauw betrokken omdat de rederij haar afbouwteam beschikbaar stelde voor de bouwbegeleiding) en schipper Pier Visserman. Zij kwamen afgelopen donderdag op de werf in Krimpen aan de Lek bijeen om de laatste aandachtspunten voor de oplevering door te spreken. De Prinses Máxima-Prinses Amalia heeeft de modernste apparatuur aan boord (ook AIS), zodat de vmbo- en mbo-leerlingen de praktijk leren zoals het er op hedendaagse binnenvaartschepen aan toe gaat. Het is voor het eerst dat een opleidingsschip een koppelverband is. Dat maakt het mogelijk twee groepen leerlingen op twee locaties aan boord te ontvangen en ook het koppelen te oefenen. Op het duwschip Prinses Máxima bevindt zich de accommodatie voor de leerlingen en de bemanning. De Prinses Amalia is een tankduwbak, zodat ook het laden en lossen van natte lading gesimuleerd kan worden. De bak is dubbelwandig en voorzien van een complete leidingen laad- en losinstallatie én een bunkergiek die ook als autokraan gebruikt kan worden. (foto MGR) www.mfolthof.nl (advertenties) Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant