Views
2 years ago

2006-25

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L PALREIN € 7,41 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 6,25 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,99 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 31 DECEMBER OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT Voor al uw sloopwerkzaamheden NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 5 DECEMBER 2006 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! HOE ZIET DE BINNENVAART ER IN 2035 SLIEDRECHT 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 • Navigatie & Communicatie • Reparatie UIT? 21 DECEMBER 2006, DE DOELEN, ROTTERDAM WWW.BUREAU- VOORLICHTING- BINNENVAART.NL TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 85,- excl 200 AMP € 125,- excl 230 AMP € 150,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl nieuw ZOEKLICHT AFSTANDSBEDIENBAAR Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com Universeel motorhuis, roestvast staal 316 Zoeklichtkop met sealed beamlamp of halogeenlamp, diverse uitvoeringen 24Vdc en 230Vac. telefoon +31 (0) 182-387522 telefax +31 (0) 182-387711 e-mail info@neho.nl internet www.neho.nl Levering uitsluitend via de vakhandel Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Prijs voor Gosselin Container Terminal Maandag 27 november heeft de Vlaamse minister Kris Peeters van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur de Prijs 2006 van NV De Scheepvaart overhandigd aan algemeen directeur René Beckers van Gosselin Container Terminal in Schoten. Ook nam NV De Scheepvaart haar nieuwe districtsgebouw van het district Antwerpen officieel in gebruik. Door Jo Bindels De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een onderneming, instelling of persoon die zich op bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de binnenvaart. Voorzitter Willy Claes van de raad van bestuur van NV De Scheepvaart over Gosselin: ’Deze containerterminal heeft sinds de start met containeroverslag in 2002 een spectaculaire groei laten zien. In dat jaar werden er al 225 schepen met 14.863 containers behandeld. Jaar na jaar stegen deze cijfers en dit jaar zal wellicht de kaap van 50.000 containers worden bereikt. Op 5 jaar tijd van nul naar 50.000 Met de komst van het Kanaal Seine-Nord kan het grensoverschrijdende binnenvaartvervoer flink toenemen. Op een gezamenlijke workshop in Rijssel presenteerden de Vlaamse, Waalse en Franse promotieorganisaties voor de binnenvaart onlangs de landelijke steunmaatregelen voor de binnenvaart die met dit infrastructurele megaproject gepaard gaan. Wie slim gebruik maakt van de regelingen aan weerszijden van de grens, doet daar zijn voordeel mee, zo bleek. In heel West-Europa zit de binnenvaart in de lift. Dat blijkt uit de cijfers die de binnenvaartorganisaties Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV), Office de Promotion des Voies Navigables (OPVN) en Voies Navigables de France (VNF) in Rijssel presenteerden. In Vlaanderen vervoerden binnenschepen vorig jaar 57 procent meer dan tien jaar geleden. Ook het Waalse en Franse binnenvaartvervoer is het voorbije decennium met 44 respectievelijk 40 procent hard gegroeid. Door Sarah De Preter Deze toename is economisch van groot belang, want in binnen- en buitenland raakt het weggennet overbelast. De realisatie van het miljardenproject Schelde-Seine kan de Minister Kris Peeters, René Beckers van Gosseling Containter en bestuursvoorzitter Willy Claes (vlnr) poseren bij de sculptuur die bij de prijs hoort. (foto Willy van Deurzen/NV De Scheepvaart) containers is inderdaad een prestatie die een bijzondere vermelding verdiend.‘ De firma Gosselin is gevestigd aan het laatste stuk van het Albertkanaal dat nog moet worden gemoderniseerd, dat wil zeggen: verbreed. Bij deze moderniseringswerken zal de kaaimuur zo worden aangepast dat ze voldoet aan de verlangens van Gosselin. In het kader van het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering werd in dit verband al een concreet PPS-dossier goedgekeurd. Claes constateerde verheugd dat het niet toevallig is dat in de korte geschiedenis van de prijs de laureaat tweemaal uit de containersector komt. De container is immers verschuiving van goederen van de weg naar het water in een stroomversnelling brengen. In 2020 zou jaarlijks meer dan dertien miljoen ton goederen via deze route kunnen worden vervoerd. Als alles naar plan verloopt, is de verbinding binnen zes jaar een feit. Het project wordt gedeeltelijk gefinancierd door de Europese Unie. Om bedrijven te stimuleren van deze nieuwe infrastructuur (en de reeds bestaande vaarwegen) gebruik te maken, zijn in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk de afgelopen jaren talrijke steunmaatregelen voor de binnenvaart ontwikkeld. In 1998 implementeerde de Vlaamse overheid het populaire kaaimurenprogramma, waarmee verladers subsidie kunnen krijgen voor de bouw van overslaginfrastructuur. Het programma resulteerde in een flinke groei van de binnenvaart. Langs de Vlaamse vaarwegen is vorig jaar meer dan 37 miljoen ton goederen geladen of gelost, een stijging van 28 procent ten opzichte van 1998. Ook de Franse overheid verstrekt subsidie voor de bouw van overslagvoorzieningen aan het water. Afhankelijk van het volume dat bedrijven op deze wijze genereren, subsidieert de overheid maximaal 25 procent van de totale investering. Daarnaast zijn er subsidies voor de modernisering van binnenschepen. Wie geregelde diensten voor intermodaal vervoer opzet, kan