Views
4 years ago

2007-02

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 16 JANUARI 2007 TE KOOP 1 ankerlier merk Liesen met ketting + anker 750 kg, electr. aangedraaid, 1 draadslier met 750 kg anker elect aangedr. 90 td draaiend. Tel: 06-53112232 of 0049-1716235274 GEVRAAGD gezocht binnenvaart personeel bij voorkeur uit de vloeibare lading sector. Ons bedrijf verhuurt o.a. pompen en slangen in de scheepvaart. Vaste baan, omgeving Spijkenisse. NIEUWSGIERIG?! Tel: 0181-261407 Op korte termijn zoeken wij: - Kapitein - 2de Kapitein / Stuurman met patent T.b.v. een koppelverband Voor de (droge lading) vaart op de rijn. 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. Adriaan Middel +31655130161 B.P. 76 L-4901 Bascharage, Luxemburg Mail: info@hartborg.com TE KOOP AANGEBODEN Steilsteven 22.1 x 4.25m, bj 1925, DAF 575, zeilcharter voor 12 gasten, vr.pr. € 120.000 ex btw (ref 1470) www.fikkers.nl 050-3111404 Voor meer informatie over Hartborg S.A. kijk ook eens op WWW.HARTBORG.COM De C.Z.B. U.A. is een coöperatie van binnenvaartschepen in de zand- en grindhandel. Voor een groot aantal gerenommeerde opdrachtgevers verzorgt de C.Z.B. het transport over water van genoemde materialen. De laatste jaren is ook het transport van recyclematerialen als glas en houtsnippers een grotere rol gaan spelen. Naast het transport verzorgen wij ook leveranties van zand, grind en andere wegenbouwmaterialen aan meerdere klanten. Op het kantoor te Rotterdam draagt een hecht team van medewerkers zorg voor de commerciële, administratieve en planningswerkzaamheden van de C.Z.B.. Ter versterking van ons team zijn wij op korte termijn op zoek naar: INDELER/PLANNER (M/V) met commerciële aspiraties Op de indeling worden onze schepen ingedeeld voor de diverse transportwerkzaamheden. De indeling is een belangrijke spil binnen onze organisatie. Klanten verstrekken hier hun opdrachten voor transport en/of leveranties waarop de indelers onze schepen plannen voor de gewenste uitvoering. Indien nodig worden ook schepen benaderd buiten de coöperatie om aan de wensen van de opdrachtgever te voldoen. De indeling is ook actief als het gaat om initiëren van werkzaamheden en opdrachten tijdens de contacten die veelvuldig plaatsvinden. De gewenste kandidaat beschikt over een MBO werkniveau en heeft werkervaring in een soorgelijke functie en kennis van de binnenvaart. Uiteraard dient de kandidaat te beschikken over goede contactuele eigenschappen, dient hij/zij stressbestendig te zijn en is de wens om een teamspeler te zijn vanzelfsprekend. De C.Z.B. biedt u een uitdagende fulltime baan met prima salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Denkt u zich te kunnen ontplooien in bovenstaande functie en organisatie dan nodigen wij u direct uit te solliciteren. Richt uw sollicitatie aan: Coöperatieve ZandschippersBond U.A., Maaskade 105b, 3071 NH Rotterdam, t.a.v. de directie. Voor informatie over de functie: 010-4138013 www.huizinga-snijder.nl P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0031(0)653.14.27.01 Tel / fax 0031(0)10.28.49.965 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.nl Dubbelwandig chemicalien tanker Type 2.2 ADNR Bouwjaar 2001 Afm. 110 x 11.40 x 2.60 3000 ton 1800 Pk. M. t.s. 2223 ton bj. 1973 Polen Afm. 110 x 9.04 x 3.13 Inh. 2750 M3 Motor 1300 pk.Cat. Bj. 2001 G. L.klasse type N-gesloten Eventueel met vast werk. Koppelverband "Aquila" M/s 2966 ton bj. 1981 te Bodenwerder Afm. 108,50 x 11.40 x 3.46 inhoud 2900 m3 Motoren 2 x 1200 pk. Deutz 1981 Bijbehorendebak "Aquila 2" 2414 ton bj. 