Views
1 year ago

2006-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Wensen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted(Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. 19 DECEMBER 2006 MOTOREN INBOUWEN Bij Markerink in Lobith bent U aan het JUISTE adres ! 24 uur service, Vertrouwen en Kwaliteit Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren / koppelingen en alle voorkomende reparaties aan elektrisch en hydrauliek WIJ WENSEN HET MS MAASVALLEI EEN BEHOUDEN VAART. Wij wensen het ms Maasvallei en haar bemanning een behouden vaart I: www.markerink.nl, E: info@markerink.nl T:0316-541041, F: 0316-542436 kuipen & kolommen stuurhuizen Dorpsweg 3 3223 BH HELLEVOETSLUIS Tel. 0181-39 89 04 Fax 0181-39 83 09 GSM 0654-34 23 76 rvs werkzaamheden roefdeuren alu reparatie radarmasten Op het ms Maasvallei leverden wij de Airconditioning installatie Wij leverden op het ms Maasvallei: Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Wij wensen V.O.F. De Goeij veel succes en behouden vaart Alubouw De Mooy BV • Nieuwe Bosweg 4 • 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 • Fax: (078) 682 12 17 • www.alubouwdemooy.nl en wensen V.O.F. De Goeij veel succes en een behouden vaart. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Wij wensen V.O.F. De Goeij en de bemanning van het ms Maasvallei een behouden vaart. Ook V.O.F. De Goeij koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het ms Maasvallei bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Bunkerstation HEIJMEN B.V. te Millingen a/d Rijn Voor informatie: +31 481 438310 / 431412 Dekatel 29478 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail: info@bunkerstationheijmen.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Maasvallei als hobby De tijd mag dan wel grensverleggend werken, de rivier of vluchthaven in Lobith verlangt geen zoektocht. Kranen hoog boven de Rijnoever wijzen de weg. Nog altijd is het water in het Lobithse een prominente werkgever. Onder de torenkraan van Markerink, tussen een aantal hermotoriserende schepen, ligt de nieuwe, fraaie, Orsovaarse Maasvallei uit Nijmegen voor zijn installatie. Door Johan de Witte Theo en Fien de Goeij van vof De Goeij Nijmegen hebben de opdracht voor een casco gegund aan Rensen Shipbuilding, in samenwerking met Oosse Maritiem. Het perfecte casco kreeg zijn De Goeijextra’s op de tekentafel van Rensen. Uiteraard speelde de kwaliteit van de Orsovaarse werf een cruciale rol in de beslissing van de vof. Om deze standaard vast te houden kwam Theo de Goeij overeen om zijn schip bij Markerink in Lobith af te laten bouwen. Een initiatief dat hem was ingegeven door Wim Kleine, die met het afbouwen van zijn Rehoboth (die in de vorige Binnenvaartkrant werd belicht) een supporter van Markerink is geworden. Theo en Fien hebben schik in het ondernemen én in het niet langer dan drie maanden afbouwen. Ze zijn alle twee content met varen; ze zien het als vrijheid. ‘Lekker in de stuurhut rondkijken, van de rust genieten en met niemand wat te maken hebben.’ Museumschip In dertig jaar is het hun derde Maasvallei. De eerste werd in 1965 gebouwd bij Scheepswerf van Goor, als PS van Riemsdijk met een 348 MWM van 1000 pk. De voorlaatste was de gewezen Dirk Romy, een Duijvendijker. Toen die laatste verkocht werd, was het saldo een kempenaar. Hiermee transporteerde De Goeij zelf de stuurhut van Alubouw de Mooy voor zijn nieuwe schip van Hendrik-Ido- Ambacht naar Lobith. Aardig is dat deze kempenaar, de Confiance, nu onder dezelfde naam in Belfast dienst doet als museumschip. Het museumonderwerp is de beroemde Titanic, die in Belfast werd gebouwd. De Maasvallei is een hobby van Theo; Fien doet de woning: ‘Leuk om te doen, maar best moeilijk.’ De partners beschikken tijdens deze afbouw over een kantoor in het Markerinkhome, met de koffiemachine onder handbereik. ‘Wanneer je eigen Maasvallei wordt aangekleed met materiaal waarmee je het in de hedendaagse maritieme supermarkt voor het kiezen hebt, is dat een genoegen voor een scheepvaartondernemer. Het kost allemaal niet niks, maar het is mooi en heeft kwaliteit.’ Theo is zelf aannemer: dagelijks met de broodtrommel vanuit Nijmegen naar het werk. Chique door eenvoud Alles wat op de Maasvallei van aluminium is, werd door Alubouw de Mooy uit Hendrik-Ido-Ambacht geleverd en geplaatst. Mooi toch, wanneer je als bedrijf zoveel krediet krijgt. Het was uiteraard Markerink die een 3512 HD langeslag Caterpillar plaatste, met een Reintjes-koppeling. Wärtsilä Propulsion voor schroef en afdichting in combinatie met een Van de Giessen-straalbuis is eigenlijk te goed om onzichtbaar onder water te blijven. De schroef heeft een diameter van 1,85 meter. Voor het – zonder ballast – voltrekken van de buis met deze grote schroef is de ruimte tussen tunnelwand en straalbuis verkleind. De Maasvallei heeft twee Van (foto’s Johan de Witte) Wijk-boegschroeven, aangedreven door twee DAF-motoren van 400 pk. Cummins is present met twee aggregaten van 65 hVA. Technisch Bureau Oechies heeft de elektrische installatie gerealiseerd alsook een deel van de apparatuur geïnstalleerd en aangesloten. Het stuurwerk is van Van der Velden. Rafa geeft een glasheldere kijk op de scheepvaart. Speedheat Ridderkerk verzorgde de vloerverwarming, Hoogendoorn uit Werkendam de betimmering. We zien mooie, harmonieuze kleuren in de keuken – chique door eenvoud. Hoogendoorn heeft de smaak en wens van Fien in haar woning en badkamer verwerkt. Het slaapkamermeubilair is speciaal en op maat gemaakt. Vanaf Rotterdam tot Constanta kun je een serviceauto van Markerink tegenkomen, waarvan de monteur-bestuurder zin in zijn werk heeft. Soms stuurt Markerink zelfs mensen naar Brazilië om daar voor Smit Tak werkzaamheden uit te voeren. De jongens stuffen elk probleempje weg. Lobith mag dan geen douane ambtenaren meer herbergen, de vaklui zijn er nog. Projectleider Qurien Wiegers staat met zijn medewerkers borg voor de kwaliteit. Drie maanden afbouwen resulteerde in een geslaagde proefvaart en op 9 december feest aan de Europakade. Theo en Fien de Goeij zijn nu eveneens Markerink-supporters. Als grensplaats is Lobith landelijk, in motoren werelds. De Goeij transporteerde zelf de stuurhut van Alubouw de Mooy van Hendrik-Ido-Ambacht naar Lobith. 19 DECEMBER 2006 Het perfecte casco kreeg zijn De Goeij-extra’s op de tekentafel van Rensen. Wie leverden op het ms Maasvallei SC Santierul Naval Orsova SA Bouw Casco Markerink b.v. Totale afbouw en motor inbouw, Caterpillar 3512 B- DITA 1775 Pk 1600 toeren, WAF 763L, generatorsets Cummins 4 BT3.4 G4, 80 kVA 1500 rpm. Rensen bv i.s.m. Oosse Maritiem bv Levering casco ABN AMRO Maasbracht Financiering Gommers Internationaal Bevrachtingskantoor Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie uitlaatgassystemen Axces Industrial Exhaust Systems Uitlaatgassendempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Pon Power B.V. Caterpillar type 3512HD, vermogen van 1775 PK 1600 rpm REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling WAF 763L, reductie 5,136:1 Cummins Holland B.V. 24BT3.9-G2 generatormotoren Wärtsilä Propulsion Netherlands BV SternGuard 220 MK2M schroefasafdichtingen. Buitenboordafdichting voorzien van het UNNET Vislijn beschermings systeem en keramische slijtlaag op de loopbus. Een set met witmetaal gevoerde lagerbussen. LIPS Cunial Bronzen rechtsdraaiende 5- blads-schroef met een diameter van 1855 mm. Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giesen Optima diam 1860 mm Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v. Schroefasinstallatie Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers kettingen. Autokraan hydraulisch uitschuifbaar van 12 tot 18 mtr., 2000 kg. 2 x boegschroef type SD 1000 C met DAF WS 400.2, ballastpomp, spudpalen Alubouw de Mooy B.V. Stuurhuis, deuren, stuurhuistrap, voormast, achtermast Habeco Hydrauliek Hydrauliek hefsysteem stuurhutkolom Van der Velden Marine Systems Stuurmachine SP 2000, roeraandrijving 2 DWK 6080/60, roeren 2 x hydrodynamische profielroeren, type Dolphin 1850/220, spoiler Dolphin spoiler 1650 Alphatron Marine B.V. Nautisch apparatuur OECHIES ELEKTROTECHNIEK Complete electrische installatie Cumarine Scheepsmeetsystemen Luchtinjectie diepgangmeting, hoogtemeting stuurhut voor en achtermast draadloze diepgang aflezing RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering DCS Int bv Kobelt hydraulische schroefas reminstallatie Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming Visser Sfeer & Wonen Stoffering woning, stuurhut en voorschip. Levering meubels Novetec BV Ventilatie roosters, brandkleppen, machinekamer ruimventilatoren Hi-safe systems BV FM 200 brandblusinstallatie tbv machinekamer voor en achter Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 Derkiena-patent. Hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 met inschuifsysteem All Pumps Holland BV Pompen BP Nederland B.V. Smeerolie Bunkerstation Heijmen B.V Gasolie, BP smeerolie en alle scheepsmaterialen Nelf Lakfabrieken BV Coating verf Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatiebureau Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Wycomar Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v HC - gelei clean new (handzeep) Breman Shipping Installatie B.V. Montage sanitair en leidingen Tresco Engineering Alphachart

De Binnenvaartkrant