Views
1 year ago

2006-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Wensen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 46 19 DECEMBER 2006 Ondervloer blijft bereikbaar en warm Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de ondervloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook P.H.W. Oom Scheepvaartbedrijf koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het kvb Johanna en Johanna II bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart Speedheat Ridderkerk Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 www.efmverzekeringen.nl ABN AMRO Binnenvaart unit Nederland wenst het ‘kvb Johanna en Johanna II‘ een behouden vaart. Wij verzorgden de thermatische en akoestische isolatie van de woningen en wensen P.H.W. Oom Scheepvaartbedrijf een behouden vaart met het kvb Johanna en Johanna II Wilhelminaplein 7-8, Rotterdam. Telefoon 010-4962640 Mijlweg 33E - 3295 KG 's Gravendeel Tel. 0653 177 523 Wij leverden het complete koppelverband en wensen kvb Johanna en Johanna II een behouden vaart Koppelverband met een lengte van 172 m, breedte 11.45 m, diepte 3.58 m, ca. 5247 ton. Kijk op www.shipbuildingservice.nl of neem telefonisch contact op, tel.: +31(0)573-250680, +31(0)6-53308248 of +31(0)6-53125543

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 19 DECEMBER 2006 Twee maal Johanna: 172 meter succes Neem casco’s uit Orsova, laat deze door Gebroeders de Jonge Shipbuilding leveren en door De Groot Motoren uit Dordrecht installeren en afbouwen. Zet er Caterpillar motoren in, voeg er drie Verhaars aan toe. Voor de smaak zijn John Deere, een asgenerator van Leeuwestein evenals Van der Velden, Navmate, Van Wijk, EBR en Rafa onmisbaar. Als laatste serveren de interieurmakers DSB en Verveer de Johanna en Johanna II, op een wijze waar een scheepvaartondernemer zijn vingers bij aflikt. Voor belangstellenden die in de keuken wilden kijken, lag de Abel Tasman op zaterdag 16 december langszij, aan 180 meter afgehuurde Prins Hendrikkade. Door Johan de Witte Regen suggereert dat het koppelverband net is afgelakt: een paarse den met grijze dekken, witte opbouw, zwart buitenboord. De intentie is duidelijk: ‘We wilden eens wat anders.’ Geen plassen water op de buikdenning, aan dek of voor een bolderkast. Bestekken en bergplaten van de naast elkaar liggende schepen tonen rechte lijnen, die overeenkomen met de tekening. Een roestvaststalen halfrond ter bescherming van koppeldraden waar dat nodig is. Van hetzelfde materiaal doorvoeringen voor de koppeldraden. Voor en achter dubbele boeiingen. Mooi ingebouwde opgangen naar het roefdek en voor de brug hebben een De Jonge-design. Alom roestvaststaal, dat oogt luxe. De EBR-stuurhut zakt gewoon aan dek. Er wordt gewerkt aan telkens weer een beetje anders, mooier, makkelijker en veiliger. Neem de middenbolders: die zijn met bolling uitgevoerd à la Van Duijvendijk. Samen dezelfde koers De casco’s zijn comfortabel compleet. De machinekamer is ruim, met royale doorgang tussen motoren en liftkoker. Geïntegreerde luchtkanalen tegen het plafond. De open ruimte tot aan het achterpiekschot en de schuine ingangtrap voor de motoren maken de schitterend ingebouwde machinekamer ruimtelijk. Van Wijk is aan dek volop aanwezig met autokraan, anker- en hydraulische koppellieren. De Tine van der Graaf, Johanna en Patrick (vlnr). (foto’s Johan de Witte) in het voorschip geplaatste koproeren zijn van Van Ballegooy. De Johanna en Johanna II zijn samen 172 meter lang en 11,45 meter breed. Oom Scheepvaartbedrijf is eigenaar van het koppelverband. Patrick Oom en Johanna van der Graaf zijn de ondernemers die er achter staan. Als scholieren op de Noorderhelling hadden zij elkaar al “in de peiling”. Daarna koos elk zijn eigen koers. Na de stages en te hebben gewerkt op een aantal schepen hadden zij dezelfde bestemming. Op de Initia werkten Patrick en Johanna voor het eerst samen...en daar klikte het. Na verloop van tijd zag Patrick het koppelverband als toekomst. Als twee kapiteins stapten ze op de Empire, een koppelverband met een containerdienst tussen Antwerpen en