1982 Afm. 76,50 x 11.40 x 3.43 Boegschroef 680 pk. M/s "Hunter" 2704 ton Bj. 1980 Gebouwd te Neckarsteinach Afm. 110 x 9.50 x 3.62 Motor 1000 pk. M.W. M. 360 omw/pm M. D.s 2720 ton Bj. 1981 Teu 99 Afm. 105 x 11,40 x 3,47 Motoren 2 x 1500 Pk Mak 750 Omw/pm Inruil kleiner schip is mogelijk Duwboot bj. 1970 af. 17 x 9.50 x 2.00 Motoren 2 x 600 pk. G.M. 1993 Nw. woning 4 sl. k. Voll. A.D. N.R. Kantoorponton met woonruimte Afm. 33 x 13 m Ideaal voor jachthaven Ponton voor zwaar transport 40 x 8.50 Spudpalen. S.I. en Transportvergunning Schepen ter bemiddeling gevraagd WPI ship building Vrijblijvend aangeboden: Nieuwbouw van verschillende afmetingen en types, bouwwerf Polen. Vertegenwoordigd door: Mvs “Cupidon” 754 ton, bjr. 1939, 63 x 7,08 x 2,62. Motor 600 pk GM bjr. 1980, rev, 1996. Mbs “Casa Nova” 831 ton, bjr. 1966, 70 x 7,20 x 2,62. Motor Scania 552 pk bjr. 2001. Mcs “Quintus”834 ton, bjr. 1967, 63 x 6,63 x 2,85. Motoren 2 x Scania 257 pk bjr. 2002. Mvs “Tempo Passato” 1010 ton, bjr. 1963/2005, 70 x 7,20 x 3,00. Motoren 2 x GM 275 pk bjr. 1992, rev. 2001. Mbs “Orion” 1018 ton, bjr. 1966, 72 x 8,09 x 2,69. Motor CAT 720 pk bjr. 1997, boegschroef van Tiem 320 pk Daf. Mbs “Antonia” 1027 ton, bjr. 2001, 70 x 7,45 x 3,20. Motor Cummins 640 pk bjr. 2001, boegschroef 320 pk van Tiem. Mvs “Morgenstond”1029 ton, bjr. 1970, 70 x 7,29 x 2,98. Motor Mitsubishi 605 pk bjr. 2002. Boegschr. Van Wijk. Mvs “Aquarant” 1200 ton, bjr. 1950, 85 x 8,20 x 2,80. Motor Cummins 811 pk bjr. 1991, rev. 2005. Woning 2006. Mvs “Iris” 1241 ton, bjr. 1980, 75 x 8,21 x 3,05. Motor Waukesha 720 pk bjr. 1982, revisie 1992. Mvs “Good Speed” 1268, bjr. 1948, 80 x 9,02 x 2,71. Motor Cummins 1000 pk bjr. 1991. Boegschr. 270 pk, lage kruiplijn. Mvs “Dinero” 1487 ton, bjr. 1957, 85 x 10,00 x 2,85. Motoren 2 x CAT 644 pk bjr. 2005/2006, buikden. staal bj. 2003. Mbs “Comrade” 1605 ton, bjr. 1913/2002, 86 x 9,50 x 3,00. Motor GM 600 pk bjr. 1978. Ook leverbaar met nieuw achterschip. Mcs “Deseo” 1699 ton / 120 TEU, bjr. 2002, 86 x 10,04 x 3,03. Motoren 2 x MTU 816 pk bjr. 2002 op Veth Z-drives. Mvs “Cyrano” 2321 ton, bjr. 1963/2005, 105 x 9,50 x 3,19. Motor Cummins bjr. 2000, boegschr. Van Ballegooi 500 pk. Mvs “Vitesse” 2327 ton, bjr. 1993, 105 x 10,50 x 3,18. Motor CAT 1521 pk bjr. 2006, boegschr. Veth Jet 350 pk GM. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen M: 06-53185636 K: 06-10977351 E: info@ldewaardt.nl W: www.ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. www.binnenvaartkrant.nl 010 - 414 00 60 Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4, 7241 CL Lochem E. mail: vofdejonge@wxs.nl Website: shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Tanker type C, dubbelschroever, Levering april 2008, (L/B/D 125 x 11.40 x 3.50/4.80 mtr). Koppelverband type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/D 172 x 11.45 x 3.58 mtr). Vrachtschip type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/D 135 x 11.45 x 3.60 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B. V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart. Te koop : Mts Isabel, Type N, L/B/D 105 x 9.00 x 3.29 mtr, bj 1973, 2204 Ton, Mitsubishi 1280 PK bj 2001. Mts Glamona, Type N, L/B/D 83 x 7.02 x 2.60 mtr, bj 1958, 1050 Ton, Caterpillar 600 PK, evt vast werk. Duwboot Amazone, L/B/D 16.24 x 8.04 x 1.92 mtr, bj 1980, 35 Ton, 2 x Caterpillar 600 PK. Duwboot Mistral, L/B/D 22.55 x 5.96 x 2.49 mtr, bj 1953, Monopoolboot, 2 x Cummins 500 PK. Duwboot Brandaris, L/B/D 19.00 x 10.40 x 2.00 mtr, bj 1968, Deutz 609 PK / Caterpillar 