daar in Frankrijk eveneens steun voor ontvangen. In Wallonië vergoedt de overheid een deel van de aankoop van nieuw overslagmaterieel. Net als in Frankrijk wordt de technische aanpassing van binnenschepen er door de overheid ondersteund. Daarnaast worden nieuwe containerlijndiensten via de binnenvaart door het Waals Gewest in de eerste twee jaar van hun bestaan met twaalf euro per TEU ondersteund. Zand Ruim 150 bedrijven lieten zich over deze mogelijkheden informeren tijdens de internationale workshop op 21 november in Rijssel. Twee verladers, glasbedrijf Saint Gobain en chemiereus Tessenderlo Chemie, illustreerden hoe zij nu al gebruik maken van steunmaatregelen in binnen- en buitenland. Saint Gobain ontving eerder dit jaar de jaarlijkse binnenvaarttrofee van Office de Promotion des Voies Navigables. Het bedrijf transporteerde in 2005 meer dan 171.000 ton zand per binnenschip, een stijging van 180 procent ten opzichte van 2004. Van de vestiging in Sambreville is een overslagkaai voor de binnenvaart opgeknapt. Samin France, een Franse dochter van Saint Gobain, ontving in 2002 via Voies Navigables de France steun voor de modernisering van haar overslaginfrastructuur in Moru sur l’Oise bij Compiegnes. Binnenschepen laden er zand voor afnemers in Frankrijk en Wallonië. Jaarlijks verlaat er meer dan 500.000 ton zand per schip de locatie. Hoewel deze transporten de afgelopen jaren flink gestegen zijn, klaagt Serge Laval, commercieel directeur bij Samin France ook over de problemen van de binnenvaart: een tekort aan schepen en goed opgeleid personeel en een gebrek aan het succesvolste product in de binnenvaart van de voorbije tien jaar. In 1995 werden er op het volledige kanalennet van NV De Scheepvaart welgeteld 2.260 containers behandeld. In 2005 was dit aantal opgelopen tot bijna 307.000. Inmiddels zijn er langs de kanalen in Vlaanderen verscheidene inlandterminals gebouwd. Ook de transportdeskundigen die door de waterwegbeheerders werden aangetrokken, zijn na enkele maanden al tot de conclusie gekomen dat er in het bedrijfsleven veel interesse is om via de binnenvaart containers te laten vervoeren. ‘Gosselin werkt mee aan deze groei van de binnenvaart, en dus ook aan het behoud van de mobiliteit op onze wegen en daarvoor willen wij hen vandaag in de bloemetjes zetten,’aldus Claes. Districtsgebouw organisatie. Ook de groep Tessenderlo Chemie heeft de voordelen van de binnenvaart ontdekt. Zo start PC Loos, een dochteronderneming in Noord-Frankrijk, in 5 DECEMBER 2006 Minister Peeters benadrukte het belang van de binnenvaart voor het behoud van de mobiliteit en de veiligheid op de wegen. Vooral in de omgeving van Antwerpen en de Antwerpse haven is het volgens hem uiterst belangrijk dat de aan- en afvoer van een nog steeds stijgend aantal containers vlot blijft verlopen. Tijdens de plechtigheid werd ook het nieuwe districtsgebouw van NV De Scheepvaart officieel in gebruik genomen. In het nieuwe gebouw zijn de administratieve en technische diensten van het district Antwerpen ondergebracht. Het gebouw ligt aan het Albertkanaal in Schoten, vlak bij de plaats waar het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten in het Albertkanaal uitmondt. Het ontwerp is van de hand van architect Koen Drossaert van het bureau HUB. Ook de Vlaamse bouwmeester was betrokken bij het ontwerp. Het nieuwe districtsgebouw heeft een oppervlakte van 2.375 m² en omvat kantoren, magazijnen, werkplaatsen, een ruime garage en een conciërgewoning. De totale kostprijs bedraagt ongeveer 1,3 miljoen euro. Binnenvaart profiteert van steun Belgische en Franse overheid Zandoverslag bij Saint Gobain in Sambreville. (foto’s OPVN) Er zijn weer problemen geweest met de scheepslift in Strépy-Thieu. Na de panne van afgelopen zomer lag de scheepvaart er op 16 november opnieuw lange tijd stil. Een Frans binnenschip dat in de waterbak lag, werd geraakt door één van de deuren die plots naar beneden viel. Daarbij raakte de den van het schip zwaar beschadigd. Bij het ongeval vielen geen gewonden, maar uit voorzorg werden alle opvarenden van De haven van Brussel heeft een project goedgekeurd van het nieuwe energiebedrijf 4Bio- Fuels. Het bedrijf is een dochter van 4Energy Invest, dat werd opgericht met financiële steun van de KBC. 4Energy Invest bouwt momenteel een productiecentrale voor biodiesel in Wallonië. Het gaat nu ook een gloednieuwe energiecentrale in de haven van Brussel bouwen. De bouw begint volgend jaar en de tweede helft van 2007 een nieuwe regelmatige dienst met gevaarlijke stoffen. Hiervoor krijgt het bedrijf ondersteuning van Voies Navigables de France. Meer dan 150 bedrijven bezochten de workshop in Rijssel. Deur Strépy-Thieu valt op binnenschip boord gehaald. De bezoekers aan de beroemde scheepslift moesten het gebouw verlaten. Vijf uur na het ongeval ging de rechterbak opnieuw open. De linker deur bleef gesperd. In juli lag de lift dagenlang stil nadat er lekken waren vastgesteld. Ook daarvóór waren al vaker defecten aan de bakken opgetreden. Naar aanleiding van het incident in de zomer beloofde de Waalse overheid een grondige analyse. Graan voor eco-diesel de productie zal midden 2008 starten. In de nieuwe fabriek wordt bio-ethanol uit graan gemaakt. Daarvoor wil 4BioFuels jaarlijks 180.000 ton graan uit Wallonië met binnenschepen laten aanvoeren. Ook de bio-ethanol zelf zal over het water worden vervoerd. Het Havenbedrijf wil een stuk grond in concessie geven, maar 4BioFuel moet wél nog de nodige vergunningen krijgen.

De Binnenvaartkrant