Views
1 year ago

2006-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Wensen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 19 DECEMBER 2006 Fun Yak 540 FUN YAK BIJBOTEN THUIS SHOPPEN EN GELD VERDIENEN? Kijk dan op www.nieuwekans.info/ gielverdaasdonk.htm, een UNIEK concept. En wordt je V.I.P. dan kun je veel extra geld verdienen zonder investering. Dus kijk op www.nieuwekans.info/ gielverdaasdonk.htm Fun Yak 390 • Uit voorraad leverbaar de Fun Yak 360 en Fun Yak 390 • Fun Yak bijboten zijn SI en BSBG gekeurd • Gemaakt van liniare polyethyleen; een oersterke kunststof • Dubbelwandig, geheel naadloos, onderhoudsvrij en recyclebaar, derhalve milieuvriendelijk Tevens leverbaar: • Waterski's • Skilijnen • Ski tube (band) • Mercury en Honda b.b. De Fun Yak bijboten zijn te verkrijgen bij: BUNKERSTATION HEIJMEN B.V. te Millingen a/d Rijn Voor informatie: +31 481 438310 / 431412 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail: info@bunkerstationheijmen.nl Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem gewichtsbeheersing is mogelijk met ShapeWorks! Probeer het ook! www.happyline.nl TE KOOP duwbak, bj 2001, 88.2x11.45x4, 192 Teu/4h, 3250 T, bg van Wijk 470 pk Tel 0032-475751555 GEVRAAGD schippers echtpaar of starters op mbs EE-TRU-JE 1000 t, vast werk Twente kanalen, mooie woning, 3 slk, op basis van % omzet of opvaren schip Berends VOF. Tel.: 06-51430827 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fidelity x 2 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2578294 VOOR ONZE BUITENLANDSE MARKT... ter bemiddeling gevraagd: Varende woonschepen, Spitsen, Aaken en Steilstevens. Ventura-Marine 06-54956692 venturavof@hotmail.com Oliegestookte CV-ketels • In CV en combi uitvoering • Betrouwbaar en Duurzaam • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 58 kW • Geïntegreerde brander, pomp en expansievat • Geluidsarm (geen demper in afvoer nodig!) • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service KAMPERS De Betaalbare Warmte Uiterweg 95b • 1431 AC Aalsmeer 0297-369941 www.roca-heating.nl MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl POMPSERVICE SLECHTS €170,- EXCL. BTW www.vlootschouw.nl BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl SCHEEPSKONSTRUKTIE KAMPERS KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS .................................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 250.2 250 pk/187 kw .......... € 12.500,= KMD WS 315.2 315 pk/242 kw .......... € 12.500,= KMD WS 350.2 350 pk/268 kw .......... € 12.500,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw .......... € 13.500,= KMD XF of basis DAF XF ....................................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... € 17.000,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... € 18.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw ..........€ 17.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... € 18.500,= KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw ..........€ 25.000,= KMD V12 704.2 704 pk/525 kw ..........€ 30.000,= PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR. Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl GEVRAAGD op kvb Eternity een stuurman, loon n.o.t.k. 06-24592060 TE KOOP mvs “ADELAAR” 750 ton, bj 1961, 64x7.25x2.55, 600 pk Deutz, evt. met vast werk in zand en grind Inl. tel. 06-53486342 GEVRAAGD stuurman/2e kapitein op kvb Philos, patent tot Mannheim, voor vaste containervaart, 7/7 06-51456204 TE KOOP Hydraulisch Power-Pack met 4 cil. T.D. Lombardini, 300 draaiuren in frame, 305 BAR.60 ltr p/m. Euro 1.250,- Tel. 06-54956692 TE KOOP luxe motor, bj 1929, 23x3.45x0.8 m. Attent bis 2011. € 41.000,- 0043(0)-6763587484 robert.kavsek@chello.at GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Olesia 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min 2 jr vaart, curs. matr., loon vlgns CAO Binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anaconda 1 matroos i.b.v. dienst. min. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD stuurman op Rijn, weekenden vrij Tel. 06-30230687

