Views
2 years ago

2007-02

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Onze

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 7 ‘Gegoochel met kindbedrag moet afgelopen zijn’ Pagina 11 Chinese belangstelling voor Nederlandse binnenvaart Seite 25 Futura Carriers befördern Kupfererzkonzentrat Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Innovatie in Finland toepasbaar in binnenvaart De haalbaarheidsstudies in het Europese project CREA- TING bieden perspectieven voor de binnenvaart. Opmerkelijk is een project dat op het oog bedoeld is voor toepassing in Finland: een schip met een laad- en losinstallatie aan boord voor biomassa. Bij de Finse Jyväskylä energiecentrale wordt een nieuwe installatie gebouwd die vrijwel geheel op biomassa wordt gestookt. Behalve veen worden jaarlijks miljoenen kubieke meters houtsnippers verbrand die in de bossen langs de meren worden verzameld. Het vervoer van de houtsnippers per truck leidt tot congestie op de wegen en gekeken wordt naar een wijze om het per schip te vervoeren over de in totaal 400 kilometer lange meren. Daarvoor is – voorlopig alleen nog op papier – een schip ontwikkeld met een pneumatische laad- en losinstallatie voor de houtsnippers. Alleen al door zo te vervoeren wordt jaarlijks een miljoen euro bespaard op vervoerskosten, nog afgezien van het bijkomende milieuvoordeel van vervoer over water. Hans Brombacher, ‘kwartiermaker’ van het Expertise- en Innovatiecentrum voor de Binnenvaart (EICB) en medewerker van de Stichting Projecten Binnenvaart (SPB), waar CREA- TING in Nederland is ondergebracht: ‘Met dit vacuümsysteem kan schoon en zonder laad- en losinstallatie de biomassa in en uit het schip worden geblazen. Een soort stofzuiger. Dat biedt de binnenvaart mogelijkheden bij de aanvoer naar elektriciteitscentrales. De biomassa waar de elektriciteitscentrales steeds vaker gebruik van maken als milieucomponent, groeit nu eenmaal niet rondom de kolencentrale. Het moet ergens vandaan komen. Maar ook andere toepassingen zijn denkbaar.’ Naar verluidt heeft Heineken al belangstelling getoond voor de aanvoer van mout op deze wijze. CREATING heeft zeven van zulke studieonderwerpen in behandeling. Concrete toepassingen die op korte termijn implementeerbaar zijn door het bedrijfsleven, en verspreid over heel Europa. Daarvan maken deel uit de mogelijkheden van logistiek over water van bananen van Rotterdam naar Straatsburg, de Beweegbare bruggen tijdens de dagelijkse files dichthouden zou bij kunnen dragen aan vermindering van de filedruk op de wegen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt deze mogelijkheid. Mocht besloten worden tot deze ‘spitsuursluitingen’, dan heeft dat vergaande consequenties voor de vaart met binnenschepen, maar de binnenvaart praat niet mee. (advertenties) 16 januari 2007 11e jaargang Schip met stofzuiger De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl 02 vele kansen voor roro-vervoer op de Donau en een geheel nieuw ontworpen, relatief kleine, dubbelwandige tanker (7,20 meter breed) voor kleinere vaarwegen (voorzien van hogere tanks waardoor de inhoud wordt vergroot). Die toepassingen zijn kansrijk De Koninklijke Schuttevaer wil betrokken worden bij deze overwegingen. Dat geeft directeur Kees de Vries aan in een brief aan paatsvervangend directeur-generaal Jan Lintsen van Transport en Luchtvaart. De Vries is helder: ‘Wij zijn bereid daar waar mogelijk tegemoet te komen aan redelijke wensen inzake bedieningstijden om betere doorstroming van het wegverkeer mogelijk te maken, voor de binnenvaart dankzij de milieuvoordelen. Dan moet een schip wel voldoen aan de eisen die in de toekomst worden gesteld. Brombacher: ‘Milieutechnisch moet een nieuw schip voor dertig jaar zijn gedekt. (Lees verder op pagina 3) Varende verwarring De Pure Liner – het zwart-witte schip dat hier met de kleurrijke skyline van Rotterdam als achtergrond vaart over de Nieuwe Maas – werd in 1934 gebouwd als sleepboot op de Rijn. Het lag wat afgedankt in Amsterdam, werd door ondernemers onder handen genomen en ingrijpend verbouwd tot hypermodern partyschip en aan de buitenkant voorzien van ‘dazzling paint’. De verwarrende beschildering – zoals ook toegepast op het drugsschip in Arnhem – diende in de Eerste Wereldoorlog bij marineschepen om de vijand te verwarren. Het schip is in te zetten voor heel aparte bedrijfspresentaties of party’s tot 650 personen. www.pure-liner.nl. (foto MGR) Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 1000 m³ verpompen met slechts 7,5 kW Koninklijke Schuttevaer wil meepraten over spitsuursluitingen Project Fileproef valt verkeerd mits de belangen van het scheepvaartverkeer daardoor niet worden geschaad.’ Het kan volgens hem niet zo zijn dat het belang van het wegvervoer zwaarder weegt dan die van het scheepvaartverkeer. ‘Het uitgangspunt dient daarom zodanig te worden gekozen dat de doorstroming voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer wordt gediend.’ (Lees verder op pagina 3) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant