Views
4 years ago

2007-01

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 9 JANUARI 2007 FAMILIEBERICHTEN [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. De Heer is mijn Loods, ik zal niet stranden. Behouden brengt U mij thuis in de haven van mijn God, die al naar mij uitziet van verre. Bedroefd om de grote leegte die hij achterlaat, maar dankbaar voor de achterliggende gelukkige jaren, geven wij u kennis dat plotseling van ons is heengegaan mijn lieve, zorgzame man, onze lieve vader en opa Christiaan Venema * 30 maart 1938 † 31 december 2006 Jantina Venema-Koopmans Harfred en Annette Merel Esmée Jimmy en Marlies Allard Jorik inke Grasbroek 49 3334 BH Zwijndrecht De begrafenis heeft vrijdag 5 januari plaatsgevonden op de Algemene Begraafplaats, Jeroen Boschlaan 26 te Zwijndrecht. God is goed. Het is volbracht. De Heere heeft, uit genade en op Zijn tijd, tot Zich genomen, na een geduldig gedragen ziekte, mijn lieve, zorgzame man, onze vader, schoonvader en opa Arie Wouter Leenman “schipper van sleepboot “Martin” in de leeftijd van 77 jaar. 20 december 2006 Vlietstraat 59 3371 SX Hardinxveld-Giessendam W. Leenman- van Wijngaarden Joke en Bas van Berchum-Leenman Martin Kornet Richard Kornet Wim en Corina Leenman-Hovestadt Arjan en Kristin William Rianne Ad en Christina Leenman-Hovestadt Sabrina Arie De begrafenis heeft woensdag 27 december 2006 plaatsgehad op de begraafplaats aan de Spindermolen te Hardinxveld-Giessendam. Na een tragisch bedrijfsongeval op 18 december 2006 is overleden onze medewerker Filipe dos Santos Ribeiro Filipe was sinds 1991 in dienst als volmatroos. Hij was een ervaren en loyale collega die we zullen missen. In deze moeilijke periode gaan onze gedachten uit naar zijn vrouw, kinderen en familieleden. Directie en medewerkers Mijnster zand- en grinthandel bv PERSONEEL GEVRAAGD Een uniek mens is van ons heengegaan. Na een jaar van strijd en tot het laatst toe humoristisch gebleven, geven wij u kennis dat, voorzien van het H. Sacrament, is overleden mijn lieve man, onze zorgzame vader, schoonvader en opa Gerardus Gommers 9 maart 1931 4 januari 2007 Christel Gommers-Tijssen Gerard en Carmen Rosalia Tom, Manon Willy en Ans Peter en Yvonne Sophie, Anne Correspondentie-adres: Meenhuis Uitvaartverzorging BV Langeweg 5, 3343 LD H.I.Ambacht De H. Eucharistieviering in de Heilig Hartkerk aan de Burg. de Bruïnelaan 78 te Zwijndrecht en aansluitend de crematieplechtigheid in het crematorium Essenhof te Dordrecht hebben plaatsgevonden op dinsdag 9 januari. m.i.v. gaat 1 per januari 1 januari 2007 2007 zijn wij verhuizen verhuisd naar: telefoon: fax: mobiel: e-mail: website: Horst 12 6651 AG Druten +31-(0)487-511 509 +31-(0)487-511 268 +31-(0)653-59 62 63 info@scheepsmakelaar.com www.scheepsmakelaar.com Bredenoord 67 te Rotterdam GEVRAAGD op nieuwbouw tanker matroos of leerling matroos tussen de 17 en 21 jaar voor week op week af. Tel: 06-10951601 VOLMATROOS/STUURMAN ZOEKT WERK ibv gr. vaarbewijs, radar, ADNR en marifooncertificaat, beg. febr. beschikbaar. Tel. 06-52654074 TE KOOP IN PANHEEL mooie instapklare woning m. veel privacy en geheel omsloten tuin, perceel 720 m2, inhoud 460 m3. Vraagprijs € 297.500,- Inl. tel. 06-11473352 SCHIFFSFÜHRER GESUCHT für tankschiff Paris, mit Rheinpatent bis Mannheim, ADNR, Radar, Deutsche Anstellung Tel. 0049-1715351597 In het bijzijn van haar man en kinderen is onze moeder vredig ingeslapen. We