Views
2 years ago

2006-25

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 5 DECEMBER 2006 Wij wensen het Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 mps Swiss Tiara en haar bemanning een behouden vaart. Feliciteert De mps Swiss Tiara! Gamko Horecatechniek BV koelbuffetten, koelwerkbanken, ijsblokjesmachines, koel- en vriescellen koel- en vrieskasten, bier- en frisdrankkoelers www.gamko.nl Wij bouwden het casco voor het mps Swiss Tiara Kelpa b.v. Leemansstraat 9 4251 LD Werkendam Tel. 0183-50 90 85 www.kelpa.nl Voor het mps Swiss Tiara verzorgden wij de complete verlichting. Wij wensen Scylla Tours AG Basel en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. en wensen Scylla Tours AG veel succes en een behouden vaart als de afwerking telt Wij wensen mps Swiss Tiara een behouden vaart Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999 WIJ LEVERDEN: • OMROEP EN MUZIEK INSTALLATIES • SATELLIET EN TV SYSTEEM • BRANDMELD- EN ALARMSYSTEEM • NAUTISCH CAMERASYSTEEM RONDOM • TELEFOONINSTALLATIE • LCD TV’S EN WENSEN HET MPS SWISS TIARA EEN BEHOUDEN VAART WIJ VERHUIZEN BEGIN 2007, RAADPLEEG ONZE WEBSITE www.bampro.nl BAM Pro Electronics bv Dorpsweg 113 4223 NG Hoornaar Tel. 0183 589 589 Fax 0183 589 595 Email: info@bampro.nl Op het mps Swiss Tiara leverden en installeerden wij de complete electrische installatie. Wij wensen schip, bemanning en passagiers een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 5 DECEMBER 2006 Frans van Meerendonk werkt aan het ideale model Waterlogica voor het optimale scheepsontwerp Archimedes heeft met de strengheid van het Grieks meetkundig denken en rekenvaardigheid van Oosterse wiskunde het gewicht en draagvermogen van een schip verklaard. De wijsgeer, onkundig van grote schepen, snelheid en een kleine rivier, heeft zijn formules echter niet verenigd in een optimaal rompmodel. Vele eeuwen hebben ingenieurs, teken- en rekenaars revolutionaire vormen ontworpen. In de huidige tijd zijn techniek, sleeptanks en laboratoria de koevoet voor verbetering. Er wordt nog altijd verdienstelijk aan de weerstand van een varend schip gesleuteld. Door Johan de Witte Een regendruppel zoekt langs het raam, door stof en vuil gedwongen, de minste weerstand. Een natuurlijke waterstroom ombuigen levert verlies. Het is duidelijk: een goed scheepsmodel vergt waterlogica. Met draagvermogen, gewicht, kosten, snelheid en brandstof als de bestanddelen van een formule is al van alles gebouwd. Desondanks mist de scheepsromp nog steeds zijn perfectie. Die uitdaging op de tekentafel aangaan vergt moed en geld, maar de investering biedt de kans op succes. ‘Wanneer je de efficiëntie van een schip vergroot met bulbsteven, brievenbus-ankerkluizen, roosterkopschroef, een speciale achterschipconstructie, slimme ophanging van parallel in de waterstroom geplaatste schroefasleiding, roeren van minimale dikte (die ook met de buitenkant sturen en een speciale draaiconstructie hebben, alsook een bovenplaat voor optimaal rendement), manoeuvreerbaarheid, enzovoort, valt er tien en in extreme gevallen zelfs dertig procent brandstof te besparen,’ zegt Frans van Meerendonk. Hij was eigenaar van het ms Franca uit Terneuzen en ontwierp zijn eigen schip met een verminderde weerstandsromp en een voor die tijd revolutionair ballastsysteem. Hij begon als joch met zeilbootjes in het Terneuzens kanaal, waarbij het competitie-element al speelde, sleepte met zijn eigen schip talloze modellen tijdens zijn varende carrière en zit nu elk vrij moment met een technisch tekenprogramma, geobsedeerd door het ideale model van een schip, achter zijn computer. Van Meerendonk: ‘Wanneer je op stil water vaart, zie je met opkomende zon al op zo’n vijftien meter voor de boeg en op veertig, vijftig meter aan bak- en stuurboord het water tekenen. Dat het water plaats maakt voor een schip is goed te zien; achter het schip sluit het water. Het veroorzaakt een verhoging van de waterspiegel en de waterdruk. Waar dit precies gebeurt, is afhankelijk van het scheepsmodel. Als de schroef net in dit “waterslot” is gerealiseerd, is de voortstuwing optimaal. Men leert door goed naar een golfpatroon te kijken. In de meeste ontwerpen zitten aspecten die aanmerkelijk verbeterd kunnen worden.’ Bulbsteven De bulbsteven werd voor het eerst toegepast in 1929, op de Bremen. Het leverde deze oceaanstomer met een snelheid van 27,9 knopen de begeerde Blauwe Wimpel op. Het model en de afmeting van een bulb staat in verhouding tot de lengte van de kiellijn, de breedte, het model en de snelheid van een schip. Door de bulb wordt de stroming rond de steven beïnvloed. Hierdoor wordt – afhankelijk van de snelheid – de golfweerstand verminderd. Om een bepaalde snelheid te bereiken is er dan minder vermogen nodig, of kan bij hetzelfde vermogen een hogere snelheid worden bereikt. Bij een hoog vermogen (3000 pk in een 11,45 meter breed koppelverband) wordt de snelheidslimiet onder andere bepaald door de golfweerstand. Bij een normale voorsteven ontstaat de boeggolf net voor de boeg. Wanneer er onder water precies voor deze boeggolf een bulb wordt geplaatst, dan moet het water eerst hierover stromen. Als het hierdoor veroorzaakte golfdal samenvalt met de boeggolf, dan heffen deze elkaar gedeeltelijk op (de zogeheten destructieve interferentie), waardoor de weerstand aanzienlijk afneemt. Een boeggolf verandert de drukverdeling over de romp. De bulbsteven is voor elk schip anders en vraagt nauwkeurige berekening. Het maximale effect van een bulbsteven manifesteert zich op de hoogste snelheid. Bij lage snelheid kan de bulb een minimaal tegengesteld effect veroorzaken. Een voorschip van Frans van Meerendonk vaart gemakkelijk door ijs en stoot of klappert niet in de lege afvaart. ‘Een boeggolf is onnodig. Een put naast de bolders is verlies zolang het schip vaart.’ Schrikeffect Boegschroefkanalen en niet zelden enorm grote ingebouwde ankerboxen veroorzaken bij een weerstandsberekening een schrikeffect. Het verticale, onnodige achtertunnelvlak vertegenwoordigt zo’n drie procent van de totale rompweerstand. Interactie tussen de schroef en het schip is belangrijk en wordt bepaald door de geometrie van het schip. Schroefassen lopen dikwijls parallel aan de as van het schip en niet parallel aan de natuurlijke waterstroming. Interessant is de grafiek van belasting, cavitatie en trilling. Roeren bewegen zich voor 85 procent tussen 0 en 15 graden. Minder water onder de kiel vraagt meer werk van de schroef. Drift verandert de voortstuwing, waarbij de straalbuiswerking instort. Schroefwater moet beneden blijven! Optimale schroef-straalbuiscoördinatie geeft rendementvoordeel. Conclusie: meten is weten. De systematische aanpak van nieuwe projecten geeft betere prestaties van binnenvaartschepen. Luie stoel Het ontwerp dat Van Meerendonk onder de aandacht wil brengen van scheepvaartondernemers en bouwers, heeft geen overbodig ijzer, ligt leeg circa tachtig centimeter gemiddeld en heeft een scherp achterschip met een slotplaat boven de roeren. Constructief ✁ is het 11,45 meter brede schip met langs- en dwarsverbanden gebouwd. Voor optimale stabiliteit is het casco uitgevoerd met veertig centimeter hoge kattesporen én containerstiffeners. Alle andere gewenste constructies zijn mogelijk. De mogelijkheden tot ballasten zijn zeer uitgebreid. Het schip heeft koelbeunen, waarmee drijfijs geen invloed heeft op koeling tijdens de vaart. De roeren hebben iets speciaals. Bij het ontwerp is er naar gestreefd om de kruiplijn zo laag mogelijk te houden (5,60 meter zonder ballast). In de woning is alles gelijkvloers en onder de stuurhut is de vloer niet ingezakt. Hoewel de roefbodem op 3,10 meter boven het vlak ligt, heeft Van Meerendonk de onderkant van de woningramen op 1,07 meter boven de woningvloer liggen. Hiermee is het mogelijk om vanuit een luie stoel naar de scheepvaart en scheepsbouw te kijken, onderwijl genietend van het feit dat je met 3000 ton in 48 uur en op 10.000 liter gasolie van Rotterdam in Mannheim arriveert. Of, aldus Van Meerendonk, ‘met 5500 ton als koppelverband met 18.000 liter. Zelfde tijd en plaats.’ Bestel nu het Binnenvaartspel ❑ ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. (illustraties Frans van Meerendonk) * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

De Binnenvaartkrant