Views
2 years ago

2006-26

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Wensen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 www.huizinga-snijder.nl 19 DECEMBER 2006 www.nautischpersoneel.eu Voor uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar: 1e PIJPFITTERS / INSTALLATIEMONTEURS Zoekt voor samenwerking TEVENS LEERLINGEN GEZOCHT! Seafix Fire Fighting Systems BV installeert brandblussystemen op nationale en internationale schepen. Kijk voor meer informatie op www.seafix.nl. Geboden wordt: - Een zelfstandige fulltime functie - Afwisselend werk door heel Nederland e.o. - Prettige werksfeer in klein team - Uitstekend salaris - Bedrijfsauto Wij vragen: - Ervaring met soortgelijke werkzaamheden - Ervaring in de scheepsbouw - Ervaring met las- en fitwerkzaamheden - Flexibele, klantvriendelijke en collegiale instelling - In bezit van rijbewijs B(E) Geïnteresseerd? Bel, mail of schrijf naar: Seafix Fire Fighting Systems BV De heer D.A. Pleijsier Gouderakstraat 28b 3079 DB Rotterdam 010-2460106 seafix@wxs.nl ENTHOUSIASTE ONDERNEMERS voor de exploitatie van binnenvaartschepen in de container- of chemievaart. Mercurius Scheepvaart biedt de mogelijkheid om op zelfstandige basis een onderneming te starten of verder uit te bouwen. Wij bieden: - compleet vervoersconcept met lange termijncontracten; - organisatorische en administratieve begeleiding; - diverse financiering mogelijkheden. Wij vragen: - enthousiasme, betrokkenheid en ondernemersgeest; - GVB of Rijnpatent, radarpatent, en bij voorkeur ADNR. (Startende) ondernemers of investeerders kunnen contact opnemen met: Robert-Jan Zimmerman of Robert F. Zimmerman 078-6259675 E-mail: info@mercurius-group.nl Ringdijk 466c, NL-3331 LK Zwijndrecht www.mercurius-group.nl Huren kan toch ook? Wij zijn gespecialiseerd in de verkoop en de internationale verhuur van laser-uitlijnapparatuur | rental | sales | training Bezeel 47- Rhoon Woonopp: 185 m 2 Perceelopp: 245 m 2 Oplevering: in overleg Koopsom € 449.500,00 k.k. Op een rustige plek een bijz. uitvalsbasis voor een varensfamilie, u bent in 20 minuten op de Maasvlakte, in 15 min R’dam-centrum, 15 min Dordt- Zwijndrecht en 45 min Antwerpen-haven, nabij scholen en winkels, met groot terras aan het water en gelegenheid voor eigen bootje, kant en klare luxe 2 onder 1 kapper. Voor meer details check de website. B & O Makelaardij o.g. Avenue Carnisse 130 2993 MH Barendrecht T 0180 - 64 24 55 E-mail: carnisselande@b-omakelaardij.nl B&O site: www.b-omakelaardij.nl Rheinpatentkurse/ jeden Monat Dauer 5 - 7 Tage € 750,00 Radarpatentkurs Dauer: 4 Tage € 670,00 Funkkurs/ jeden Monat Dauer 3 Tage € 300,00 ADNR Basiskurs/ jeden Monat ADNR Wiederholung/ jeden Monat Chemie und Gas nach Bedarf Atlas Schiffahrt 0049- 203 873054 Rentallaser International b.v. Postbus 342 NL-2983 HA Ridderkerk The Netherlands t +31 (0) 180 - 46 44 82 f +31 (0) 180 - 46 40 72 e info@rentallaser.com i www.rentallaser.com Kijk voor verspreiderslijst op: http://www.binnenvaartkrant.nl/verspreidnl.php Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP AANGEBODEN: Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Appartement