Views
2 years ago

2006-25

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 56 5 DECEMBER 2006 Wij wensen familie De Jong veel succes en een behouden vaart met ms Felicitas. INSURANCE & RISK CONSULTANCY • Transporten over de Europese binnenwateren gespecialiseerd in containers en bulk • Chartering van schepen • Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen • Advisering in deze sectoren Tel: (020) 576 13 51 Dekker Marine Verkoop & levering aan boord door heel zuid Nederland Graag horen wij van u ! TransBoot BV Dr. De Blécourtstraat 59, 6541 DG NIJMEGEN Postbus 6881, 6503 GJ NIJMEGEN Telefoon: 0031-24-3726250 Fax: 0031-24-3739099 E-Mail: info@transboot.nl Website: www.TransBoot.nl Wij leverden de bijboot met 75 pk Honda buitenboordmotor Wij wensen Fam. de Jong veel succes en een behouden vaart met het ms Felicitas Dekker Marine Tel 0166-652454 Spuistraat 40 www.dekker-group.nl 4697 BB Sint-Annaland email: marianzuiddam@zeelandnet.nl Uilenkade 14 3336 LP Zwijndrecht Tel. 078 6177299 Fax. 078 6177319 Mob. 06 55557478 Wij verzorgden het loodgieterswerk en de RVS uitlaten en diverse andere werkzaamheden op het ms Felicitas. En wij wensen familie de Jong een behouden vaart toe. DBR Projects wenst ms Felicitas een behouden vaart! info@kuipersscheepvaartbv.nl Wij wensen familie de Jong veel succes en een behouden vaart met het ms Felicitas More than just a packager D.B.R. Projects - Hardinxveld Tel.: 0184 - 613 200 www.dbr-aggregaten.nl Wij waren de contractbemiddelaar Valkenierstraat 41 2984 AZ Ridderkerk Tel: 0180-411709 Fax: 0180-410581