720 PK. Duwboot Norwella, L/B/D 33.51 x 8.10 x 1.54 mtr, bj 1956, 2 x GM 600 PK Ms Micanto, L/B/D 80 x 9.00 x 2.70 mtr, bj 1973, 1273 Ton, MTU 1197 PK bj 2005. Ms Estrella, L/B/D 80 x 9.00 x 2.62 mtr, bj 1964, 1270 Ton, Mitsubishi 860 PK bj 2005 Mcs Nevada, L/B/D 110 x 11.40 x 3.50, 3000 ton, bj 1988, 192 teu 4 lagen, Caterpillar 2028 PK. Mcs Vagebond, L/B/D 110 x 11.45 x 3.05, 2559 ton, bj 1999, 204 teu 4 lagen, MTU 1795 PK. Mcs Cornelia, L/B/D 85.95 x 9.07 x 2.72, 1455.440 ton, bj 1975, 92 teu 3 lagen, MWM 500 PK. Tevens aanbod van diverse vracht- en tankschepen die in de stille verkoop zijn. Dringend gevraagd voor diverse relaties: Tankschepen Type C dubbelwandig L/B 86 x 9.50 en 110 x 11.40 Tevens ook te koop gevraagd duwbakken. Allen in goede staat verkerend. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website: www.krieselsscheepsmakelaar.nl Te Koop: INL/INFO: NIEUWBOUW CASCO Voor goede prijs - kwaliteit Type Morgenster 86x9.50 80x10,- 110x11.45 135x11.45 Levering mogelijk 2007 / 2008 Nieuwbouw van Russische scheepswerf SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6209565 - F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com Gespecialiseerd in schroefballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camara systemen en GPS-sytemen, Importeur van Elca, OLP en Syst&matica systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 16 JANUARI 2007 Tandje erbij Goede koers voor bedrijfsopvolging een bijdrage van Ernst & Young Het begin van het nieuwe jaar is altijd hét moment bij uitstek om aan de toekomst te denken. Hebt u daarbij ook al aan uw bedrijfsopvolging gedacht? Indien uw onderneming overgaat naar de opvolgers door overlijden of door schenking, kunnen de volgende heffingen plaatsvinden. Een heffing van (maximaal) 52% in de inkomstenbelasting over de meerwaarde van uw bedrijf en van maximaal 27% (voor kinderen) aan successie- of schenkingsrechten. Er bestaan echter enkele faciliteiten om deze belastingdruk uit te stellen of te verminderen. Hierbij merk ik op dat de faciliteiten voor de successie- en schenkingsrechten de laatste jaren zijn verruimd. Additioneel kan een gedegen planning bijdragen aan een verdere verlaging van de belastingdruk. Inkomstenbelasting Indien u uw onderneming drijft in de vorm van een eenmanszaak is de winst belast in de inkomstenbelasting. Deze winst zal worden belast tegen een progressief tarief van maximaal 52%. Hierbij merk ik op dat per 1 januari 2007 in de inkomstenbelasting – onder bepaalde voorwaarden – een 10%-winstvrijstelling van toepassing kan zijn. Bij een schenking of overlijden zal over de meerwaarde van het bedrijf (goodwill, stille reserves, fiscale reserves) moeten worden afgerekend tegen een progressief tarief van maximaal 52% (na aftrek voor bovengenoemde vrijstelling). De inkomstenbelasting biedt, onder voorwaarden, faciliteiten om directe heffing te voorkomen. Bij de overdracht door overlijden kan heffing worden voorkomen wanneer minimaal één van de erfgenamen, bijvoorbeeld uw kinderen, de onderneming voortzet. Bij een normale overdracht biedt de wet deze mogelijkheid voor werknemers of medeondernemers die minimaal 36 maanden als zodanig werkzaam zijn. Successierechten Bij overlijden of schenking zijn in beginsel successierechten (maximaal 27%) verschuldigd over de waarde van uw onderneming. Hiervoor is een aantal faciliteiten van toepassing voor degene die de onderneming erft of verkrijgt. Wanneer u de onderneming wil schenken, moet u wel boven de 55 jaar zijn en de onderneming minimaal vijf jaar drijven. In