Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 Al is het maar voor de zekerheid... 21 NOVEMBER 2006 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Het zal je maar gebeuren, voordat de trossen los gaan meldt de machinekamer dat er problemen zijn met de motor. Kortom de reis moet worden uitgesteld. Lastig, als je te maken hebt met een deadline. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Dus al is het vanaf de brug, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Nieuw ! Nieuw ! . . . Scheepsuitrusting in Wenen... SVZ Wien - Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 72710-441 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 Johan Huibers bouwt replica van Ark van Noach De meeste mensen kennen het bijbelverhaal over de Ark van Noach nog wel. Noach bouwde in opdracht van God een grote ark en kon daarmee met zijn gezin en met vele dieren de grote zondvloed overleven. Hoe zou het zijn om zo’n ark in deze tijd te zien varen? Binnen afzienbare tijd is het zo ver. Johan Huibers uit Broek op Langedijk is een replica van de Ark van Noach aan het bouwen. En straks zal deze ark, voortgetrokken door een sleepboot en geduwd door een duwboot, op onze Nederlandse vaarwegen te zien zijn. Het bouwen van het vaartuig en het exploiteren daarvan is voor Huijbers een missie. Johan Huibers is 48 jaar, getrouwd en heeft drie kinderen: twee dochters en een zoon. Van beroep is hij aannemer, terwijl hij als timmerman begonnen was. In 1984 begon Johan zijn eigen bedrijf in de bouw en houtbewerking. ‘Sindsdien heb ik in die bedrijfstak al heel wat projecten gedaan,’ vervolgt hij. ‘Want de handel zit in mijn bloed en hout is mijn liefde. Dat vind ik een prachtig product. Ik bouwde kantoorgebouwen, bedrijfsloodsen en huizen.’ Droom Huibers vertelt hoe hij op de gedachte kwam om de Ark van Noach na te bouwen. ‘We wonen dicht bij de Hondsbosse Zeewering. Soms kun je daar tegen die dijk liggen en zo over de zee kijken. Dat deed ik in 1992 ook eens samen met mijn zoon. Maar soms kan dat niet, want bij heel ruw weer komen de golven er overheen. De nacht nadat ik daar met mijn zoon geweest was, droomde ik dat die golven daar weer overheen kwamen en dat Nederland voor een groot gedeelte onder water liep. Ik vertelde deze droom de volgende morgen aan mijn vrouw. Toen mijn vrouw later op de dag de kinderen naar school bracht, hoorde ze van een bekende van ons dat hij hetzelfde gedroomd had. Het toeval wilde dat ik op dat moment bezig was met de verbouwing van een boekhandel. Ik kreeg toen een boek in handen over de Ark van Noach. Dat was een boek van Rien Poortvliet. Toen ik dat boek Johan Huibers. (foto’s Harrie van Eeuwijk) las, dacht ik dat het toch heel mooi zou zijn als je die ark een keer na kon bouwen en ik begreep dat de gezamenlijke gegevens voor mij een boodschap en opdracht van God waren, om dat ook daadwerkelijk te doen.’ Hij achterhaalde dat de ark nog nooit nagebouwd was. ‘Zeker niet op het water. En omdat ik echt wat heb met het geloof, nam ik deze boodschap serieus. Dus vanuit mijn geloof zag ik dit als een opdracht.’ In gedachten begon Huibers er toen al aan. Hij las er veel over, dacht na over de te gebruiken houtsoort, vroeg zich af waar hij zou kunnen bouwen en praatte met overheden over vergunningen, brandveiligheid enzovoort. Ook keek hij naar de maten van sluizen en bruggen in Nederland, zodat de ark daar later doorheen en onderdoor zou kunnen. ‘Want ik had me als doel gesteld dat de ark later voor evangelisatie gebruikt zou moeten gaan worden.’ Bouw Ongeveer twee jaar geleden – dus na twaalf jaar denk- en voorwerk – kon Huibers aan zijn opdracht beginnen en kon zijn droom werkelijkheid worden. Hij regelde een hypotheek en nam maatregelen zodat zijn werk in zijn aannemerij ook door kon gaan. ‘Nu woeker ik met de tijd. Gedeeltelijk werken aan de ark, gedeeltelijk voor het bedrijf. Mijn zoon is zeventien en werkt op zaterdag weleens mee, want hij zit nog op school. En ook zijn er soms vrijwilligers die me komen helpen.’ Voor het bijzondere vaartuig kocht hij 1200 bomen. ‘Die kwamen uit Lochem en uit de Wouwse Plantage. Het waren allemaal bomen met aan de voet een doorsnee van zeventig centimeter en aan de top ongeveer veertig. Daarvan planken zagen heb ik, net zoals daarna de hele bouw van de ark, nagenoeg helemaal alleen gedaan. Ik heb een horizontale houtzaag kunnen kopen. Die stond hier als oud ijzer tussen de geiten in de wei en die had een horizontale lintzaag. Zo kon ik circa 65 bomen per week verwerken. Inmiddels had ik ook een droogloods gemaakt om die planken te laten drogen, want buiten zouden ze krom trekken.’ Johan ziet er de hand van God in dat hij tegen die zaagmachine aanliep. Net als dat hij die 1200 bomen had kunnen bemachtigen. ‘Ik heb alles zelf betaald. Ik word daarin gezegend. Dat regelt God allemaal voor me. Dus ook in vertrouwen bouw ik dit nu allemaal. Ik deed wel eerder projecten vanuit mijn geloofsovertuiging, zoals het aanleggen van pompen in Ethiopië en het herstellen van huizen in Albanië. Al die projecten deed ik vanuit mijn overtuiging en ik voel me daarin een werktuig in Gods handen. Dus ook voor deze ark komt het geld er verder wel. En soms gebeurt het dat ik ineens van anderen in natura zaken toegeschoven krijg voor dit project. Ja, ik heb een grenzeloos vertrouwen in God.’ Aanvankelijk had Johan een massief houten schip willen maken, maar daar zou hij van de Inspectie Verkeer en Waterstaat maar maximaal vijftig gasten op mogen ontvangen. ‘Daarom adviseerde een kennis van me om het geheel op een stalen bak of ponton te bouwen. Dat heb ik dan ook gedaan.’ Nadat hij had alle spanten al gebouwd had en begon hij 19 december vorig jaar met de bouw op de ponton, die ik in de stadshaven van Schagen had laten afmeren. De boot zou aanvankelijk zestig bij tien meter worden en dertien meter hoog. Nu is hij zeventig meter lang geworden, omdat de bak die ik kocht zeventig meter was.’ Met de vorm van de ark zit hij goed, vindt Johan. ‘Toen de ark in grote lijnen bijna klaar was, gingen we afgelopen zomer op vakantie naar Italië. Daar zagen we in een kerk afbeeldingen van de Ark van Noach. Daar hebben we foto’s van gemaakt en nu blijkt dat mijn ark veel overeenkomst vertoont met de afbeeldingen in die kerk. Een huisje op een boot. Dat was voor mij een 21 NOVEMBER 2006 bevestiging dat het goed is.’ De ark heeft twee grote toegangsdeuren in de romp, die op eenzelfde manier opengeklapt kunnen worden als vroeger de toegangsbruggen naar een kasteel. Daardoor kan straks het publiek aan boord stappen. Binnen zijn er drie verdiepingen. ‘Beneden zijn een bioscoopzaal en expositieruimten; op de tussenverdieping bevinden zich de hokken voor de dieren. Daar komt een kinderboerderij met varkentjes, geiten, schapen enzovoort. Op de bovenste verdieping maken we een restaurant, een rustgelegenheid, van waaruit men de omgeving van de ligplaats van de ark kan overzien.’ ‘Van scheepvaart weet ik niet zoveel, maar gelukkig heb ik iemand kunnen vinden die mij voor de nautische zaken adviseert. Dat is Geert van de Molen van Maaskade BV in Rotterdam. als ik problemen heb, kan ik hem bellen.’ Toekomst Zoals het er nu uitziet, duurt de bouw van de ark nog ongeveer een maand. Dan kan men met de inrichting beginnen. ‘Dat zal gebeuren door de Katholieke Bijbelstichting in samenwerking met het Nederlands Bijbelgenootschap. De inrichting zal ook weer een paar maanden duren. Daarom zullen we er pas het volgende jaar mee kunnen gaan varen.’ Dat gebeurt met een sleep- en een sleep/duwboot. ‘De aankoop van die sleepboten regelt Maaskade BV allemaal, want die firma blijft erbij betrokken. Verder hebben we de Stichting De Ark van Noach in het leven geroepen, die de hele exploitatie straks gaat verzorgen. Om de dagelijkse gang van zaken aan boord te regelen komen er bij die stichting vier mensen in dienst.’ Het ligt in de bedoeling om met de openstelling van de ark in Schagen te beginnen. Dan gaat hij open voor kerkelijke gemeenschappen, scholen, toeristen en andere belangstellenden. Na Schagen gaat het varende museum heel Nederland door. Het gemeentebestuur van Schagen heeft Huibers te kennen gegeven dat het de ark na de geplande tour van drie jaar graag weer terug zou zien in de haven, omdat het vaartuig inmiddels een trekpleister is. ‘De reacties die ik krijg zijn heel positief,’ besluit Johan. ‘Ik wil vooral veel met jongeren doen. Het heeft dus duidelijk iets educatiefs en dan met een religieuze achtergrond. Zo wil ik de boodschap van de Bijbel uitdragen en wil ik vooral kinderen kennis laten maken met het geloof. En die kinderen krijgen, als ze aan boord geweest zijn ook een stripboekje mee waarin op voor hen interessante wijze verteld wordt over Jezus. Al zal mijn ark straks slechts voor één mens aanleiding geweest zijn om tot bekering te komen en gelovig te worden, dan is het bouwen daarvan voor mij al meer dan de moeite waard geweest.’ De Ark van Noach wordt in de stadshaven van Schagen afgebouwd en ingericht.

De Binnenvaartkrant