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 57 Het nieuwe ms Felicitas is bepaald geen schip van dertien in een dozijn. De ontwikkeling ervan startte al in 1999, toen wijlen tekenaar Slob de eerste schetsen maakte in opdracht van de familie De Jong. Klaas de Jong en vader Joop zijn eigenaar van VOF Felicitas. Het nieuwe schip ms Felicitas is 135 meter lang en 17,30 meter breed. In het ruim van 105,60 meter lang zijn zeventien teu (de maat van een twintigvoeter) uitgespaard. In de vier hoeken van het ruim vier ruimten ingebouwd van zijn telkens twee veertigvoeters groot, als onderdeel van het casco. Dat past precies in de planning van de bedrijfsvoering. ‘Er komen vaak veertigvoeters voor in de lading,’ vertelt Joop de Jong tijdens een exclusieve rondleiding over het schip dat wordt afgebouwd door A.A. Vink voor de kade bij IHC in Sliedrecht. Bij andere containerschepen zijn ook wel teu’s uitgespaard in het ruim, maar die worden meestal als ballasttanks gebruikt. De Felicitas gebruikt de beunen volledig voor ballast. Dat is 105,60 meter lange ballast tanks, goed voor totaal zo’n twaalfhonderd ton ballast. De extra ruimten bieden tal van mogelijkheden. Zowel van voren als van achteren zijn zo de dankzij de breedte van het schip toch al riante machinekamers uitgebreid, waardoor een overzichtelijke opstelling van alle apparatuur mogelijk is. Aan bakboord achter staan drie stuurmachines in de ‘hydrauliekkamer’ plus een aparte unit voor het hefmechanisme van het stuurhuis. ‘Alles is elektrisch hydraulisch, er zijn geen mechanische overbrengingen.’ De keuze voor het schip werd door Klaas de Jong gemaakt. Joop de Jong geniet zichtbaar van de nieuwe toegepaste technieken. Klaas ‘doet’ de commercie en gezamenlijk leiden ze de technische afbouw. Tijdens de rondgang over het schip heeft iedereen wel een vraag aan de binnenvaartondernemer die iedereen geduldig te woord staat en uitleg geeft over zijn bedoelingen. De aandrijving van het schip geschiedt met drie MTU-motoren 8V-4000 elk van 1.195 PK. Gekozen voor de drie motoren, waarmee toch een hoger rendement wordt verwacht die de extra aanvangsinvestering voldoende compenseert. Al in 2004 is het schip en zijn dus ook de motoren gekocht. Deze compacte MTU’s voldoen aan de laatste normen voor emissie-eisen, maar dat zijn niet de eisen van volgend jaar juli, want die motoren zijn nog niet beschikbaar. Dat hoeft ook nog niet. De watergesmeerde schroefassen vormen een gesloten systeem. De machinekamer is zo volledig uitgerust dat in principe onbemand kan worden gewerkt. Aan stuurboordzijde achter zijn in de ‘containers’ de pompen ondergebracht voor het lens- en ballastsysteem. Bovendien is daarnaast een ruime werkplaats ingericht. Aan beide zijden zijn gasolieseparatoren aangebracht. Tussenschot Dit containervrachtschip is van de nieuwe generatie en kan 17 lengtes en zes breed containers vervoeren, maar ondanks de uitsparingen van zestien teu in het ruim is ook kolenvervoer mogelijk. Het eerste ontwerp stamt al van 1999. De familie De Jong eert de ontwerper ervan, de in 2004 overleden tekenaar Houwelingen Slob. Voor de ideeën bij het ontwerp van dit schip en de constructie ervan krijgt hij de credits van De Jong. De constructie is zo stevig dat ook met één ruim kolen kan worden geladen. Er is weliswaar midscheeps een stevig tussenschot bevestigd, maar dat kan worden verschoven of zelfs helemaal worden verwijderd. ‘Ook een idee van slob. Hij had veel kennis van de scheepsbouw en constructie.’ Het schip kan 4 of 5 december geladen proef varen. Er moet natuurlijk ook weer geld worden verdiend met het nieuwe schip dat gaat varen voor Transboot, het nieuwe bedrijf van Johan de Bot en Henk Nuy. Johan leidde eerder de terminal in Den Bosch en het afgelopen jaar directeur was van een containerterminal in Duisburg. De vorige Felicitas was 110 bij 11,40 meter en de nieuwe is eenmaal zo groot. Toch verwacht De Jong niet dat het al te ingewikkeld is om ermee te varen. ‘We hadden al vaak een bak opzij en dat is lastiger dan met dit grote schip.’ De nieuwe Felicitas is een hypermodern en dus snel varend schip. Het is echter prettig te horen dat de nuchtere De Jong zich niet laat opjagen in deze hectische tijd. Touchscreen In de stuurhut overheerst op de lessenaar het blauwzwart van Radio Holland. De futuristisch ogende ‘cockpit’ beschikt over zeven computer/radarschermen en nog eens vijf TV-schermen bovenin. Vrijwel alles is via het touchscreen te bedienen. Al zijn enkele pookjes nog wel duidelijk voorzien van aanwijzingen. ‘Soms als een vreemde mee vaart, mag er geen onduidelijkheid zijn over de bediening.’ Dus blijven er pookjes op de lessenaar, voor laten zakken van de masten en de stuurhut en het kantelen van het blauw bord, bijvoorbeeld. Lees verder op pagina 59 GEFELICITEERD Scheepswerf Yantar-Kaliningrad Bouw casco Bureau voor scheepsbouw Houweling B.V. Ontwerp casco Machinefabriek A.A.Vink B.V. Complete afbouw ING BANK Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Kuipers scheepvaart Contractbemiddelaar Transboot B.V. Bevrachting ING BANK Verzekering Verzekering MTU Detroit Diesel Benelux 3 voortstuwingsmotoren MTU 8V 4000 M60, 880 kW /1197pk, 1800 rpm, elektronische motor en keerkoppelingbediening, 3 keerkoppelingen ZF Masson W4400 vertraging 1 : 5.542, 2 boegschroefaandrijvingen MTU 12V 2000 M60, 600 kW, 1800 rpm Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassysteem Discom BV 45dB(A) dempers met vonkenvanger inclusief de complete flexibele ophanging voor alle motoren Hoogveld Machinekamerleidingen Rexroth bv Motorbediening ADS van STIGT Keerkoppelingen DBR Projects Generatorsets Van Voorden Promac 3 schroeven en straalbuizen De Wiel Service B.V. Schroefas Maprom Engineering B.V. Schroefasafdichtingen, volledig Maprom watergesmeerd schroefassysteem, inclusief de assen en engineering Verhaar Omega B.V. 2 Omega boegschroeven type 31140-4k met een vermogen van 830 pk, 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefkolom en hydrauliek Van der Velden Marine Systems Stuurmachine 3 x SP 2000, roeraandrijving 3 X 2 DWK 6080/60, roeren 6 x HD 220 Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Dacom Telecommunicatie b.v. Travel Vision Satelliet antenne, Telsat GSM telefoon met nummerherkenning Periskal Group (Tresco Wuustwezel) ECDIS vieuwer E-systems BV 5 DECEMBER 2006 Nieuw ms Felicitas ontworpen door bijzondere tekenaar Vindingrijke indeling van uniek containerschip Het enorme ruim kan zonder tussenschotten worden geladen. Voor het ms Felicitas verzorgden wij de complete stoffering en wensen de familie De Jong veel succes en een behouden vaart. De nieuwe Felicitas in Sliedrecht tijdens de afbouw. (foto’s MGR) Wie leverden op het ms Felicitas Electrische installatie Sygo BV Lading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Dego Stofferingen BV Stoffering bank stuurhuis Verveer Scheepsbetimmeringen BV Betimmering Siematic Breda Keukens G.M.L. Janssen Onderhoud Sanitair (aanleg) en leidingwerk bovendeks Korevaar Sanidrome Badmeubels en tegelwerk Minkelis Tegelzetter Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming in woning en stuurhuis de Vries Interieurs Volledige stoffering Airconomics Gekoelde kast, airco- en overdrukinstallatie WindeX Engineering BV Ventilatieroosters en brandkleppen Tyco Integrated Systems BV Blusgassysteem FM 200 Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan 12 mtr hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter Dekker Marine Bijboot met 75 pk Honda buitenboordmotor All Pumps Holland BV Pompenpakket en afsluiters BP Nederland B.V. BP smeermiddelen Bunkerstation Papendrecht BV Gasolieleverancier, BP smeerolie, scheepsbenodigdheden en ADNR pakket SigmaKalon Marine & Protective Coatings Netherlands BV Verf Bureau Veritas Antwerpen en Rotterdam Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Autena Marine V.O.F. ContainerPlanner stuwprogramma PPG Industries Netherlands B.V. Coating Huchem Special Products b.v. HC-Roka Schildersbedrijf De Winter Schilderwerk (binnen-buiten) Miron Technische Montage & IJzewerken Loodgieterswerk en RVS uitlaten en diverse werkzaamheden

Binnenvaartkrant