in Bolnes met riant uitzicht op de Nieuwe Maas aan de Werfkade. Kamer 6,80 x 5,15, 1 x 2 persoons slaapkamer en 1 x 1 persoons slaapkamer, balkon aan rivierzijde, complete keuken, badkamer met infraroodsauna. Prive parkeerplaats in parkeergarage. Bouwjaar 1998,. VRAAGPRIJS € 254.000, - K. K. BEL VOOR INFO M/S "TABERNA" Bwj. 1969, 1920 ton, afm. 105 x 9,50 x 2,82 mtr. 2800 CUB. 1300 pk Caterpillar bwj 2002. Kopschroef 240 pk. 2 x 220/380 volt. Alu schuifluiken, stalen vloer, 2 ruimen, complete navigatie app.. Goede woning met 3 slaapkamers en aerco. Autokraan, schip wordt geleverd met nieuw SI. VRAAGPRIJS € 1.250.000, - VERDER WENSEN WIJ AL ONZE RELATIES EEN PRETTIGE KERST EN GELUKKIG EN GEZOND 2007 EN VAAR DE JUISTE KOERS IN HET NIEUWE JAAR. V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden: Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 3.012 ton bj. 1985, 108,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK rev. bj. 2002, geen luiken. 2.675 ton 2.500 m 3 . bj. 1974, 105 x 11,03 m. 1.300 PK MWM bj eind 2004, geen luiken. 2.584 ton 1981, 110 x 10,49 x 3,16 m. 1.080 PK MWM, geen luiken. 2.497 ton 3.140 m 3 . bj. 1989, 110 x 10,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj. 1995 rev. bj. 2000., alu schuifluiken stapelb. 2.412 ton 2.500 m 3 . bj. 1985, 95 x 10,50 m. 1.080 PK MWM. rev. bj. 2000, alu. stalen luiken afstand bedienbaar. 1.870 ton 2.650 m 3 . bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. 1.825 ton bj. 1961, 100 x 9,55 x 2,87 m. 2 x 600 PK Cat. 1.778 ton 2.050 m 3 . bj. 1957 / 1997, 100 x 9,50 x 2,80 m. 2 x 1.778 PK Volvo bj. 2004 en 2005. 1.768 ton 2.200 m 3 . bj. 1970, 105 x 9,50 x 2,03 m. 1.200 PK bj. 2006, alu. stapelluiken met luikenwagen bj. 2004. 1.556 ton 1780 m 3 . bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. 2 x 865 PK MWM bj. 1973, met duwcertificaat, wordt vervangen door 2 x 730 PK Cat. nieuw. 1.303 ton 1.980 m 3 . bj. 1964, 80 x 8,20 x 2,81 m. 816 PK, alu. schuifluiken. 1.300 ton 1.850 m 3 . bj. 1958, 80 x 9,50 x 2,62 m. 800 PK Deutz bj. 1999, Containerschip 72 teu 3 lagen. 1.269 ton 1.750 m 3 . bj. 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu. Friese kapluiken cont. Stuurh. bj. 2004. 1.060 ton 1.500 m 3 . bj. 1962, 75 x 7,26 x 2,85 m. 811 pk Cummins bj. 1990, Friese kap + luikenwagen. 767 ton 1.150 m 3 . bj. 1956, 62 x 7,05 x 2,59 m. 532 PK Scania bj. 2003, Friese kap met hydr. Luikenwagen. 749 ton 1.238 m 3 . bj. 1961, 61 x 6,60 x 2,61 m. 2 x 300 PK Cat., alu. schuifluiken. 707 ton 1.060 m 3 . bj. 1959, 57 x 6,64 x 2,61 m. 2 x 180 PK bj. 1981 en bj. 1988 rev. 2002., alu. schuifluiken. 514 ton. 720 m 3 . bj. 1956, 50 x 6,47 x 2,50 m. 300 PK Cat. bj. 1986, alu. luiken Friese kap. 500 ton. 630 m 3 . bj. 1970, 47 x 5,70 x 2,60 m. 380 PK bj. 1970 rev. bj. 2005, alu. luiken. Duwboten: 1x 609 PK 1 x 720 PK bj. 1967, 19 x 10,40 x 1,90 m. (Deutz), (Cat. ). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Speciale neubau container und Tankschiffe 86 x 9,60 x 3,00 m. Brückendurchfahrthôhe 4,20 ohne ballast. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering).

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 (Vervolg van pagina 13) Tijdens haar bewindsperiode, zo vindt minister Peijs, is er op het gebied van de infrastructuur aardig wat bewerkstelligd. ‘Als we kijken hoe het er uitzag toen ik hier begon en waar we nu zijn, dan is dat een wereld van verschil,’ begint ze haar betoog. ‘Toen ik hier kwam, hadden we een investeringsstop, een periode van grote krapte, en toen werd mij voorgesteld om bijvoorbeeld de Brabantse en de Twentse kanalen te sluiten.’ ‘Als aankomend minister vroeg ik voor hoelang dat dan zou gebeuren. Daarop kreeg ik als antwoord dat, als ze gesloten werden, ze nooit meer open zouden gaan. Met de situatie op de weg en met de gedachte dat we meer vervoer over het water wilden, vond ik dat natuurlijk echt de omgekeerde wereld. Dus heb ik gezegd dat we dat niet zouden gaan doen. Vervolgens hebben we bij de daarna komende begroting onderhoud als grote insteek genomen. Dat was de begroting voor 2004. In het najaar van 2003 hebben we dat toen met het parlement besproken.’ ‘Hoewel nieuw aanleggen veel interessanter lijkt, hebben we toch doorgedreven en zijn we aan onderhoud begonnen. Dat was hard nodig, want op het water was op dat gebied een forse achterstand. Ik heb toen gezegd dat we met elkaar aan de slag zouden gaan, om te kijken hoe dat beter zou kunnen. Dat heeft ook de Tweede Kamer goed begrepen, want er werd een gigantisch onderhoudsbudget goedgekeurd.’ ‘Echter, we hebben veel waterwegen. We doen de ergste dingen het eerst. Maar we zullen pas rond 2020 helemaal op orde zijn. Het is een gigantische klus.’ Zuid-Willemsvaart Er zijn de nodige, niet onaanzienlijke projecten aan de orde geweest. ‘De grootste en meest arbeidsintensieve projecten waren het Maasproject en het Wilhelminakanaal,’ vervolgt de minister. ‘Vervolgens vroeg het onderhoud van de vaarwegen en kunstwerken veel aandacht. Toen ik net minister was, vlogen de stukken van de sluizen je om de oren. Met de Beatrixsluizen hebben we een aantal maanden geleden de aftrap gegeven voor het grote onderhoud, en er staat nog heel wat te gebeuren.’ ‘We zijn nog lang niet klaar met het onderhoud, maar ik hoop dat mijn opvolger ook prioriteit geeft aan de binnenvaart, als een van de vervoersmodaliteiten waar nog heel veel ruimte is. Immers, daar kunnen we nog zes keer meer over vervoeren dan we nu doen. Maar het is niet allemaal zonder slag of stoot gegaan. Denk bijvoorbeeld aan de discussie over het Wilhelminakanaal. Eigenlijk hoefde dat niet de grootste prioriteit te hebben, want er waren ergere dingen op het gebied van water.’ Een gepland project waar de minister in dit kader trots op is, is het besluit om de Zuid- Willemsvaart om Den Bosch heen te leggen. ‘We hebben besloten om de Zuid-Willemsvaart om te leggen rondom Den Bosch en daar die drie sluizen aan te pakken. Ik denk dat dat een unieke constellatie is, want wij doen een sluis, Brabant doet er één en de regio doet samen met het bedrijfsleven een sluis.’ ‘Dat is een project van drie keer dertig miljoen. Maar dat betekent wel dat daarna de Zuid- Willemsvaart met die omlegging, en daar kunnen we op korte termijn aan beginnen, enorme nieuwe kansen geeft aan een stad als Den Bosch en aan de binnenvaart. Immers, men kan diverse bedrijfsterreinen aan het water situeren en in Den Bosch varen de tankers dan niet meer door de stad.’ Convenant De start van het Maasrouteproject vindt Peijs het begin van een grote verbetering. Maar ook de Seine Nord-verbinding wil zij in dit vlak niet onbesproken laten. ‘Dat heb ik samen met België kunnen regelen voor Frankrijk. Want wij hebben als binnenvaartland een ongelofelijk belang dat Parijs goed aangevaren kan worden. De Franse overheid kreeg dat er bij de Europese Commissie niet door en toen hebben mijn Belgische collega en ik een brief geschreven naar de Europese Commissie, samen met onze Franse collega. We lieten de Commissie weten dat wij als de grootste binnenvaartlanden er een fors belang aan hechten dat er Europees geld komt voor dat project. Terwijl het een Frans project was zijn daar een Nederlander en een Belg achter gaan staan. En het is gelukt.’ ‘Dat is dus een heel belangrijk binnenvaartproject. Dat is een heel belangrijke uitbreiding voor de binnenvaart, want straks kun je ook met bulk en bouwstoffen naar Parijs vanuit Nederland en België. Tot nu toe komen alle bouwstoffen van ten zuiden van Parijs.’ Tot slot wil de minister haar mening geven over enkele bijzonderheden. Als eerste komt het convenant met de binnenvaart aan de orde, waar de grondslag voor werd gelegd tijdens de Haven en Vervoersdagen in 2005 in Nijmegen, en dat op 14 november werd ondertekend. ‘Er is, nadat we in Nijmegen aan boord van het KSCC-schip afspraken dat we een convenant zouden sluiten, een hele discussie geweest met de diverse vertegenwoordigers van de binnenvaartorganisaties,’ legt Karla Peijs uit. ‘Want ik wilde dat iedereen zijn handtekening zette onder een schone binnenvaart vóór 2015 en dat was niet eenvoudig. Daar moest iedereen in mee.’ ‘We hebben van twee kanten afspraken gemaakt. Het gaat over de duurzaamheid, innovatie, marktpotentie en de veiligheid. En dat zijn allemaal heel belangrijke randvoorwaarden voor de binnenvaart. Een heel concrete zaak is dat we zo snel mogelijk over willen naar brandstof zonder zwavel. Want een groot probleem is de luchtkwaliteit in Nederland. Iedereen moet daar zijn deel aan bijdragen en de binnenvaart gaat dat doen.’ Naiades Vervolgens komt Naiades ter tafel, het plan van de Europese Commissie om de binnenvaart op grote schaal te verbeteren. Het aanvankelijke enthousiasme van de bedrijfstak is enigszins geluwd omdat de financiering nog onduidelijk is. Komt het benodigde geld wel beschikbaar? ‘Ik vind wel dat er aanvankelijk nogal wat overtrokken verwachtingen waren,’ aldus de minister. ‘Dat iedereen dacht dat er miljarden voor de binnenvaart vrij zouden komen. Dat zie ik niet zo. Er zal best geld vrij komen, maar geen vier miljard.’ ‘De Europese Commissie ziet wel dat Europa helemaal aan het dichtslibben is. Die ziet het transport groeien en dat er op het water nog ruimte is en dat die ruimte ook gebruikt moet worden. Ze moeten dus een oplossing vinden, opdat het water in de binnenvaartlanden zo goed mogelijk gebruikt wordt met zo weinig mogelijk lastenvermeerdering en geen overbodige lasten voor de rest van Europa die geen binnenvaart heeft.’ Als laatste onderwerp komt de vakopleiding voor de binnenvaart aan de orde. ‘Wat onderwijs en vakopleiding betreft: ik vind het heel goed dat iedere schipper er mee te maken krijgt en leert over allerlei zaken; onder meer die in het convenant zijn opgenomen. Er komt ook steeds meer ICT aan boord en daar moet de schipper ook veel over weten. Iedere schipper moet weten dat we steeds meer met externe risico’s te maken hebben. Hoe kun je daar gebruik van maken?’ ‘De schipper is niet meer de schipper van vroeger, maar de manager van een schip, waar een heel groot kapitaal in zit. Dus is het buitengewoon belangrijk dat ze in de geest van de tijd ook worden opgeleid. En daarom denk ik dat het goed is dat er ook weer een goede beroepsopleiding in het oosten van het land komt, want daar zit echt een blinde vlek. Ook omdat er moeilijk aan personeel te komen is in de vaart, juich ik de komst van een binnenvaartopleiding in de regio Nijmegen toe, want we weten met z’n allen hoe de binnenvaart zit te springen om goed personeel.’ Bewondering 19 DECEMBER 2006 ‘Er werd voorgesteld de Brabantse en de Twentse kanalen te sluiten’ Tijdens het debat van de Haven en Vervoersdagen in 2005 in Nijmegen, dat geleid werd door Fons de Poel, beloofde de minister een convenant met de binnenvaart. (archieffoto Harrie van Eeuwijk) Over wat Karla Peijs gaat doen als zij Verkeer en Waterstaat aan haar opvolger heeft overgedragen, is inmiddels duidelijkheid gekomen. Ze gaat de scepter zwaaien in de provincie Zeeland, waar ze Commissaris van de Koningin wordt. Maar dat zij later nog weleens met een oog naar de binnenvaart zal kijken, verwachten we wel. Zeker als we haar het volgende als slot van onze “Ontmoeting” horen vertellen: ‘De binnenvaart heeft een warm plekje in mijn hart gekregen. De binnenvaart heeft echt mijn hart. De bedrijfstak spreekt me aan vanwege het ondernemerschap. Er wordt nog veelal in familieverband gewerkt en dat vind ik heel mooi.’ ‘Ook het feit dat men zich in de laatste periode zo goed ontwikkeld heeft, spreekt mij aan. Als ik terugkijk hoe het tien, vijftien jaar terug was… de schippers hebben toch ontzettend belangrijke stappen gezet door voor de vrije markt te gaan. Waar ze nu achterkomen, is dat een goede prijs ook belangrijk is voor de continuïteit. Dat je niet in een soort vrije val naar beneden moet met je prijs, want we willen toch ook kwaliteit en veiligheid op het water hebben. Ik denk dat de bedrijfstak een geweldige omslag gemaakt heeft en daar bewonder ik de binnenvaartondernemers om. Ik zal daarom ook na mijn ministerschap absoluut met belangstelling oog blijven houden voor de binnenvaart.’ ‘Ik hoop wel dat de mensen van de binnenvaart steeds meer zelfbewust worden en in de toekomst ook op die wijze de overheid tegemoet zullen treden. Ik vind het ook een groot verschil hoe ze nu tegenover de overheid staan. In het begin kwamen ze klagen en hulp vragen; dat doen ze nu niet meer. Men zegt nu: “Dit is onze lijn, overheid, ondersteun ons daarin.” Dat vind ik echt krachtig. En ik denk dat het in de binnenvaart wel hard werken is, maar dat het voor degenen die er in werken, een mooi leven is.’

Binnenvaartkrant