Views
4 years ago

2007-01

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 9 JANUARI 2007 Wij wensen Athina een behouden vaart met het ms Athina TRESCO ANTWERPEN DIGITALE KAARTEN NAVICHART

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Melkkoe of slagvaardige sector? 9 JANUARI 2007 Begin december is de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) begonnen met de screening van vijftien kandidaat-matrozen. Deze mensen starten deze maand met de verkorte opleiding tot matroos. De VDAB zoekt nu stageplaatsen voor hen. Maar werkgevers in de Belgische binnenvaart voelen zich nog steeds door de overheid tekort gedaan ten opzichte van hun Nederlandse collega’s. De stage van de kandidaatmatrozen bestaat uit een korte kijkstage om kennis te maken met de binnenvaart, gevolgd door een langere stage om zich voor te bereiden op het praktijkexamen. De VDAB riep de sector op méér stageplaatsen ter beschikking te stellen. Bij de vorige rondes waren het volgens de arbeidsdienst altijd dezelfde binnenvaartondernemers die kandidaten voor een stage aan boord namen. Tijdens de laatste vergadering van de VBR kwam het onderwerp aan de orde. Enkele aanwezigen gaven de VDAB de schuld van het tekort aan stageplaatsen. Op het aanmeldingsformulier moet immers nog steeds vermeld worden onder welk stelsel de actuele bemanning werkt. Zolang de VDAB ‘eigen rechter’ speelt, zal het tekort aan stageplaatsen blijven bestaan, aldus de aanwezige werkgevers. De VBR vindt dat de VDAB inmiddels zou moeten beseffen dat de werkgevers in de Belgische binnenvaart niet te spreken zijn over hun concurrentiepositie ten opzichte van de Nederlandse collega’s. In de Belgische binnenvaart bestaat nog steeds het verbod op interim-werk. Zolang de positie van de werkgevers niet verbeterd, zijn zij volgens de VBR genoodzaakt ‘juridische alternatieven’ te zoeken. De bond vindt dat de overheid maar eens moet laten weten of ze de Belgische werkgevers in de binnenvaart dezelfde kansen wil bieden als hun Nederlandse collega’s, dan wel de binnenvaart wil blijven behandelen als een ‘melkkoe’. De bruto loonkosten bedragen in de Belgische binnenvaart zo’n 20 procent meer dan in Nederland. Athina Vervolg van pagina 15 De Athina is het eerste Belgische schip met AIS en een conning-systeem. Het conningsysteem geeft in één oogopslag de informatie weer van dieptemeter, windrichting en -snelheid, vaarsnelheid, afgelegde weg, roerstand, bochtaanwijzer en het Alphatron docking-systeem. Op het vooren het achterschip installeerde Scheepselektro De Backer verder FTA-camera’s (drie zoomen drie vaste camera’s, alle in kleur). Bij nacht geven de camera’s automatisch zwartwitbeeld voor optimale helderheid. Deze camera’s projecteren hun beelden elk op een eigen monitor. Het systeem is van FTA (een Belgische producent) waarvan De Backer hoofddealer is. Tevens leverde deze firma een plc-bedieningssysteem, waarmee lokaal hardwarematig alles kan worden gestart en vanuit de stuurhut alle laaden verbruikstroom met plc wordt bediend. Als nautisch pakket installeerde De Backer Alphatron Marine radar en navigatiekaartsysteem en Sygo-ladingmeter. Bij een storing kunnen de motoren met bedieningsunits in de machinekamer mechanisch worden bediend. De Backer, visionair tussen plus en min, heeft zijn fantasie verwerkt in de Athina. ‘Installatie en afwerking hebben een plus, door samenwerking van de drie bedrijven,’ aldus De Backer zelf. Naadloos timmerwerk Jörgen Ringoot Maritieme Interieurinrichting, heeft zes medewerkers. De mannen timmeren, leggen vloeren, maken meubilair en keukens naar wens en op maat, verzorgen sanitair en stoffering. De totale inrichting dus. In een interieur verwerkt Ringoot dialoog, inspraak en voegt het bedrijf zelf een extra touch toe. Zoals de slaapkamer met diffuus verlichte kasten van gelakt glas, die in combinatie met de Hilton-badkamer het comfort biedt van een vakantiesuite. Ook de zelfgemaakte keuken met kookeiland en de indirect verlichte sierschouw en ingebouwde media-apparatuur kunnen regelrecht in een woonmagazine. Naast verlichte, glazen traptreden springen varianten van zebrahout en notelaar in het oog. De schitterend betimmerde EBR-stuurhut krijgt met de Ringoot-lessenaar en vensterbanken van naadloos zwart corian ook die extra touch. Toegevoegde waarde gestegen De directe toegevoegde waarde in de Belgische zeehavens is gestegen tot 15,35 miljard. Dat blijkt uit een raming van de Nationale Bank van België (NBB)gebaseerd op de cijfers van 2005. Vooral in de havens van Antwerpen en Oostende noteert de bank een sterke stijging. De haven van Zeebrugge presteerde het minst goed. De haven van Antwerpen speelt de belangrijkste rol. Bijna twee derde (9,5 miljard euro) van de totale toegevoegde waarde van de Vlaamse havens is toe te schrijven aan de Antwerpse haven. In alle havens, behalve Zeebrugge, is de toegevoegde waarde ten opzichte van 2004 gestegen. De NBB schrijft de dip in Zeebrugge toe aan de minder gunstige ontwikkelingen in de niet-maritieme cluster. De haven van Antwerpen heeft van alle Vlaamse zeehavens de grootste toegevoegde waarde. (Foto Sarah De Preter) Verzekering voor binnenschepen L'Alliance Batelière de la Sambre Belge Rue 't Serstevens 61b, B-6530 THUIN E-mail: absb@skynet.be (advertenties) DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. Wij wensen ms "Athina" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart! tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. Tel 1 : 00.32.(0)71.59.00.92 Tel 2 : 00.32.(0)71.59.58.80 Fax : 00.32.(0)71.59.16.15 Na 17 u / Après 17h : 00.32.(0)71.59.28.19 Autotel : 00.32(0)475.237.539 wij leveren trek- duwkabels van Felsted(Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Voor het ms Athina leverden wij de electrische installatie, telecommunicatie en nautische apparatuur. Wij wensen de familie De Weirt - Peeters een behouden vaart. Wij wensen de ms Athina een behouden vaart

Binnenvaartkrant