Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 21 NOVEMBER 2006 Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl TE KOOP: MVS: 1680 ton. Bouwjaar 1970. Gebouwd bij Boost in Trier. Afm. 86 x 10,50 x 2,80 m., 2 ruimen, trimvullingen, stalen vloer 2005, nieuw vlak 10 mm 2005. Alu Friesche kap met wagen (Blommaert), kopschroef Verhaar 450 pk (2005). Hoofdmotor 1050 pk MWM in 2005 volledig gereviseerd vanaf krukas, autokraan 15 m. MVS: Containerschip, 3600 ton. Bouwjaar 2000 Afm. 135 x 12,25 x 3,40 m Hoofdmotoren 2 x 2000 pk MTU Duwboot: Bouwjaar 1997. Afm. 19 x 11 x 2,10 m. Hoofdmotoren 2 x 1150 pk Caterpillar J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 3.012 ton. bj. 1985, 108,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK rev. bj. 2002, geen luiken. 2.675 ton 2.500 m3. bj. 1974, 105 x 11,03 m. 1.300 PK M.W.M. bj eind 2004, geen luiken. 2.584 ton. 1981, 110 x 10,49 x 3,16 m. 1.080 PK M.W.M., geen luiken. 2.497 ton 3.140 m3. bj. 1989, 110 x 10,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj. 1995 rev. bj. 2000., alu schuifluiken stapelb. 2.412 ton 2.500 m3. bj. 1985, 95 x 10,50 m. 1.080 PK MWM. rev. bj. 2000, alu. stalen luiken afstand bedienbaar. 1.870 ton 2.650 m3. bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. Euronavi 1.834 ton 2.800 m3. bj. 1956 / 1982 , 100 x 9,50 x 2,82 m. 1.217 PK Cat. bj. 1989, cont. stuurh., event. vast werk. 1.768 ton 2.200 m3. bj. 1970, 105 x 9,50 x 2,03 m. 1.200 PK bj. 2006, alu. stapelluiken met luikenwagen bj. 2004. 1.556 ton 1780 m3. bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. 2 x 865 PK MWM bj. 1973, met duwcertificaat, wordt vervangen door 2 x 730 PK Cat. nieuw. 1.360 ton 1.900 m3. bj. 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 PK Deutz bj. 1968, alu Friese kapluiken + kar. 1.303 ton 1.980 m3. bj. 1964, 80 x 8,20 x 2,81 m. 816 PK, alu. schuifluiken. 1.269 ton 1.750 m3. bj. 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu. Friese kapluiken cont. Stuurh. bj. 2004. 1.260 ton. bj. 1959, 80,30 x 9,50 x 2,63 m. 890 PK Detroit - Diesel bj. 1999, hydro. luikenwagen. 1.084 ton 1.300 m3. bj. 1958, 80 x 8,20 x 2,52 m. 500 PK Deutz 545, alu. luiken. 1.078 ton. bj. 1956, 80 x 8,20 x 2,50 m. 750 PK Deutz 545 bj. 1965 rev. bj. 2000, alu. schuifluiken. 1.060 ton 1.500 m3. bj. 1962, 75 x 7,26 x 2,85 m. 811 PK Cummins bj. 1990, Friese kap + luikenwagen. 682 ton 980 m3. bj 1959, 61 x 70,40 x 2,40 m. 600 PK Deutz bj.‚ 81 rev. 2002, wegwaailuiken alu. 510 ton 850 m3 (met deklast 925 m3) 55 x 6,60 x 2,51 m. 390 PK bj. 1964, alu. schuifluiken. Motortankschepen: 4.620 ton. bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK Deutz - Diesel bj. 1985. 1330 ton bj. 1973, 81,40x 9,42 x 2,92 m. (1000 PK Stork-Werkspoor bj. ‚74). Duwboten: 2 x 300 PK bj. 1979, 12,50 x 8,50 x 1,55 m. (Volvo Penta). 2 x 480 PK bj. 1980, 12,50 x 8,50 x 1,55 m. (Deawoo). KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS .................................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 250.2 250 pk/187 kw .......... € 12.500,= KMD WS 315.2 315 pk/242 kw .......... € 12.500,= KMD WS 350.2 350 pk/268 kw .......... € 12.500,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw .......... € 13.500,= KMD XF of basis DAF XF ....................................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... € 17.000,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... € 18.