gunnen haar de rust waar ze naar verlangde. Sabina Duikersloot- van Baarsen Geb. 29-10-1933 † 05-01-2007 wonende op het ms Johanna Correspondentieadres: Danzigerkade 42a 1013 AP Amsterdam Fam. N.J. Duikersloot jr GEVRAAGD Wegens uitbreiding 2 kapiteins op m.t.s. 3500 t. of 2000 t. i.b.v. alle benodigde papieren. Min. Patent tot Mannheim. Systeem 14/14 Kost en reizen vrij. Duitse of Luxemburgse condities. Voelt u zich aangetrokken tot deze functie belt u dan met onderstaand nummer. Tel. 00316-54323820 Keurig verzorgd 4 kamerappartement op de 2e verdieping met balkon op het zuidwesten, gelegen in de “Oorden” te IJsselmonde. Totale woonoppervlakte van ca. 75 m 2 . 2e verdieping: Entree, hal, inbouwkast, toilet, geheel betegelde badkamer met douchecabine, wastafel en wasmachineaansluiting. Nette keuken. Slaapkamer I (8 m2), Slaapkamer II (11 m 2 ), Slaapkamer III (10 m 2 ) met toegang tot het balkon gelegen op het zuidwesten. Lichte woonkamer (21 m 2 ). Bijzonderheden: De woning staat op eigen grond en wordt verwarmd middels blokverwarming. De gehele woning is voorzien van kunststof kozijnen met dubbele beglazing. De Vereniging van Eigenaren is zeer actief en bedraagt € 119, - per maand (incl. voorschot stookkosten). Er is een berging in de onderbouw aanwezig. Oplevering: In overleg, kan spoedig Vraagprijs: € 115.000, - k. k. Koophuis Makelaars Rotterdam Tel.: 010-280 92 56 Email: koophuis@df-groep.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 Tekort aan kleine schepen voorkomen (Vervolg van pagina 1) Kees Nobel van de ABN AMRO Unit Binnenvaart stelde echter dat zijn bank ‘een gezond plan en een goed schip’ gewoon zal financieren. Conclusie bij de discussie in het Schipperscentrum was dat het kleinere schip gewoon ‘niet sexy’ is. Nieuwbouw zou beter zijn dan het steeds maar opknappen van bestaande schepen, maar zo’n investering loont nauwelijks. Er is eenvoudig geen vraag naar kleine schepen, waardoor de waarde van de bestaande schepen veel te laag is. Toch blijken ondernemers met een kleiner schip geen behoefte te hebben aan een hulpprogramma. Dat hangt samen met de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid dat er goed kan worden verdiend met een klein schip maar niemand zo’n schip wil kopen. Het onderzoek dat in het convenant is aangekondigd, zal gericht zijn op economische, sociale en technische problemen, regelgeving en op oplossingsrichtingen. Het onderzoek zal voor 1 juli dit jaar zijn afgerond. Doelen zijn de diversiteit van de hele vloot behouden en een tekort in het segment van de kleinere tonnenmaat in de binnenvloot voorkomen. Dit mede door instroom van nieuwe schepen en ondernemers te stimuleren, alsmede het creëren van een goed ondernemersklimaat voor deze schepen gericht op het bewerkstelligen van een betere rentabiliteit. Kees de Vries, directeur Koninklijke Schuttevaer en secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart: ‘Na jaren onderlinge strijd hebben de binnenvaartorganisaties samen met minister Peijs een convenant gesloten. De strijdbijl is begraven, de organisaties zitten op één lijn, nu de sector nog.’ De binnenvaart is volgens Kees de Vries teveel met zichzelf bezig. ‘Het wordt tijd om voorbereidingen te treffen voor als het straks weer wat minder wordt. We zullen het zelf moeten doen.’ Hij wees op de mogelijkheden in de keten, waarin binnenvaarders zich meer zouden moeten verdiepen met het oog op innovaties. ‘Dat vraagt méér van ondernemers dan de bereidheid te investeren in een schip... Als we niets doen kunnen we, bij het doorzetten van de huidige trend, in 2030 het laatste kleine schip uitzwaaien.’ Onderzoek In zijn onderzoek ‘De keuze van de jeugd’ heeft Erik van Toor met zijn collega-docent binnenvaartkunde aan het STC Marleen Buitendijk de scheepsvoorkeur van toekomstige ondernemers onderzocht. De 120 ondervraagde tweede- en derdejaars studenten aan het MBO Rijn- en Binnenvaart tussen 18 en 21 jaar hebben weet van de actuele situatie in de binnenvaart. Tankvaart uitgeblust De binnentankvaart is het jaar wel heel kalmpjes begonnen. Schepen lagen wegens de kerst tegen de kant, maar kunnen gewoon blijven liggen, want veel lading is er niet. Achteraf gezien was 2006 best een aardig jaar. Voor 2007 zijn er (nog) geen perspectieven voor de tankvaart. Hoewel er na de goede tijden van de afgelopen jaren niet direct sprake is van faillissementen, begint er toch wel lichtelijk paniek uit te breken bij sommige ondernemers. De dure schepen moeten natuurlijk wel varen. En als ze varen, wordt er ook nog niet veel verdiend. Zo betalen de minerale producten van Rotterdam naar Basel op dit ogenblik zo’n 14, 15 Zwitserse Frank per ton. Dat is niet veel vergeleken bij de vrachtprijzen vorig jaar. Er is weliswaar een dalende tendens in de gasolieprijs, maar voor een kuub gasolie moet toch altijd nog ruim 250 euro worden neergeteld. Er is water genoeg. Pegel Kaub is sinds het recente dieptepunt op Oudejaarsdag (98 cm) met sprongen gestegen naar boven de twee meter. De overgang van gedeeltelijk naar volledig afladen op de Rijn maakte het aftasten van de markt (gebruikelijk aan het begin van het jaar) extra lastig. Bevrachters zetten laag in, schippers plakten nog een paar dagen aan de kerstvakantie vast in de hoop op betere vrachten. Vaak kwamen ze nog redelijk aan de reis. Aan de Boven-Rijn werd, behalve veel klein werk, afgelopen week weinig aangeboden. Ook van Midden-Rijn en Ruhr viel het aanbod tegen; schepen zakten af naar Rotterdam voor meer keus en betere vrachten. Kolen van Vlissingen naar de Moezel gingen weg voor 9,75; ‘Achteraf toch te De traditionele stijging van de Rijnvrachten in het najaar zette laat in. In 2005 zorgde laag water in oktober al voor een flinke stijging in met name de opvaart (dikke bovenste lijn). Afgelopen najaar trok het vrachtprijsniveau pas in november aan, maar komt niet in de buurt van het voorgaande jaar. In de afvaart (onderste lijn) is zelfs in november nog geen stijging merkbaar. goedkoop aangenomen’, realiseerde de schipper zich. Een collega deed het voor 11 euro vanaf Amsterdam, een ander voor 10,50 en vanaf IJmuiden werd 10,25 betaald. Vanaf Rotterdam werd 9 euro en 9,50 maar ook 10 euro betaald voor kolen naar de Moezel. Naar Krotzenburg gingen kolen van Rotterdam voor 6,50, naar Karlsruhe voor 7,50 en naar Birsfelden voor 10,50. Een schipper die voor 15,50 euro een reis kunstmest aannam naar de Neckar, merkte op dat het voor velen niet vanzelfsprekend was het peil JA! Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden. De helft van de ondervraagde leerlingen denkt aan een eigen schip. Het merendeel in de droge lading. Vooral de containervaart en minder de chemietankvaart. Tonnages boven de 1200 ton zijn populair, maar er zijn minder liefhebbers voor schepen tussen 900 tot 1200 ton dan voor schepen tussen 600 en 900 ton. Tweederde van de jongeren vindt dat het eerste schip niet ouder mag zijn dan 26 jaar. Kleine schepen zijn minder populair omdat ze moeilijk te verkopen zijn, maar ook vanwege de te kleine woonruimte. Er zijn ook voordelen: lage vaste lasten, afwisselend werk, groot vaargebied, vertrouwen in voldoende lading en de mogelijkheid tot gezinsvaart. Banken spelen een hoofdrol bij de beslissing om met een klein schip te starten. Kees de Vries zei dat een In de vorige editie meldden we dat Hi-Safe Systems voor de Johanna en Johanna II een FM-200 brandblusinstallatie voor de machinekamers had Ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! Ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee. Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nummer: ❒ Faktuuradres zelfde als verzendadres ❒ Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nummer: 9 JANUARI 2007 Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 21,50* (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: nieuw klein schip het onmogelijk op kan nemen tegen een afgeschreven oud schip. ‘Het kostprijsverschil is te groot. Voor dat probleem bestaat geen oplossing.’ Bovendien onderschatten de eigenaren van kleine schepen zichzelf bij de vrachtprijsvorming. ‘Terwijl ze toch in een aantal sectoren marktleider zijn. Ze zijn vaak te bescheiden.’ Hij vreest dat zonder speciale hulpprogramma’s de kleinere schepen langzamerhand zullen uitsterven. Hij noemt drie scenario’s: schaarste leidt tot hogere vrachten en tot nieuwbouw, kleinere schepen sterven uit of een nieuw elan geeft de markt een lift. Maar dan moeten de schippers het wel eens zijn. ‘Zonder consensus hou je een sterfhuis over.’ Meer over dit onderwerp op www.vaart.nl. Twee keer Hi-Safe van vorig jaar vast te houden. Eerder was er een melding voor 12,75. ‘Maar ja, het jaar is nog lang.’ Indicator De laatste week van november telde bij VAART!Vrachtindicator 24 ‘topreizen’, 12% van de geregistreerde meldingen. Dat zijn reizen die het gemiddelde op drie criteria overtroffen: ladingtrajectcategorie, tonnageklasse en opbrengst per ton per dag. Tien van de betere reizen waren: sojapellets van Vrachtindicator Al meer dan 500 schippers nemen deel aan de VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 20.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. geleverd. Het Dordtse bedrijf deed dat echter ook op de sleepboot Meander, die eveneens in de laatste krant van 2006 belicht werd. Rotterdam naar Hüningen voor 19,33 euro, raapschroot van Mainz naar Utrecht voor 10,25 euro, blikafval van Basel naar Trier voor 20 euro, kolen van Rotterdam naar Mannheim voor 10,77 euro, sojabonen van Gent naar Mannheim voor 15,29 euro, rollen van Walsum naar Isbergen voor 10 euro, ureum van Antwerpen naar Straatsburg voor 22,08 euro, kolen van Rotterdam naar Krotzenburg voor 13 euro, kolen van Rotterdam naar Duisburg voor 5,10 euro, split van Keulen naar Nijmegen voor 4,39 euro. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 682 droge lading- en 32 tankvaartreizen over 30 dagen, omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur (automatische afschrijving kan ook bij Duitse rekeningen) voor het bedrag van EUR 62,00 (incl. 6% btw) wanneer u woonachtig bent in Duitsland. Wanneer u gevestigd bent in België kost het abonnement EUR 21,50 (incl. 6% btw) per jaar. Buiten Europa is op aanvraag.

Binnenvaartkrant