Views
2 years ago

2006-25

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 5 DECEMBER 2006 Wij wensen Scheepvaartbedrijf Irene ms Irene Dorpsweg 3 3223 BH HELLEVOETSLUIS Tel. 0181-39 89 04 Fax 0181-39 83 09 GSM 0654-34 23 76 Op het ms Irene leverden wij de Airconditioning installatie en wensen Scheepvaartbedrijf Irene veel succes en een behouden vaart. BEHOUDEN VAART Wij leverden voor ms Irene: Hoofdmotor MITSUBISHI type S16R-MPTK, 1250 kW / 1600 rpm, Generatorstets 2 x 60 kVA met Mitsubishi type S6S-DT In collegiale samenwerking met Hendricks Scheepvaart BV leverden wij het casco en wensen Scheepvaartbedrijf Irene en bemanning veel succes met het nieuwe ms Irene Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 wenst Scheepvaartbedrijf Irene veel succes en een behouden vaart met het ms Irene •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam Tel: 010-448 75 94 Wij wensen het Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en hefgeleidekoker Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 ms Irene en haar bemanning een behouden vaart. Stichting Administratie Begeleiding Rechtshulp Incasso De Stichting ABRI wenst Scheepvaartbedrijf Irene alle goeds met hun prachtige nieuwe schip ms Irene. Stichting Abri: Scheepvaartboekhouder en adviseur tegelijk! Heemraadssingel 196, 3021 DM Rotterdam Tel. 010 - 425 90 33 - Fax 010 - 425 89 63 e-mail adres: info@stichtingabri.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 5 DECEMBER 2006 Binnenvaartondernemer kiest voor zelfstandige bedrijfsvoering Ms Irene: schip met eigen signatuur Irene van Sabben en Theo Bloemen varen alweer sinds medio november met hun ms Irene. Het 3.240 ton metende schip is in veel opzichten multifunctioneel. Het is ook een prachtige, varende woning, op unieke wijze gecombineerd met de varende onderneming. Binnenvaartondernemer Theo Bloemen gaat uit van zijn eigen kracht en kiest met dit nieuwe schip voor de wilde vaart. Een jaar lang werd gewerkt aan dit nieuwe schip van 110 bij 11,45 meter. Weliswaar werd met scheepsmakelaar Hendricks samen het casco gekocht in Voclaw (Breslau), Polen, de verdere afbouw werd volledig in eigen beheer gedaan. ‘Uiteraard met de onderaannemers samen,’ zegt Theo Bloemen. ‘Zoals Koedood, waar we hebben afgebouwd, en het timmerwerk van Verveer.’ Het schip heeft zo wel een geheel eigen signatuur gekregen. ‘Het werkt ook praktisch. De mensen die op je schip werken aan de afbouw, vragen alles toch direct aan de eigenaar, niet eerst aan de makelaar.’ De lijnen waren kort tijdens de afbouw. De opgewekte ondernemer vaart een geheel eigen koers. Niet alleen tijdens de afbouw, ook de bedrijfsvoering houdt hij geheel in eigen hand. Bijna negen jaar lang voer hij bij de MSG, de Main Schifffahrts Genossenschaft. Daar leerde hij vooral de Donauvaart goed kennen. ‘Ik heb nu mijn patenten tot aan Boedapest, kan er zo nog heen.’ De bedrijfseconomische voor- en nadelen afwegend verwacht hij echter niet zoveel meer richting Donau te varen. ‘En dat gaan we wel jammer vinden,’ aldus Irene. die nu als instrument om een goede indicatie te hebben van wat er betaald wordt in de markt. Bevrachters vinden dat niet leuk, maar die wennen er ook wel aan. Ik kan nu ook zelf mijn reizen erop zetten. Ik vind het een goede zaak, dat het gepubliceerd wordt. Er wordt nog veel teveel onder de prijs gevaren.’ Het vorige schip – eveneens Irene geheten – was ‘al heel netjes’, maar deze Irene is nog een tikkeltje beter uitgerust, zeker voor hen die erop wonen. Zelfs de twee matrozen voorop hebben een schitterende woning. Theo en met name Irene hebben zich achterop uitgeleefd in het ontwerpen van een mooie woning. ‘We hadden twee slaapkamers, en nu drie. Twee logeerkamers. Er varen vaak mensen met ons mee,’ aldus Theo. Keuken en woonkamer vormen samen een brede L. De indrukwekkende keuken komt uit Lommel, België. ‘Irene heeft het donkere hout uitgezocht. Ik zou dat niet hebben gekozen maar ik moet zeggen dat het er mooi uitziet nu.’ Zoals het hele schip. Het is duidelijk te zien dat dit geen doorgangshuis is, maar een eigen woning voor Theo en Irene. Maar zo mooi en kostbaar als het allemaal is, Theo weigert zich over te geven aan de continuvaart. ‘We varen veertien uur per dag, de A1 vaart. Het is echt niet nodig om volcontinu te varen, zelfs niet met een nieuw schip. Dat kost veel extra bemanning en aan het eind van het jaar gaat extra geld naar de fiscus.’ Daar bedankt hij voor. ‘IK vind het niet nodig.’ Dus vaart Theo als kapitein, Irene als stuurman en met twee matrozen is het ‘goed te doen’. Irene van Sabben in haar nieuwe domein: de prachtig ontworpen keuken. (foto’s MGR) Theo heeft ervoor gekozen met dit nieuwe schip ook bij de keuze van bevrachting volledig de vrije hand te hebben. ‘Ik heb me het afgelopen jaar geabonneerd op de Vrachtindicator op internet en gebruik Containers Niet alleen het laadvermogen werd uitgebreid, ook de ruimte voor containers. ‘We kunnen nu vier breed varen.’ Dat gebeurt ook regelmatig, als De prachtig ingerichte huiskamer aan boord van de Irene. incidentele containerladingen mee worden genomen. Vast in een lijndienst gaan varen ziet Theo niet zitten. ‘Dat lukt ook niet in de dagvaart.’ Het schip is uitgerust met drie roeren. Dat bleek in combinatie met de Mitsubishi motor een brandstofbesparing tot gevolg te hebben, goed voor een Energie Investerings Aftrek. ‘We kunnen nu met een lager toerental varen met dezelfde snelheid. Of sneller varen waardoor de vaartijd verkort. Dat komt omdat de buitenste roeren buiten de schroef staan en het middelste roer werkt als een spoiler. Het water kan zo beter weg, dat het rendement verhoogt. Maar het manoeuvreert ook beter, je kunt sneller corrigeren.’ Theo Bloemen achter de hypermoderne console in de stuurhut. ‘Alles is vanuit de stuurhut te bedienen.’ Het schip beschikt over spudpalen voor en achter, vanuit de stuurhut te bedienen. ‘Zoals alles, motoren starten…alles.’ Wie Theo in de stuurhut ziet zitten achter de hypermoderne console, begrijpt dat dit de binnenvaart van de eenentwintigste eeuw ten voeten uit is. Vijf jaar geleden – ook al in deze eeuw dus – werd het vorige nieuwe schip in gebruik genomen. Waar moet dat naartoe? Over vijf jaar weer een nieuwe? ‘Nee, dan stop ik ermee.’ Irene: ‘Dan gaan we met een bootje varen op de riviertjes in Europa waar we met dit schip niet kunnen komen. Er zijn er genoeg.’ Het hart van de twee ligt op het water.

De Binnenvaartkrant