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 19 DECEMBER 2006 Rijkswaterstaat breidt online informatieservice uit Bellen en surfen met Vraagbaak Vaarwegen Schippers kunnen met hun vragen, klachten of ideeën over de (hoofd)vaarwegen bellen met 0800-8002, zeven dagen per week van 06.00 tot 22.30 uur. De website 08008002-rijkswaterstaat. nl gaat in op vragen van gebruikers. Ook vaarweggebruikers. Even doorklikken naar één van de rubrieken onder ‘Vragen over de vaarweg…’ en de informatie ligt voor het grijpen: nieuws, kunstwerken en voorzieningen, wet- en regelgeving, wachtplaatsen, nautische informatie, vaarwegmarkering, hulpverlening, calamiteiten en onderhoud vaarwegen. Het Web zoekt antwoorden ter geruststelling. De Vraagbaak Vaarwegen staat duidelijk te popelen om vaarweggebruikers wegwijs te maken. Neem de eenvoudige maar praktische vraag onder ‘calamiteiten’, waar niemand zich graag voor gesteld wil zien: ‘Een schipper ligt stil in de vaarweg, hij heeft pech. Wat moet hij doen?’ Het onomwonden antwoord van de Vraagbaak: ‘Als de schipper ligt afgemeerd (op een plek waar dit is toegestaan) moet hij zelf een sleep- of bergingsbedrijf inschakelen.’ Dus toch?! Het wachten is op de steller van de vervolgvraag: ‘Wat als hij niet ligt afgemeerd…?’ Een vraag, klacht of idee achterlaten gaat behalve met een telefoontje naar 0800-8002 (aan te bevelen voor actuele informatie) ook eenvoudig via een webformulier. NAP-hoogten Nog zo’n praktische vraag van een, of misschien wel elke surfende binnenvaarder: ‘Waarom staat de doorvaarthoogte van alle bruggen in Nederland niet vermeld op een website?’ Het antwoord van de Vraagbaak: ‘Doorvaarthoogten van bruggen zijn per definitie Positief oordeel over Convenant Binnenvaart Het Convenant Binnenvaart, dat de sector onlangs sloot met vertrekkend minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat, krijgt in VAART!Peiling een ruime voldoende. Van de 77 stemmers oordeelt 72 procent positief, 27 procent spreekt zelfs van ‘een groot succes’ en 45 procent noemt het ‘wel aardig’. Ook 27 procent vindt het resultaat ‘waardeloos’. Eén van de stemmers die het geheel ‘op zich wel aardig’ noemt, constateert dat de binnenvaart een massa werk op het bordje heeft gekregen en ook dat het behoud van de spitsenvloot (Klasse I) kennelijk geen rol meer speelt. Het convenant komt op voor kleinere schepen vanaf Klasse II. Dát nu noemt deze stemmer ‘WAARDELOOS’. Hij maakt zich geen illusies meer over toekomst van de kleine binnenvaart. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Atalanta • Cathalijn • Cito • Discovery die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 690 SCHEPEN! • LRG Gas 86 • Victus niet vermeld op een website omdat de doorvaarthoogte altijd kan afwijken door bv. golfslag, plotselinge waterhoogteverschillen e.d. Om de vaarweggebruiker toch enigszins te kunnen informeren, zijn de zgn. doorvaarthoogten aangebracht op alle vaste bruggen in Nederland. Deze hoogten geven slechts een indicatie. Een schipper blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn eigen vaartuig. Een grove inschatting kunt u krijgen door het verschil te nemen van de NAP-hoogten van een brug (die meestal wel vermeld worden) en een inschatting van de gemiddelde waterhoogte ten opzichte van het NAP van het dichtstbijzijnde meetpunt RWS. Er is ook informatie te vinden in de Wateralmanak 2 en op waterkaarten.’ De Vraagbaak Vaarwegen antwoordt zelf, maar verwijst ook regelmatig naar andere “natte websites”. Voor het antwoord op de vraag ‘Waar vind ik informatie over “natte” kunstwerken van Rijkswaterstaat?’ komen we terecht op de hier al eerder beschreven site ‘Wat-erstaat’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. En een uitvoeriger antwoord op de vraag ‘Wat is het verschil tussen een ongelijkarmige brug of een gelijkarmige brug?’ komt van de particuliere website Bruggenstichting.nl. De gevraagde kennis is na raadpleging van de Vraagbaak Vaarwegen meestal één klik verderop te vinden. Soms moet er iets meer gebeuren, bijvoorbeeld op de vraag ‘Wat zijn de schuttijden van sluizen?’, waarvoor je de 271 pagina’s / 467kB tellende pdf-uitgave Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN, maandelijks vernieuwd) mag downloaden. Voor vragen over ‘Onderhoud vaarwegen’ moeten we iets specifieker zijn. Betreft het baggerwerkzaamheden, groot onderhoud vaarwegen, betonning of zandsuppleties? Bij de tweede keus komen we op de vraag ‘Waar vind ik informatie over Groot Onderhoud Nat?’ met als afsluitend antwoord: ‘Een overzicht waar RWS de komende tijd aan de slag gaat op het water en daarmee hinder veroorzaakt, is te vinden op de website vananaarbeter. nl.’ De link leidt verder naar Infocentrum Binnenwater en een overzichtskaart die van elk ‘hinderpunt’ heldere informatie geeft. Deze 140e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/06/26.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Al vóór BVB-congres reageren op stellingen Discussiestellingen die op het congres Verder kijken dan je schip lang is (donderdag 21 december) aan de orde komen, staan al sinds een week op www.vaart.nl/stelling. Elke dag wordt daar een nieuwe stelling onder de aandacht gebracht. Reacties worden per stelling direct zichtbaar en tellen tot donderdag mee in de discussie tijdens het congres. Enkele van de stellingen zijn: ‘De meeste schippers kijken niet verder dan hun schip lang is.’ ‘De nieuwbouwgolf en de schaalvergroting in de binnenvaart hebben de innovatie niet bevorderd.’ ‘De huidige binnenvaartondernemers investeren te weinig in fundamenteel onderzoek naar de meest efficiënte rompvorm of energiebesparing.’ ‘Onze huidige schepen zijn voldoende uitgerust voor volautomatisch laden en lossen met robots.’ ‘Het regisseren van goederenstromen (beheersen van de gehele logistieke keten) vanaf een schip is niet mogelijk.’ ‘Het wordt hoog tijd dat de binnenvaart zelf een containerterminal opent op de Maasvlakte.’ ‘Als we zo doorgaan is er binnen vier jaar opnieuw sprake van een grote overcapaciteit in de binnenvaart.’ ‘De bouw van een binnenschip vindt nog grotendeels plaats zoals vader het ook zou doen.’ Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

De Binnenvaartkrant