grote lijnen komt het erop neer dat, als de onderneming vijf jaar wordt voortgezet, 75% van de waarde van de onderneming is vrijgesteld van heffing (dit was eerst 30% en later – tot 1 januari 2007 – 60% van de waarde van de onderneming). Daarnaast kan voor de overige 25% van de waarde van het verkregen ondernemingsvermogen een rentedragend uitstel van betaling worden verkregen voor het te betalen successierecht. Dit rentedragend uitstel van betaling geldt voor een periode van tien jaar. Er gelden voor deze faciliteiten nog wel enkele aanvullende voorwaarden waarmee rekening gehouden dient te worden. Bij een juiste toepassing en planning van deze en andere mogelijke structuren wordt uw toekomstige bedrijfsopvolging niet gehinderd door een (enorme) belastingdruk. Een goed voornemen als tandje erbij! Connie Roozen Ernst & Young Belastingadviseurs Rotterdam Transport & Logistics Group (010) 406 85 21 Nederland in de schijnwerpers op Yangtze Shipping Forum De Nederlandse binnenvaart en bedrijven uit de sector hebben zich prima weten te profileren tijdens het Yangtze Shipping Forum, dat afgelopen week in Wuhan plaatsvond. Zo stonden op de tweede congresdag workshops op het programma over onder andere River Informaiton Services, logistiek, gevaarlijke goederen en navigatie. Diverse leveranciers van nautische en communicatieapparatuur showden hun producten op een speciale tentoonstelling, die onderdeel was van het Yangtze Shipping Forum. Het congres vond van 10 tot en met 13 januari plaats in Wuhan, de dichtst bevolkte stad in Centraal China en gelegen aan de Yangtze. Tevreden stelden de meer dan honderd Nederlandse deelnemers donderdagavond, aan het eind van de eerste volledige dag, al vast dat er van Chinese zijde veel belangstelling bestaat voor de Nederlandse producten én voor de manier waarop in ons land goederen over water worden vervoerd. Volgens minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is er vertrouwen gewekt bij de Chinese collega’s; ze sprak al van een zeer geslaagd evenement. Door Johan de Witte Het Nederlandse ministerie organiseerde het Yangtze Shipping Forum samen met het Chinese Ministerie van Communicatie. Peijs’ Chinese collega Li Shenglin opende het Forum met en een warm welkom aan Karla Peijs en alle 340 congresdeelnemers. Tijdens haar bezoek spraken de bewindspersonen over de relatie tussen de Europese en de Chinese binnenvaart. ‘In 2005 is een Chinese delegatie in Nederland op werkbezoek geweest met specifieke belangstelling voor onze binnenvaart. In 2006 bezochten meer dan 700 delegaties (uit allerlei branches, red.) China met als doel handel en samenwerking tot stand te brengen. China staat in de belangstelling.’ ‘Nederland heeft al heel lang betrekkingen met China op het gebied van handel en scheepvaart,’ vervolgde Peijs. ‘De bereidheid van minister Li Shenglin en Chinese overheden is groot. Vanuit Nederland www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • bunkerboot Martina 2 • sleepboot Meander • kvb Johanna I en II • ms Jero die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 703 SCHEPEN! • ms Maasvallei • mts Fantoom • mts Tolerantie ondersteunt het Ministerie van Economische Zaken platforms voor transport en logistiek voor bedrijven die over de grens actief zijn. EZ geeft dit jaar hiervoor een financiële ondersteuning van 12 miljoen euro, verdeeld over een aantal projecten.’ Zo richt het actieplan Together zich op ondernemers die zich internationaal onderscheiden of met een groep bedrijven op buitenlandse markten actief worden. Rijkswaterstaat kan de komende vier jaar geen nieuwe grote taakveranderingen of afslankingen meer aan. Dat zei directeur-generaal Bert Keijts vorige week in zijn nieuwjaarsspeech. Hij vindt dat de politiek de afgelopen jaren ongenuanceerd in de overheid heeft gesneden. Samen met secretaris-generaal Geert van Maanen van Verkeer en Waterstaat wil hij zich er sterk voor maken het agentschap te behoeden voor nieuwe afslankingen. Keijts becijferde dat Rijkswaterstaat de afgelopen drie jaar al 12 procent meer ambtenaren heeft ingeleverd dan de politiek had gevraagd. Daartegenover staat dat de verlangde productie de komende jaren verdubbelt, vooral als gevolg van het achterstallig onderhoud en wegverbredingen. ‘Rijkswaterstaat heeft zijn organisatie en formatie daarop de afgelopen jaren nauwelijks kunnen afstemmen,’ aldus Keijts. ‘Je kunt als overheidsorganisatie veel werk uitbesteden, maar je moet voldoende Ook de Yangtze – en dan met name het transport over de rivier – staat in de belangstelling. Voor een aantal projecten zijn de beleidsmatige instrumenten al bepaald, verklapte Peijs. ‘Ze gaan van start in het tweede kwartaal van dit jaar.’ Er liggen volop kansen voor Nederlandse bedrijven, denkt de minister. ‘De Golden River, zoals de Yangtze wordt genoemd, is 6300 kilometer lang en de meest kennis en kunde in huis hebben om de markt en je maatschappelijke partners professioneel aan te kunnen sturen. Bovendien vraagt het ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden en de nieuwe werkwijze in de organisatie tijd om te beklijven.’ Geen kaasschaaf Keijts wil sowieso niet meegaan in een kaasschaaf-aanpak. ‘Als we niet ontkomen aan een taakstelling zullen we hem zeker koppelen aan kwaliteitsborging en -verbetering, terwijl ook doorlopende recrutering van nieuwe medewerkers daarin een plaats moet krijgen.’ Keijts maakt zich zorgen om de volgens hem ongenuanceerde manier waarop de afgelopen kabinetten in de overheid hebben gesneden. Hij vindt dat het de politiek ontbreekt aan richting en visie als het gaat om de vernieuwing van de Rijksdienst. Bij de Tweede-Kamerverkiezingen boden de politieke partijen tegen elkaar op wie de meeste ambtenaren wilde ontslaan gebruikte vaarweg van China. Deze derde grootste rivier ter wereld stroomt van Tibet tot in de Sjanghai-delta en heeft 700 zijrivieren. De binnenvaart in China telt 196.000 grote en klein schepen.’ In volgende edities van de Binnenvaartkrant doet Johan de Witte uitgebreider verslag van het Yangtze Shipping Forum en van de binnenvaart en de scheepsbouw in China. Rijkswaterstaat wil door politiek ontzien worden om de overheid slagvaardiger te maken en geld vrij te maken voor andere doeleinden. ‘De vermeende bureaucratie is de afgelopen jaren altijd vertaald in het ongenuanceerd snijden in het overheidsapparaat, en nooit in een drive naar efficiency, slagvaardigheid en wil om te functioneren als Rijksdienst.’ Keijts vindt dat Verkeer en Waterstaat met zijn “Veranderopgave” één van de weinige departementen is die in de afgelopen jaren serieus een nieuwe stijl van werken toepast. Het ondernemingsplan van Rijkswaterstaat, een onderdeel daarvan, noemde hij een voorbeeld voor de vernieuwing van de Rijksdienst. Met het doorvoeren hiervan heeft Rijkswaterstaat bovendien een helder inzicht gekregen in directe gevolgen en risico’s van eventuele nieuwe taakstellingen. Keijts benadrukte dan ook dat Rijkswaterstaat niet bang is voor veranderingen omdat hij de discussie met de politiek een stuk steviger en mondiger kan aangaan dan drie jaar geleden.

Binnenvaartkrant