Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 21 NOVEMBER 2006 ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R.B. Ruytenberg tel. 0620-136791 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: maritime@maritime.nl Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij leverden het casco Wijcon B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Discovery Wij wensen Wijcon B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Discovery Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wij verzorgden de volledige afbouw van het mts Discovery en wensen Wijcon B.V. een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 ‘Ik heb een boot, een hele mooie boot, die ligt te glimmen in een sloot.’ Het is een deel van de tekst van een top- 10 hit van de Gebroeders Ko uit Raamsdonksveer. Het lied was 11 november te horen tijdens de overdracht van de tanker Discovery van Piet de Wijs (Wijcon), eveneens uit Raamsdonksveer. De opvallend fraaie, 3492 ton metende tanker is weliswaar geen boot, maar een heel mooi schip geworden. En die dubbelwandige tanker lag tot vorige week niet te glimmen in een sloot, maar in de Biesboschhaven in Werkendam. Daar is het door Ruyven geleverde casco namelijk afgebouwd door VeKa Scheepsbouw. Door Jan Hoek Begin 2005 tekende Ruyven uit Werkendam het contract voor de bouw van het mts Discovery. Het casco is afkomstig uit Begej in Servië. De afbouw is in handen gegeven van VeKa Scheepsbouw. De opdracht van Piet de Wijs richting de mensen van Veka was even simpel als kostbaar: ‘Het moet een zeer fraai gebouwd schip worden dat dag en nacht opvalt op de binnenwateren.’ Dat was niet tegen dovemansoren gezegd, want het eindresultaat is een zeer luxe tanker met onderdelen die op een luxe jacht niet zouden misstaan en een afwerking die tot in detail is verzorgd. Eigenaar De Wijs kan dus gerust zijn: hij heeft absoluut een schip dat zowel met het ex- als het interieur opvalt. De Discovery is 125 x 11,45 meter en heeft een holte van 5,32 meter. Het roestvaststalen railingwerk valt direct op, evenals de robuuste roestvaststalen gepolijste pijpen op het achterdek. Dankzij de blauwe verlichting in de boeiing valt de Discovery ook ‘s nachts op. Robin Sijbrands van VeKa: ‘We hebben de forse pijpen op verzoek van De Wijs op de tekening toegevoegd. Het neemt veel ruimte op het achterdek in beslag, maar het geeft het schip wel een stoer uiterlijk.’ Drie leidingstraten ‘De eigenaar wilde een tanker met een lage kruiplijn; dus hebben we het leidingwerk van het enkelleidingsysteem verdeeld over drie leidingstraten. Dat is op een tanker van 110 meter vrij normaal, maar op een tanker met een lengte van 125 meter is dat redelijk bijzonder. We hebben de rvs gepolijste pijpen en het complete leidingsysteem, plus alle andere wensen van De Wijs, met de vakmensen van VeKa, tot volle tevredenheid van de eigenaar kunnen realiseren.’ Met de Discovery worden mineralen vervoerd; daarvoor beschikt het schip over twaalf tanks van in totaal 4240 kuub. Het schip gaat op de vrije markt varen voor Stetra uit het Duitse Ludwigshaven. Voor dat bevrachtingkantoor voer De Wijs met zijn vorige tanker, de in 2002 bij Den Breejen afgebouwde Concorde, ook al. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillars van 1278 pk (1200 toeren) elk. Verhaar heeft de zware boegschroef van 475 kW geleverd. Van der Velden de vier Dolphin-roeren, die moeten zorgen voor een optimale snelheid en door de speciale, asymmetrische vormgeving voor een aanzienlijke besparing op de brandstof. Interieur In de binnenvaart heeft Hoogendoorn’s maritieme betimmeringen een naam hoog te houden en dat is aan boord van de Discovery uitstekend gelukt. Samen met Piet de Wijs is het Werkendamse timmerbedrijf erin geslaagd een uniek en exclusief eindresultaat neer te zetten. Dat kan ook gezegd worden van Dik den Hollander (interieur, advies en realisatie), eveneens uit Werkendam. ‘Ons sterke punt is het advies op gebied van kleur- en materiaalkeuze en de afstemming daarvan op elkaar. Samen met Piet de Wijs hebben we gezorgd voor een bijzonder mooie en kwalitatief hoogstaande inrichting,’ aldus Dik den Hollander. ‘In de woonkamer ligt een pvcvloer. We hebben met stroken en daartussen een zwarte bies een teakhouten dek nagemaakt. Van hetzelfde merk pvc-stroken hebben we in de rest van de woning gezorgd voor een leisteeneffect. Een en ander loopt in elkaar over en vormt een prachtig geheel. Voor de woonkamer hebben we ook de bank, salontafel en de eetkamerstoelen geleverd.’ Logo ‘De rolgordijnen zijn van het Japanse Washi-papier. Bijzonder exclusief zijn de gordijnen van het merk Sahco Hesslein, waarbij twee stoffen op een bijzondere manier tegen elkaar aan geweven zijn. In de slaapkamers hebben we tapijt gelegd en met onder andere bedden, matrassen en textiel gezorgd voor een complete inrichting. Ook hier zijn de kleuren harmonieus op elkaar afgestemd. In de stuurhut hebben we de hoekbank gestoffeerd en tapijt, met daarin het logo van Wijcon geweven, gelegd. Ook de zonwering in de stuurhut, met zon- en warmteremmende folie, hebben we geleverd,’ zegt Dik den Hollander. Hij heeft ruime ervaring met de stoffering en inrichting van complete projecten, waarbij hij zich steeds meer als een specialist voor de binnenvaart presenteert. Het is voor interieurinrichter Dik den Hollander dan ook prettig te weten dat er de eerstkomende jaren in zijn woonplaats Werkendam nog voldoende nieuwbouw plaatsvindt. Stephan van den Hil van VeKa Scheepsbouw zegt daarover: ‘In onze orderportefeuille zitten 145 contracten; vanaf de levering van een casco tot en met compleet opgeleverde turnkey-projecten. Die contracten dienen binnen tweeënhalf en drie jaar gerealiseerd te zijn. Het is de bedoeling dat er volgend jaar vanuit China een compleet ponton met casco’s voor Veka naar ons land komt.’ 21 NOVEMBER 2006 VeKa bouwt opvallend fraai uitgevoerde tanker Discovery Dik den Hollander verzorgde het interieur aan boord van de Discovery. (foto’s Jan Hoek) GEFELICITEERD Op het mts Discovery leverden en installeerden wij: Electrische installatie, Radio Holland nautisch pakket, airco- en overdruk installatie, ATIS tankalarmering en sanitaire installatie. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25

Binnenvaartkrant