Keulen. De ondernemersstart van het koppel volgde in 2004 door de aankoop van een 186 meter lang koppelverband met de naam Pax. Een tijdje hard varen en sparen, in combinatie met de booming scheepvaart-business, leidde ertoe dat op het moment van ondertekening voor de Paxverkoop de nieuwe Johanna’s al in Dordrecht voor onderwaterinspectie en plaatsing van onderwater-equipement de helling werden opgedraaid. Eenmaal een koppelverband, altijd een koppelverband. Er zit gang in Scheepvaartbedrijf Oom, overigens geen onbekende in de scheepvaart. Patrick is een zoon van Pierre Oom en Johanna kreeg affiniteit met water bij haar vader en moeder aan boord van de kempenaar Johanna. Als goede herinnering daaraan is het nieuwe koppelverband naar het schip van haar vader vernoemd. Als Moeder Tine van der Graaf een keertje aan boord is, heeft zij haar eigen voordeur, keuken, bad- en slaapkamer. Tine heeft altijd gevaren en zit nog relaxed achter de stuurknuppel: ‘Niks in de weg.’ Samen, jong, vrij en eigen baas op een fantastisch koppelverband. Twee maal Johanna: 172 meter succes. Wat wil je nog meer? Over de afbouw zeggen ze: ‘Een geweldige ervaring, er is hier veel kennis en hulp. Technisch was het schip al ingedeeld. Het overige hebben we zelf bepaald.’ De Johanna en Johanna II zijn overal inzetbaar. Voorlopig wordt het varen voor Dettmer: kolen naar het GKM-kraftwerk boven Mannheim. ‘Of we trots en tevreden zijn? Wat denk je?’ Wie leverden op het koppelverband Johanna en Johanna II S.C. “Santierul Naval Orsova” S.A. Bouw casco Shipbuildingservice Gebr. De Jonge B.V. Ontwerp casco, bouw casco, afbouwbegeleiding, makelaar en tekeningen De Groot Motoren Dordrecht B.V. Complete afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Financiering Dettmer Reedererei Duisburg Bevrachter EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering W. Kortman isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Novetec BV Uitlaatgasdempers, ventilatieroosters, brandkleppen, machinekamer- en ruimventilatoren Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Wemmers Ferro Staalconstructie & Apparatenbouw Machinekamerplaten Ky Dijksman B.V. Las- en Pijpfitterbedrijf Compleet leidingwerk Bosch Rexroth BV Motorbediening REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 664 L / 5,044:1 Dolderman BV 2 John Deere generatorsets 70 kVA Caldic Techniek bv Generatoren Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. Hydro – schroefas generator 75 kVA en 2 ballastpompen type 14V1200. capaciteit: 1200m3/ uur met 15kW Metaaldraaierij Sepers BV Schroef, straalbuis en schroefas IHC Lagersmit BV SUPREME LD schroefasafdichtingen en witmetalen lagerbussen Verhaar Omega B.V. 2 Omega type 31130-4k CAT 535 pk, 1800 rpm en 1 Omega type 3100 4k CAT 380 pk, 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Van der Velden Marine Systems Stuurmachine HP5500, roeraandrijving 4 DWKK 6080/75, 4 hydrodynamische profielroeren type Dolphin 1750/220 en 2 Dolphin spoilers Navmate Scheepsautomatisering Nautische apparatuur, kaartsysteem, electrische installatie, hoogte- en ladingmeter RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning D.S.B. Interbouw b.v. Complete betimmering Keuken-line Keuken Sani Dump bv Sanitair ICC Insulation & Carpentry Contractors b.v Thermatische en akoestische isolatie van de woningen SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming woning en stuurhut Airconomics Airconditioning en overdrukinstallatie hi-safe systems BV FM-200 brandblusinstallatie t.b.v. machinekamers Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankers en kettingen, ankerlieren, koppellieren, autokraan hydraulisch uitschuifbaar naar 18 mtr., 2000 kg hefvermogen. SLURINK bunkerstations Scheepsbenodigdheden All Pumps Holland BV Pompen en appendages Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Wycomar Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v. HC-Roka, HC-Shipclean new, HC-Methal cleaner, HC-Gelei clean new (handzeep), HCshipclean en HC-Intact spray Econosto Nederland BV Afluiters en appendages

De Binnenvaartkrant