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw ..........€ 17.000,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... € 18.500,= KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw ..........€ 25.000,= KMD V12 704.2 704 pk/525 kw ..........€ 30.000,= PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR. Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Gezocht: dubbelwandig tankschip ca. 3000 ton geen voorbehoud financiering zie onze site www.ryc.nl TE KOOP mbs Ingrid 750 ton, 435/ 542 m3, 425 PK Cummins, nieuw SI, schip in goede staat. Tel: 06-53437844 TE KOOP AANGEBODEN Unit Veth-Jet type 3.K.800, 220 PK, omw. 2100, gereviseerd in 2003. Voor meer informatie Tel: 06-53925586 Ms Erna 630 t/1964 Stl. Vloer 2001 - al.luiken 380 PK Cummins 1997 Radar/piloot - woning Ged.vernieuwd Ms Roza-Maria 716 t bj. 1965 59.88 x 7.16 x 2.59 m 1 ruim ˆ zandzeven 425 PK Cummins 1997 koprevisie in 2005 te leveren met vast werk. Ms Vlijt 1600 t/1972 1 ruim - stl vloer 1998 zandgoten - 1200 PK Cummins van 2002 Naut. Compl. - S.I. 2009 Ms Lehar 1714 t bj. 1976 2600 m3 / 99 TEU stl.vloer - naut.compl 1200 PK CAT 1990 SI + ADNR Ms Delta 2181 t/1980 1 ruim - 2600 m3 - 72 TEU, 1380 PK CAT van 1997, straalbuis - S.I./ A.D.N.R. 2011 MS Alcyon 2350 t 2003 1 ruim - 1300 PK Cummins volledig uitgerust Ms Marjo R 2600 t / 1976 Inruil bespreekbaar dubbelwandig - 1 ruim stl.vloer - 2850 m3 1380 PK CAT 3512 van 1994. koprevisie 2006 - stuurhut /2004 straalbuis - naut. Compl. Ms 3800 t /1999 - 1 ruim 1800 PK - SI / ADNR Duwbak 2800 t bj. 1973 Nwe luiken - ca. 3400 m3 boegschroef 450 PK S.I./A.D.N.R. Sleepschip 595 t bj. 1924 1000 m3 - al.schuifluiken Sleep/duwboot bj. 1982 2 x 350 PK Cummins 1999. Volledige info van deze vaartuigen Op aanvraag of zie: www.debotshipbrokers.nl GEVRAAGD: Ms bj. Na 1990 br. 11.40 m. Ms ca 1400 t van de jaren 30 W.L.A. de Bot & Dtr. REGISTERED SHIPBROKER ® Tel. 010-4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Speciale neubau container und Tankschiffe 86 x 9,60 x 3,00 m. Brückendurchfahrthôhe 4,20 ohne ballast. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering). Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.com E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Telephone: +31 (0) 10 453 40 79

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Multicat als Ikeapakket naar Soedan Bij werf Van Vliet in Hendrik Ido Ambacht werd vorige week het werkschip Nautic in drie stukken gesneden en op diepladers geladen, met als eindbestemming een plek ergens diep in het binnenland van Soedan. De Nautic is bepaald geen doorsnee schip. Het is een multicat-achtig schip voor het onderhoud op de kanalen. Het schip werd in combinatie met de sleepboot Bever geleverd door Marine Trading Brokerage (MTB) uit Vlaardingen. Directeur Cees Schipper verzorgde de aankoop en logistiek voor de opdrachtgever, het Franse logistiekconcern Peschaud. ‘Het schip komt van de firma Van Beest in Nieuwegein. Het is bestemd voor Port Soedan. Het moet ook nog 3.000 kilometer het binnenland in.’ Omdat het ook daar per auto moet worden vervoerd, moest het schip wel op heel speciale wijze worden ‘verpakt’. ‘De hoogte doet er niet zo toe op de wegen daar, maar de breedte wel, die was maximaal toegestaan 3,40 meter. Dus moest het schip in stukken worden gesneden.’ De boot werd in drie stukken gesneden en inwendig versterkt, hoewel dat laatste nauwelijks nodig was, want de boot is van zichzelf al heel sterk. Alsof het met een laserstraal was gebeurd, liep de naad netjes om de spanten heen. De Nautic werd geleverd inclusief spudpaal, maar ook voorzien van een duwsteven, die er overigens los bij wordt geleverd. Maar wat heet los. In twee delen lag de duwsteven vastgelast aan dek voor het transport. Ook de reserve onderdelen werden meegeleverd plus een lasmachine om alles weer in elkaar te zetten. Zo werd het een Ikeapakket inclusief de sleuteltjes om alle schroefjes aan te draaien. De 250 PK luchtgekoelde Deutz motor ging ook mee op transport (maar werd niet doorgesneden). Alles werd gerealiseerd bij de werf Van Vliet in Hendrik Ido Ambacht. ‘Ik heb Van Vliet al vaker gebruikt. Ze werken hier flexibel.’ Ook de brug werd van de multicat af gehaald. Dat had echter te maken met 21 NOVEMBER 2006 het vervoer in Nederland, waar wel degelijk hoogtebeperkingen een rol spelen. Met auto’s gingen de vier delen naar Antwerpen, waar ze op een vrachtschip werden geplaatst met als eindbestemming Soedan. Cees Schipper op de Nautic. (foto MGR) In stukken gesneden werd de multicat Nautic op diepladers gehesen bij Van Vliet. (foto’s Cees Schipper) Presentatie luisterboek Roerdroomdonderland ‘Opeens was er dat geluid weer. Jaren en jaren was het niet meer in me opgekomen. En ik lag er als kind aan boord nog wel zo vaak op weg te dromen, in mijn breed uitgemeten, tweepersoons opklapbed. Dat geluid. Ik had er zolang niet meer aan gedacht. Totdat mijn broertje het mij vandaag in herinnering brach t. Her-inneren. Een gedachte, een vroegerge voel; gelijk een gebed maakt het zich indachtig. Opeens was dat geluid er weer, uit het diepe opgedoken: het slaan van de roeren. De roeren van onze Frankie-A, het geluid waar ik zo vaak vredig op inge dommeld was. Pa – onze piloot – stond in de stuurhut, ik kon veilig gaan slapen om naar hem te luisteren; naar die geluiden uit het grote drumstel van de rivier. De grote, tril lende, grom mende en boos stompen de roeren die het water dun voeren. Toch hield ik er van als klein kind, van die gorgelende geluiden uit dat Roerdroomdonderland. Zelfs al klonk het soms alsof een grote boze waterklop geest het roerwerk met zijn grote klauwen had omvat, om er bak boord aan te geven terwijl pa stuur boord gaf.’ Dit zijn woorden van het “titelnummer” van mijn (eerste) luisterboek, dat zondag 3 december gepresenteerd zal worden. En wel in de Openbare Bibliotheek Mariënburg in Nijmegen, tijdens literatuurfestival “de Wintertuin”. Onderwerp van het praatplaatje: de binnenwateren. Een terugblik op mijn jeugd aan boord van de Frankie-A, herinneringen aan de tijd die ik als kind aan boord van het ouderlijk schip doorbracht. Het zijn elf “liederen”, opgedragen aan mijn vader, niet gezongen. Die heb ik in een luister-cd met een tijdsduur van rond een half uur samengevat. Tijdens de presentatie van de kortverhalen-cd (Roerdroomdonderland geheten) zal ik ook een voordracht houden, een aantal verhalen van de cd voorlezen. En mocht u een exemplaar van het praatplaatje willen kopen, dan kunt u ook nog een extraatje mee naar huis nemen. Want de verhalen zijn van een fraaie “soundtrack” voorzien, door muzikant/producer Frans Haarmeijer. Roerdroomdonderland heeft op die manier een wat filmisch karakter gekregen. Het is een korte film zonder beelden geworden, een kinderfilm voor volwassenen. Dus mocht u die bewuste zondag – rustdag toevallig – aan de Waalkade of in de Waalhaven liggen, dan bent u van harte uitgenodigd om de cd-presentatie bij te wonen. Zondag 3 december, 14.00 uur in de Openbare Bibliotheek Mariënburg, in het centrum van Nijmegen (naast filmhuis LUX). U bent van harte welkom. Onmisbaar Het is maar klein en past precies in haar handpalm. Het is blauw en er staan bloemen, vlinders en libelles op en ze bedient het meestal met haar linkerhand. En als ze het niet in haar hand heeft is het nooit ver bij haar vandaan. Soms pakt ze het beet en wrijft er langs. Het voelt glad en vertrouwd. Het brengt immers de wereld dichtbij! Soms speelt ze er een beetje mee. Met haar linkerduim kan ze er van alles mee. En hoewel dit maar een eenvoudig modelletje is bergt het toch veel mogelijkheden in zich. De vorige had zelfs een agenda maar deze niet. Dit is niet zo’n dure. Toch zou ze het niet willen missen. De schippersvrouw pakt het in haar hand en gaat in het Menu naar Berichten en van daaruit naar de Inbox. Er staat immers een lief berichtje van een vriendin in en voordat gewist wordt wil ze het nog eens herlezen. Soms bladert ze ook zomaar door alle namen. Alleen al het feit dat deze mensen bereikbaar zijn voor haar is al een heel goed gevoel. Bij de K komt ze bij een onlangs overleden vriendin. Haar vaste nummer en het mobiele nummer staan er nog netjes in. Ze heeft ze er nog niet uitgehaald want dan is het net of deze vriendschap nooit bestaan heeft. En juist met deze vriendin had ze een goed telefonisch contact. Hun gesprekken gingen altijd net een beetje dieper en daar houdt de schippersvrouw wel van. Toeval of niet. Maar bij de J staat ook een telefoonmaatje. Die kwam op haar pad nadat de vrouw die onder de K staat overleden was. Alsof het universum er toch voor wilde zorgen dat ze vanuit haar varende leven weer iemand had om mee te filosoferen. De schippersvrouw glimlacht en legt het toestel even weg. Omdat dit nummer in het buitenland niet gebruikt wordt, staat er nu Netwerk Selecteren. Dus kan ze niemand bellen en moet ze geduld hebben tot ze weer Hollands bereik heeft want mogelijk komen er dan weer een paar smsjes binnen. Dit moderne communicatiemiddel is toch een geweldige vooruitgang tegenover de guldens en kwartjes die vroeger in haar zakken rammelden. Net na zessen was het goedkoop bellen en na het boodschappen doen was ze dan ook vaak in een telefooncel te vinden. Als ze tenminste ergens lagen waar ze aan de wal kon want dat was natuurlijk ook niet altijd het geval. Ze deed dit alleen in Nederland want daar was het tenminste betaalbaar. Soms waren er dagen dat ze weinig contact had met het thuisfront. Hoewel anderen daar geen problemen mee hadden kon zij er slecht tegen. Zij had altijd wel wat te melden en was ook meest wel geïnteresseerd in haar medemens. En dat had met roddelen eigenlijk weinig te maken. Nee, ze had gewoon behoefte tot delen! De schippersvrouw kijkt naar buiten en constateert dat ze nog een uurtje geduld moet hebben voor ze weer Hollandse ontvangst zal hebben en er mogelijk een smsje binnenkomt. Ze ziet dat er aan de rechterkant ook niet veel streepjes staan en ze stopt het mobieltje in de oplader zodat hij in ieder geval klaar is voor alle mogelijke toepassingen. Ze verheugt zich er reeds op om met haar moeder te kunnen bellen. En met haar dochters en met het telefoonmaatje en de vriendin die ze al een poos niet meer gezien heeft. En alleen al het verheugen op deze telefoongesprekken maakt haar blij.

De Binnenvaartkrant