Views
2 years ago

2006-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Wensen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 6,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 19 DECEMBER 2006 • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.com E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Telephone: +31 (0) 10 453 40 79

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 Eigenlijk duurt het nog bijna een heel jaar voor het exact 300 jaar geleden is dat het Pannerdensch Kanaal in gebruik werd genomen. De start van de festiviteiten rond het jubileum is echter al gegeven. Dat gebeurde woensdag 6 december, toen een aantal burgemeesters uit de regio richtingborden de bij de noordelijke ingang van het kanaal onthulden. De borden zijn vooral bestemd voor recreatievaarders en passagiersschepen. De opening van het Pannerdensch Kanaal was indertijd eigenlijk gepland op 14 november 1707. Doch doordat bij heel slecht weer tijdens de aanleg een dam doorbrak en zodoende eerder water door het kanaal stroomde dan aanvankelijk door de autoriteiten was gepland, voer er al op 20 augustus van dat jaar een schip door. Door Harrie van Eeuwijk Van oorsprong was het kanaal niet als vaarweg bedoeld, maar werd het aangelegd als een retranchement: een wal met een gracht ervoor. Het doel was enerzijds dat vijandelijke legers vanuit het oosten geen gemakkelijke toegang meer zouden hebben naar het achterland en anderzijds – ook met het oog op de verdediging – de Nederrijn meer water zou krijgen en niet meer droog zou komen te staan. In 1701 was men met de verdedigingswerken begonnen. Toen dat ongeveer klaar was, kwam men tot de ontdekking dat men er eigenlijk ook best een officiële vaarweg van zou kunnen maken. Daarom werd de gracht verbreed. De aanleg van het retranchement heeft later nog wel problemen gegeven, want men had de gevolgen toch onderschat. Immers, door de grotere watertoevoer vonden er later, nog wel tot aan de Lek aan toe, overstromingen plaats. Na de aanleg kwamen er ook problemen over de vraag wie het kanaal moest onderhouden en wie voor de kosten daarvan moest opdraaien. De staten van Utrecht Gelderland en Overijssel hadden de aanleg van het retranchement betaald, doch daarna ruzieden ze decennia lang over het beheer en onderhoud. Uiteindelijk werd in 1798, puur om het beheer en het onderhoud te regelen, Rijkswaterstaat in het leven geroepen. Want men vond dat er een onafhankelijk instituut moest komen. Feitelijk stond de wieg van Rijkswaterstaat dus eigenlijk aan het Pannerdensch Kanaal. Aorta Op 6 december opende de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat, Theo van Gazelle, de bijeenkomst aan boord van De Duffelt, die afgemeerd lag aan de veerstoep in Westervoort. Hij vertelde dat het door de waterstanden maar net mogelijk was geweest om de verkeersborden op de IJsselkop en de Pannerdensche Kop te plaatsen. Van Gazelle benadrukte het belang van het kanaal voor een goede afvoer van het Rijnwater en de toevoer van water naar stuwcomplexen en – via de Geldersche IJssel – naar het IJsselmeer. ‘Het kanaal wordt ook wel de aorta van Nederland Waterland genoemd.’ Volgens Van Gazelle is het plaatsen van de richtingborden een bewijs dat Rijkswaterstaat een publiekgerichte netwerkorganisatie is. Met behulp van de borden kunnen de vele passanten – en dan vooral de pleziervaarders en de gasten aan boord van passagiersschepen – zich voortaan goed oriënteren. In 2005 werden ongeveer 28.000 scheepsbewegingen geteld op het kanaal. De onthulling van de borden werd op afstand verricht door burgemeesters uit de omgeving. Vanaf het bovendek van De Duffelt schoten ze met antieke musketten op de 19 DECEMBER 2006 300 jaar Pannerdensch Kanaal gaat niet ongemerkt voorbij Op commando van Theo van Gazelle vuurden de burgemeesters met de musketten.(foto’s Harrie van Eeuwijk) Op de IJsselkop kan de recreatievaart nu duidelijk zien in welke richting ze varen. wegwijzers bij de splitsing van de IJsselkop. Toen vielen de doeken voor de borden naar beneden. Grote rookpluimen kwamen uit de musketten en bij de borden schoot een lawine van confetti de lucht in, begeleid door enorme knallen. Daarmee werden de borden in gebruik genomen en was tevens het startsein gegeven voor de activiteiten in het kader van het 300-jarig bestaan van het Pannerdensch Kanaal. Festiviteiten In de vroege ochtend van 20 augustus 1707 brak de laatste wal tussen de Waal en het Pannerdensch Kanaal door en voer het eerste schip door het kanaal. Daarom zijn er volgend jaar op 19 en 20 augustus diverse evenementen: vaartochten met geschiedkundige informatie, een sail met vaartuigen uit de afgelopen drie eeuwen en een fietsexcursie rond het Eiland van Gelderland. Westervoort organiseert een waterfestival, er staat een roeiwedstrijd over het hele kanaal gepland voor professionals en er wordt een shantyfestival gehouden. Op de dag waarop het 300 jaar geleden is dat het kanaal officieel geopend werd, 14 november, is er een symposium over afvoerverdeling in Nederland. Verder komt er een herdenkingsboek, vinden op diverse locaties exposities plaats en worden er voor scholen lesbrieven gemaakt. Ook is er een informatieve website in de maak en op de eerste zaterdag van de maanden juli tot en met november zijn er themavaartochten. Het jubileum gaat niet ongemerkt voorbij.

De Binnenvaartkrant