Views
2 years ago

2007-01

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Onze

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 9 ‘Angst voor AIS is onterecht’ Pagina 11 Steun uit Tweede Kamer voor internaten Pagina 13 Nog tientallen jaren op gasolie varen Seite 25 ‘Weiterhin hart verhandeln bei den Frachten’ 21156 De volgende Binnenvaartkrant verschijnt een week eerder: op dinsdag 16 januari BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Nederlands bedrijfsleven massaal mee met minister op werkbezoek Een delegatie van 140 vertegenwoordigers van de binnenvaart, de toeleveranciers van de sector, de havenbedrijven en de overheid vergezellen minister Karla Peijs deze week bij een bezoek aan Wuhan aan de Chinese rivier Yangtze. Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat spreekt van een zeldzaam grote vertegenwoordiging. China is zeer geïnteresseerd in de Nederlandse binnenvaart. Van 10 tot en met 13 januari houdt het Yangtze Shipping Inland Forum in Wuhan in het Shangri-La Hotel een congres. Daarna zal een veel beperkter delegatie van zo’n vijftien mensen uit het bedrijfsleven nog een werkbezoek brengen aan een aantal havens, terminals en werven in China. De Chinese minister Li Shenglin van Communicatie heeft het congres geïnitieerd naar aanleiding van het convenant (memorandum of understanding) dat minister Peijs in november 2005 in China heeft getekend met de voorganger van minister Shenglin, Zhang Chunxian. Daaruit is het Yangtze Shipping Forum voortgekomen. De inzet van de Chinezen is vlootinnovatie. Ze kijken daarbij heel gericht naar de ontwikkeling van de binnenvaart in Nederland. Nu al wordt in China anderhalf maal zoveel lading over water vervoerd als in Europa. Maar de vloot is sterk verouderd en bestaat uit talloze kleine eenheden. ‘De Yangtze is ook minder goed bevaarbaar dan wij hier gewend zijn,’ zegt CBRB-directeur Ton Roos, die deze week op het congres in Wuhan zal spreken. ‘Maar de verhoudingen verschillen nogal. Tot aan Wuhan is het gewoon breed vaarwater en die stad ligt duizend kilometer landinwaarts. Bovendien is de rivier dankzij de Drie Kloven Dam beter bevaarbaar geworden. Achter die dam ligt ook nog een enorm stuwmeer waarop het prima varen is.’ De Chinezen kunnen veel opsteken van de Europese binnenvaart, meent Roos. ‘Vervoer van gevaarlijke stoffen mag daar niet over water. Ze staan er echt van te kijken dat wij het vervoer van gevaarlijke stoffen over water juist bevorderen.’ (advertenties) 09 januari 2007 11e jaargang 01 Bloeiende binnenvaart in China victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Dus de Chinese interesse leidt niet direct tot een tweede jeugd voor de in goede staat verkerende Europese vloot enkelwandige tankers in China. Robert-Jan Zimmerman van Mercurius Scheepvaart, deelnemer aan de delegatie die ook de werven en andere havens zal bezoeken: ‘Dat zit er niet in. De reis zou ook te duur zijn voor die schepen om het rendabel te maken.’ Lees verder op pagina 3 Afscheid van een fenomeen Deze foto van de Stena HSS Discovery werd afgelopen donderdagmiddag gemaakt bij aankomst van de catamaranveerboot in Hoek van Holland. Het schip had nog enkele dagen in actieve dienst voor de boeg. Vanaf vandaag vaart op de verbinding Hoek van Holland-Harwich weer een gewone ferry van Stena Lines. Tien jaar lang duurde deze overtocht een luttele drie uur. Maar de Discovery kon de concurrentie niet aan met de prijsvechters in de luchtvaart. En de stijging van de olieprijzen deden deze unieke veerdienst tussen Engeland en het vasteland uiteindelijk de das om (de Discovery was helaas geen voorbeeld van zuinig vervoer). De reguliere ferry’s kunnen het vrachtvervoer goed overnemen maar wie snel met een personenauto naar de overkant wil, kan beter de trein nemen door de tunnel. (foto MGR) Schaalvergroting voor familie en vrienden? Klein schip niet sexy Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. ENERGY SHOP Schippers met kleine(re) schepen ontvangen een betere vrachtprijs en hebben ook voldoende werkaanbod. Toch is het niet aantrekkelijk met een klein schip te varen en het rendement is ook niet hoog genoeg om nieuwbouw te rechtvaardigen. In het convenant voor de Binnenvaart dat in het najaar van 2006 werd gesloten door schippersorganisaties en het ministerie van Verkeer & Waterstaat wordt een onderzoek naar de kansen en bedreigingen van het kleine schip aangekondigd. Geen overbodige luxe, zo bleek bij de themadiscussie ‘De toekomst van de kleinere binnenvaart’ van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvakbond (ONS) en de katholieke schippersbond St. Nicolaas op 27 december in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. Geen nieuw geluid is dat de nieuwe generatie schippers de voorkeur geeft aan een vliegende start met een groter schip. De aanschaf van een klein schip wordt bepaald niet gestimuleerd door familie, collega-schippers en banken. Dat kwam ook uit een eigen onderzoek door ONSvoorzitter Erik van Toor onder MBO-studenten op het STC. (Lees verder op pagina 5) De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 0182 - 38 75 22 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS www.mfolthof.nl Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant