Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 21 NOVEMBER 2006 Scheepsgroep Werkendam, een scheepswereld op zich Rond de Werkendamse Beatrix- en Biesboschhaven is een groot aantal bedrijven geconcentreerd dat zijn diensten verleent aan de binnenscheepvaart. Deze hecht samenwerkende groep ondernemingen en dienstverlenende instanties kunnen u een optimale service en kwaliteit aanbieden op het gebied van reparatie, onderhoud en classificeren van uw schip. Tevens verzorgen zij scheepsbenodigdheden, brandstoffen, interieurs, taxaties, verzekeringen, bemiddeling in aan- en verkoop en kunt u er terecht voor al uw bankzaken. Het goede www.scheepsgroep.nl onderlinge kontakt tussen de bedrijven heeft geleid tot een hoogwaardige kennis en zorgt ervoor dat het werk wordt gedaan waar het thuishoort: bij de specialist. Het winkelcentrum van Werkendam ligt op loopafstand van de havens en biedt u naast ruime winkelmogelijkheden gezelligheid en ontspanning. U vindt ons na de splitsing Beneden Merwede en Nieuwe Merwede. Tot ziens bij de Scheepsgroep Werkendam. TEL 0183-304771 FAX 307373 I-NET www.vanderstelt.nu TEL 0418-571200 FAX 515898 E-MAIL: repair@vanvoorden.nl Experts in scheepsbouw en verkoop van schepen TEL 0183-505230 FAX 505660 www.veka-group.nl TEL 0183-505201 FAX 500424 TEL 0183-501811 FAX 501362 I-NET: www.dewaalbv.nl TEL 0183-501420 FAX 502972 E-MAIL: info@shipyardjooren.nl BEVRACHTING TEL 0183-679850 I-NET: www.transito.nl E-MAIL: info@transito.nl TEL 0183-600391 DEKATEL 12628 I-NET www.concordiashipyards.nl meubelen en stoffering TEL 0183-503909 FAX 500133 E: info@baassfeervolwonen.nl TEL 0183-501858 FAX 501115 E-MAIL: visserinterieur@planet.nl TEL 0183-500413 FAX 500417 I-NET: www.paansstoffering.nl www.phplanken.nl TEL 0183-505536 FAX 505541 E-MAIL: ph.planken@planet.nl TEL 0183-501044 FAX 504967 I-NET: www.verhagenwerkendam.nl TEL 0183-502688 FAX 504548 I-NET: www.werkina.nl TEL 0183-505588 FAX 504644 E-MAIL: cornetshipping@planet.nl SANITAIR, LOODGIETERS- & CV WERK Van Wijk B.V. MACHINE EN SCHEEPSREPARATIES TEL 0183-505688 FAX 505344 E-MAIL: info@altenainstallatie.nl TEL 0183-503111 FAX 503132 I-NET: www.instalho.nl TEL 0183-500151 FAX 505694 I-NET: www.versteegkeukens.nl TEL 0183-508950 FAX 508959 E-MAIL: mail@beerensbv.nl TEL 0183-502088 FAX 501386 I-NET: www.vanwijkwerkendam.nl Ruycontrans containertransport CLASSIFICEER BEDRIJF RABOBANK ALTENA TEL 0183-505433 FAX 504333 I-NET www.ruycontrans.nl TEL 0183-504255 FAX 504401 E-MAIL: cleanbv@zonnet.nl TEL 0183-501707 FAX 504733 E-MAIL: info@dacomwerkendam.nl TEL 0183-507579 FAX 0183-507588 TeamZakelijkeRelaties@altena.rabobank.nl TEL 0183-308383 FAX 308384 I-NET: www.hoogendoorn-maritiem.nl TEL 0183-500015 FAX 504159 I-NET: www.voordendagvdstelt.nl E-MAIL: info@voordendagvdstelt.nl TEL 0183-505868 FAX 505814 I-NET: www.skb-bv.nl E-MAIL: info@skb-bv.nl KIEBOOM WERKENDAM GASOLIE & SCHEEPS- BENODIGDHEDEN TEL 0183-503300 / 06-53396410 MAR.KAN 10-82 DEKATEL 97656 I-NET www.kieboomwerkendam.nl voor Filippijnse matrozen TEL 015-2563764 FAX 2562161 I-NET www.gyroncrew.com E-MAIL: info@gyroncrew.com VOOR AL UW MARITIEME FEESTEN! TEL 0183-506175 FAX 506979 I-NET www.capani-catering.nl E-MAIL: info@capani-catering.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 21 NOVEMBER 2006 Vrijehuizenmarkt Cové beheerst spel van vraag en aanbod Ze spreekt met maritiem accent over huizen, leunt niet achterover en heeft geen roze bril op. Als aankoopmakelaar geeft ze uitgebreid advies en gaat ze voor de laagste prijs. Teunie Cové verdient zichzelf terug. Het aanbod- en verkoopbestand telt 65 panden. Ondertekenen kan de klok rond op kantoor, in de haven, bij Zomerlust of voor een sluis. Teunie Cové komt gewoon naar boord. Door Johan de Witte Bij de verkoop van haar eigen huis vond zij de prestatie van de makelaar ronduit slecht en ze dacht: ‘Dat kan ik beter.’ Nauwelijks achttien, was Cové al geïnteresseerd in onroerend goed. Familie en vrienden waardeerden haar inzicht en advies bij bezichtiging of aankoop van een huis; ze ging nogal eens mee. Niettemin duurde het nog jaren voordat ze Vrijehuizenmarkt Cové oprichtte. Aanvankelijk zou ze als dochter van een varensman op het water blijven. Haar scholing echter sloot ze af met een universitaire opleiding in de financiële bedrijfskunde. Nadat Teunie Cové haar bul had opgehaald in het Engelse Portsmouth – waar ze haar studie gedeeltelijk deed – was de toon gezet. Een baan als manager bij het UWV volgde. Door de ambitie haar eigen ding te doen realiseerde ze in juli 2004 de start van Vrijehuizenmarkt Cové in Zwijndrecht. Op 7 mei 2005 trouwde ze in het pittoreske Veere met de in de scheepvaart bekende installateur Ronald Hamstra van Electric Marine Support. Haar bobby’s: Ronald, labrador Lappy en werken. Teunie gaat door tot ze slaagt; ze doet niks half. Klein feestje Vrijehuizenmarkt Cové werkt vanuit een met Electric Marine Support gedeeld pand, aan de Uilenkade in Zwijndrecht. Behalve Teunie wordt het makelaarskantoor bezet door Chantal, eveneens makelaar, en secretaresse Joyce, verantwoordelijk voor brochures en flyers, die de dames op bunkerstations, restaurants en andere locaties stallen voor geïnteresseerde voorbijgangers. Er wordt op no cure no paybasis gewerkt. De klant krijgt een gratis waardebepaling, vakkundige taxatie en gratis zoekopdracht. Voor verkoop en aankoop van woningen van boven de 500.000 euro (k.k.), bedraagt de courtage 0,5 procent (exclusief BTW). Beneden dit bedrag wordt een vaste courtage van 2.500 euro (exclusief BTW) in rekening gebracht. Elke koop en- verkoop beschouwen de dames als een klein feestje. Gemiddeld is drie tot vijf procent van de prijs onderhandelbaar, maar soms gaat er van kostbare huizen wel een ton af. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Een huis is meer dan een plek. Succes is voor Vrijehuizenmarkt Cové: een huis dat bij de collega’s lang te koop staat binnen veertien dagen verkopen. Wat ook al gebeurd is: om half acht ’s avonds ging het te koop-bord de tuin in en twee uur later was de woning al van eigenaar gewisseld. ‘Je moet weten wat mensen willen, wat hen past en hen goed informeren. Soms bel je honderd keer voor niets, een andere keer is het in één keer raak. Bij ons kom je er niet vanaf; wij gaan gewoon door en bellen terug!’ ‘In het begin groeide de telefoonrekening “huizenhoog”, met schamel succes. Nu krijgen we meer en meer bekendheid. Gemiddeld zitten we op zes koop- en verkoopovereenkomsten per maand. Zestig procent daarvan is voor mensen uit de scheepvaart,’ aldus Cové. ‘Voor een bezichtiging nemen we veel tijd. Het moet uitgebreid; de sfeer is voor een koper erg belangrijk. Een huis moet goed voelen. Manipuleren doen we niet, we doen wel wat we zeggen.’ Kijk voor informatie op www. vrijehuizenmarkt.nl. Teunie Cové: ‘Voor een bezichtiging nemen we veel tijd.’ (foto Johan de Witte) Oude BR-57 douwt lekker door Faeröer trawler in Scheveningse haven Begin oktober arriveerde het vissersvaartuig de KG-381 ‘Carlton’ in de Eerste Haven van Scheveningen. De trawler, die afkomstig is van de Faeröer-eilanden, had tijdens de visserij op horsmakreel in Het Kanaal het trawlnet beschadigd. De firma Maritiem zorgde ervoor dat het bijna 60 meter lange vaartuig met een nieuw net dezelfde dag nog kon uitvaren. Het is waarschijnlijk de eerste keer dat een vissersvaartuig van de Faeröer de haven van Scheveningen binnenliep. De KG-381 is sinds een paar jaar eigendom van een rederij uit de Faeröer en werd in 1994 voor een Ierse opdrachtgever in Noorwegen gebouwd als SO-716 ‘Sheanne’. De trawler die ook de ringnetzegenvisserij (purse seining) kan uitoefenen, heeft een breedte van 12 meter bij een diepgang van ruim 8 meter en beschikt over een 3.000 pk sterke hoofdmotor. De firma Maritiem zorgde voor een zogenaamd 5700 mazennet met mazen in het voornet die een maaswijdte hebben van 36 meter. Het beschadigde net werd van boord gehaald en medewerkers van Maritiem begonnen direct aan de reparatie ervan. Na te zijn voorzien van de nodige brandstof vertrok de KG-381 weer naar Het Kanaal om de visserij op horsmakreel te hervatten. In tegenstelling tot de Schotse en Hollandse trawlers vissen de grote trawlers van de Faeröer voornamelijk voor de vismeelindustrie. Nu de prijzen voor de horsmakreel op een aantrekkelijk niveau liggen, proberen de trawlers van de eilandenarchipel de vangsten aan te bieden bij visverwerkingsbedrijven in plaats van bij de vismeelfabriek. De vangst wordt aan boord van de KG-381 overigens niet verwerkt, maar vers aangevoerd. De trawler beschikt niet over verwerkingsapparatuur, zoals bijvoorbeeld een sorteerinstallatie. De horsmakreel wordt middels een pomp uit de kuil (eind van het net) gezogen en verdwijnt dan in een van de zeewatergekoelde tanks. Daarin kan de vangst enkele dagen goed blijven. Pas na aanlanding bij een visverwerkingsfabriek vangt het proces van sorteren aan. De KG-381 ‘Carlton’ voor de kade in de Eerste Haven van Scheveningen. (foto W.M. den Heijer) De 4-Winds meert in verband met bunkering even af te Scheveningen. Met volle brandstoftanks vertrok half oktober de 4-Winds van Rederij Groen naar Amerikaanse wateren. De voormalige BR-57 had bij Maaskant Shipyards een reparatie aan de keerkoppeling ondergaan. Na de reparatie stoomde de oude BR- 57 met een vaart van ongeveer 15 mijl per uur naar Scheveningen om de bunkers vol te laden met brandstof voor een lange tocht. Tegelijkertijd vond er in Scheveningen een bemanningswisseling plaats. De 4-Winds, die onder Panamese vlag vaart, is inmiddels aangekomen in de Golf van Mexico waar het schip deel uitmaakt van een grote offshore-klus. (foto W.M. den Heijer) Drie man onwel bij schoonmaken ballasttanks Dinsdagochtend 14 november zijn drie personen aan boord van een trawler uit Scheveningen onwel geworden tijdens het schoonmaken van de ballasttanks onwel. Ze zijn overgebracht naar het Rode Kruis ziekenhuis in Beverwijk. Het schip lag afgemeerd aan de Velserkade van Zijkanaal A in Velsen-Noord. De regiopolitie, brandweer en een ambulance waren snel te plaatse. De Waterpolitie en de Arbeidsinspectie stellen een onderzoek in. Dat richt zich op de middelen waarmee de schoonmaakwerkzaamheden werden verricht. In de ballasttanks bevonden zich op dat moment vier medewerkers. De vierde kon alarm slaan. Twee personen waren al weer bij kennis nadat zij het schip hadden verlaten, maar zijn uit voorzorg toch overgebracht naar het ziekenhuis. Het derde slachtoffer knapte in het ziekenhuis weer redelijk op. Naar verwachting zullen zij geen schadelijke gevolgen aan het incident overhouden. Er is volgens de Waterpolitie door het incident geen gevaar voor de omgeving ontstaan.

De Binnenvaartkrant